تبلیغات در گوگل – گوگل ادز چیست؟

چرا تبلیغات در گوگل؟ تبلیغات در گوگل چگونه است؟ تبلیغات در گوگل ادز چه مزایایی دارد؟ هزینه تبلیغ گوگل چقدر است؟ آیا تبلیغات در گوگل رایگان خواهد بود؟ چرا تبلیغ در گوگل را انتخاب کنیم؟

باهر جستجویی که شما در گوگل انجام می‌دهید باعث ایجاد رقابت سخت بین محتواهای ثبت شده در این موتور جستجوگر خواهید شد. باتوجه‌به عبارتی که شما جستجو می‌کنید به نظر گوگل محتوایی پیشنهاد داده می‌شود. این محتوا ممکن است تبلیغ گوگل باشد یا محتوای ارگانیک به شما نمایش داده خواهد شد.

پس اگر می‌خواهید برای رسیدن به مخاطبان هدف خود هزینه‌ای را برای تبلیغات صرف کنید بهتر است که آنرا در جای مناسب خرج نمایید. جایی مانند گوگل که بیش از 259 میلیون بازدیدکننده و 4.8 میلیارد تعامل روزانه دارد می‌تواند بهترین گزینه برای تبلیغات شما باشد. دو سال از عمر وب‌سایت محبوب google.com گذشت و سپس گوگل ادز راه‌اندازی شد. در اکتبر سال 2000 این بستر تبلیغاتی با نام google Adwords روی صحنه آمد. اما در سال 2018 بنا به دلایلی به گوگل ادز تغییر نام داد.

تبلیغات در گوگل چیست؟

دنیای دیجیتال مارکتینگ بر روی کسب‌وکارها با تبلیغ در گوگل یا گوگل ادز دریچه‌ای گشوده است که مدیران آن بتوانند خدمات و محصولات خود را معرفی و به فروش برسانند. افزایش ترافیک سایت هم در گوگل ادز اتفاق می‌افتد و همین باعث می‌شود افراد زیادی به سراغ سایت شما بیایند.

یکی از بهترین روش‌ها تبلیغات آنلاین و اینترنتی تبلیغات گوگل بوده که در فضای دیجیتال از پربازدیدترین روش‌های تبلیغ است. با استفاده از پلتفرم‌هایی که در گوگل وجود دارد بالقوه ترین مشتری‌ها را به‌سوی شما هدایت می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات گوگل که بیشترین درآمد خود را نیز آن به دست می‌آورد گوگل ادز است. برای تبلیغ در این موتور جستجوگر باید کار با سیستم گوگل ادز را یاد بگیرید.

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یکی از خدمات شرکت گوگل بوده که جهت تبلیغ آنلاین در فضای مجازی از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد در سراسر جهان که در حوزه دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنند از گوگل ادز برای تبلیغات خود بهره می‌برند. موفقیت در گوگل را می‌توان تقریباً به وجود گوگل ادز مرتبط دانست. چرا که گوگل ادز به شما این امکان را خواهد داد که محصولات و خدمات خود را در اختیار مخاطبین خاص خود قرار دهید. برای تبلیغ در گوگل از دو روش می‌توان استفاده کرد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • تبلیغ نمایشی یا Display Ads
  • تبلیغ در شبکه جستجو گوگل Search Ads

تبلیغ در شبکه جستجو همان تبلیغات کلیکی است که تبلیغ‌کننده بودجه‌ای را در ازای هر کلیک در نظر می‌گیرد و با تعیین کلمات کلیدی که مربوط به کسب‌وکارش بوده تا به‌وسیله ابزار سرچ گوگل به کاربران پیشنهاد داده شود. به عبارتی ساده‌تر شما مبلغی را به گوگل می‌دهید تا هر زمان که کاربری محصولی راجب کسب‌وکار شما را درخواست کرد گوگل سایت شما را نمایش دهد. این مبلغ برای جایگاه شما نبوده چرا که گوگل سایت شما را در صفحه اول قرارمی دهد اما به‌ازای هر کلیک کاربر و خرید محصول مقدار هزینه مشخصی را باید پرداخت کنید.

بیشتر افراد که می‌خواهند محصول یا خدماتی را در گوگل جستجو کنند از لینک‌های که در صفحه اول قرار دارد استفاده خواهند کرد. به همین خاطر گوگل سایت شما را به‌ازای هزینه و مدت زمانی که می‌خواهید در صفحه اول قرار می‌دهد.

تبلیغات در گوگل چگونه است؟

از طریق گوگل ادز تبلیغات شما به Lead یا مشتریان احتمالی که به دنبال خدمات و محصولات شما هستند نشان داده می‌شود. برای عبارت‌های مورد جستجو و کلمات کلیدی تبلیغ‌کنندگان Bid مشخص می‌کنند. پیشنهادهایی که برنده خواهند شد در بالای صفحه نتایج جستجو، و وب‌سایت‌های معتبر و ویدئوهای یوتیوب بر اساس نوع کمپین شما نمایش‌داده‌شده و عوامل زیادی برای ایجاد تبلیغ مؤثر تأثیرگذار هستند. این فهرست از عوامل را در ادامه نام خواهیم برد:

  • مکان
  • کلمات کلیدی
  • امتیاز کیفی و امتیاز تبلیغ
  • توضیحات و عنوان
  • نوع Match
  • افزونه‌های تبلیغاتی
  • هدف‌گذاری مجدد گوگل ادز

مکان:

زمانی که برای اولین‌بار کمپین گوگل ادز خود را تعریف می‌کنید باید برای آن مکان جغرافیایی تعیین نمایید که تبلیغات شما در آنجا نمایش داده شود. اگر دارای فروشگاه هستید باید مکان انتخابی شما محدوده اطراف فروشگاه باشد. اگر هم فروشگاه آنلاین با محصولات فیزیکی دارید مکان انتخاب شده شما باید مناطقی باشند که می‌توانید ارسال داشته باشید. اگر هم خدمات و محصولات شما برای تمام نقاط جهان قابل‌ارائه است پس محدودیت مکانی نخواهید داشت.

همان‌طور که می‌دانید تنظیمات مکان در جایگاه تبلیغ نقش داشته، به‌عنوان‌مثال اگر شما در تهران فروشگاه دارید شخصی از کردستان عبارت فروشگاه شما را جستجو کند تبلیغ شما بدون هیچ امتیازی نمایش داده نمی‌شود. حتی اگر افراد برای تبلیغ آن هزینه زیادی را بپردازند هدف گوگل نمایش مرتبط‌ترین نتایج در کوئری‌ها خواهد بود.

کلمات کلیدی:

جستجوکردن کلمات کلیدی نه‌تنها برای یک جستجوی ساده مهم است بلکه در تبلیغات پولی نیز کاربرد دارد. انتخاب کلمات کلیدی شما باید به‌گونه‌ای باشد که باهدف کاربر همخوانی داشته باشد. اهمیت این موضوع به این خاطر است که گول تبلیغات شما را با کوئری‌ها بر اساس کلمات کلیدی منطبق می‌کند.

در کمپین خود هر گروه تبلیغاتی که ایجاد می‌کنید تعدادی کلمه کلیدی را هدف قرار خواهد داد. پس در هر گروه تبلیغاتی شما بین 1 تا 5 کلمه کلیدی بهینه می‌توانید استفاده کنید و گوگل بر اساس این کلمات کلیدی تبلیغات را نمایش می‌دهد.

امتیاز کیفی و امتیاز تبلیغ:

در امتیاز تبلیغ جایگاه تبلیغ شما مشخص می‌شود. امتیاز کیفی هم یکی از دو معیاری خواهد بود که در تعیین امتیاز تبلیغ نقش خواهد داشت. پس امتیاز کیفی بر اساس کیفیت و مرتبط بودن تبلیغ شما بوده و اندازه‌گیری این معیار بر مبنای شمارش تعداد افرادی است که پس از نمایش دادن تبلیغ روی آن کلیک می‌کنند. این همان نرخ کلیک خواهد بود که به برآوردن نیاز جستجوی کاربر بستگی دارد و از سه حوزه زیر برداشت می‌شود:

  • مرتبط بودن کلمات کلیدی
  • متن تبلیغی شما یا همان «فراخوانی به اقدام» CTA باید نیاز جستجو کاربر را برآورد کرد.
  • صفحه فرود مناسب باشد که به آن تجربه کاری UX هم می‌گویند.

پس هرچه امتیاز کیفی شما بالاتر باشد، هزینه Bid برای جایگاه بهتر داشتن کاهش خواهد یافت.

توضیحات و عنوان:

توضیحات و عنوان تبلیغات در گوگل عامل انتخاب کاربر بین کلیک روی تبلیغ شما و کلیک روی تبلیغ رقیب است. پس باید متنی را انتخاب کنید که باهدف جستجو هماهنگ باشد. همچنین باید با کلمات کلیدی همسو باشد و باعث برطرف‌شدن چالش مخاطب شود و با پاسخ پرسش خود برسد.

نوع Match:

نوع Match یا همان تطابق به تبلیغات گوگل می‌گوید که آیا دقیق می‌خواهید کلمات مورد جستجو با کلمه کلید مطابقت داشته باشد یا اینکه تبلیغ را به هر کاربری که جستجوی نیمه مرتبط هم انجام می‌دهد نشان داده شود. سه نوع تطابق وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • Phrase Match: کوئری در این حالت باید با عبارت کلیدی شما مطابقت داشته باشد اما این امکان وجود دارد که کلمات قبل و بعد از آن اضافی باشند. به‌عنوان‌مثال کلمه شما ” آموزش گوگل ادز” است و کوئری ” آموزش گوگل ادز رایگان” هم با آن تطابق پیدا می‌کند.
  • Broad Match: این نوع تطبیق به‌صورت پیش‌فرض تنظیم شده و لغات موجود در عبارت کلیدی را با کوئری با هر ترتیبی تطبیق می‌دهد.
  • Exact Match: کوئری در این حالت باید کاملاً از کلمات و ترتیب عبارت کلیدی تشکیل شود که بتوانید تبلیغ گوگل خود را نمایش دهید.

افزونه‌های تبلیغاتی:

به دو دلیل افزونه‌های تبلیغاتی توصیه می‌شود که شامل:

  • رایگان بودن و ارائه دادن اطلاعات بیشتر به افراد
  • تعامل داشتن با تبلیغ

هدف‌گذاری مجدد تبلیغات گوگل ادز:

در تبلیغات گوگل هدف‌گذاری مجدد و یا بازاریابی مجدد روش تبلیغی برای کاربرانی است که درگذشته با کسب‌وکار شما به‌صورت آنلاین تعامل داشته‌اند. کوکی‌ها کاربران را در تمام وب ردگیری می‌کنند و هدف تبلیغات قرار می‌دهند. یکی از فعالیت‌های اثربخش بازاریابی مجدد بوده چراکه مشتریان برای اینکه از شما خرید کنند باید 7 بار با فعالیت‌های بازاریابی شما روبه‌رو شوند.

گوگل ادوردز چیست؟

گوگل ادوردز سیستمی است که برای کمک به شما در بازاریابی خدمات و محصولات در موتور جستجوی گوگل و سایت‌های وابسته به کسب‌وکار شما توسعه می‌دهد. متن تبلیغ شما در گوگل ادوردز برای کوئری‌های مرتبط نمایش داده می‌شود. تبلیغات گوگل ادوردز یک سیستمی است که در ازای کلیک باید هزینه پرداخت کنید. این تبلیغ به‌صورت متن کوتاهی ظاهر شده و دو عنوان را در برمی‌گیرد که توضیحات و لینک URL به سایت است

عوامل زیادی هم روی هزینه گوگل ادوردز تأثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آن میزان رقابت کلمه کلیدی بوده و اینکه بهینه‌سازی سایت روی این کلمه انجام خواهد شد.

مزایای استفاده از گوگل ادز

گوگل در روز با دریافت 5 میلیارد درخواست یکی از پرکاربردترین موتورهای جستجو است. پلتفرم گوگل ادز نیز نزدیک به دو دهه فعالیت می‌کند. در این بخش می‌خواهیم به مزایای تبلیغات گوگل ادز بپردازیم.

افزایش ترافیک و درآمد:

شما با استفاده از تبلیغات در گوگل ادز می‌توانید به افزایش درآمد برسید. با افزایش ترافیک سایت تماس تلفنی بیشتری را دریافت کنید و به افزایش بازدید فروشگاه‌های خود نیز دست‌یابید. تبلیغ‌کنندگان بابت هر 1 دلار که به گوگل ادز پرداخت می‌کنند 8 دلار درآمد کسب خواهند کرد.

رقابت در کسب‌وکار:

راز گوگل ادز صدها شرکت برای تبلیغ مشاغل خود استفاده می‌کنند. یعنی شما حتی اگر رتبه‌بندی ارگانیک برای یک عبارت جستجو داشته باشید نتایج شما در زیر رقبا قرار خواهد گرفت. اما گوگل ادوردز این امکان را به شما خواهد داد که در نتایج SERP تا جایی که می‌توانید در بالا قرار بگیرید و همین باعث بیشتر دیده‌شدن شما می‌شود.

تبلیغات هدفمند:

در گوگل ادوردز امکان هدف‌گیری به شما کمک خواهد کرد کخ تبلیغات خود را به کاربرانی با علایق بخصوص نشان دهید. مکان تبلیغ، کلمات کلیدی، زبان و سن همگی مواردی هستند که با استفاده از آنها می‌توانید تبلیغات هدفمندی داشته باشید.

کنترل بودجه:

شما خودتان تعیین خواهید کرد که در ماه یا در روز برای تبلیغات گوگل ادز هزینه صرف کنید. در بیشتر مواقع برای حالتی هزینه پرداخت می‌کنید که کسی روی تبلیغ شما کلیک کند.

اندازه‌گیری موفقیت:

گوگل ادز همچنین باگذشت زمان به شما کمک می‌کند که تبلیغات خود را تجزیه‌وتحلیل کرده و آن را بهبود دهید. با این کار شما به افراد بیشتری می‌رسید و می‌توانید با کسب‌وکار خود به همه اهداف کمپین پولی برسید.

امکان تبلیغ کردن در دستگاه‌های دیگر:

با گوگل ادز شما این امکان را خواهید داشت که تبلیغات به‌موقع را در میان مخاطبان هدف ایجاد و به اشتراک بگذارید. این یعنی درحالی‌که مخاطبان شما در موتور جستجو به دنبال محصولات و خدمات برند شما هستند کسب‌وکارتان در صفحه نتایج موتور جستجوگر نشان داده می‌شود.

انواع کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز

برای کمپین تبلیغاتی خود در گوگل ادز می‌توانید یکی از پنج نوع کمپین را انتخاب کنید. در این بخش موارد استفاده از هرکدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1-کمپین تبلیغاتی نمایشی:

گوگل دارای شبکه‌ای از وب سایت‌‌های معروف در صنایع مختلف است و با تعداد زیادی مخاطب که برای نمایش در گوگل ادز انتخاب می‌شوند. به‌ازای هر کلیک به سود مالک وب‌سایت خواهد بود تا مبلغی را بابت آن دریافت کند. برای تبلیغ‌کنندگان نیز فوایدی که دارد این است که آنها می‌توانند محتوای خود را در مقابل مخاطبان هدف و پرسونایشان قرار دهند. این نوع تبلیغات به طور معمول تصویری هستند که توجه کاربران را به محتوای وب‌سایت جلب می‌کند.

2-کمپین تبلیغاتی جستجو:

کمپین تبلیغاتی جستجو به‌عنوان یک تبلیغ متنی در صفحه نتایج برای کلمه کلیدی سرچ شده ظاهر می‌شود.

3-کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن:

کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن گوگل از طریق تبلیغات نشان‌داده‌شده در شبکه‌های جستجوی YouTube، Google Play، Google display Network و دیگر موارد اپلیکیشن گوشی هوشمند شما را تبلیغ می‌کنند. با اجرا کردن تبلیغات شما را به نصب اپلیکیشن ترغیب می‌کند. اگر هم قبلاً از آن استفاده کرده باشید اقدام خاصی را در برنامه شما انجام خواهد داد.

4-کمپین تبلیغاتی ویدئویی:

در تبلیغات ویدئویی قبل و بعد از فیلم‌های یوتیوب نمایش داده می‌شود. این راهم به یاد داشته باشید که یوتیوب هم یک موتور جستجو است. کلمات کلیدی مناسب شما را در بین ویدئوها قرار می‌دهد و نظر کاربر را برای تماشای آن جلب می‌کند.

5-کمپین تبلیغاتی خرید:

مانند دیگر تبلیغات کمپین تبلیغاتی خرید در SERP نمایش داده می‌شود و اطلاعات دقیقی مانند قیمت و تصاویر محصول را در اختیار کاربر قرارمی دهد. یک کمپین خرید به شما این امکان را خواهد داد که محصولات خود را به شکل بصری‌تری تبلیغ نمایید. با اجرای یک کمپین خرید در Google Merchant Center می‌توانید اطلاعات خاصی از محصول را وارد کرده و گوگل از آن برای ایجاد تبلیغات خرید استفاده می‌کند.

شیوه ساخت اکانت گوگل ادز

برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خود قبل از هر چیز نیاز به ساخت اکانت در گوگل ادز دارید.

  • ابتدا با ابزار تغییر آی پی وارد گوگل ادز شوید.
  • سپس Start Now را بزنید.

بعد به‌صورت پیش‌فرض وارد آدرس جی‌میلی می‌شوید که به آن دسترسی دارید. با صفحه‌ای که در قسمت بالا برای شما باز می‌شود در گوشه بالا سمت راست اکانت شما به جز جی‌میل یک کد 10 رقمی را نشان خواهد داد. اگر بر روی همان تصویر گوشه سمت راست کلیک کنید گزینه‌های دیگری برای ایجاد اکانت جدید و تغییر اکانت فعلی شما فعال خواهد شد. الان شما موفق به ساخت اکانت گوگل ادز شدید. پس در بخش بعدی به مراحل راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز خواهیم پرداخت.

راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز

راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز به دو روش امکان‌پذیر است. یک روش ساده که برای افراد مبتدی در نظر گرفته شده که با آن می‌توانید با انتخاب مخاطب هدف خود و انجام چند مرحله ساده کمپین تبلیغاتی را راه‌اندازی کنید. روش دوم به‌صورت حرفه‌ای بوده که گزینه‌های بیشتری برای بهینه‌سازی کمپین پیشروی شما قرار دارد و نسبت به روش ساده مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

نکات مهم تبلیغات در گوگل ادز

اگر برای تبلیغات در گوگل ادز ناموفق عمل کرده‌اید هرگز تسلیم نشوید. چراکه دلایل زیادی وجود دارد که تبلیغات شما ضعیف عمل کرده است. روش‌های مناسب و کاربردی را باید رعایت کنید که به این موارد در زیر به‌صورت فهرست‌وار اشاره خواهیم کرد:

  • پرهیزکردن از کلمات کلیدی طولانی
  • کمپین‌های تبلیغاتی بی‌ربط را راه‌اندازی نکردن
  • امتیاز کیفی را بهبود دادن
  • صفحه فرود را بهینه‌سازی کردن
  • صفحه تشکر را بهینه‌سازی کردن
  • تبلیغات موبایلی گوگل ادز

جمع‌بندی

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم گوگل ادز نوعی تبلیغات گوگل است که افراد با پرداخت پول درازای هر کلیک به جایگاه‌های بالاتری در صفحه جستجو خواهند رسید. برای انجام تبلیغات در گوگل ادز باید ابتدا بودجه خود را مشخص کنید و باتوجه‌به آن پلان موردنظر خود را خریداری نمایید. خرید تبلیغات گوگل ادز برای سایت هیچ‌گونه تأثیر منفی روی سئوی وب‌سایت شما نخواهد گذاشت. حتی این امکان وجود دارد که به‌خاطر شناخته شدن توسط گوگل تأثیرات مثبتی هم داشته باشد.

هزینه تبلیغ گوگل ادز نیز باتوجه‌به عوامل مختلفی تعیین می‌شود که موقعیت جغرافیایی، کلمات کلید و صنعت، کیفیت کمپین تبلیغاتی شما و موارد دیگر می‌تواند روی آن تأثیرگذار باشد. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تبلیغات گوگل ادز انتخاب کلمه کلیدی مناسب است که در تعیین هزینه‌های کلیک تبلیغ مؤثر بوده و حتی با استراتژی مناسب می‌توانید جایگاه خود را در میان رقبا بالا ببرید.

این کلمات می‌توانند به‌صورت یک عبارت تعریف شوند و برای انتخاب این کلمات از ابزارهای مانند: گوگل کی ورد پلنر استفاده نمایید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و با بررسی تمام مراحل تبلیغات گوگل ادز توانسته باشیم به سؤالات شما پاسخ دهیم.

در پایان شما برای استفاده از خدمات و مشاوره سئو سایت میتوانید به صفحه اصلی سایت ما مراجعه کنید.