تبلیغات کلیکی ppc چیست؟ تبلیغات کلیکی چه مزایایی دارد؟ بهترین نوع تبلیغات کلیکی کدام است؟ این تبلیغات در چه صورتی تأثیرگذار خواهد بود؟ چرا تبلیغات کلیکی برای همه سودمند است؟
هر کسبوکاری را که بخواهید راهاندازی کنید برای دیدهشدن نیاز به حضور در فضای مجازی خواهد داشت. شرکتهای بزرگ و کوچک تا ارائهدهندگان خدمات و محصول نیز همگی میخواهند که به بیشترین تعداد مخاطب با کمترین منابع دست پیدا کنند. یکی از راههای مقرونبهصرفه که باعث تحقق این اهداف میشود بازاریابی اینترنتی و تبلیغات آنلاین است.
تبلیغات آنلاین خودش مواردی را شامل میشود که تبلیغات کلیکی یکی از آنهاست و در صنعت بازاریابی دیجیتال به آن ppc میگویند. این تبلیغات یک فرصت بسیار خوب برای افزایش فروش خواهد بود و به شما این اجازه را خواهد داد که تبلیغات خود را در انواع رسانهها نشان دهید.
سئو بهتر است یا تبلیغات کلیکی؟ برای جواب به این سوال باید استراتژی کسب و کار شما بررسی شود.
تبلیغات کلیکی PPC چیست؟
تبلیغات کلیکی یا همان ppc یکی از انواع تبلیغات اینترنتی بوده که هزینه تبلیغات با هر بار کلیک کاربر بر روی لینکهای تبلیغاتی و بنر پرداخت میشود. در این روش کسبوکاری که میخواهد محصولات خود و یا خدماتش را تبلیغ کند یکی از تبلیغات خود را به شرکت تبلیغکننده میفرستد تا آن را در معرض دید کاربران فضای مجازی قرار دهد. با این کار در ازای هر کلیک کاربران هزینهای به شرکت تبلیغکننده پرداخت میشود.
در فضای دیجیتال مارکتینگ این روش یکی از پرکاربردترین روشهای تبلیغ است که از نمونههای اصلی آن به تبلیغات کلیکی گوگل اشاره نمود. پس با این روش بهراحتی به کسب درآمد از تبلیغات کلیکی دست خواهید یافت.
استراتژیهای تبلیغات کلیکی
در این بخش میخواهیم به استراتژیهای تبلیغات کلیکی که ثابت شده اشاره کنیم. شما با تغییرات تبلیغات کلیکی و تأثیرات آن در افزایش مشتری آشنا خواهید شد.
تبلیغات آنلاین از طریق شبکههای اجتماعی
یکی از روشهای مناسب برای جذب مخاطب تبلیغات آنلاین است که قبل از شروع آن باید به این نکته توجه داشته باشید که کدام شبکه اجتماعی برای کسبوکار شما مناسب خواهد بود. لیستی از پرکاربردترین شبکهها در حال حاضر را در اختیارتان قرار میدهیم که با انتخاب معقولانه آنها میتوانید به کار خود رونق بدهید.
- تلگرام
- اینستاگرام
- واتساپ
- فیسبوک
- توییتر
- یوتیوب
- لینکدین
دانستن و استفاده از ابزار اتوماسیون
اگر میخواهید بیشترین پیشرفت را در تبلیغات کلیکی و کسب درآمد در کوتاهترین زمان ممکن به دست آورید باید در زمینه علمهایی نظیر ماشین لرنینگ، نرمافزار، کامپیوتر و… دانش خود را افزایش دهید. به این خاطر که الگوریتم گوگل با سرعت زیادی در حال پیشرفت است تا از این طریق به نیاز کاربران به بهترین نحو ممکن پاسخ دهد.
دستهبندیکردن مخاطبان
همانطور که از تبلیغات کلیکی هدفمند در افزایش مشتری باخبر هستید باید بتوانید با دستهبندی بین مخاطبان خود از نظر تعداد دفعاتی که وارد شبکه اجتماعی موردنظرتان میشوند با استراتژی مناسب کاربر را به مشتری تبدیل کنید. بهعنوانمثال مخاطبی که یک ماه پیش به سایت شما سرزده با مخاطبی که دیروز وارد سایت شده تفاوتهای وجود دارد.
پس برای هرکدام از این مخاطبین استراتژیهای خاص خود را به کاربرد تا آنها به مشتری تبدیل کنید؛ بنابراین دستهبندیکردن مخاطبان در این راه میتواند کمککننده باشد.
مطلع بودن از نیاز کاربران
بر کسی پوشیده نیست که تبلیغات کلیکی در افزایش مشتری تأثیرات مثبتی دارد. برای اینکه تبلیغات کلیکی با درآمد بالا را کسب کنید باید نیاز کاربران خود را بدانید و راهحل را در کمترین زمان ممکن در اختیارشان قرار دهید. برای اینکه در کسبوکار خود موفق شوید اولین و مهمترین عامل تحقیق کلمه کلید مناسب و انتخاب آن است.
روشهای سفر مشتری را بدانید
هر کاربری که به سایت شما رجوع میکند و دستهبندی آنها در استراتژی تبلیغات کلیکی نقش مهمی را ایفا میکند. هر کاربر باهدف خاص خود وارد سایت خواهد شد. یکی به چشم خریدار، دیگری برای کسب اطلاعات و یکی دیگر فقط برای مقایسه این کار را انجام میدهد.
پس اگر شما نیاز هرکدام را بهخوبی بشناسید و بتوانید آن را برآورده نمایید نرخ تبدیلتان به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند. در چنین شرایطی ورودی سایت هم چندبرابر میشود. برای افزایش نرخ تبدیل تبلیغات کلیکی نباید از این مورد غافل شوید.
مزایای تبلیغات کلیکی
بعد از مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم شاید بخواهید بدانید که تبلیغات کلیکی چه مزایایی دارد. بهترین سیستم تبلیغات کلیکی میتواند مزیتهای زیادی را داشته باشد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.
خودتان مخاطبتان را انتخاب کنید:
در دیگر مدلهای تبلیغاتی شما نمیتوانید کنترل زیادی روی اینکه چه قشری از افراد دنبالتان کند داشته باشید. اما وقتی از تبلیغات کلیکی استفاده میکنید تبلیغتان برای افرادی نمایش داده میشود که در مورد محصول شما جستجو میکنند و به آن علاقه نشان میدهند.
تسلط روی بودجه:
در تبلیغات کلیکی به ما اجازه داده میشود که روی بودجه خود تسلط داشته باشید. در این نوع تبلیغات شما برای هر کلیکی که دریافت میکنید هزینه آن را میپردازید. پس کامل روی هزینههای کنترل دارید.
شخصیسازی مخاطبان هدف:
تبلیغات کلیکی این حق را به شما خواهد داد که راجب محل زندگی افرادی که میتوانند تبلیغ شما را مشاهده کنند، سن آنها و علایقشان حق انتخاب دارید. پس زمانی که از این تبلیغات استفاده میکنید این امکان برایتان فراهم است که چه قشری از کاربران برای کمپین تبلیغاتی کلیکی شما مناسب هستند و اینکه از چه پلتفرمهایی بهره میبرند. همین باعث میشود به بهترین نحو به کاربران خود دسترسی داشته باشید.
بهعنوانمثال فرض را بر این بگذارید که شما فروشنده لباس زنانه هستید. این امکان وجود دارد که از طریق تبلیغات PPC متوجه شوید که بسیاری از کاربرانی که روی تبلیغات شما کلیک کردهاند افرادی هستند که به مانتو علاقه دارند. یا اینکه این افرادی از طریق تبلیغهای یوتیوب با خدمات شما آشنا شدهاند. پس به این نتیجه میرسید که تبلیغات کلیکی در یوتیوب بهترین پلتفرم برای تبلیغ محصولات شما است.
ارتباط مجدد با مخاطبان هدف:
اگر یک کاربر بروی تبلیغ شما کلیک کرده باشد اما محصولی خریداری نکند این نشان میدهد که به محصول شما علاقه داشته ولی به زمان بیشتری برای تصمیمگیری نیاز دارد. پس تبلیغات کلیکی به شما این اجازه را خواهد داد که هوشمندانه به آن کاربر دسترسی داشته باشید و دوباره تبلیغات خود را به او نشان دهید؛ بنابراین او خدمات شما را فراموش نمیکند. با این استراتژی شما باعث میشوید که آگاهی عمومی در مورد برندتان بالا برود.
بهترین سیستم تبلیغات کلیکی
در تبلیغات کلیکی درآمد شما برای هر کلیک پول دریافت میکنید. اما تبلیغات کلیکی کاملاً برعکس خواهد بود. یعنی شما بهازای هر کلیک باید پول بدهید. پس بهخاطر اینکه شما برای هر کلیک باید پول خرج کنید نیاز است که بهترین سیستم تبلیغات کلیکی را بشناسید تا تبلیغات بهینهتری هم داشته باشید.
در تبلیغات کلیکی PPC بهطورکلی 8 نوع تبلیغات وجود دارد که 5 نوع از آن را که در ایران دارای بیشترین کاربرد است مورد بررسی قرار میدهیم.
1-تبلیغات نمایشی یا بنری:
تبلیغات نمایشی برای این است که آگاهی عمومی را در مورد برند شما بالا ببرد. پس اگر محصول ناشناخته و جدیدی را میخواهید ارائه دهید و به دنبال بالابردن آگاهی عمومی آن هستید تبلیغات بنری برای شما بهترین گزینه خواهد بود.
2- تبلیغات موتور جستجو:
یکی از محبوبترین روشهای تبلیغات همین موتور جستجو است که شما مشخص میکنید وقتی کاربر به دنبال کلمه و عبارت خاصی باشد تبلیغ کسبوکار شما برای آنها نمایش داده شود. با دادن تبلیغ موردنظر خود به گوگل و با مشخصکردن کلمه کلیدی و تعیین بالاترین بودجه پرداختی شما خرید تبلیغات کلیکی گوگل را انجام میدهید.
3- تبلیغات ویدئویی:
با تبلیغات ویدئویی شما میتوانید محصولات خود را برای کاربرانی به نمایش درآورید که با کسبوکار شما آشنایی ندارند. برای چنین تبلیغاتی یوتیوب بهترین گزینه خواهد بود.
4- بازاریابی مجدد:
در بازاریابی مجدد یا همان ری مارکتینگ تبلیغاتتان برای افرادی نمایش داده میشود که قبلاً از سایت شما بازدید کردهاند. این تبلیغ برایتان بسیار سودآور خواهد بود چرا که برای کاربرانی نشان داده میشود که از قبل به کسبوکار شما علاقه داشتهاند.
5- تبلیغات شبکه اجتماعی:
این روزها که کاربران زیادی در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند این امکان هم فراهم شده که بهراحتی بتوانند تبلیغات خود را انجام دهند. این شبکهها که شامل: اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و اسنپ چت است. هم میتوانید از تبلیغات کلیکی ویدئوی و هم تصویری استفاده کنید.
تبلیغات کلیکی ارزان
وقتی از تبلیغات کلیکی صحبت میکنیم یکی از مهمترین پارامترها قیمت است. دریافت کلیک با قیمت پایین از در خواستهای اولیه تبلیغکنندگان بوده که مستقیماً روی هزینه برای دستیابی به اهداف کلان بازاریابی تأثیر خواهد گذاشت. اما باید ملاحظاتی راجب این نوع تبلیغات داشته باشید که لازم خواهد بود در زمان شروع کمپین تبلیغاتی به آنها توجه کنید تا بودجه تبلیغاتی شما هدر نرود.
تبلیغات کلیکی موبایل
تبلیغات کلیکی در اپلیکیشن، دستگاهها، مرورگرها قابلمشاهده است. از سال 2008 هم این تبلیغات دیجیتال در موبایل شکل گرفت. تبلیغات در مرورگرها و دسکتاپها جای خود را کمکم به موبایل داد و در حال حاضر درون اپلیکیشنها میتوان آنها را دید؛ بنابراین از میان تمام تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات کلیکی موبایل اهمیت ویژهای پیدا کرده است. این نوع تبلیغات در دو نوع ارائه میشود که یکی روی مرورگر و دیگری تبلیغات درون اپلیکیشنهای موبایل بوده که هرکدام روشهای خاص خود را دارند.
اشتباهاتی که در تبلیغات PPC نباید انجام دهید
تبلیغات کلیکی شما فقط در صورتی میتواند مؤثر باشد که بهدرستی آن را انجام دهید. پس از این اشتباهاتی که در ادامه به آنها میپردازیم دوری کنید.
زیادهرویکردن در انتخاب کلمات کلید:
برخی از افرادی که تازهکار هستند فکر میکنند که هرچه تبلیغات آنها طیف جستجوهای بیشتری را در بربگیرد موفقتر خواهند بود. اما این موضوع کاملاً اشتباه است. پس سعی کنید فقط جستجوهایی را هدف تبلیغ خود قرار دهید که به طور خاص مربوط به زمینه محصول و خدماتی باشد که شما ارائه میدهید.
تبلیغ خودتان را جستجو کنید:
در برخی مواقع افراد برای اینکه بدانند تبلیغات PPC آنها بهنمایشدرآمده است یا نه کلمه کلیدی خودشان را جستجو میکنند. این یک اشتباه محض خواهد بود. چرا که اگر روی تبلیغات خودتان کلیک کنید باعث میشوید که هزینه اضافی را متحمل شوید. از سوی دیگر اگر تبلیغات برایتان به نمایش دربیاید ولی روی آن کلیک نکنید همین کار هم تأثیر منفی خواهد داشت.
محدوده جغرافیای را مشخص نکردن:
شما محدوده جغرافیای جامعه هدف خود را میتوانید مشخص کنید. این قابلیت برای کسبوکارهای کوچک که میخواهند مشتریان خود را از یک شهر خاص جذب کنند بسیار کاربردی خواهد بود. برای کسبوکارهای جهانی نیز که میخواهند روی یک کشور خاص تمرکز داشته باشند نیز کاربرد دارد.
پس اگر محدوده جغرافیایی خود را مشخص نکنید با ضرر الی زیادی روبهرو خواهید شد. چرا که تبلیغات شما برای مردم کشورهای دیگر نیز به نمایش گذاشته میشود ولی آنها نمیتوانند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
نتیجه تبلیغات خود را بررسی نکردن:
برعکس تبلیغاتی مثل چاپی و بیلبورد، تبلیغات کلیکی را نباید به حال خود رها کرد. همیشه با تغییر دادن تنظیمات میتوانید عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را بهبود ببخشید. پس به طور مستمر و مرتب بازخورد کلمات کلیدی را چک کرده و انواع استراتژی تبلیغات کلیکی را امتحان کنید.
اشتباه هدفگذاری نکنید:
قبل از اینکه تبلیغات خود را ارائه دهید حتماً هدفگذاری کنید و سعی نمایید برای سؤالات زیر پاسخی داشته باشید.
- به چه مخاطبانی میخواهید دسترسی داشته باشید؟
- آنها در چه موقعیت جغرافیای هستند؟
- آن افراد چه چیزی را دنبال میکنند؟ به عبارتی دیگر چه نیازی دارند که شما میتوانید آن را برآورده کنید؟
- فرهنگ و نحوه رفتار آنها چگونه خواهد بود؟
- …
جمعبندی
همانطور که در این مطلب متوجه شدید طراحی سایت تبلیغات کلیکی و دیگر شبکههای اجتماعی پیچیده نیست اما به دانش و مهارت نیاز دارد. پس اگر میخواهید تبلیغ شما موفق باشد باید بهخوبی تحقیق و برنامهریزی داشته باشید. در این مقاله ما به طور کامل و جامع هرآنچه راجب تبلیغات کلیکی را باید بدانید مورد بررسی قرار دادیم. انواع تبلیغات کلیکی را بهخوبی مطالعه کنید تا در آخر بدانید که کدامیک از آنها برای شما مناسب خواهد بود.
باتوجهبه اینکه این نوع تبلیغات هم برای بیزینس و هم برای تبلیغکننده اثربخشی خاصی دارد این شیوه از بازاریابی در ایران نیز جای خود را بازکرده و کسبوکارهای زیادی در این زمینه شروع به فعالیت کردهاند. هزینه تبلیغات کلیکی در ایران نیز بسته به نوع تبلیغ و شرکت پذیرنده متفاوت خواهد بود. پس اگر بتوانید بهترین استراتژی را انتخاب کنید و به نکاتی که به آن اشاره کردیم بهخوبی توجه نمایید و از اشتباهاتی که گفتیم دوری کنی شما به موفقیت چندین قدم نزدیک خواهید شد.