اسرار SEO: مهندسی معکوس الگوریتم Google

من از تولید محتوا برای اینترنت چه چیزی یاد گرفته ام؟ یک چیز کاملاً واضح است: اگر می خواهید افراد شما را پیدا کنند، به بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نیاز دارید.

برای مثال از این مقاله استفاده می کنم، اگر “مهندس معکوس Google” ، “اسرار سئو” ، “seo مهندسی معکوس” را جستجو کنید، این مقاله در صفحه اول برای هر یک از این عبارات جستجو قرار دارد. (البته شاید یه زمانی هم از صفحه اول گوگل خارج شود)

سئو جادو نیست، اگر بداند چه کاری انجام دهید.

چه یک تازه کار در SEO یا یک متخصص فصلی باشید، من شما را تشویق می کنم این مطلب را به طور کامل بخوانید تا بفهمید چگونه می توانید مطالب خود را در بالای نتایج جستجو قرار دهید. این به عنوان یک پایه محکم برای SEO است. موارد زیادی برای بحث و گفتگو وجود دارد، و من اطلاعات را به زبان فارسی ساده سعی میکنم بنویسم. (اگر اینطوری نیست برام کامنت بزارین)

با من همراه شوید و سفری به ذهن برنامه نویسان موتور جستجوی Google داشته باشیم و فکر کنیم چطوری مهندس معکوس نحوه تحلیل، داوری و رتبه بندی محتوا را انجام می دهیم. ما این کار را از طریق ترکیبی از شهود و منطق و نه لزوماً تجربی انجام خواهیم داد.

به نظر من شهود یک چیز بسیار قدرتمند، قدرتمندتر از عقل است. ” – استیو جابز

 

تلاش برای بازی یا تقلب در الگوریتم Google با این اطلاعات، فقط به شما آسیب خواهد زد، زیرا به عنوان یک مهندس، این کاری است که من می کردم.

What is SEO

 

بگذارید با یک سؤال اساسی شروع کنیم: SEO چیست؟

“سئو (بهینه سازی موتور جستجو) فرایند تأثیرگذاری بر مشاهده یک وب سایت / صفحه وب در نتایج بدون پرداخت یک موتور جستجوگر وب است.” – ویکیپدیا

ترجمه: سئو  مجموعه همه کارهایی است که شما باید انجام دهید تا وب سایت شما در نتایج جستجو رتبه بالایی داشته باشد، بدون پرداخت هزینه برای آن.

سوال بعدی: هدف Google.com چیست؟

اولویت شماره یک Google اطمینان از نتایج دقیق جستجوی جستجو است.

هرچه کاربران خوشحال تر از نتایج باشند، احتمال بازگشت مجدد آنها و وفادار ماندن به Google بیشتر خواهد بود.

 

گوگل (.Bing, Baidu, Yandex, etc) را مثل یک کتابدار کتابخانه ببینید. آنها بسیاری از کتاب ها (وب سایت ها) را در کتابخانه های سراسر جهان (اینترنت) طبقه بندی می کنند. این وظیفه آنهاست که کتاب (یا صفحه ای از کتاب) دقیق (مرتبط) مورد نظر شما را پیدا کنند. آنها از این نظر بسیار خوب هستند و به همین دلیل گوگل شماره یک (80 درصد مارکت) در موتور های جستجوی است.

برای رسیدن به این نکته، Google یک الگوریتم پیچیده (که اکنون به آن “الگوریتم” گفته می شود) ایجاد کرده است، با متغیرهای پنهانی که وب سایت ها را داوری می کند، و آنها را بر اساس محتوای آنها رتبه بندی می کند.

آیا تا به حال چیزی را جستجو کرده اید و دقیقاً همان چیزی را که می خواهید پیدا کرده اید، و سپس جستجوی دیگری را انجام داده اید، و قبل از اینکه بتوانید سه حرف را تایپ کنید، Google در لحظه چیز بعدی را که خواستید جستجو کنید پیش بینی کرده است؟ این درخشش الگوریتم است. این حتی می تواند بر اساس زمینه ای که قبلاً جستجو کرده اید، آنچه را می خواهید پیش بینی کند!

 

SEO کردن عالی، از دستورالعمل هایی پیروی می کند که Google تعیین می کند بهترین شیوه برای داشتن محتوای شما در رتبه های بالا است. مگر در Google کار کنید تا بفهمید چه خبره (احتمالا خودشان هم دیگر نمی دانند)، هیچ کس واقعاً نمی داند این متغیرها چیست. اما سرنخهایی وجود دارد که بتوانند آنچه را که ممکن است باشد، پیدا کنند.

Quality content is worth more than quantity.

 

1-  کیفیت پادشاه است

شاید به شما گفته شده باشد، “محتوا پادشاه است.” اگر به این فکر کنید، می توانید تمام مطالب مورد نظر خود را بنوییسید، اما این به صورت خودکار محتوای شما را خوب و با کیفیت نمی کند. نه، کلمه واقعی در اینجا کیفیت است. کیفیت پادشاه است. این مفهوم باید واضح و درخور، همیشه در ذهن شما باشد و هنگام تولید محتوا باید اولویت شماره یک باشد.

 

“کیفیت پادشاه” به چه معنی است؟

محتوای با کیفیت باید برای مخاطبان شما ارزش داشته باشد. ارزش می تواند معیارهای زیادی داشته باشد. آیا محتوای شما موارد زیر را شامل می شود:

  • اطلاع رسانی / آموزش به مخاطب (دانش)
  • باعث خنده / گریه مخاطبان (احساسات) شوید.
  • نمایش چیز جدید / متفاوت (کشف)

 

اگر محتوای شما یک یا چند مورد از این موارد را انجام هدف قرار نداده، پس چرا حتی سعی می کنید محتوا تولید کنید؟ با ایجاد مطلبی که ارزش و ماندگاری را فراهم کند شروع کنید. نه با برخی از صفحات از جنس “اهداف سازمان ” و نه صفحه حتی “درباره ما”. درباره ارزش این محتوای این صفحه هم نظر بدهید لطفا

 

اگر فراموش کرده اید که محتوای با کیفیت اولویت دارد، پس می توانید استراتژی سئو را فراموش کنید.

درس تاریخی: در قدیم، اینترنت با “مزارع محتوا” روبرو بود. این وب سایت ها با هدف گرفتن ترافیک، کسب درآمد، و صدرنشینی در رتبه بندی های جستجو، محتواهای با کیفیت را به دست می آوردند و آنها را در سایت های پر از تبلیغات جمع کردند.

کیفیت هنوز در رده های بالا قرار دارد، تنها تفاوت این است که الگوریتم از سازندگان اصلی طرفداری می کند، و کار آنها به طرز شایسته ای در صدر نشان می دهد.

Google دوست دارد نتایج جستجوی ارزشمندی را ارائه دهد. خواه این یک فیلم آموزشی، مقاله خنده دار یا یک سری عکس شگفت انگیز باشد، می توان چیزی با کیفیت و مناسب را ایجاد کرد که به نفع برند شما باشد و به نفع مخاطبان شما هم باشد. یک بازی برد – برد.

 

2- چه کسی در حال منتشر کردن است؟

محتوای با کیفیت منجر به محبوبیت و شهرت می شود، که منجر به منتشر کردن هم می شود (همین بک لینک خودمون).

اینکه چه کسی و چه تعداد از افراد به مطالب شما لینک داده اند، متغیرهای SEO هستند:

  • کارشناسان: افراد معتبر و آگاه در زمینه های خود
  • مشاهیر: هالیوود / موسیقی / افراد مشهور ورزشی (پرداخت یا بدون پرداخت هزینه)
  • Influencers: افرادی که فالوورهای زیادی دارند.
  • رسانه های اجتماعی: انبوه مردم آنلاین
  • گروه افرادی که شما را می شناسند: دوستان، خانواده و افرادی که می شناسید.

 

به اشتراک گذاشتن مطالب شما با مردم، چیزی است که بر آن کنترل کمی دارید. شما می توانید و باید از افراد مشهور و … بخواهید که (یا پرداخت کنند) از محتوای شما را منتشر کنند وبه شما لینک بدهند، اما بهترین چیز برای الگوریتم این است که آن را به صورت ارگانیک به اشتراک بگذارند. این یعنی رشد از طریق قدرت بازایابی دهان به دهان. و برای انجام این کار، شما با محتوای با کیفیت شروع می کنید.

اگر Google بیند که افراد زیادی محتوای شما را به اشتراک می گذارند، آن را به عنوان کیفیت بالقوه در نظر می گیرد.

 

3- آیا کسایی که شیر می کنند هم موضوع با کار شما هستند؟

قسمت دوم اشتراک گذاری این است: آیا پست شما توسط سایتهای مرتبط به اشتراک گذاشته می شود؟ آیا ویدیوی شما با عنوان “آینده طراحی” توسط طراحان و افراد خلاق به اشتراک گذاشته شده است؟ آیا مقاله شما درباره “یک درمان ممکن برای سرطان” توسط پزشکان و مؤسسات مستقر در صنعت پزشکی به اشتراک گذاشته شده است؟

اگر Google بیند که سایت های مرتبط محتوای شما را به اشتراک می گذارند، آن را احتمالاً RELEVANT در نظر می گیرد.

مثال: شما یک دوست خبره غذا و یک دوست دانشگاه دارید. آنها هر دو رستوران جدید را توصیه می کنند. شما به احتمال زیاد به هر دو گوش می دهید، اما نظر شما تأثیر بیشتری خواهد گذاشت؟ چه کسی بیشتر مرتبط است؟

 

درس تاریخی: توصیه قدیمی SEO به شما پیشنهاد می کند با وب سایت ها تبادل لینک کنید. درست است، یک سایت قانونی معتبر که به شما لینک می دهد می تواند رتبه خود را ارتقا بخشد، اما اگر محتوای مرتبط با سایت شما نباشد به شما امتیازی برای هم موضوع بودن تعلق نمی گیرد.

ببخشید، اگر سایت شما مربوط به بچه گربه ها است و شما تبادل لینک کرده اید با کسی که سایتش برای ساختن کلم بروکلی بو داده است و برعکس، به عنوان گوگل، فکر میکنم هر 2 شما امتیاز خواصی دریافت نمی کنیدو مگر اینکه در انکرتکست هایی که رد و بدل می کنید، رقابت زیادی نباشد.

 

بدیهی است که مردم و برند ها انواع محتوا را به اشتراک می گذارند. آنهایی که دارای هویت واقعی هستند – که خودشان را می شناسند، می دانند چیزهایی را که مطابق با آنچه خودشان نسبت به خودشان، میخواهند شما ببینید منتشر می کنند. اگر تبادل لینک میکنید و یا لینک میخرید، آن را مرتبط نگه دارید.

Crosslink your brand across platforms, but don’t link to empty content

 

4- کراس لینکینگ برند

یک راه ساده برای نشان دادن ارتباط با برند شما از طریق لینک های متقابل است. اگر در چندین شبکه حساب دارید و می خواهید گوگل بداند که همه مربوط به شما هستند، آنها را به هم لینک کنید.

 

مثال: اگر من یک حساب YouTube ،Twitter و instagram با همین نام، یعنی جواد یاسمی دارم، مطمئن شوید که سایت اصلی شما، javadyasemi.ir، پیوندهایی به حساب های YouTube  Twitter و instagram شما دارد. همین کار را برای آن شبکه های جداگانه انجام دهید.

گوگل می فهمد که منبع اصلی این ها یعنی خانه اصلی شما کجا است. شبکه های اجتماعی فقط سفارت های کسب و کار شما هستند.

crosslinking ساده و آسان است. پس این کار را انجام دهید.

Choose accurate keywords in your content

 

5- کلمات کلیدی (مفاهیم کلیدی) ملکه هستند.

کلمات کلیدی یا سرچ کوئری همان چیزی است که Google از آن برای ایندکس کردن سایت شما استفاده می کند. در حالی که کلمات کلیدی  نسبت به گذشته اهمیت زیادی ندارند، اما هنوز هم لازم هستند.

انتخاب کلمات و کلمات کلیدی در صفحه مهم است. پر کردن صفحه محصول یا مقاله با سرچ کوئری ها بی ارزش است.

درس تاریخی: قبلاً کیورد استافینگ در کل صفحه انجام می شد تا موتورهای جستجو را فریب دهند تا فکر کنند چون سایتی بارها کلمات خاصی دارد، آن سایت باید در مورد آن کلمات کلیدی باشد و گوگل باید آن را نشان دهد. ولی دیگر نه.

 

یک مکان مهم برایا استفاده از کلمات کلیدی عنوان مطالب است. عنوان باید چندین هدف را انجام دهد:

  • مختصر و دقیق باشید.
  • به اندازه کافی جالب باشید که روی آن کلیک کنید.
  • کلماتی را در عنوان بکار ببرید که به عنوان سرچ کوئری ها بیشتر سرچ می شوند.

 

بکار بردن خیلی دقیق این ریزه کاری ها آسان نیست. اجازه ندهید این نکته شما را از یک عنوان خوب عقب نگه دارد، اما آن را در نظر بگیرید. در عنوان خود از کلمات کلیدی استفاده کنید.

بهترین عناوین آن هایی هستند که در تبلیغات گوگل استفاده می شوند. ببینید در کلمات مختلف رقبا اگر گوگل ادز می روند، چه عناوینی را بکار میبرند. (البته همیشه نمیشه دقیقا مثل عنوان های ادز استفاده کنیم)

 

در مورد طول عنوان، هیچ قانون سختگیرانه ای در مورد طول مدت یا کوتاه بودن عنوان وجود ندارد. عنوان مطالب شما باید اگر لازم باشد طولانی باشد. (اما آن را طولانی نکنید چون گوگل همه ی ان را نشان نمی دهد).

 

6- توصیحات متا یا متا دیسکریپشن

علاوه بر کلمات کلیدی در عنوان شما، برچسب توضیحات متا در کد html شما وجود دارد. اینها با برچسب های متا تفاوت دارند. گوگل و اکثر موتورهای جستجو از تگ های متا برای ایندکس کردن و رتبه بندی استفاده نمی کنند (اما در برخی زمینه ها از آن استفاده می کنند).

توضیحات متا را دقیق و بهینه شده بنویسید. این برچسب توضیحات به Google امکان می دهد صفحه شما را به صورت دقیق متوجه شود. سخت نگیرید در مورد متا، صفحه را توضیح دهید. خیلی در رتبه بندی براساس سختی کیورد فاکتور تعیین کننده ای نیست.

7-ساختار لینک ها را بهینه کنید.

بهترین حالت برای ساختار لینک ها درختی است. در زبان های مختلف از همان زبان استفاده کنید. اگر از کلمه کلیدی در لینک استفاده کنید خیلی خوب است. اگر میخواهید بعدا آدرس ها را عوض کنید، مخصوصا در وردپرس، حتما از آیدی بلاگ پست هم در لینک ها بهره ببرید.

 

8- در نامگذاری تصاویر از کلید واژه ها استفاده کنید.

در تگ ها آلت و نام عکس ها از اسم دقیق و توصیفی عکس ها استفاده کنید.

9-عمق و مختصر بودن مطالب محتوای شما مهم است.

اینکه چقدر به جزئیات بپردازید هم بسیار مهم است.

10- UX (تجربه کاربری) یک فاکتور است.

اینکه یوز تجربه خوبی داشته باشد و بعد از خواندن، کار با سایت و گشتن در سایت، بخندد یعنی ما برده ایم.

11- تبلیغات و مکانهای تبلیغ را محدود کنید.

تبلیغ نکنید، مگر اینکه گوگل آن ها را نبیند و کرال نکند. (اگر فکر می کنید ممکن است کامنت بزارین نظرتونو)

12- کسانی که برای با اول منتشر می کنند، برنده هستند.

وقتی بلیط هواپیما را کسی روی گوگل تارگت نکرده بود، سئو کردنش خلی آسان بود. ولی الان سختی این کیورد 75 است. شاید سخت ترین کیورد ایران است. بعد از آن رزرو هتل است با سختی 74

13- به طور مداوم محتوا تولید کنید.

همیشه محتوا گذاشتن عالی است ولی اگر محتوا عالی باشد. محتواهایی که خوب تارگت شوند همیشه یوز خواهند گرفت.

 

 

این ها عوامل مهمی برای شروع سئو کردن کلمات کلیدی آسان هستند. ولی دقت کنید برای سئو کردن سایت های متوسط به دانش سئویی خیلی بیشتری نیاز دارید.

 

به طور کلی برای داشتن یک مسیر برای یادگیری سئو این صفحات را حتما بخوانید.

آموزش سئو مبتدی

چرا سئو مهم است؟

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *