با معرفی این الگوریتم یک مکانیزم طبقهبندی و کیفیتسنجی محتوا در گوگل ایجاد شد و گوگل میتوانست بر اساس میزان رضایت کاربران از محتوا آنها ارزیابی کند و به محتواهای باکیفیت اعتبار و رتبه بهتری دهد. در این مطلب به معرفی و بررسی الگوریتم پاندا، به یکی از مهمترین الگوریتمهای گوگل میپردازیم که در ارتقای رضایت کاربران نقش مهمی ایفا کرد و تحولی بزرگ در صنعت محتوا به وجود آورد.
الگوریتم پاندا چیست؟
الگوریتم پاندا که بیش از 9 سال از فعالیت آن میگذرد و نقش مهمی در ارتقای کیفیت وبسایتها داشته بهصورت تخصصی بر روی کیفیت آنها و مبارزه با محتوای بیکیفیت کار میکند. الگوریتم پاندا وظیفه دارد محتواها را به لحاظ کیفیت بررسی کند و وبسایتهایی را که از محتوای بیکیفیت برخوردار هستند، با پنالتی کردن و حذف در نتایج گوگل آنها را جریمه کند.
توجه به رضایت کاربر، ارزشمندی محتوا و برآورده کردن نیازهای کاربر از مهمترین رسالتهای الگوریتم پاندا به شمار میرود. شواهد نشان میدهد با انتشار این الگوریتم میزان رضایت کاربران با افزایش روبهرو شد و وبسایتهای بیکیفیت به لحاظ محتوا شانس رقابت را از دست دادند.
تاریخچه مختصری درباره الگوریتم پاندا گوگل
در سال 2010-2011 گوگل با هدف رفع تکنیکهایی کلاً سیاه و مقابله با سایتهای ضعیف و متقلب اقدام به انتشار الگوریتمی کرد که اثر بزرگی بر روی نتایج گوگل و صنعت محتوا از خود به جا گذاشت. دلیل نامگذاری این الگوریتم به گفته آمیت سینگهال معاون ارشد سابق شرکت گوگل، بهخاطر مهندس برجسته گوگل ناونیت پاندا بود که در زمینه سئو محلی، افزایش رضایت کاربران تلاشهای زیادی کرد و توانست در دقیق بودن موتور گوگل دستاوردهای مناسب داشته باشد.
در سال 2009 با معرفی الگوریتم کافئین سرعت ایندکس نتایج رشد زیادی پیدا کرد. این مسئله باعث شد محتواهای بیکیفیت و ضعیف هم در کنار محتواهای خوب ایندکس شوند و حتی در نتایج گوگل هم رتبه بگیرند. بهعلاوه الگوریتم کافئین برای گوگل به یک مشکل تبدیل شده بود و تجربه کاربری را دستخوش تغییرات کرد. به همین خاطر در سال 2010 شروع به انتشار الگوریتم پاندا کرد تا علاوه بر مبارزه با تقلب محتوایی، نقاط ضعف الگوریتم کافئین را هم پوشش دهد.
چرا الگوریتم پاندا ساخته شد؟
تا قبل از 2010 که این الگوریتم منتشر شد، وبسایتها به کیفیت محتوا اهمیت نمیدادند و با روشهایی مانند کیورد استافینگ گوگل را دور میزدند و به رضایت کاربر اهمیتی نمیدادند. این مسئله باعث شد حجم زیادی از محتواهای ضعیف و بیهدف در سایتها منتشر و باعث سردرگمی کاربران شوند. به همین خاطر گوگل با هدف مبارزه با محتواهای بیکیفیت، جریمه وبسایتهای متقلب و افزایش رضایت کاربران اقدام به انتشار این الگوریتم کرد.
وظایف الگوریتم پاندا
هر کدام از الگوریتمها وظایف و برنامه خاصی دارند و در کنار هم میتوانند بهصورت کلی و دقیق وضعیت وبسایتها را ارزیابی کنند. به کمک این ارزیابی میتوانند سایتها و صفحات را ردهبندی کنند. گوگل بهصورت مرتب معیارها و شاخص لازم برای اندازهگیری کیفیت محتوا را آپدیت کرده و متناسب با رفتار کاربر مواردی را که الگوریتم پاندا باید ارزیابی کند را تعیین میکند.
گوگل با این رویکرد مستمر و منظم کیفیت محتوا را میسنجد و وبسایتهای متقلب را که محتوای کپی دارند یا با روشهایی مانند کیورد استافینگ از روشهای کلاه سیاه استفاده میکنند، جریمه و حذف میکند. در واقع وظیفه ارزیابی محتواها، جلوگیری از کپی محتوا، مبارزه با روشهای سئو سیاه محتوا و ارتقای رضایت کاربران، به عهده پاندا است.
الگوریتم پاندا چه وبسایتها و محتواهایی را هدف قرار میدهد؟
- وبسایتهایی با محتوای کم و بدون برنامه که فاقد استراتژی محتوای هدفمند هستند، امکان جلب رضایت کاربر پایینی دارند و باعث میشوند کاربران نتوانند نیاز خود را مرتفع کنند.
- محتوای تکراری در سایتها که با رویکرد کیورد استافینگ نوشته شود باعث کاهش کیفیت محتوا شده و نمیتواند سؤالات مخاطب را پاسخ دهد.
- وبسایتهای فاقد قدرت دامنه و اعتبار کامل به دلیل ناشناخته بودن و قدرت پایین بودن تحت نظارت الگوریتم پاندا هستند تا قدرت خود را ثابت کنند.
- کیفیت پایین محتوای تولید شده توسط کاربر برای این الگوریتم اهمیت دارد. این الگوریتم محتوای UCG را ارزیابی و در صورت کیفیت به آن نمره خوب میدهد.
- تبلیغات بیش از حد و مزاحم به دلیل تأثیر منفی در رضایت کاربر برای پاندا اهمیت دارد و مورد ارزیابی قرار میگیرد.
الگوریتم پاندا این نوع سایتها را مستمر و مداوم بررسی و ارزیابی میکند تا در صورت تخلف آنها را پنالتی کند.
الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی میکند؟
با توجه به این تفاسیر این الگوریتم گوگل چه فاکتورهایی برای رصد سایتها مدنظر دارد؟ در ادامه مهمترین مواردی که در ارزیابی وبسایتها مهم هستند را با هم مرور میکنیم.
۱- محتوای کمحجم
وبسایتهایی که برای صفحات خود محتوا کمحجم و ناقص ارائه میکنند، برای کاربران قانعکننده نیستند و نمیتوانند به سؤالات کاربر پاسخ دهند. مرسوم است که حجم هر محتوا باید متناسب با رویکرد رقبا و جامع باشد، علاوه بر این نداشتن منابع موثق مخصوصاً در بعضی حوزهها اثر منفی دارد.
۲- محتوای تکراری
در صورتی که محتوای یک صفحه تکراری باشد و کلمات بهصورت متناوب و نامتناوب تکرار شوند برای کاربر آزاردهنده است. از سوی دیگر تشخیص گوگل برای صفحات با محتوای مشابه هم سخت و به اصلاح داپلیکیت میشود. به همین دلیل سایتهایی که محتوای تکراری دارند توسط گوگل جریمه میشوند.
۳- کیفیت محتوا
محتوای تولید شده باید کامل و جامع باشد، بتواند به همه سؤالات مخاطب جواب دهد و با ترکیب تصاویر و ویدئو به رضایت کاربران خود دامن بزند. ماندگاری کاربران در سایت، درگیر کردن کاربران از جمله شاخصهایی است که نشان میدهد محتوا کیفیت مناسبی دارد.
۴- عدم تناسب بین محتوا و تبلیغ
الگوریتم پاندا بهصورت مستمر تناسب بین تبلیغات و محتوای صفحات را ارزیابی میکند تا اطمینان حاصل کند که محتوای غنی بیش از تبلیغات در صفحات وبسایت وجود دارد. تبلیغات زیاد به دلیل اثری منفی که بر روی تجربه کاربری دارد، از دید این الگوریتم به چشم یک تهدید به آن نگاه میشود و ضروری است بین محتوا و تبلیغ کفه ترازو به سمت محتوا سنگینتر باشد.
۵- تناسب انکر تکست و صفحه فرود
گمراه کردن کاربران و ناهماهنگی بین محتوای صفحه و انکر تکست آن به دلیل تجربه منفی که بر روی رضایت کاربران دارد باعث میشود توسط الگوریتم پاندا جریمه شود. به این معنی که باید انکر تکست همان چیزی باشد که در صفحه هدف در مورد آن محتوا نوشته شده است.
این شاخصها همواره مدنظر پاندا بوده و تلاش کرده از جهات مختلف محتوای سایتها را بررسی و در رتبهبندی درست و مناسب به گوگل کمک کند.
باورهای اشتباه در مورد الگوریتم پاندا
درک درست الگوریتمها برای متخصصین سئو و مدیران سایتها بسیار مهم است و در صورت تبیین اشتباه این الگوریتمها امکان خطا در حین تدوین و اجرای استراتژی سئو وجود دارد. به همین خاطر مواردی که در ادامه به آن میپردازیم، مهمترین باورهای اشتباهی هستند که در مورد الگوریتم پاندا وجود دارند:
- الگوریتم گوگل تنها برای تشخیص محتوای کپی نیست، این الگوریتم به گفته مدیران ارشد گوگل فعالیتهای مهمتری دارد و تقلیل آن به یک فعالیت مانند تشخیص محتوای کپی اشتباه است.
- برخلاف باور رایج سئوی تکنیکال بر روی پاندا تأثیر مستقیم ندارد و در صورت ضعف در سئو تکنیکال این الگوریتم وبسایت را جریمه نمیکند.
- برای رفع جریمه الگوریتم پاندا نباید اقدام به حذف محتوا کرد، بر خلاف این اشتباه، بهتر است با تولید محتوا با کیفیت، انکر تکستهای مناسب و آپدیت منظم صفحات بیکیفیت و کم محتوا میتوان از جریمه پاندا فرار کرد.
خلاصه الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا یکی از الگوریتمهای قوی گوگل است که در ارتقای رضایت کاربران و بهبود محتوای وب تأثیر فراوانی ایجاد کرد. گوگل به کمک این الگوریتم محتوای ضعیف و کپی را شناسایی میکند و وبسایتهای دارای محتوای باکیفیت را در نتایج اول گوگل نمایش میدهد. برخلاف الگوریتم کافئین که سایتها را جریمه نمیکند، این الگوریتم با پنالتی کردن وبسایتهای متخلف، بیمحتوا و وضعیت فرصت رقابت برای کسبوکارهای دارای محتوای یونیک و حرفهای را فراهم میکند.
در این مطلب بهصورت کامل در مورد الگوریتم پاندا گوگل صحبت شد و شرایط همسویی با این الگوریتم مورد بررسی قرار گرفت. اگر میخواهید وبسایتی مطابق استانداردهای پاندا داشته باشید و در دام جریمه آن قرار نگیرید، میتوانید از طریق صفحه مشاوره سئو با ما در ارتباط باشید. شرکت سئو یاسئومی با تکیه بر نیروی متخصص خود خدمات سئو محتوایی، تولید محتوا و تطابق استراتژیهای محتوایی را انجام میدهد. در صورتی که در مورد این مطلب سؤال یا ابهام خاصی دارید با ما در میان بگذارید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم و ابهامات شما را رفع کنیم.