سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است و یک بازاریابی دیجیتال فرآیندی که مستلزم بهینه سازی وب سایت و محتوای آن برای مشاهده بیشتر در موتورهای جستجو مانند گوگل است.
هنگامی که شخصی یک پرس و جو جستجو می کند، مانند حقوق تحلیلگر داده یا بازاریابی محتوا چیست، یک سایت دوستدار SEO که حاوی محتوای مرتبط است در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالایی خواهد داشت. به طور خلاصه، هنگامی که سایت خود را برای سئو بهینه می کنید، جستجوگران اینترنتی می توانند محتوا، محصولات و خدمات شما را به صورت ارگانیک پیدا کنند – بدون استفاده از تبلیغات پولی.
در این مقاله، ما به جزئیات بیشتری در مورد بازاریابی سئو، چرایی اهمیت آن و نحوه شروع اجرای آن خواهیم پرداخت. با من جواد یاسمی همراه باشید تا در مورد بازاریابی سئو بیشتر بدانید.
بازاریابی سئو چیست؟
حضور آنلاین به عنوان یک شرکت در عصر دیجیتال ضروری است. یک استراتژی بازاریابی سئو باعث می شود موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ راحت تر بخزند محتوا و تعیین کنید که چگونه باید در SERP رتبه بندی شود.
سئو به سه دسته تقسیم می شود:
سئو داخلی به محتوای یک صفحه وب و نحوه ساخت آن اشاره دارد. موتورهای جستجو به دنبال محتوایی هستند که مرتبط با کلمه کلیدی باشد، هدف جستجوگر را برآورده کند، ساختار مناسبی داشته باشد و به راحتی قابل هدایت باشد، و اطلاعات معتبری را در یک صنعت ارائه دهد.
سئوی خارجی از صفحه به بک لینک هایی که یک سایت به دست می آورد اشاره دارد. بک لینک زمانی اتفاق می افتد که سایت های دیگر به صفحات سایت شما لینک می دهند. هرچه معتبرتر و مرتبط تر باشد، برای سئو بهتر است. با گذشت زمان، بک لینک ها می توانند به اعتبار و در معرض دید سایت شما کمک کنند
سئو فنی به جنبههای پشتیبان سایت شما اشاره دارد، از جمله تگهای عنوان و توضیحات متا که در کد منبع صفحه وب ظاهر میشوند، ساختار و مسیریابی سایت، نحوه پیوند صفحات داخل یک سایت به یکدیگر و بارگذاری سایت. زمان هدف بهینه سازی عناصر در هر سه این دسته ها و عملکرد هماهنگ آنها است، بنابراین وب سایت شما و محتوای آن دید ارگانیک بیشتری پیدا می کنند.
بیشتر بدانید: مشاور سئو چیست و بهترین مشاور سئو کیست؟
چرا بازاریابی سئو مهم است؟
یک سایت دوستدار سئو مزایای زیادی دارد، از جمله جذب مشتریان بیشتر در سایت شما بازار هدف بدون اتکا به تبلیغات پولی.
1. تجربه کاربری
زمانی که وب سایت خود را بهینه کرده اید یا فروشگاه تجارت الکترونیک، بازدیدکنندگان به احتمال زیاد از تجربه خود به روش های زیر لذت می برند:
عنصر سئو تجربه ی کاربر
معماری و ناوبری سایت بهینه شده است با سهولت از یک صفحه سایت به صفحه دیگر کلیک کنید
محتوای بهینه شده در هر صفحه خواندن آسان یک صفحه وب، جذب اطلاعات معتبر و مرتبط، انجام اقداماتی مانند اشتراک در ایمیل ها، پر کردن فرم تماس، یا خرید زمان بارگذاری سریعتر کلیک کردن و پیمایش سریعتر با کمترین تاخیر در مشاهده اطلاعات
2. دید
جایی که شما در موضوعات SERP رتبه بندی می کنید. با توجه به Backlinko، اولین نتیجه جستجوی ارگانیک (بدون پرداخت) در گوگل 27.6 درصد از کلیک ها را دریافت می کند. همچنین تمایل به کاهش قابل توجهی در کلیک برای نتایج در صفحه دوم وجود دارد، به این معنی که ظاهر شدن در صفحه اول بهتر است و ظاهر شدن نود و پنج درصد از کلیکها در Google به نتایج جستجوی ارگانیک میرود.
3. ترافیک ارگانیک
تبلیغات پولی یکی از راههای هدایت ترافیک به سایت شما است، اما این میتواند گزینه گران قیمتی باشد. با توجه به پلتفرم مدیریت رسانه های اجتماعی Hootsuite، هزینه تبلیغات رسانه های اجتماعی در یک شیب ثابت است، به طوری که انتظار می رود کل هزینه تبلیغات در سال 2022 به بیش از 173 میلیون دلار برسد. Statista، ارائه دهنده داده های بازار و مصرف کننده، گزارش می دهد که هزینه های تبلیغات جستجو در ایالات متحده از 54.8 میلیارد دلار در سال 2019 به 95.2 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافته است
با استفاده از استراتژی بازاریابی دیجیتال SEO، می توانید رتبه خوبی در نتایج جستجو داشته باشید و ترافیک ارگانیک (رایگان) بیشتری را به سایت خود جذب کنید، به این معنی که افراد بدون تبلیغات پولی محتوای شما را پیدا کرده و روی آن کلیک می کنند. علاوه بر این، بر اساس گزارش Semrush ،95 درصد از کلیکها روی Google به نتایج جستجوی ارگانیک میرود. علاوه بر این، می توانید به منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی در بازار تبدیل شوید که می تواند اثربخشی تبلیغات پولی شما را افزایش دهد.
آیا می دانستید؟ بر اساس گزارشی که توسط Terakeet، یک پلت فرم فناوری بازاریابی [Terakeet]، بهبود ترافیک جستجوی ارگانیک سایت شما می تواند هزینه های جذب مشتری را تا 87 درصد کاهش دهد.
4. بینش مشتری
بخش عمده ای از راه اندازی یک کسب و کار موفق این است که بدانید مشتریان چه می خواهند. شما می توانید بینش مشتری را در طول فرآیند بازاریابی سئو به دست آورید، از جمله: تحقیقات کلیدواژه در مورد عباراتی که مشتریان در حال جستجو هستند، از سؤالات چگونگی و چرایی تا نام محصولات و برندها درک هدف جستجوگر یا اینکه چرا مشتریان برای کلمات کلیدی خاص جستجو می کنند. یادگیری اینکه چه محتوایی باعث انجام اقداماتی مانند اشتراک یا خرید محصولات می شود
چگونه یک استراتژی بازاریابی سئو بسازیم
در این بخش، شما فرآیند بهبود محتوای وب سایت، اعتبار دامنه و عناصر فنی خود را با هدف اینکه سایت خود را برای مخاطبان هدفتان قابل کشف تر و مفیدتر کنید، آغاز خواهید کرد. برای شروع مراحل زیر را دنبال کنید
1. رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید.
همانطور که شما یک را انجام می دهید تحلیل رقابتی برای شناسایی شکاف های بازار و متمایز کردن محصولات و تلاش های بازاریابی خود، باید سئوی رقبا را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. به این ترتیب، میتوانید زمانی که نوبت به سایت و محتوای آن میشود، یک مزیت رقابتی به خود بدهید
فهرستی از رقبای خود تهیه کنید، از جمله رقبای که قبلاً با آنها آشنا هستید و رقبای که در صدر SERP ها برای کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدمات شما قرار دارند.
محتوای وب، ساختار سایت، و ناوبری رقبا و همچنین ویژگیهای تجربه کاربر مانند دکمههای فراخوان و طراحی صفحه را بررسی کنید. محتوا چقدر معتبر است؟ کلیک کردن، یافتن اطلاعات و اقدام چقدر آسان است؟
از ابزار سئو مانند استفاده کنید SEMRush، اهرفس، یا Moz برای تعیین اینکه این رقبا برای چه کلمات کلیدی در هر صفحه وب رتبه بندی می کنند، از جمله کلمات کلیدی ثانویه یا مرتبط و حجم جستجو برای هر یک.
با کلیک راست در هر نقطه از سایتهایشان و انتخاب «مشاهده منبع صفحه» از منوی باز شده، متوجه شوید رقبای شما از چه متا تگهایی استفاده میکنند.
بیشتر بخوانید: تحلیل رقیب چیست؟ تعریف + راهنمای گام به گام
2. مخاطبان هدف خود را از منظر سئو درک کنید.
هنگامی که رقبای خود را درک کردید، مهم است که مخاطبان خود را در نظر بگیرید، از جمله آنچه را که آنلاین جستجو میکنند و هدفی که در پشت آن وجود دارد، تا بتوانید محتوایی را که مخاطبان شما مرتبط میدانند تولید کنید.
یک افزونه گوگل کروم را نصب کنید، مانند MozBar یا کلمه کلیدی Surfer، برای کشف کلمات کلیدی مرتبط. این ابزارها به شما این امکان را میدهند که در حین مشاهده SERP، مستقیماً از مرورگر خود تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید
از SEMRush برای تعیین هدف جستجوگر برای هر کلمه کلیدی از جمله استفاده کنید ناوبری (در جستجوی یک سایت خاص)، اطلاعاتی (به دنبال اطلاعات یا پاسخ به یک سوال)، معاملاتی (با قصد انجام یک اقدام یا خرید)، و تجاری (با قصد بررسی محصولات).
SERP ها را تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید جستجوگرها چه سؤالاتی می پرسند، جستجوها و سؤالات مرتبط، قطعات ویژه ای که گوگل پیش بینی می کند جستجوگران روی آنها کلیک خواهند کرد و موارد دیگر.
3. محتوای مناسب SEO ایجاد کنید
ایجاد محتوای سئو پسند که مخاطب هدف شما آن را ارزشمند بداند، نتیجه تلاش مداوم است. شما می خواهید هر صفحه وب سایت خود را بهینه کنید، از جمله صفحه اصلی، صفحه درباره، و سایر صفحات ثابت، همچنین وبلاگ ها، مقالات، صفحات فروش و صفحات فرود جذب سرنخ.
محتوای نوشتاری باید حاوی اطلاعات منحصر به فرد و معتبری باشد که هدف جستجوگر را برای یک کلمه کلیدی خاص برآورده کند.
کلیدواژه و کلمات کلیدی مرتبط را به صورت یکپارچه و گرامری در زیرعنوان و متن خود ادغام کنید، بدون استفاده بیش از حد از آنها.
محتوا را در هر صفحه ساختار دهید تا یک تجربه خواندن منطقی و آسان برای پیمایش ارائه کنید. این به معنای استفاده از عنوانهای فرعی، نقاط گلوله و فهرستهای شمارهدار برای سازماندهی اطلاعات در بخشهای کوچکتر است که به آسانی یافت میشوند و به راحتی میتوان آن را بررسی کرد.
برای بهبود تجربه خواندن، تصاویر، گرافیک و ویدیوهای مرتبط را جاسازی کنید
پیوندهایی به سایر صفحات مرتبط سایت خود را در متن لنگر قرار دهید.
برای سهولت اشتراک، پر کردن فرمها، و خرید برای بازدیدکنندگان سایت، تماسهای مفیدی را در نظر بگیرید.
4. سئوی فنی خود را بهبود بخشید.
کسب و کارها اغلب با توسعه دهندگان وب یا متخصصان فناوری اطلاعات برای بهبود سئوی فنی سایت خود کار می کنند. اگر به پنل مدیریت سایت خود دسترسی دارید، ممکن است بتوانید این بهبودها را انجام دهید یا خودتان مشکلات را برطرف کنید. با ورود به پنل مدیریت وب سایت خود شروع کنید، جایی که گزینه های مختلفی را برای به روز رسانی تنظیمات سایت خود خواهید یافت، از جمله متادیتا و منوهای پیمایش.
برای هر صفحه وب، این مراحل را دنبال کنید:
برچسب عنوانی بسازید که شامل کلمه کلیدی مورد نظر برای رتبه بندی صفحه باشد و محتوای هر صفحه را به وضوح در 50 تا 60 کاراکتر توصیف کند.
شرح صفحه ای بسازید که حاوی کلمه کلیدی باشد، صفحه را خلاصه کند و ارزش منحصر به فرد صفحه را تا 160 کاراکتر بیان کند.
اندازه تصاویر را کاهش دهید تا سریع بارگذاری شوند. به عنوان مثال، اگر تصویر شما 5000 پیکسل عرض دارد، می توانید آن را به 2000 یا 1200 پیکسل کاهش دهید.
فایل های تصویری را با کلمات کلیدی و توضیحات نامگذاری کنید و هر کلمه را با خط فاصله جدا کنید. به عنوان مثال، اگر تصویر به طور خودکار در دستگاه شما به عنوان image1.jpg ذخیره می شود، نام آن را به dark-roast-coffee.jpg تغییر دهید.
برای کل سایت، این مراحل را دنبال کنید:
یک منوی ناوبری واضح برای کمک به بازدیدکنندگان سایت برای یافتن صفحات تنظیم کنید.
یک نقشه سایت با اطلاعاتی در مورد صفحات، ویدیوها و فایل های سایت خود و رابطه بین آنها ایجاد کنید.
یک حساب Google Search Console ایجاد کنید و نقشه سایت خود را ارسال کنید، تا Google بتواند سایت شما را به طور موثرتر بخزد
5. بک لینک های معتبر و مرتبط را به دست آورید
برای بهبود سئوی خارج از صفحه خود، برنامه ای برای پیوند دادن سایت های دیگر به محتوای شما ایجاد کنید
فهرستی از سایت هایی تهیه کنید که مربوط به وب سایت شما هستند، نه رقبا، و دارای اعتبار دامنه بالایی هستند
برای درخواست بک لینک با این سازندگان سایت یا مدیران محتوا تماس بگیرید. مطمئن شوید که انگیزه ای مانند محتوای با کیفیت بالا برای بهبود آنچه که در حال حاضر به آن پیوند می دهند یا پیشنهاد موضوعی برای پست وبلاگ مهمان که می خواهید برای آنها بنویسید، ارائه دهید.
صفحاتی را از سایت خود به رسانه های اجتماعی ارسال کنید و پیوندهایی را در سایت خود قرار دهید بازاریابی ایمیلی، نه تنها برای دریافت کلیک های بیشتر، بلکه برای افزایش شانس اینکه سایت های دیگر پیوند به محتوای شما را انتخاب کنند.