تخصص ما: سئو و فروش اینترنتی = رشد کسب و کار آنلاین شما (۰۹۰۲۰۹۱۴۵۷۰)

بازار هدف چیست؟ و چگونه بازار خود را مشخص کنیم

بازار-هدف-چیست؟
آنچه در این مقاله می خوانید:

بازار هدف گروه خاصی از افراد با ویژگی های مشترک است که یک کسب و کار محصولات یا خدمات خود را برای آنها بازاریابی می کند. شرکت ها از بازارهای هدف برای درک کامل مشتریان بالقوه خود و ایجاد استراتژی های بازاریابی استفاده می کنند که به آنها کمک می کند تا به اهداف تجاری و بازاریابی خود برسند.

شناسایی بازار هدف بخشی جدایی ناپذیر از هر فعالیت تجاری جدید است، چه در یک شرکت Fortune 500 یا یک کسب و کار کوچک که به زودی راه اندازی می شود. شناخت بازار هدف شما را برای موفقیت آماده می کند.

این مقاله به این موضوع می‌پردازد که چرا بازارهای هدف اهمیت دارند، نمونه‌هایی از آنها در عمل، نحوه تعریف آن‌ها از طریق تقسیم‌بندی و طیف وسیعی از استراتژی‌های بازاریابی مورد استفاده برای دستیابی به آنها. شما همچنین مراحل بعدی و دوره های پیشنهادی را برای کمک به شما در تلاش بازاریابی بعدی خود خواهید یافت

بازارهای هدف: چرا اهمیت دارند با مثال

هنگامی که یک بازار هدف را شناسایی می کنید، می توانید نتایج کلی بازاریابی خود را بهبود بخشید. در این بخش، یاد خواهید گرفت که چرا اهمیت دارد و نمونه هایی از آن را در عمل پیدا خواهید کرد تا به شما در درک بهتر نحوه کارکرد آن کمک کند.

چرا بازارهای هدف اهمیت دارند

هدف از شناسایی بازار هدف ساده است: داشتن درک روشنی از مشتریان احتمالی که ممکن است یک محصول یا خدمات را به منظور هدایت تلاش های بازاریابی خریداری کنند.

دانستن بازار هدف به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا کمپین‌های بازاریابی ایجاد کنند که به پایگاه مشتریان خود دسترسی پیدا کند و برای آنها جذاب باشد. راه‌های زیادی برای تعریف بازار هدف وجود دارد، از جمله جمعیت‌شناسی، روان‌شناسی، فیرموگرافیک و رفتار مشتری.

مشاهده این مطلب  چگونه نگرش کارمندان خود را شکل دهیم

تحقیقات نشان می دهد که تهیه یک استراتژی بازار که شامل شناسایی بازار هدف می شود، می تواند به موفقیت بازاریابی منجر شود. به عنوان مثال، یک مطالعه انجام شده توسط CoSchedule نشان داد که بازاریابانی که استراتژی خود را مستند کرده بودند، 414 درصد بیشتر از کسانی که موفق نبودند گزارش موفقیت داشتند.1]. درک جامع از بازار هدف می تواند به کسب و کارها کمک کند تا به اهداف کلی بازاریابی خود برسند

نمونه های بازار هدف

کسب و کارها بازار هدف خود را تعریف می کنند تا بدانند به چه کسانی می فروشند و چگونه از طریق تلاش های بازاریابی خود به آن مشتریان دست یابند. در واقع، می توان گفت که هر محصول یا خدماتی در بازار امروزی به سمت یک بازار هدف خاص هدایت می شود

بازار هدف را می توان با عوامل مختلفی مانند ویژگی ها یا ویژگی های جمعیتی مشترک تعریف کرد. برخی از نمونه‌های بازارهای هدف و محصولاتی که ممکن است در آن‌ها به بازار عرضه شوند عبارتند از:

یک اکشن فیگور با هدف پسران 9-14 ساله

یک جفت کفش مخصوص دویدن وگان که از مواد بازیافتی ساخته شده است ورزشکاران 24 تا 45 ساله آگاه به محیط زیست

یک شرکت گران‌قیمت، کیت غذای مستقیم به درب که هدف قرار می‌دهد متخصصان پرمشغله با درآمد قابل تصرف در سنین 30-45آ

بازار هدف در مقابل مخاطبان هدف

گاهی اوقات، افراد به جای یکدیگر از «بازار هدف» و «مخاطب هدف» استفاده می‌کنند.

آ بازار هدف گروه کلی افرادی است که یک کسب و کار سعی می کند از طریق تلاش های بازاریابی خود به آنها دست یابد. در همین حال، مخاطب هدف زیرمجموعه خاصی از بازار هدف است که یک شرکت سعی می کند از طریق تلاش های بازاریابی هدفمند به آن دست یابد.

مشاهده این مطلب  شش نکته ضروری درباره فیسبوک

برای مثال، تصور کنید یک شرکت فناوری ساعت هوشمندی ساخته است که می‌تواند تماس‌های تلفنی، پاسخ دادن به پیام‌های متنی، باز کردن برنامه‌ها، و پیگیری فشار خون و تعداد قدم‌های کاربر را ثبت کند.

اگرچه این ساعت احتمالاً برای بسیاری از افراد (بازار هدف) جذاب است، این شرکت ممکن است یک کمپین تبلیغاتی خاص با تأکید بر ویژگی‌های سلامت ساعت ایجاد کند تا مخاطبان مسن‌تری از مصرف‌کنندگان آگاه به سلامت را جذب کند. این گروه از افراد مسن که مراقب سلامتی هستند نمونه ای از مخاطبان هدف هستند

بخش بندی بازار هدف: تعریف بازار هدف

تقسیم‌بندی بازار فرآیند تقسیم بازار به گروه‌های کوچک‌تر از افراد یا بخش ها، برای شناسایی مناطق برای رشد احتمالی بازار. از طریق تقسیم‌بندی، بازاریابان می‌توانند ویژگی‌های کلیدی را که بازار هدف آنها را تعریف می‌کند شناسایی کرده و تلاش‌های بازاریابی را به نیازها، علایق و شخصیت‌های منحصربه‌فرد خود هدایت کنند.

برای کمک به تعریف مخاطب هدف خود، بخش زیر شامل چهار مورد از رایج ترین انواع تقسیم بندی بازار است. اگرچه هر بخش بندی متمایز است و دیدگاه خاص خود را از بازار هدف ارائه می دهد، اما معمولاً برای بازاریابان استفاده از بسیاری از آنها با هم برای ترسیم پرتره پیچیده تر و گویاتر از مشتریان بالقوه خود رایج است.

تقسیم بندی جمعیتی

تقسیم بندی جمعیتی، مصرف کنندگان را بر اساس ویژگی های خاص، مانند سن یا سطح درآمد طبقه بندی می کند. تقسیم بندی جمعیتی با استفاده از روش های رایج جمع آوری داده ها، نگاهی اجمالی به مصرف کنندگان به عنوان افراد واقعی در دنیای واقعی ارائه می دهد. به طور معمول، این تقسیم بندی برای تلاش های بازاریابی کسب و کار به مشتری (B2C) بهترین استفاده است.

مشاهده این مطلب  سایت‌های مقایسه قیمت چه چیزهایی به کسب‌وکارها یاد می‌دهند؟

ویژگی های معمولی که در طول تقسیم بندی جمعیتی باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: Â

  • سن
  • هویت جنسیتی
  • قومیت
  • جهت گیری جنسی
  • سطح درآمد
  • اندازه خانوار
  • سطح تحصیلات
  • موقعیت جغرافیایی

تقسیم بندی روان شناختی

تقسیم‌بندی روان‌شناختی مصرف‌کنندگان را بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی و شخصی، مانند ارزش‌ها و نگرش‌ها، طبقه‌بندی می‌کند. بر خلاف تقسیم‌بندی جمعیتی، که توصیف می‌کند مصرف‌کنندگان چه کسانی هستند، تقسیم‌بندی روان‌شناختی نگاهی اجمالی به انگیزه‌های پشت خرید آن‌ها ارائه می‌دهد. به طور معمول، این تقسیم بندی به همان اندازه برای تلاش های بازاریابی B2C و تجارت به کسب و کار (B2B) مفید است.

ویژگی‌ها و ویژگی‌های روان‌شناختی رایجی که در طول تقسیم‌بندی جمعیتی باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • ارزش های شخصی
  • باورهای دینی
  • نظرات
  • نگرش های
  • آرزوها
  • گرایش های سیاسی
  • سبک زندگی

تقسیم بندی فیرموگرافیک

تقسیم‌بندی فیرموگرافیک، شرکت‌ها و کسب‌وکارها را به مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشترک، مانند صنعت و تعداد کارکنانشان طبقه‌بندی می‌کند. در واقع، فیرموگرافیک شبیه به جمعیت شناسی است، با این تفاوت که به جای افراد، بر ویژگی های کسب و کار تمرکز دارد. در نتیجه، منحصراً برای بازاریابی B2B استفاده می شود

ویژگی های رایجی که برای تقسیم بندی فیرموگرافی باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  1. صنعت
  2. محل
  3. اندازه
  4. وضعیت یا ساختار
  5. کارایی

تقسیم بندی رفتاری

تقسیم‌بندی رفتاری، مصرف‌کنندگان را بر اساس رفتارهایشان پیرامون محصولات یا خدمات، مانند زمانی که تصمیم به خرید آن‌ها می‌گیرند و نحوه استفاده از آن‌ها، طبقه‌بندی می‌کند. با تمرکز بر رفتار مصرف‌کننده، تقسیم‌بندی رفتاری نگاهی به نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با کسب‌وکارها ارائه می‌کند که به بازاریابان اجازه می‌دهد اثربخشی تلاش‌های خود را بهبود بخشند. به طور معمول، این تقسیم بندی به اندازه تلاش های بازاریابی B2B برای B2C مفید است.

مشاهده این مطلب  شش روش برای آزمایش محصولاتتان با بودجه کم

حوزه‌های رایج مورد توجه برای تقسیم‌بندی رفتاری عبارتند از:

  • فرکانس استفاده
  • مناسبت
  • وفاداری به برند
  • مزایای مورد نیاز

استراتژی های بازار هدف

مجموعه ای از استراتژی ها به شما امکان می دهد محصول یا خدمات خود را در بازار هدف خود بازاریابی کنید. به طور معمول، این استراتژی ها از گسترده ترین بازار هدف به محدود ترین و خاص ترین تجزیه می شوند. روش دقیقی که استفاده می کنید تا حد زیادی به بازار هدفی که شناسایی کرده اید بستگی دارد

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چهار مورد از اصلی ترین استراتژی های بازاریابی هدف، ادامه مطلب را بخوانید

بازاریابی انبوه

بازاریابی انبوه یک استراتژی بازاریابی است که از تقسیم بندی بازار صرف نظر می کند و در عوض برای گسترده ترین تعداد ممکن از مردم تبلیغ می کند. برخلاف سایر تلاش‌های بازاریابی، بازاریابی انبوه کمپین‌های متفاوتی برای بخش‌های مختلف بازار ایجاد نمی‌کند، بلکه یک کمپین واحد را برای کل بازار اجرا می‌کند.

بازاریابی انبوه به ویژه برای شرکت هایی که محصولات یا خدمات را با جذابیت گسترده می فروشند جذاب است. برای مثال، شرکت‌های گاز، شرکت‌های مخابراتی، و تولیدکنندگان نمک و شکر معمولاً فقط کمپین‌های بازاریابی انبوه انجام می‌دهند، زیرا تقریباً کل بازار از محصولات آنها استفاده می‌کند.

بازاریابی متمایز

بازاریابی متمایز یک استراتژی بازاریابی است که در آن یک کسب و کار کمپین های بازاریابی مختلفی را برای جذب مخاطبان هدف مختلف ایجاد می کند. با متمایز کردن کمپین های بازاریابی خود، کسب و کارها می توانند ارزش پیشنهادی خود را به طور موثرتری به بخش های مختلف بازار بیان کنند و در حالت ایده آل، موفقیت استراتژی بازاریابی خود را افزایش دهند.

مشاهده این مطلب  به اشتراک گذاری محتوا: زمان بندی مناسب چیست؟

برای دستیابی به بخش‌های متنوع، بازاریابی متمایز به کسب‌وکارها نیاز دارد که بودجه بیشتری را به ایجاد کمپین‌های بازاریابی مختلف اختصاص دهند. در نتیجه، بازاریابی متمایز یک استراتژی است که برای مشاغلی که کالاها و خدمات را به بازار هدف متشکل از مخاطبان هدف متمایز می فروشند، مناسب است.

بازاریابی نیچ

بازاریابی نیچ یک استراتژی بازاریابی است که در آن یک کسب و کار تمام تلاش های بازاریابی خود را بر روی یک بازار هدف بسیار خاص و منحصر به فرد متمرکز می کند. در نتیجه، بازاریابی طاقچه اغلب شکاف های موجود در بازار را هدف قرار می دهد، جایی که نیازهای مشتریان خاص در حال حاضر برآورده نمی شود.

در هدف قرار دادن یک جایگاه، کسب‌وکارها می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی بسیار هدفمندی ایجاد کنند که برای بازار خاص آنها جذاب باشد. به نوبه خود، این تلاش‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک‌تری که به دنبال ورود به یک بازار شلوغ هستند که با این وجود شامل چندین شکاف خاص است که در حال حاضر خدماتی ارائه نمی‌شوند، مناسب است.

میکرو مارکتینگ

میکرومارکتینگ یک استراتژی بازاریابی است که به طور خاص بخش باریکی از یک بازار خاص را هدف قرار می دهد. به طور معمول، مخاطبان هدف کمپین بازاریابی خرد با ویژگی‌های خاصی مانند سن، عنوان شغل، موقعیت جغرافیایی یا جنسیت تعریف می‌شوند.

به عنوان یک تلاش بازاریابی که یک گروه بسیار خاص را هدف قرار می دهد، بازاریابی خرد نیز می تواند پرهزینه تر از سایر استراتژی های بازاریابی مانند بازاریابی انبوه باشد. در واقع، بازاریابی خرد برای مخاطبان هدف مناسب است، جایی که پاداش‌ها بر تلاش‌های پرهزینه بالقوه برای دستیابی به آنها بیشتر است.

مشاهده این مطلب  8 روش برتر طراحی وب سایت B2B که نمی‌توانید از آنها چشم‌پوشی کنید

بازار را آماده کنید

برای اینکه به شما کمک کند در فعالیت تجاری بعدی خود موفق شوید، ممکن است به دریافت گواهینامه حرفه ای فکر کنید بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی ارائه شده توسط متا در همین حال، دانشگاه ایلینویز تخصص خود را در این زمینه ارائه می دهد بازاریابی دیجیتال که بینشی در مورد روش های جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مورد استفاده توسط متخصصان بازاریابی ارائه می دهد

با این حال، هر تصمیمی که می‌گیرید، فقط به یاد داشته باشید که شناسایی کامل بازار هدف می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی کمک کند.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاور و مجری سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی

آخرین مقالات

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونگی استفاده از داده‌های بینش بازاریابی برای موفقیت کمپین‌ها

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونه داده‌های بینش بازاریابی، موفقیت کمپین‌ها را هدایت می‌کند با پیشرفت‌های...

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان آیا به دنبال گسترش کسب‌وکار خدمات...

5 استراتژی بازاریابی موفق GoPro برای افزایش فروش

5 استراتژی موفق بازاریابی GoPro برای افزایش فروش همه ما روحیه ماجراجویی نداریم و هیچ کس موظف به ماجراجویی...

برنامه‌های شریک نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس (SaaS): برتری غیرقابل‌انکار برای هر آژانس بازاریابی

برنامه‌های شریکی نرم‌افزار به‌عنوان سرویس: برتری غیرقابل‌رقابت برای هر آژانس بازاریابی آیا نماینده‌ی...

سه راه برای جذب مشتریان جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو

سه راه برای جذب مشتری جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش سال ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو چه در...

سمراش در مقابل اهرفس در سال 2022: کدام ابزار سئو برای آژانس‌های دیجیتال بهتر است؟

سمروش در مقابل اهرفس در سال ۲۰۲۲: کدام ابزار سئو برای آژانس‌های دیجیتال بهتر است؟ هر کسی که حتی کمترین...

12 فرصت هوشمندانه واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023

12 فرصت هوشمند واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023 واقعیت مجازی تأثیر گسترده و ماندگاری بر کار،...

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید نمی‌توان تأثیر کووید-۱۹ بر کل جهان را...

راز موفقیت در دم‌آوری: نگاهی عمیق به استراتژی بازاریابی دیجیتال استارباکس

راز موفقیت در دم‌آوری: نگاهی عمیق به استراتژی بازاریابی دیجیتال استارباکس استاربکس با لوگوی سبز نمادین...

راهنمای ساده تفکر طراحی برای بازاریابان

راهنمای ساده تفکر طراحی برای بازاریابان یافتن و اجرای راه‌حل‌های جدید، کاری زمان‌بر و پرهزینه به نظر...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو، طراحی سایت و گوگل

در گوگل دیده شوید و اینترنتی بفروشید.

ثبت سفارش > 09020914570