پس از شکل گرفتن اولین شغل‌ها، آنچه همه‌ی مردم به آن نیاز داشتند را‌هکارهایی برای فروش بوده است.

در ابتدا ممکن است به دلیل تقاضای زیاد و مشاغل با تنوع پایین، دغدغه‌ی فروش پررنگ نبوده باشد. اما با گذر زمان، تغییر شغل‌ها، فروش خدمات علاوه‌بر محصولات، فروش تبدیل به مسئله‌ای حیاتی برای زنده‌مکاندن کسب‌وکارها شد.

امروزه با گسترش پیدا کردن زندگی دیجیتالی با مفهوم جدید و پرطرفداری به نام دیجیتال مارکتینگ روبه‌رو هستیم.

مفهومی که با گذشت مدت زیادی از تولدش، هنوز هم همه‌ی مردم به خوبی با آن آشنا نیستند.

امروز درباره دیجیتال مارکتینگ و همه‌ی جزئیات مربوط به آن، باهم صحبت خواهیم کرد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ را با ترجمه‌‎ای تحت‌الفظی می‌توان بازاریابی دیجیتالی معنا کرد.

اما این کلمه بار معنایی بیشتری در خود دارد. مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای جلب توجه مشتری، پایبند کردن مشتری و فروش به مشتری در فضای دیجیتال را می‌توان دیجیتال مارکتینگ نامید.

درواقع دیجیتال مارکتینگ مفهومی چترگونه است که مفاهیم بسیاری از قبیل: سئو، تولید محتوا، مدیریت سوشال مدیاها، ایمیل مارکتینگ، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و … را شامل می‌شود. کلیه‌ی فعالیت‌هایی که یک کسب‌وکار برای فروش در فضای دیجیتال انجام می‌دهد را می‌توان دیجیتال مارکتینگ دانست.

برای بررسی قیمت خدمات سئو به صفحه خدمات سئو چیست؟ بروید.

اگر چه تکنیک‌های فروش در دیجیتال مارکتینگ نیز کارآمد هستند اما فضای دیجیتال، قوانین و روش‌های مخصوص به خودش را دارد. به‌همین دلیل است که در سال‌های اخیر افرادی به ‌دنبال کسب تخصص دیجیتال مارکتینگ هستند.

دیجیتال مارکتینگ در فروش چه نقشی خواهد داشت؟

بیایید یک‌بار مسیر فروش در فضای دیجیتال را بررسی کنیم.

امروز اگر شما قیمت کالایی را بخواهید، یا نیاز به مقایسه دو برند تولیدکننده داشته باشید، قصد خرید داشته باشید، نیاز داشته باشید درباره جزئیات یک کالا بیشتر بدانید یا به‌دنبال نزدیک‌ترین خدمات اطراف خود باشید، چه می‌کنید؟

بله! در دسترس‌ترین راه ممکن سرچ کردن در گوگل است.

و احتمالا اولین منابعی که به شما کمک می‌کنند، سایت‌های نشان‌داده شده در صفحه اول گوگل است.

حالا درنظر بگیرید این سایت‌ها علاوه‌بر ارائه اطلاعاتی که شما به آن نیاز داشتشد، خود فروشنده آن محصول یا خدمات نیز باشند.

خرید کردن از یک سایت معتبر که به‌خوبی درباره کالا یا خدمات مورد نیاز شما آگاه است و دردسرهای خرید حضوری را ندارد، راحت‌تر نیست؟

چرا باید دیجیتال مارکتینگ بیاموزیم و از آن استفاده کنیم؟

زندگی دیجیتالی اکثر کسب‌وکارها را به سمت فروش آنلاین برده است.

شاید اولین فروشگاه‌های آنلاینی که سال‌ها قبل راه‌اندازی شدند چندان طرفداری نداشتند، زیرا مردم به آن‌ها اعتماد نمی‌کردند. اما با گذشت زمان و پیشرفت سطح زندگی‌ها بسیاری از مردم در حال حاضر علاقه‌مند به خریدهای اینترنتی و استفاده از خدمات آنلاین هستند.

خود شما آخرین‌باری که خرید آنلاین داشتید کی بوده است؟

پیوستن به موج دیجیتالی و آنلاین شدن مسئله‌ای ناگزیر است که تفاوتی ندارد کسب‌وکار شما محصول می‌فروشد یا خدمات؟

امروز اگر در صحنه‌ی آنلاین حاضر نباشید و حرفی برای گفتن نداشته باشید ممکن است خیلی زود کنار گذاشته شوید.

به‌همین دلیل ما به علم‌دیجیتال مارکتینگ و افرادی متخصص در این زمینه احتیاج داریم.

چه کسی دیجیتال مارکتر است؟

یک دیجیتال مارکتر در کنار تمام تاک‌تیک‌های فروش، باید کاملا با ابزارهای بازاریابی آنلاین نیز آشنایی داشته باشد. مخاطب هدف را شناسایی کند و مطابق با رفتار مخاطب هدف یا پرسونای مشتری، یک استراتژی برای بازاریابی دیجیتالی تدوین کند.
استراتژی در دیجیتال مارکتینگ تعیین کننده‌ی مسیر راهی است که هر کسب‌وکار قرار است از آن را ه به موفقیت، یعنی فروش بیشتر برسد. در استراتژی دیجیتال مارکتینگ ابتدا برای شناخت مخاطب تلاش می‌کنند.

شناخت مخاطب، عادت‌هایش و نیازهایش به دیجیتال مارکترها کمک می‌کند تصمیم بگیرند برای یک کسب‌وکار در چه شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند، چه‌محتوایی منتشر کنند و درنهایت از چه ابزارها و تکنیک‌هایی برای فروش استفاده کنند.

اصلی‌ترین زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

هریک از زیرشاخه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم خود می‌توانند تخصص‌های شغلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ باشند. یک دیجیتال مارکتر نیاز ندارد که در تمامی این امور متخصص باشد چراکه تخصص پیدا کردن در هریک از این حوزه‌ها با زمان و تجارب زیادی نیاز دارد. صرفا آگاهی داشتن نسبت به هریک از این زیرشاخه‌ها و شناخت اصول اولیه آن‌ها برای نوشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ کافی است.

وب‌سایت اصلی‌ترین بخش در دیجیتال مارکتینگ است. داشتن یک وب‌سایت برای هر کسب‌وکار به ممعنی داشتن یک فروشگاه دائمی، بدون تغییر و اختصاصی برای آن کسب‌وکار است.

شاید فکر کنید کسب‌وکار شما بدون داشتن وب‌سایت و تنها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. حق با شماست.

اما اجازه دهید نکته‌ی ظریفی را برای شما بازگو کنیم. راه‌اندازی یک وب‌سایت مثل خریدن یک ملک تجاری یا مسکونی شخصی است. پس از ثبت دامنه به نام خود یا کسب‌وکارتان، کسی نمی‌تواند سایت را از شما بگیرد و هر اتفاقی بیافتد وب‌سایت شما، در اختیار شما خواهد بود.

اما حضور در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام حکم املاک اجاره‌ای دارند و شما هرگز نمی‌توانید مطمئن شوید تا چه‌زمانی می‌توانید در این پلتفرم‌ها کسب‌وکار خود را داشته باشید.

نکته دوم درباره راه‌اندازی یک وب‌سایت، سهم شما از سرچ در گوگل است.

این‌روزها اکثر افراد برای هر موضوع کوچکی در گوگل سزچ می‌کنند و اغلب همین سرچ‌کردن‌های ساده با یک استراتژی درست دیجیتال مارکتینگ می‌تواند آن‌ها را از مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل کرده و درنهایت نیز مشتریانی وفادار به برند خلق کند.

سئو را می‌توان جنگ بر سر دیده ‌شدن دانست.

شما وقتی کلمه‌ای را در گوگل سرچ می‌کنید، برای خواندن نتیجه به سراغ کدام وب‌ سایت‌ها می‌روید؟

قطعا 10 نتیجه‌ی صفحه نخست، بیشترین شانس برای دیده‌شدن را دارند.

سئو به‌ عنوان یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ علمی تکنیکی و تخصصی است که با آگاهی از الگوریتم‌های گوگل برای امتیازدهی و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها برای کلمات کلیدی مشخص شده، به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا در 10 لینک ابتدایی و صفحه نخست نتایج گوگل قرار بگیرید.

برای هر چه بهتر دیده شدن در گوگل و رتبه گرفتن در کلمات کلیدی مختلف و داشتن استراتژی های مدیریتی و کاربردی سئو روی مهارت های جواد یاسمی به عنوان مشاور سئو حساب کنید.

محتوا، بخشی از دیجیتال مارکتینگ است که هرگز نباید از آن غافل شد. روشی که ممکن است کمی صبوری نیاز داشته باشد اما نتیجه‌ای عالی خواهد داشت.
منظور از محتوا متن، عکس، ویدئو و حتی پادکست است. شما به‌عنوان صاحبان کسب‌وکاری که در فضای دیجیتال فعالیت می‌کند یا یک متخصص دیجیتال مارکتینگ بایستی از تاثیرات محتوا بر فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ آگاه باشید.
یک وب‌سایت یا صفحات شبکه‌های اجتماعی بدون محتوا هیچ‌اند.
هرگز نمی‌توان صرفا با معرفی و تبلیغ محصولات خود در وب‌سایت یا صفحات شبکه‌های اجتماعی مشتریانی وفادار ایجاد کرد.
مشتری وفادار در ازای تولید محتوای باکیفیت و کاربردی برای کسب‌وکار شما ایجاد خواهد شد.

مخاطبین هدف شما، به‌طور معمول وقت زیادی از روز خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، به‌همین دلیل اهمیت زیادی دارد که کسب‌وکار شما در این شبکه‌ها حضور داشته باشد و فعالیت کند.
یک متخصص بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری برای منتشر کردن محتوا، تحلیل اطلاعات و دیتاهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی، آگاهی از ترند روزف تحلیل فعالیت رقبای شما و شناخت هشتگ‌ها و باید و نبایدهای هر شبکه‌ اجتماعی مهارت دارد.
مشخص کردن KPI، تحلیل فعالیت‌ها، رشد صفحات، ساختن تصویر ذهنی از برند، راه‌اندازی کمپین و…
جزو فعالیت‌هایی است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به آن می‌پردازند.

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های نسبتا قدیمی‌تری است که هنوز هم در ایران جوابگو است.
زمانی که مخاطب شما برای اولین بار وارد وب‌سایت شما می‌شود، می‌توان از او اطلاعاتی گرفت که شامل آدرس ایمیلش نیز می‌شود.
در ایمیل مارکتینگ می‌توانید با طراحی استراتژیک مناسب‌های مختلف شخصی مثل تولد یا سالگرد‌های مربوط به هر مشتری را به او یادآوری کرده و با درنظر گرفتن یک کد تخفیف مشتری خود را به خریدی دیگر ترغیب کنید.
مناسب‌های عمومی نیز می‌توانند یک استراتژی عمومی داشته باشند. به‌طور کلی ایمیل مارکتینگ راهی برای ترغیب کردن مشتریان خود به خرید است. با ارسال کدتخفیف‌ها، خبرنامه‌ها و دعوت‌نامه‌ها می‌توانید فروش خود را تغییر دهید.

تبلییغات در ذهن شما به چه معنی است؟

آگهی‌های تلوزیون و رادیو؟ بیلبوردهای در سطح شهر؟ آگهی‌های روزنامه؟

این‌روزها با تغییر سبک زندگی مردم و حضور پررنگ اینترنت در زندگی‌های روزمره، شکل تبلیغات نیز تغییر کرده است.
شما برای جلب توجه مخاطبین خود نیاز دارید جایی تبلیغات کنید که آن‌ها تبلیغ شما را ببینند و به آن واکنش نشان دهند. پس این‌روزها انتخاب اینترنت به‌عنوان بستری برای انتشار تبلیغات انتخاب درستی است.
متخصصیت تبلیغات دیجیتال انواع روش‌های این نوع تبلیغات را می‌دانند و با توجه به تخصصی که در شناخت کسب‌وکارها و تشخیص بهترین روش برای تبلیغات آن‌ها دارند، روش‌هایی را به شما معرفی خواهند کرد.
به طور کلی در فضای اینترنت از روش‌های متخلفی می‌توان تبلیغات کرد:

تبلیغات کلیکی
ریپورتاژ آگهی
ارسال پیام اعلان

در بخش‌های قبل گفتیم که تنها راه پیروز شدن در جنگ بر سر جایگاه اول گوگل، کمکگرفتن از سئو است.
اما یک‌راه میانبر هم وجود دارد. تبلیغات در گوگل ادز، روشی است که می‌توانید با پرداخت هزینه برای مدت زمانی مشخص لینک اول گوگل باشید.
تبلیغات در گوگل ادز به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. تبلیغات نمایشی:در این روش تبلیغ شما در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل (مثل یویتوب) نمایش داده می‎شود.
  2. تبلیغات در جستجو: گوگل تبلیغ شما را در صفحۀ نتایج خود (SERP) به نمایش می‌گذارد.

به طور کلی می‌توان گفت تبلیغات توسط گوگل بر پایه کلیک است. یعنی به‌ازای هر کلیکی که مخاطبین نسبت به تبلغات شما کنجکاو شوند و بر روی تبلیغ سایت شما کلیک کنند، مبلغی از حساب شما در گوگل ادز کم خواهد شد.

هرچند که با تبلیغات گوگل ادز می‌توان لینک اول بود اما این راه هرگز جای سئو و تولیدمحتوای خوب را نخواهد گرفت.

مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال به مشتریان شما اجازه می‌دهد بلافاصله پس از مشاهده آگهی یا محتوای شما اقدام کنند.سریع بودن و در دسترس بودن نکته‌ی مثبتی در فروش شما خواهد بود.
آنها می‌توانند بر روی یک لینک کلیک کنند یا یک پست وبلاگ را ذخیره کنند و سریعاً در قیف فروش حرکت کنند. ممکن است آنها بلافاصله خرید نکنند، اما با شما در ارتباط خواهند بود و به شما فرصتی می‌دهند تا با آنها ارتباط برقرار کنید.

 

بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا در زمان واقعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید
و
 مهمتر از همه، این امکان را به شما می‌دهد تا مشتریان نیز با شما ارتباط برقرار کنند و در نهایت می‌تواند حس وفاداری به برند ایجاد کند.

برای اینکه بدانید استراتژی بازاریابی شما کار می‌کند یا خیر، باید دریابید که چه تعداد مشتری جذب می‌کند و در نهایت چه میزان درآمد دارد. این فاکتورها به خوبی توسط ابزارهای موجود در دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه‌گیری هستند.

بازاریابی دیجیتال نه تنها به مخاطبان وسیع‌تری نسبت به بازاریابی سنتی می‌رسد بلکه هزینه کمتری نیز به همراه دارد.

وقتی به‌صورت آنلاین تبایغات می‌کنید، مردم می‌توانند بدون توجه به موقعیت جغرافیایی و از هر فاصله‌ی دور و نزدیکی از کسب‌وکار شما، آن راببینند در نتیجه تبلیغات شما به گستره‌ی وسیع‌تری از مخاطبان دست پیدا می‌کند.

 

نتیجه‌گیری در مورد بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ همان‌طور که در سایت HUBSPOT گفته شده مفهومی چترگونه است که بسیاری از شاخه‌ها، تخصص‌ها و مفاهیم دیگر را پوشش می‌دهد. یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در تمام حوزه‌ها متخصص نیست اما آشنایی و تسلط به حوزه‌های وابسته به دیجیتال مارکتینگ، برای موقعیت شغلی وی بسیار حیاتی است. برای همین امر برای بررسی بسیار جزئی رو محتوای بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ داشته ایم.