با یک استراتژی محتوای موفق، می توانید با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و در عین حال خود را به عنوان یک متخصص در زمینه خود قرار دهید. در حالت ایدهآل، میتوانید از طریق محتوای باکیفیت که شما را به اهداف اصلیتان نزدیکتر میکند، از اعتمادی که با مخاطبان خود ایجاد میکنید، استفاده کنید.
در این مقاله، استراتژی محتوا را تعریف میکنیم، در مورد اینکه چرا استراتژی محتوای شما اهمیت دارد، بحث میکنیم و در حین ایجاد یک استراتژی محتوای مؤثر راهنمایی میکنیم.
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوای شما جزئیات برنامه شما برای استفاده از محتوا را به گونه ای بیان می کند که شما را به اهداف تجاری خود نزدیکتر کند. این اساسا یک نقشه راه برای همه شماست بازاریابی محتوا تلاش می کند و می تواند در جامع تری گنجانده شود استراتژی بازاریابی.
به طور معمول، شما می خواهید یک استراتژی محتوایی طراحی کنید که مشتریان را در تمام مراحل سفر خریدار جذب و درگیر کند. در اجرای استراتژی محتوا، می توانید انتظار داشته باشید که کتابخانه محتوای موجود خود را سازماندهی کنید، محتوای جدید ایجاد کنید و بر موفقیت محتوای خود نظارت کنید.
چرا استراتژی محتوا مهم است؟
هر قطعه از محتوا داستانی را بیان می کند، و مجموعه ای از محتوا در کنار هم، داستانی بزرگتر از اینکه شما چه کسی هستید، تخصص شما، ارزش ها و جایگاه شما در جهان است. توسعه یک استراتژی برای محتوای خود تضمین می کند که هر بار که انتشار می دهید یک روایت منسجم بیان می کنید.
با یک استراتژی محتوای موثر، فرصت هایی را برای آموزش و خدمت به مخاطبان خود ایجاد می کنید، خود را به عنوان یک مرجع در سایت خود معرفی خواهید کرد. بازار جاویژهو به مخاطبان خود نشان دهید که چرا کسب و کار شما اهمیت دارد.
چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم
ما فرآیند برنامه ریزی استراتژی محتوا را به هفت مرحله تقسیم کرده ایم:
- اهداف خود را مشخص کنید.
- در مورد مخاطب هدف خود تحقیق کنید.
- ممیزی محتوا انجام دهید.
- انواع محتوای خود را انتخاب کنید.
- برنامه محتوای خود را ایجاد کنید.
- فرآیندی برای تولید محتوا ایجاد کنید
- موفقیت محتوای خود را بسنجید.
بیایید نگاهی دقیق تر به هر مرحله بیندازیم.
1. اهداف خود را مشخص کنید.
با نتایج دلخواه و معیارهای موفقیت مشخص شده، میتوانید استراتژیای طراحی کنید که شما را به اهداف تجاری خود نزدیکتر کند. در مورد آنچه می خواهید با محتوای خود به دست آورید فکر کنید. (در این مرحله، به طور خاص بر روی چه تمرکز کنید – در مراحل بعدی به چگونه خواهیم رسید.)
ممکن است به ساختار اهداف خود با روش SMART کمک کند. هدف SMART خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان است. در اینجا چند نمونه برای استخراج وجود دارد:
- در 90 روز 50 درصد سرنخ های واجد شرایط بیشتری ایجاد کنید
- دو برابر تعداد فالوورهای شبکه های اجتماعی در 60 روز
- در 30 روز 100 مشترک ایمیل جدید دریافت کنید.
2. در مورد مخاطب هدف خود تحقیق کنید
مشتریان بالقوه ای که می خواهید به کسب و کار خود معرفی کنید چه کسانی هستند؟ این گروه از افراد، مخاطبان هدف شما را تشکیل میدهند و احتمالاً ویژگیهای مشترکی دارند که ارزش آنها را در هنگام توسعه محتوای خود در نظر داشته باشید.
ممکن است به ایجاد یک پرسونای خریدار یا نمایشی خیالی از مشتری هدف خود کمک کند که از آن برای هدایت فرآیند تولید محتوای خود استفاده می کنید. ایجاد شخصیتها میتواند انعکاس نیازهای مشتریان هدف و اینکه محتوای شما چگونه میتواند این نیازها را برآورده کند، آسانتر کند.
برخی از سوالاتی که باید هنگام توسعه شخصیت خریدار خود بپرسید عبارتند از:
- مشخصات جمعیتی و روانشناختی آنها چیست؟
- علایق، ارزش ها و نیازهای آنها چیست؟
- کسب و کار شما چگونه در زندگی آنها قرار می گیرد؟
همانطور که استراتژی محتوای خود را آماده می کنید، همچنین می تواند به تحقیق در مورد نحوه دریافت، مصرف و تعامل مخاطب هدف شما با محتوا و همچنین سبک های ارتباطی ترجیحی آنها کمک کند.
3. ممیزی محتوا انجام دهید.
قبل از اینکه قصد ایجاد محتوای جدید را داشته باشید، ارزش آن را دارد که محتوایی را که در حال حاضر دارید دوباره مرور کنید. در نظر بگیرید که چه نوع محتوایی منتشر کرده اید، محتوای شما چقدر خوب عمل کرده است و آیا محتوای موجود شما از لحاظ تاریخی به اهداف شرکت شما کمک کرده است یا خیر. علاوه بر این، عکس آن را در نظر بگیرید: آیا هر یک از محتوای شما عملکرد ضعیفی داشته یا شما را از اهداف خود دور کرده است.
از طریق ارزیابی کتابخانه محتوای فعلی خود، می توانید نکاتی را در مورد انواع محتوایی که ممکن است مخاطب هدف شما در آینده بپسندد یا دوست نداشته باشد جمع آوری کنید و از این دانش برای هدایت برنامه های محتوای آینده استفاده کنید.
انجام تجزیه و تحلیل رقبا
علاوه بر ممیزی محتوای خود، ممکن است بتوانید از طریق a تجزیه و تحلیل رقیب. ارزیابی فضای رقابتی میتواند به آشکار شدن استانداردها و فرصتهای صنعت برای ایجاد محتوای تازه که شکافها را پر میکند و به مشتریان خدمات بهتری ارائه میدهد، کمک کند.
در طول تجزیه و تحلیل رقبا، شیوههای محتوایی کسبوکارهایی را که مخاطبان مشابه با مخاطبان هدف شما را هدف قرار میدهند، بررسی خواهید کرد. به انواع محتوایی که منتشر می کنند، جایی که منتشر می کنند، نحوه تعامل مخاطبان با محتوای آنها و موضوعاتی که آنها را پوشش می دهند توجه داشته باشید.
سپس، در نظر بگیرید که چه جنبههایی از استراتژی محتوای آنها را میخواهید اتخاذ کنید و چگونه میتوانید محتوای خود را فراتر از پیشنهادات آنها ارتقا دهید.
4. انواع محتوای خود را انتخاب کنید.
در مرحله بعد، به انواع محتوایی فکر کنید که می توانید به طور منطقی ایجاد کنید، مخاطبان هدف شما احتمالاً واکنش مثبتی به آن نشان می دهند و می توانند به شما در رسیدن به اهداف محتوایی خود کمک کنند. همچنین ممکن است انواع مختلفی از محتوا را برای مراحل مختلف سفر مشتری در نظر بگیرید. برخی از انواع رایج محتوا که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
- پست های وبلاگ
- پست های رسانه های اجتماعی
- فیلم های
- پادکست ها
- خبرنامه های ایمیل
- مطالعات موردی
- کاغذهای سفید
- قالب ها
- کتاب های الکترونیکی
هنگامی که انواع محتوایی را انتخاب کردید که بیشترین حس را برای نیازهای شما دارد، مراحلی را که باید برای بهینه سازی انواع محتوای خود برای پلتفرمی که قصد تمرکز روی آن را دارید، بردارید، در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر در حال انتشار پست های وبلاگ در وب سایت شرکت خود هستید، ممکن است بخواهید از آن استفاده کنید بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تکنیکها و ابزارهایی که میتوانند به ارائه محتوای شما در موتورهای جستجو مانند Google برای عبارات جستجوی مرتبط کمک کنند. یا اگر قصد دارید رسانههای اجتماعی را در استراتژی محتوای خود بگنجانید، ممکن است بخواهید هشتگهایی را که مخاطبان هدف شما دنبال میکنند یا لحظات ویروسی که به آنها پاسخ میدهند را در نظر بگیرید.
دانستن اینکه چگونه انواع محتوای خود را برای پلتفرم های انتخابی خود بهینه می کنید، یکی از راه های تفکر استراتژیک در مورد محتوای خود است.
5. برنامه محتوای خود را ایجاد کنید.
در این مرحله، شما یک پایه قوی برای شروع برنامه ریزی استراتژیک محتوای واقعی خود دارید. در مورد کاری که تاکنون انجام داده اید فکر کنید تا موضوعات محتوایی را که می خواهید در انواع مختلف محتوای خود مطرح کنید، تعیین کنید. در اینجا، موضوعاتی را در نقطه تلاقی تخصص منحصر به فرد خود و علایق، ارزش ها یا نیازهای مخاطب هدف خود در نظر بگیرید. همچنین میتوانید روشهایی را مطرح کنید که میتوانید در زمینههای محتوایی که از نظر تاریخی برای شما خوب بوده یا برای رقبای مستقیم تجاری شما عملکرد خوبی داشتهاند، به گفتگو ادامه دهید.
استفاده از محتوای خود در پلتفرم های مختلف راه دیگری برای رویکرد استراتژیک به محتوای شما است. مخاطبان ممکن است انتظارات ارتباطی متفاوتی در بسترهای مختلف داشته باشند. به این فکر کنید که چگونه میتوانید محتوای مربوط به یک موضوع را در پلتفرمهای انتخابی خود تغییر دهید.
برخی افراد سازماندهی برنامه محتوای خود را با یک تقویم محتوا یا یک تقویم سرمقاله مفید می دانند.
6. فرآیندی برای تولید محتوا ایجاد کنید.
با برنامهریزی خود، وضوح بیشتری در مورد کارهایی که برای شروع تولید محتوای خود باید انجام دهید، خواهید داشت. افرادی را که برای رسیدن به اهداف و اجرای برنامه خود در تیم محتوای خود نیاز دارید، در نظر بگیرید، چه استراتژیست های محتوا که وظیفه تحقیق و ایده پردازی مخاطبین را بر عهده دارند، چه تولیدکنندگان محتوا که مایل به حضور در دوربین هستند یا نویسندگانی که می توانند به عنوان کارشناسان موضوع خدمت کنند.
همچنین ابزارهایی را که ممکن است هنگام توسعه و انتشار محتوای خود به آن نیاز داشته باشید، در نظر بگیرید. ابزارها ممکن است شامل یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) باشند، گوش دادن اجتماعی ابزارها یا نرم افزارهای ویرایش
از آنجایی که باید به طور منظم محتوا تولید کنید، یک فرآیند تولید ساده میتواند در طول زمان ارائه ایدههای جدید و ایجاد محتوای مستمر را که در خدمت مخاطبان شما باشد و اهداف شما را گسترش دهد، آسانتر کند.
7. میزان موفقیت محتوای خود را بسنجید
هنگامی که محتوای شما منتشر شد و مخاطبان شما شروع به تعامل با آن کردند، باید برنامه ای برای اندازه گیری عملکرد محتوا داشته باشید. بسیاری از وبسایتها، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و سیستمهای ایمیل معیارهایی مانند تعداد بازدیدها یا کلیکهایی که یک قطعه از محتوا دریافت میکند و تعداد افرادی که در یک بازه زمانی مشترک یا دنبال میشوند را گزارش میکنند.
معیارهایی را تعیین کنید که بیشترین ارتباط را با اهداف محتوای شما دارند، سپس بهترین راه را برای ردیابی این معیارها در طول زمان انتخاب کنید. هنگامی که میبینید محتوایتان چگونه عمل میکند، این کار مبنایی برای تنظیم تک تک تکهها یا محتوا یا استراتژی بهعنوان یک کل در اختیار شما قرار میدهد.