مشاوره بازاریابی اینترنتی

امروزه بازاریابی اینترنتی و آنلاین جایگاه خود را در بین کسب و کارها پیدا کرده است و روز به روز شتاب بیشتری میگیرد. حتی کسب و کارهای سنتی هم در تلاش‌اند تا با راه اندازی یک وب سایت پار در دنیای دیجیتال مارکتینگ بگذارند.

اما چگونه میتوان در دنیای شلوغ اینترنت و در بین رقبا به موفقیت رسید؟ همین سوال باعث شده تا صاحبان کسب‌وکار به مشاوره بازاریابی اینترنتی را بیشتر از پیش اهمیت بدهند. در واقع یک مشاور بازاریابی اینترنتی خدمات زیادی را به ارائه می دهد تا فروش خود را بهبود بخشیده و از روش های سنتی بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

یک سایت به همراه محتوایی کاربرپسند، ارائه شفاف، افزایش نرخ تبادل در صفحات فرود، هدفی مشخص و جلب اعتماد مخاطب، محتوایی ویدئویی و بسیاری دیگر میتوانند راهکارهای خوبی برای بازاریابی اینترنتی باشند. در ادامه با بررسی مشاوره بازاریابی اینترنتی همراه ما باشید.

مفهوم بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی به بازاریابی گفته می شود که تنها به صورت آنلاین انجام میشود. به عبارت دیگر تلاش های بازاریابی که کسب‌وکارها صرفا از طریق اینترنت انجام می دهند. بازاریابی اینترنتی چندین روش برای هذایت ترافیک به وب‌سایت ارائه می دهد. بازاریابی اینترنتی تلاش می کند تا کاربران را به سمت وب‌سایتی که محصولات یا خدمات ارائه می دهند، هدایت کند.

بازاریابی اینترنتی این روزا به سرعت در حال رشد است زیرا اکثر افراد در حال حاضر از اینترنت استفاده می کند. گسترش بازارهای اینترنتی هم به علت خرید کالاها به صورت اینترنتی در حال گسترش و رونق است. بنابراین کسب‌وکارها برای رسیدن به فروش اینترنتی باید از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرند.

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی شامل روش هایی از قبیل ارسال ایمیل، حضور به صورت بنر در سایت های پرمخاطب و صفحه اول سایت های جستجو می شود. روش های بازاریابی اینترنتی با توجه به هزینه های پایینی که دارند مورد توجه گسترده قرار گرفته‌اند تا حدی که اثر آنها از بین رفته است.

بسیاری از ایمیل های تبلیغاتی به عنوان spam شناخته شده و سبب نراضایتی کاربران قرار گرفته است تاحدی هم ضدتبلیغ برای برندها شده است. بهترین مدل استفاده از روش های بازاریابی اینترنتی عمل کردن طبق یک برنامه و هماهنگی با سایر روش هاست تا بتوان میزان بهره‌وری در تبلیغات را به حداکثر رساند.

مهمترین مزایای مشاوره بازاریابی اینترنتی

قطعا گستره شدن مشاوره بازاریابی اینترنتی بی دلیل نبوده و مزایایی را به همراه دارد که اکثر افراد را به سمت خود کشانده است. این مزایا عبارت اند از:

منابع محدود دارد: شما همیشه فرصت این را دارید که از اینترنت یاد بگیرید. به راحتی دوره های آموزشی شرکت کنید و مهارت هایتان را بهبود ببخشید. حتی میتوانید از بهترین نرم افزارها و ابزارها به صورت کاملا رایگان استفاده کنید.

فرصت های شغلی جهانی ایجاد کرده است: مشاغل اینترنتی معمولا هیچ محدودیتی ندارند. مشاوره بازاریابی اینترنتی شغلی انعطاف پذیر است و معمولا در سرتاسر جهان در حال فعالیت هستند.

انعظاف پذیری زیادی دارد: اگر مشاوره بازاریابی اینترنتی را به عنوان شغل انتخاب کرده اید میتوانید در یک دفتر به صورت تمام وقت یا در حانه به صورت فریلنسری کار کنید. جلسات خود را بدون مهمات به پایان برسانید. کسب‌وکارها میتوانید به کمک فناوری هایی مانند اسکایپ با مشاوره بازاریابی اینترنتی ارتباط و همکاری داشته باشند.

اهمیت مشاوره دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها چیست؟

خدمات مشاوره بازاریابی اینترنتی سطح جدیدی از تخصص را ارائه می دهد که دسترسی به آن دشوار است. به همین دلیل است که مسئول بازاریابی در کسب و کارها نمیتواند خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ را انجام دهد. دلایل استخدام یک مشاوره بازریابی اینترنتی به شرح زیر است:

  1. او یک فرد متخصص است: به کمک یک متخصص مشاوره بازیابی اینترنتی میتوانید در زمینه هایی مانند سئو و UX و شبکه های اجتماعی فعالیت کنید. با همکاری با متخصصان منابع و چاچوب های زمانی را بهینه سازی می کنید.
  2. دیدگاه بیرونی نسبت به کسب و کار ما دارد: یکی از مهمترین انگیزه های استخدام مشاوره دیجیتال مارکتینگ دریافت دیدگاه بیرونی است. آنها قادراند که تمام موارد را با وضوح بالاتر و بیشتر واقعیت ببخشند.
  3. میتواند هزینه ها را به درستی مدیریت کند: زمان در واقع همان پول و سرمایه است. یک مشاوره بازیابی اینترنتی کمک می کند تا در مصرف آن صرفه جویی کنید. تخصص آنها باعث میشود مشکلات سریعتر حل شوند.
  4. ROI: یک شرکت به شما اطمینان می دهد که هزینه های انجام شده ارزش دارد. میتوان سودآوری را از روی شاخص های عملکرد اندازه گیری کرد.

وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ

قبل از هر چیز یک مشاوره بازاریابی اینترنتی باید بر تمامی کانال ها و اصول دیجیتال مارکتینگ تسلط داشته باشد. او باید بتوانید با صرف کمترین هزینه و در کمترین زمان بهترین نتیجه را بگیرد. اما سایر ظایف یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است:

  • یک مشاوره بازاریابی اینترنتی باید اول از همه جامعه هدف را بشناسد و شناخت خوبی از رفتار آنها داشته باشد. در این صورت است که میتواند برنامه درستی طرح کرده و ایده های خود را عملی کند.
  • اندازه گیری، آنالیز و برگزاری کمپین های در مقیاس کوچک از دیگر وظایف یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ آنلاین است.
  • باید استراتژی درستی را انتخاب کند و ب مدیر پروژه برای توزیع وظایف بین اعضای تیم همکاری داشته باشد.
  • برای جلوگیری از اتلاف منابع مهم است که راهبردی برای استفاده از منابع انسانی، مالی و زمانی را پیش بگیرد.
  • پیشرفت های یک متخصص بازاریابی اینترنتی در زمینه هایی مانند سئو، شبکه های اجتماعی، طراحی وب سایت و ایمیل مارکتینگ باید مشاهده شود. آنها را پیشنهاد دهد یا اجرا کند.
  • همچنین باید نام تجاری شرکت، ارتباطات با شبکه های اجتماعی بصورت خلاقانه، کمپین های تبلیغاتی، ایمیل و مشارکت با مشتری بهبود و مدیریت شود.
  • پلتفرم های محتوایی مانند لندینگ پیج و بلاگ هم مدیریت و محتواگذاری شود.
  • با استفاده از کلمات کلیدی جدید، تجزیه و تحلیل و بهینه سازی صفحات وب در بهبود رتبه سایت در گوگل تلاش نماید.
  • آشنایی با زمینه کاری یا سابقه فعالیت همکاران شما در گذشته میتواند در اجرای پروژه بازاریابی اینترنتی مزیتی مهم باشد.

یک مشاور بازاریابی اینترنتی به چه مدارکی نیاز دارد؟

حداقل مدرک یک مشاوره بازاریابی اینترنتی باید کارشناسی بازاریابی، MBA یا یکی از رشته های مرتبط باشد. مهم ترین نکته ای که باید آنها بدانند این است که اینترنت مهمترین و بهترین ابزار برای بازاریابی برندهاست و بتوانند به موثرترین روش از آن استفاده کنند. این روزها دوره های زیادی در حال برگزاری است که افراد پس شرکت در آنها میتوانند فعالیت خود در این حوزه را شروع کنند.

یکی از چالش های مشاوره بازاریابی اینترنتی شناخت و ارتباط با بسترهای شبکه های اجتماعی و کانال هاس دیجیتالی با یکدیگر و همچنین نحوه استفاده صحیح از این ارتباطات است. یک متخصص بازاریابی باید تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دههد و از نتیجه برای تعیین عملکرد شرکت استفاده کند.

یک مشاوره بازاریابی اینترنتی باید اهدافی را تعیین نماید و در راستای رسیدن به آنها تمرکز کند. در صورت لزوم هم توصیه های عملی را ارائه دهد. باید بتواند از مهارت های فنی و خلاقانه برا یحل مسئله استفاده کند که فعالیت او را بسیار ارزشمند می کند. البته باید اهدافی را مشخص کند که واقع بینانه است و نتایج قابل اندازه گیری دارد.

در صورتی که یک مشاوره بازاریابی اینترنتی اهداف غیرقابل دستیابی را مشخص کند و نتواند به آنها دست یابد مشتریان از خدمات آنها ناراضی خواهند بود. مشاوره دیجیتال مارکتینگ باید بداند که استراتژی های استفاده شده در کمپین های دیجیتال مارکتینگ و تاکتیک ها یکسان نیستند.

در واقع یک مشاوره بازاریابی اینترنتی موفق باید مهارت های رهبری قوی و حرفه ای داشته باشد. دانش خود را در این زمینه به اندازه کافی ارتقا بخشند. زیرا زمانی که در یک مجموعه استخدام می شوید آنها انتطار دارند در موقعیت یک متخصص کاملا حرفه ای عمل کنید.

هزینه مشاور دیجیتال مارکتینگ

هزینه مشاوره دیجیتال مارکتینگ معمولا به دو شکل محاسبه می شود. روش اول که بسیار هم رایج است نرخ مشاوره ساعتی است. روش دوم نیز پیشنهاد ثابت بر اساس پروژه مشخص می شود. در روش دوم تعداد ساعات باتوجه به پروژه مشخص است و طبق برنامه ریزی در زمان از پیش تعیین شده انجام میشود.

در روش دوم به راحتی میتوان تعداد ساعات پروژه را در نرخ ساعتی مشاوره ضرب کرد. این نرخ ها به عواملی مانند بازار جغرافیایی، تجربه مشاور، تقاضا و سایر عوامل بستگی دارد. در پایان نیز با در نظر گرفتن تامین هزینه ها و سود، هزینه مشاور را پرداخت می کنید.

آیا نیاز به مشاوره بازاریابی اینترنتی دارید؟

اگر میخواهید روابط خود را بهبود ببخشید و به بازارهای جدید قدم بگذارید وجود یک مشاوره بازاریابی اینترنتی ضروری است. با همکاری او میتوانید موقعیت فعلی خود را در بازارهای آنلاین بهبود ببخشید. شما برای گسترش پایگاه مشتریان اینترنتی، مشخص کردن اهداف بازاریابی آنلاین قوی، رسیدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت و افزایش شانس موفقیت برای تجزیه و تحلیل نمات کلیدی نیازمند یک مشاور هستید که شما را در رسیدن به این موقعیت ها هدایت و راهنمایی کند.

در نهایت اگر نیاز به مشاوره بازاریابی اینترنتی دارید میتوانید با یکی از شرکت های متخصص در این حوزه همکاری داشته باشید و به نتایج مطلوب دست یابید.