موارد مختلفی وجود دارد که رعایت کردن آن در سئو باعث میشود رتبه شما در گوگل پله به پله بالاتر برود. یکی از این موارد که همیشه جنجال بر انگیز بوده است، نرخ کلیک CTR است. برخی از مشاوره سئو بر این باوراند که این مورد میتواند باعث شود که وب سایت شما در صورت کسب نرخ کلیک زیاد جایگاه و رتبه بالاتری را کسب کند. عدهای دیگر از متخصصان سئو بر تاثیر این موضوع واقفاند اما این تاثیر را آنچنان زیاد و حیاتی در نظر نمیگیرند. ما در این مقاله با کمی چاشنی تجربه به شما خواهیم گفت که CTR چگونه خواهد توانست وب سایت شما را به موفقیت برساند. با ما در این مقاله از وب سایت جواد یاسمی همراه باشید.
بگذارید موضوع را از دید مخاطب بررسی کنیم. چه پارامترهایی باعث میشود که شما در صفحه نمایش گوگل بر روی یک نتیجه کلیک کنید؟ وجود داشتن چه مواردی باعث میشود که شما از خیر کلیک کردن روی نتایج بالاتر بگذرید و روی نتایج پایینتر کلیک کنید؟
اگر یادتان باشد چندین سال قبل سئوکاران با ترفندهایی میتوانستند به راحتی وب سایت خود را در صفحه اول به نمایش بگذارند، وب سایتهایی که اصلا ارتباطی با کلمه جستجو شده کاربر نداشتند؛ در حال حاضر این اتفاق به هیچ عنوان نمیافتد و عموما کاربران جواب سوالات خود را در همان صفحه اول پیدا میکنند.
نرخ کلیک چیست؟
اگر بخواهیم یک توضیح ساده و آسان را بیان کنیم، باید بگوییم که منظور از نرخ کلیک، تعداد کلیکهای انجام شده بر روی سایت ما در زمانی که وب سایت ما به کاربر نمایش داده میشود. برای تکمیلتر شدن این تعریف نیاز است که با impression نیز آشنا شوید.
منظور از Impression آن است که وب سایت شما در صفحه نمایش به کاربر نشان داده شود. توجه داشته باشید که فرقی ندارد که وب سایت شما در کجای صفحه اول قرار دارد، رتبه یک یا رتبه 10، در هر صورت پس از هر جستجو یک Impression برای وب سایت شما اتفاق میافتد.
اگر بخواهیم نرخ کلیک یا همان CTR را به دست آوریم کافی است که تعداد کلیکهای انجام شده را بر تعداد بار نمایش داده شده تقسیم کنیم. در این حالت نرخ کلیک CTR مشخص میشود.
با چه ابزاری میتوان نرخ کلیک را مشاهده کرد؟
شما به راحتی با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول میتوانید میزان کلیک روی هر کلمه کلیدی را مشاهده کنید. همچنین میتوانید با فعال کردن impression به خوبی ببینید که چند بار با آن کلمه کلیدی مشخص در وب سایت دیده شدهاید.
پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با ابزار گوگل سرچ کنسول، مقاله آشنایی با گوگل سرچ کنسول را مطالعه کنید.
نرخ کلیک و افزایش رتبه؛ امکان پذیر یا ناممکن؟
سوالی که گاهی ذهن سئوکاران مبتدی را به خود درگیر میکند این موضوع است که نرخ کلیک چگونه باعث میشود که رتبه ما در نتایج گوگل پیشرفت کند و به رتبههای بالاتر برسیم؟
بگذارید این موضوع را با ذکر مثال توضیح دهیم.
فرض کنیم که شما برای خرید دوره آموزش سئو عبارت آموزش سئو مبتدی را در گوگل جستجو میکنید. گوگل لیستی 10 تایی از وب سایتهایی را برای شما نمایش میدهد که در رابطه با دوره آموزش سئو محتوایی دارند. شما بدون توجه به لینک اول روی گزینه دوم کلیک میکنید و محتوا مورد نظر خود را به دست میآورید.
حال اگر کاربران دیگر هم همین رفتار را داشته باشند گوگل برای مدتی محدود جای وب سایت اول و دوم را با هم عوض میکند به این صورت به خواست کاربران احترام میگذارد. البته این مدت زمان برای تست است و اگر وب سایت کلیک بیشتری دریافت نکند به جایگاه قبلی خود باز خواهد گشت.
البته توجه داشته باشید که تنها کلیک بر روی سایت، عامل تعیین کننده این جا به جایی نیست و عوامل دیگری مانند نرخ بازگشت، بانس ریت و موارد دیگری در این جا به جایی تاثیر دارند.
راهکارهایی برای افزایش نرخ کلیک CTR به راحتترین روش ممکن
اگر شما هم خواهان آن هستید که در صفحه اول گوگل به وسیله نرخ کلیک افزایش رتبه داشته باشید لازم است که موارد نام برده شده در ادامه را برای صفحات خود به کار ببرید. همچنین توجه داشته باشید یک مشاوره حرفه ای سئو که خدمات سئو سایت انجام میدهد به خوبی میداند که استفاده از این استراتژی برای زمانی مناسب خواهد بود که تمامی موارد از قبیل، محتوا، لینک سازی و غیره به خوبی در وب سایت پیاده سازی شده باشد.
از اعداد در عنوان خود استفاده کنید
شاید این مورد را بسیار شنیده باشد، اما باید بدانید که بر اساس تجربه و تستهای زیادی که روی وب سایتهای مختلفی انجام دادهام به خوبی این گزین جواب میدهد. البته فراموش نکنیم که استفاده کردن از این مورد به هر روشی مناسب نخواهد بود و در برخی از تیترها نمیتوان از این موضوع استفاده کرد.
به مثال زیر توجه کنید
تیتر بدون استفاده از اعداد: روشهای ساخت سایت مپ سایت
تیتر با استفاده از اعداد: 4 روش ساخت سایت مپ سایت
با اضافه کردن همین عدد کوچک در تیتر میزان نرخ کلیک افزایش چشمگیری خواهد داشت. کافی است که یک بار امتحان کنید.
آدرس صفحات خود را کوتاه انتخاب کنید
یکی از مهمترین مواردی که گوگل همواره به استفاده از آن کاربران را ترغیب کرده است، انتخاب url کوتاه و معنادار است. استفاده کردن از این مورد باعث میشود که علاوه بر آن که وب سایت شما رتبه بیشتری را کسب میکند، میزان کلیک بیشتری را هم به دست آورید.
از استراکچر دیتاها استفاده کنید
استفاده کردن از استراکچر دیتاها باعث خواهد شد که به سرعت میزان کلیک روی وب سایت شما افزایش داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده کردن از استراکچر دیتای مناسب میتواند باعث شود که 30 درصد در نرخ کلیک افزایش داشته باشید.
از ایموجیها استفاده کنید
انجام دادن مواردی که باعث شود وب سایت شما نسبت به دیگر وب سایتها دارای تمایز شود میتواند یک اقدام مناسب برای افزایش میزان کلیک باشد. به عنوان مثال استفاده کردن از ایموجی قلب برای نمایش دادن محتوایی در رابطه با عشق میتواند مناسب و حرفهای باشد.
توجه داشته باشید که در استفاده از این موارد زیاده روی نکنید و به نوعی باعث احساس بد در کاربر نشوید.