مفاهیم و موارد مختلفی در دنیای سئو وجود دارد که این مفاهیم گاهی اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند، یکی از مهمترین مواردی که در حال حاضر دیده میشود که در بین سئوکاران به ویژه افراد مبتدی یکی شناخته میشود، مفهوم Pogo sticking است. شما به عنوان سئو کار در رابطه با این مفهوم چه میدانید؟ چه زمانی میگوییم که Pogo sticking روی داده است؟ با من در وب سایت مشاوره سئو همراه باشید تا اطلاعات کاملی در رابطه با این مفهوم به دست آورید.
Pogo sticking یا پریدن پری در قسمتی از یک وب سایت است که مرتبط با جستجوی شما نیست. به عبارت دیگر، زمانی که شما به یک صفحه وب می روید، اما به سرعت برمیگردید و به یک صفحه دیگر می روید. این رفت و آمد میان صفحات بلافاصله پس از بازدیدکنندگان، به معنای این است که آن صفحات نمی توانند نیازهای واقعی بازدیدکنندگان را برطرف کنند. این مورد باعث می شود جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو کاهش یابد و به عنوان نشانه ای از پهنای باند نامناسب یا محتوای ناقص یا عدم تجربه کاربری بهینه به شمار می آید.
Pogo sticking چیست؟
اگر بخواهیم این موضوع را در یک کلام توضیح دهیم باید بگوییم که Pogo sticking یعنی پرش از جایی به جای دیگر! حال این تعریف در دنیای سئو به چه معناست؟
زمانی که شما کلمهای را در گوگل سرچ کنید و وارد یکی از نتایج نمایش داده شده گوگل شوید و بدون هیچ گونه عملی در آن سایت دکمه بک مرورگر را بزنید و مجدد روی یکی دیگر از وب سایتهای موجود در صفحه نتایج گوگل کلیک کنید، در این حالت Pogo sticking اتفاق افتاده است.
این مورد میتواند یک پارامتر مناسب برای گوگل باشد که به وسیله آن بفهمد که کاربر از محتوای خوانده شده رضایت نداشته است و به همین خاطر به دنبال جواب خود در دیگر سایتها میگردد.
همان طور که گفته شد این موضوع امکان دارد که با مفهوم بانس ریت اشتباه گرفته شود. بگذارید تفاوت این موضوع را با بانس ریت را یک بار برای همیشه توضیح دهیم.
بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟
نرخ پرش زمانی اتفاق میافتد که کاربران پس از جستجو کردن کلمه مورد نظر و وارد شدن به وب سایت شما بدون هیچگونه کلیکی در وب سایت شما صفحه را ببندند، در این زمان است که بانس ریت اتفاق میافتد. فارغ از این که کاربر چه چیزی را بعد از این موضوع سرچ میکند یا نمیکند. زمانی که کاربر به سایت شما وارد شد و بدون کلیک روی لینک یا صفحهای از سایت شما خارج شده بانس اتفاق افتاده است. میزان بانس ریت با درصد بازدیدکنندگان یک وب سایت سنجیده میشود.
حال که با این دو مفهوم به خوبی آشنا شدید نیاز است که در رابطه با خطرات Pogo sticking مطالبی را عنوان کنیم.
Pogo sticking چه خطراتی را برای وب سایت به همراه دارد؟
از آنجایی که Pogo sticking در پنج ثانیه اول ورود کاربر به وب سایت شما اتفاق میافتد، گوگل این صفحه از وب سایت شما را یک صفحه نامناسب و بد طلقی خواهد کرد. چرا که این موضوع را به گوگل میرساند که این صفحه نتوانسته است نیاز کاربر را برطرف کند و کاربر کمتر از 5 ثانیه وب سایت را ترک کرده است و مجدد به دنبال پاسخ سوال خود است.
اگر این اتفاق به میزان زیادی بیفتد بیشک شما با افت رتبه مواجه خواهید بود. برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است که کمی در رابطه با معنا و مفهوم صفحه دارای این مشکل فکر کنید. شاید نیاز باشد محتوا را به روز رسانی کنید و یا شاید به درستی به سوالات کاربران پاسخ ندادهاید.
چرا Pogo sticking اتفاق میافتد؟
Pogo sticking از آنجایی ناشی میشود که کاربر صفحه وب سایت شما ناراضی است. اما چه چیزی میتواند موجب نارضایتی کاربر شود، به صورتی که تنها زیر 5 ثانیه وب سایت را ترک کند؟ در ادامه به بررسی علت اصلی ایجاد Pogo sticking خواهیم پرداخت.
اصلیترین دلیل به وجود آمدن پوگواستیکینگ را میتوان جذب کاربر اشتباهی در نظر گرفت. فرض کنید کاربر به دنبال خرید محصولی با عنوان ساعت مچی جهان نما است، در حالی که صفحه شما تنها یک صفحه وبلاگی است که در رابطه با نحوه تنظیم ساعت جهان نما را به شما آموزش میدهد. در این صورت است که کاربر صفحه وب سایت شما را باز نکرده، مجدد آن را خواهد بست.
مواردی دیگری هم باعث ایجاد این موضوع میتواند بشود. مواردی مانند عدم سازگاری محتوا با توضیحات متا یا عنوان صفحه. کاربر با توضحیات متای نوشته شده توسط شما جذب سایت شما میشود اما پس از وارد شدن به سایت میبیند که محتوا با آن تیتر و توضیحات متا همخوانی ندارد به همین دلیل بدون هیچگونه صرف وقتی صفحه شما را میبندد.
محتوای اسپم مورد دیگری است که کاربر را پس از ورود به وب سایت از انتخاب خود پشیمان خواهد کرد. محتوایی که با تکنیکهای سئو فقط به صفحه اول آمده باشد و هیچ کارکرد مناسبی برای کاربر نداشته باشد بیشک باعث افزایش پوگواستیکینگ خواهد شد.
ساختار غیر مناسب محتوا میتواند از عوامل دیگر این اتفاق باشد.
آیا مواردی جز محتوا هم باعث پوگواستیکینگ خواهد شد؟
موارد مختلفی باعث ایجاد این حالت میشود که به جزو موارد محتوایی میتوان به مواردی از قبیل موارد زیر اشاره کرد.
- سرعت نامناسب وب سایت در بارگزاری
- طراحی نامناسب صفحه سایت
- وجود تبلیغات بسیار زیاد و زننده
- پخش ویدیو به صورت خودکار
- پاپ آپهای مزاحم زیاد در صفحه
- عدم سازگاری سایت در نمایش موبایل
مشکل پوگواستیکینگ را به راحتی حل کنید
روش راحتی برای حل این موضوع وجود دارد و آن هم وارد شدن به ذهن و مخاطب است. برای یک بار هم که شده باید قدرت امپاتی خود را فعال کنیم و خود را به جای کاربری که جستجو میکند بگذاریم. کاربری که جستجو میکند خرید ساعت مچی جهان نما به دنبال خرید این ساعت مچی است، دلیلی ندارد ما صفحه مقاله خود را برای این کلمه کلیدی بهینه سازی کنیم. هر زمانی که شما بتوانید به ذهنیت مخاطب نزدیک شوید، از شر Pogo sticking خلاص خواهید شد. این موضوع به مرور برایتان حل خواهد شد که چه صفحهای را با چه کلمه و چه مفهومی باید بهینه کرد.
آنچه در این مقاله عنوان کردیم
ما در این مقاله از سری مقالات آموزش اصول سئو سعی کردیم اطلاعات کاملی در رابطه با مفهوم Pogo sticking به شما همراهان گرامی ارائه دهیم. گفتیم که این مورد زمانی اتفاق میافتد که کاربر پس از ورود به سایت شما احساس کند به خواست خود نرسیده است و دکمه بک مرورگر را بزند و به دنبال وب سایت دیگری بگردد. به نظر شما دیگر باید چه کاری انجام دهیم تا از پیش آمد این موضوع جلوگیری کنیم؟