دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ چه نقشی در شرکت‌ها دارد؟ تعریف هر کسب‌وکار راجب بازاریابی دیجیتال چیست؟ بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی چه تفاوتی دارد؟

در عصر حاضر دسترسی به اینترنت روزبه‌روز روبه افزایش و درحال‌رشد است. دیجیتال مارکتینگ نیز تحت‌تأثیر آن قرار دارد و برای ارتباط بین مخاطبان در زمان و مکان مناسب خواهد بود. برای دیده‌شدن کسب‌وکارتان باید شما افراد را در جایی که در حال گذراندن اوقات خود هستند هدف قرار دهید که این روزها اینترنت این اوقات را پرکرده است. پس دیگر بازاریابی سنتی مانند قبل جوابگو نیست و باید با رویکردی جدید به دنبال بازاریابی دیجیتال بروید.

دیجیتال مارکتینگ در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌عنوان یک روش مؤثر برای تعامل، جذب و فروش محصول یا خدمات به کار گرفته می‌شود. دراین‌بین افرادی هم هستند که در این مورد سؤالات زیادی برایشان پیش می‌آید که ما در این مطلب می‌خواهیم به بسیاری از این سؤالات پاسخ دهیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به تمام فعالیت‌های بازاریابی که از طریق اینترنت انجام می‌شود دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. مدیران کسب‌وکارها برای ارتباط با مخاطبان هدف خود از شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. اولین بازاریابی دیجیتال حدود 100 سال پیش زمانی که رادیو اختراع شد. ده سال بعد از اختراع رادیو زمانی که اکثر مردم آن را تهیه کرده بودند از آن زمان به فکر تبلیغات افتادند.

تعریف هرکسب و کار راجب بازاریابی دیجیتال چیست؟

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم با استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های مختلف دیجیتالی برای ارتباط گرفتن با مشتریانی که بیشتر اوقات خود را با اینترنت سپری می‌کنند دیجیتال مارکتینگ تعریف شده است. از تمام کانال‌های آنلاین گرفته تا خود وب‌سایت یک کسب‌وکار تاکتیک‌های بسیاری مانند: بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات دیجیتال، بروشورهای دیجیتال و دیگر موارد همه زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.

بهترین بازاریاب‌های دیجیتال در کمپین‌های تبلیغاتی خود به‌خوبی روی اهدافی که قرار است به مارکتینگ آنها کمک کند واقف هستند. این بازاریاب‌ها باتوجه‌به استراتژی خود از طریق کانال‌های دیجیتال رایگان و یا پولی که در اختیار آنها قرار گرفته هدف‌های خود را عملی کنند. مثلاً یک بازاریاب محتوای برای که در تیم دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد می‌تواند به سراغ تهیه محتوایی برای وبلاگ برود چرا که ثابت شده در سال‌های اخیر بیشترین میزان جذب مخاطب را داشته است.

در شبکه‌های اجتماعی نیز دیجیتال مارکترها به سراغ پست‌هایی برای کسب‌وکار خود هستند که برای تبلیغات در این پلتفرم به دنبال آماده‌کردن محتوا خواهند بود. در نهایت با انتشار محتوای خود به ارتقای پست‌های وبلاگ خود کمک کرده و در بخش ایمیل مارکتینگ نیز این مارکترها کمپین‌های ایمیلی اجرا و تدوین می‌کنند. در این کمپین آنها از محصول و یا پروموشن جدید خود به کاربران اطلاع‌رسانی کرده و آنها را از خدمات خود مطلع خواهند کرد.

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها

در بازاریابی سنتی معمولاً تبلیغات به‌صورت چاپی، ارتباط تلفنی و یا حضوری با مشتریان است. اما در نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال وجود دارد که آنلاین و در دنیای مجازی انجام می‌شود. پس برندها و شرکت‌ها با روش بیشتر می‌توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و از طریق موتورهای جستجوگر، ویدئو، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی به آنها دسترسی خواهند داشت.

در تمام مراحلی که برای دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهید آگاهی از برند حرف اول و آخر را خواهد زد و یک اصل مهم به شمار می‌رود. امروزه تمام کسب‌وکارهای دارای وب‌سایت هستند و داشتن آن از واجبات است. حتی اگر برای کار خود وب‌سایت نداشته باشند در یکی از شبکه‌های اجتماعی یا دیگر کانال‌ها باید حضور پررنگی داشته باشید. محتوای بازاریابی و دیجیتال آن‌قدر در میان کسب‌وکارها رایج است که مصرف‌کنندگان از آنها انتظار دارند که یکی ابزارهای دیجیتال را در اختیار آن‌ها قرار دهید. این کار باعث جلب اعتماد مشتری خواهد شد.

اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه‌وار راجب نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها صحبت کنیم باید به‌عنوان یک مدیر کسب‌وکار بتوانید در میان رقبا و بازار خود را برجسته کنید. پس باید افراد ماهری را در حوزه دیجیتال مارکتر در اختیار داشته باشید و از ترفندهای این حوزه در کسب‌وکار خود استفاده نمایید. بازاریابی دیجیتال روش‌ها و استراتژی‌های بسیاری دارد که شما باید در بین آنها خلاقیت به خرج دهید و به سراغ روش‌های جدید و مواردی بروید که دیگر کسب‌وکارها در آنها موفقیت به دست آورده‌اند. با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید برای تجزیه‌وتحلیل از ابزاری مانند داشبورد برای نظارت بر موفقیت و بازگشت سرمایه در کمپین‌های خود استفاده نمایید.

مزایا و کاربرد دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارهای B2B و B2C

برای هر کسب‌وکاری بازاریابی دیجیتال می‌تواند کاربردی باشد. صرف‌نظر از اینکه کسب‌وکار شما B2B یا (کسب‌وکار و کسب‌وکار) باشد یا B2C (کسب‌وکار و مشتری) داشته باشید دیجیتال مارکتینگ برای درک نیازهای مصرف‌کننده و ایجاد محتوای باکیفیت و مرتبط می‌تواند برای آنها بسیار مفید باشد.

اما این بدان معنی نیست که هر کسب‌وکار باید استراتژی‌های یکسانی داشته باشند. در ادامه این بخش می‌خواهیم استراتژی هرکدام را که چگونه دیجیتال مارکتینگ می‌تواند روی آنها تأثیری بگذارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بازاریابی B2B:

در بازاریابی B2B بیشتر تمرکز روی منطق محصول و ویژگی‌های آن است. در این نوع بازاریابی احساسات نقشی در تصمیم خرید ندارد. نحوه تصمیم‌گیری سازمانی و درک خریداران در تصمیم برای خرید ضرورت دارد. این بازاریابی بیشتر در مورد نحوه استفاده کسب‌وکار از محصول کاربرد خواهد داشت.

پس اگر شرکت شما از نوع B2B است استراتژی بازاریابی دیجیتالتان باید از طریق وب‌سایت و پشتیبانی از کانال‌ها و با کمک سئو، باارزش‌ترین سرنخ‌ها را برای فروشندگان خود تبدیل و جذب کند. همچنین در کانال تجاری لینکدین می‌توانید مشتری بیشتری را جذب کنید. استراتژی ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، گوگل ادز و بازاریابی محتوا برای بیزینس B2B بسیار مناسب خواهد بود.

بازاریابی B2C:

بازاریابی B2C بیشتر روی مزایای محصول تمرکز می‌کند. تصمیم مصرف‌کنندگان برخلاف بازاریابی B2B خرید خود را از روی احساسات انجام می‌دهند. یکی از نکات جالبی که در مورد این بازاریابی باید به آن توجه کنید این است که مصرف‌کنندگان انتظار دارند که برند موردعلاقه آنها به مزایای محصول بپردازد تا همه چیز برای آنها روشن باشد. همچنین فرایند خرید کوتاه‌تر خواهد بود.

مصرف‌کنندگان برخلاف بازاریابی B2B به دنبال بازگشت سرمایه خود نیستند و به دنبال محصولی هستند که زندگی آنها را راحت‌تر کند. پس باید روی تسریع فرایند خرید توسط مشتریان خود تمرکز داشته باشید. این فرایند هم از لحظه‌ای که فرد وارد وب‌سایت شما می‌شود و تا زمانی که اقدام به خرید می‌نماید ادامه دارد. همچنین با کمک سئو می‌توانید تعداد مخاطبین خود را افزایش دهید وبا این کار نرخ تبدیل را افزایش خواهی داد.

برای بازاریابی B2C کانال‌هایی مانند: فیس‌بوک، اینستاگرام و پینترست برای چنین مقاصدی ارزشمند بوده و به‌طورکلی تأثیر دیجیتال مارکتینگ روی بیزینس‌های B2B و B2C به‌صورت زیر خواهد بود.

  • وقتی کسب‌وکار خود را در معرض کانال‌های مناسب قرار می‌دهید به مشتریان بالقوه خود کمک خواهید کرد تا در مورد آنچه می‌خواهید ارائه دهید اطلاعات بیشتری کسب کنند.
  • فرصت‌های تجاری بیشتری ایجاد کنید. پس حتی اگر فقط از استراتژی بازاریابی دیجیتال خود سرنخ‌هایی را جمع‌آوری نمایید با افزایش دادن این سرنخ‌ها آنها را به مشتری تبدیل می‌کنید.
  • هزینه‌ها در بازاریابی سنتی بسیار بیشتر از بازاریابی دیجیتالی است. پس اگر هزینه زیادی هم در دیجیتال مارکتینگ صرف کنید این اطمینان برایتان وجود دارد که بازگشت سرمایه خوبی در انتظار شما خواهد بود.
  • در کمپین بازاریابی دیجیتال با جمع‌آوری داده‌ها و بینش‌های که به دست می‌آورید بسیار باارزش خواهند بود. با این داده‌ها شما می‌توانید بدانید که دقیقاً چه تعداد از کسب‌وکارها و مشتریان با استراتژی شما درگیر شده‌اند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی

تفاوتی که در بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی وجود دارد در این است که در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ مستقیم باید از طریق کانال‌های دیجیتالی اقدام کرد و همین باعث خواهد شد که کنترل، ابزارها و اطلاعات برای آنالیز بازدهی کمپین بهتر و بیشتر در دسترس بازاریاب قرار بگیرد.

درواقع این نوع بازاریابی با استفاده از کانال‌های مختلف که بیشتر کاربران و مشتریان وقت خود را در این جاها سپری می‌کنند شکل می‌گیرد. طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌ها و روش‌های مانند: بازاریابی ایمیلی، تبلیغات دیجیتال، بروشورهای آنلاین و دیگر موارد مشابه را می‌توان در زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرارداد. اما در بازاریابی سنتی باید از تبلیغاتی مانند: استفاده از نامه، رسانه‌های چاپی، رادیو و تلویزیون، تبلیغات شهری، تلفن و محاسبه حضوری استفاده کرد.

هزینه‌ها در بازاریابی سنتی بسیار گران بوده و هدف قراردادن جامعه خاص سخت است و به همین خاطر در بعضی مواقع این هزینه‌ها هدر می‌رود. گرفتن نتایج نیز در این نوع بازاریابی بسیار دشوار خواهد بود. همچنین برای برندسازی نیز چون جامعه هدف مشخصی وجود ندارد مناسب نیست. در مقابل بازاریابی دیجیتالی روشی مدرن است که در آن خدمات و محصولات را با روش‌های مختلفی که در بالا به آن اشاره کردیم تبلیغ می‌کنند.

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلفی از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که می‌توانید از آنها برای دستیابی به مخاطبان هدف خود استفاده کنید و به اهداف خود نزدیک شوید. البته این را هم بدانید که هیچ‌کدام ذاتاً از دیگری بهتر نیستند بلکه باید باتوجه‌به شرایط و نیازهایتان بدانید که کدام از این کانال‌های بازاریابی برای شما مفید خواهد بود و بهترین شیوه‌ها را برای رسیدن به یک هدف خاص دنبال کنید.

بیشتر اهداف شما در بازاریابی دیجیتال مربوط به افزایش آگاهی از برند، ایجاد سرنخ، بهبود نرخ تبدیل و در آخر فروش بیشتر است. همچنین شما می‌توانید ترکیبی از استراتژی‌ها را برای هدف‌های مختلف خود در نظر بگیرید و آنها را باهم ترکیب نمایید. در این بخش می‌خواهیم به انواع این کانال‌ها اشاره کنیم و هرکدام را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم.

  • بهینه‌سازی موتور جستجو Seo
  • بازاریابی محتوا
  • ایمیل مارکتینگ
  • جستجوی پولی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی
  • محتوای حمایت شده
  • اتوماسیون بازاریابی
  • روابط‌عمومی آنلاین
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی درون‌گرا
  • بازاریابی موبایلی

بهینه‌سازی برای موتور جستجو SEO:

با یک جستجوی آنلاین ساده در موتور جستجوی گوگل بیش از 90 درصد تجربیات آنلاین افراد شروع می‌شود که برای خرید، تحقیق و سرگرمی است. این افراد زمانی که به دنبال محصولات و خدماتی که می‌خواهند می‌گردند تمایل خود را نسبت به سایتی که رتبه بالاتر دارد نشان می‌دهند. با سئو شما می‌توانید در صفحه نتایج گوگل در بالاترین قسمت قرار بگیرید و با این کار به تعداد زیادی از خریداران یا مصرف‌کنندگان دست پیدا کنید. پس با بهینه‌سازی درون صفحه و خارج از صفحه وب‌سایت خود به اهدافتان نزدیک‌تر شوید.

سئوی داخلی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه دادن توضیحات متا برای محتوای سایتتان است. اما سئوی خارج از صفحه شامل تکنیک‌های لینک‌سازی خارجی، بهینه‌سازی و بک‌لینک وب‌سایت و دیگر موارد بوده که سئوی داخلی و خارجی در کنار هم سیگنال‌های ایجاد می‌کند که گوگل از آنها برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. همچنین یک سئوی محلی هم وجود دارد که بر روی مشاغل بازاریابی دیجیتالی کوچک تمرکز دارد.

یک جلسه مشاوره سئو با 50 درصد تخفیف با ارسال عدد 50 به 09376996070

بازاریابی محتوا:

یکی از بهترین انواع شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی محتوا بوده که کسب‌وکارها با تبلیغ محصولات، برند و یا خدمات خود آن را به بازار عرضه می‌کنند. از طریق بازاریابی محتوا تمرکز خود را روی ارتقای محتوای مفید و مرتبط اختصاص دهید. با این کار باعث افزایش اعتماد، ایجاد آگاهی از برند و رسیدن به نتایج بهتر خواهید شد. محتوای باکیفیت شما را به‌عنوان یک مرجع در حوزه کاری معرفی می‌کند.

با محتوای عالی حتی این امکان وجود خواهد داشت که به اشتراک گذاشته شود که به آن ارجاع داده می‌شود و باعث افزایش شهرت شما در بین مشتریان و در میان متخصصان صنعت خواهد شد. پس محتوای خوب باید پایه و اساس دیجیتال مارکتینگ شما باشد. بازاریابی محتوا انواع مختلفی را در برمی‌گیرد که وبلاگ‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ویدئو، بروشورها، کتاب‌های الکترونیکی همگی نمونه‌ای از انواع محتوای محبوب در وب به شمار می‌رود.

ایمیل مارکتینگ:

ایمیل مارکتینگ این توانایی را دارد که از سایر اهداف بازاریابی پشتیبانی کند. بازاریاب‌های B2B که 73 درصد آنها می‌گویند که ایمیل ابزار اصلی آنها برای ایجاد درآمد و سرنخ است. فراتر از اینها ایمیل مارکتینگ در سال 2020 کاربرانش به 3.8 میلیارد رسید که انتظار می‌رود این تعداد در سال 2023 به 4.3میلیارد کاربر برسد یعنی بیش از نیمی از جمعیت جهان را در بربگیرد. در بازاریابی ایمیلی برای هر 1 دلار هزینه می‌توانید انتظار بازگشت سرمایه 42 دلاری را داشته باشید.

تبلیغات کلیکی:

در تبلیغات کلیکی که در ازای هر کلیک باید هزینه‌ای را پرداخت کنید یک مدل تبلیغات خاص بوده که یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است. پس هزینه تبلیغات شما بر اساس مجموع تعداد کلیکی خواهد بود که کاربران بروی تبلیغ شما انجام داده‌اند. باتوجه‌به این موضوع هرچه تعداد کلیک افزایش یابد هزینه آن هم بالاتر می‌رود. در این نوع تبلیغات هزینه را خودتان تعیین می‌کنید و متناسب با آن کلیک دریافت خواهید کرد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

همان‌طور که از نام بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پیداست همه چیز به قدرت محتوا در این شبکه‌ها برمی‌گردد. این شبکه‌ها در دهه گذشته بر رسانه دیجیتال تسلط پیدا کردند و کاربران بسیار زیادی را در سراسر جهان جذب کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که به یک منبع ارزشمند برای افزایش ترافیک تبدیل شود.

کلید موفقیت دیجیتال مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی ایجاد محتوای است که قابل اشتراک‌گذاری خواهد بود. شما در پروفایل خود مستقیم می‌توانید پست‌های محصول و یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید. همچنین این شبکه‌های اجتماعی یکی از معدود کانال‌های دیجیتال هستند که ارتباط دوطرفه بین مشتری و برند را برقرار می‌کنند. کاربران می‌توانند با لایک کردن پست‌های شما و کامنت گذاشتن با محتوای شما درگیر شوند.

بازاریابی وابسته:

بازاریابی وابسته یکی از پردرآمدترین بازاریابی‌ها بوده که شامل مشارکت با یک خرده‌فروش آنلاین است که برای هر فروش که وارد می‌کنید کمیسیون دریافت خواهید کرد. محصولات و خدمات شما با این کار به شبکه گسترده‌ای از مخاطبان از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و خبرنامه‌ها مرتبط می‌شود. این روش در بیشتر موارد یک بازی برد – برد خواهد بود.

آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز خواهید داشت؟

هزینه لازم به استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. برای بازاریابی نوع آفلاین ممکن است هزینه شما بسیار بالا باشد. از قیمت‌های سرسام‌آور تبلیغات تلویزیونی نباید غافل شد. اما در بازاریابی به روش آنلاین این هزینه کمتر خواهد بود. اگر از کانال‌های سئو، بازاریابی محتوای و یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید باید به شما این خبر خوب را بدهیم که نسبت به بازخوردی که خواهید گرفت هزینه بسیار کم و قابل‌چشم‌پوشی را تقبل خواهید کرد.

اگر هم باری دیجیتال مارکتینگ خود از کانال‌های تبلیغات کلیکی و یا تبلیغات همسان استفاده نمایید با بازدهی خیلی خوبی که خواهید گرفت و دریافت آمار دقیق از نتایج کمپین خود هزینه‌ها را کنترل کنید. همچنین بسته به نتیجه‌ای که می‌خواهید بگیرید و تعداد کلیکی که نیاز خواهید داشت هزینه دلخواه خودتان را وارد کرده که نسبت به دیگر بازاریابی‌ها پربازده‌تر خواهد بود.

جمع‌بندی

در دیجیتال مارکتینگ مباحثی که وجود دارد به‌قدری گسترده است که از توان این مقاله خارج خواهد بود. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که هر کشوری در دنیا متناسب با امکانات و نیازهای خود مهارت‌های متفاوتی را در حوزه بازاریابی دیجیتال نیاز خواهد داشت. پس این بازاریابی می‌تواند انتخاب خوبی برای کارکردن باشد و اگر به این کار علاقه دارید می‌توانید در این حیطه به موفقیت برسید.

البته ممکن است شما در دیجیتال مارکتینگ تازه‌وارد باشید و یا اطلاعاتی اندکی در این زمینه دارید. جزء هرکدام از این دسته‌ها هستید یک اصل را هیچ‌وقت فراموش نکنید و آن این است که این نوع بازاریابی همیشه در حال تغییر و پیشرفت خواهد بود. پس شما باید به طور مداوم خود را بروز کرده و تا زمانی که می‌خواهید در این حوزه فعالیت داشته باشید باید برای بالابردن دانش خود در این زمینه تلاش وزمان بگذارید. مدام به دنبال منابع مختلف بروید بنابراین از همین امروز آموزش خود را شروع کنید.