سئو چیست و چرا سئو (SEO) مهم است؟
سئو در انگلیسی مخفف کلمه search engine optimization است. یعنی همهی کارهایی که برای افزایش کمی و کیفی ترافیک وبسایت انجام میدهیم.
البته فقط ترافیک ارگانیک از گوگل دوست داریم و ترافیک پولی (Google ads و …) را سئو بهحساب نمیآوریم. دقت کنید که ترافیکی که با سرچ اسم برند هم حاصل میشود ترافیک ارگانیک سئو به حساب نمیآید.
نکته مهمی در مورد سئو وجود دارد. ما به موتورهای جستوجو اهمیت میدهیم ولی کاربران را هم نادیده نمیگیریم و هر کجا در سئو به دو راهی تجربه کاربری و سئو برسیم، سئو را فدای تجربه کاربری میکنیم.
باید دقیق بدانیم که کاربران برای چه هدفی در گوگل سرچ میکنند، به دنبال چه جوابهایی برای نیازشان هستند، چه کلماتی را بهکار میبرند و به دنبال چه جنس محتواهایی هستند.
اگر جواب این سوالها را بدانیم خیلی راحتتر میتوانیم به مشتریهایی که در گوگل به دنبال راهحل هستند، برسیم.
برای خیلی از کسب و کارها اصلا SEO و بهینه سازی بهترین مسیر برای افزایش فروش و درآمد نیست. برای پاسخ به این سوال که آیا خدمات سئو سایت برای شما مفید است یا خیر؟
یک روی سکهی برد در سئو دانستن هدف پرسنای کسبوکار شما است. روی دیگر سکه این است که گوگل صفحات سایت شما را پیدا کند و مفاهیم و هدف هر صفحه از سایت درک کند.
اگر از گوگل به این صفحه آمدهاید بهتر است برای آشنایی با سئو و یادگیری از ابتدا به مقاله یادگیری سئو مقدماتی بروید.
مفاهیم پایه موتورهای جستجو
موتورهای جستوجو میلیونها خط کد هستند که با هدف پاسخگویی نوشته شدهاند. میلیونها محتوا را بررسی میکنند و در این بررسی با توجه به هزاران فاکتور تعیین کننده به آنها ارزش میدهند و تصمیم میگیرند که چه محتوایی پاسخ چه عبارت سرچ شدهای (query) است.
موتورهای جستوجو همهی این کارها را با یافتن و دستهبندی کردن همهی محتواهای موجود (وب پیجها، پیدیافها، عکسها، ویدیوها و …) در سراسر اینترنت انجام میدهند.
به این فرایند کرال کردن (خزیدن) و ایندکس کردن (نگهداری) میگویند. (crawling and indexing)
حال این محتواها را طبقهبندی میکند و تصمیمی میگیرد که با چه رتبهای آنها را برای کوئریهای سرچ شده نمایش دهد. در قسمت بعد بیشتر در این مورد صحبت میکنیم.
چه نتایج جستجوی ارگانیک هستند؟
همانطور كه قبلا گفتیم نتایج جستوجوی ارگانیک نتایجی هستند که با سئو کردن به دست میآیند و نه با پرداخت پول به گوگل ادز. تشخیص تفاوت بین آنها در گوگل راحت هست. (برچسب تبلیغ کنار هر نتیجه یعنی ترافیک پولی)
الان روی صفحه نتایج گوگل که به “SERPs” معروف هستند، هم نتایج ارگانیک و هم نتایج پولی را میبینیم. دقت کنید که گوگل 16 باکس جدید برای ارائه روشی جدید در پرزنت محتوایی را ایجاد کرده است، (People Also Ask boxes) که جنگ آینده سئو است.
این نوع سرچ را در زبان انگلیسی به راحتی مشاهده میکنیم و برای تست کردن آن به زبان انگلیسی روی گوگل سرچ کنید what is seo. علاوه بر این، نتایج لوکال هم هستند که برای کسب و کارهای فیزیکی بسیار مناسب هستند.
خیلی دقت کنید که گوگل از راه تبلیغات پول بهدست میآورد. پس خیلی به اینکه جواب خیلی مناسبی به عبارات جستوجو شده بدهد، حساس است. همیشه میخواهد که کاربران را روی سایت خودش نگهدارد.
فعلا خیالمان راحت است که 16 باکس از نتایج جستوجو با نتایج ارگانیک پر میشود ولی اگر در آینده اینها هم پولی شد، خیلی تعجب نمیکنیم. این باکسها با بهترین نتایج پر میشود.
چرا سئو خیلی مهم است؟
سوشیال مدیاها، تبلیغات بنری، ایمیل مارکتینگ و … برای وبسایت ترافیک میآورند ولی حجم عظیمی از ترافیک از طریق گوگل و موتورهای جستوجو حاصل میشوند.
بسیاری از افراد هم روی نتایج گوگل ادز کلیک نمیکنند. بهترین مشتریها هم از طریق نتایج ارگانیک حاصل میشوند. نرخ تبدیل کاربران ارگانیک در عباراتهای دقیق میتواند به صورت باور نکردنی بالا باشد.
سئو تنها ابزار دیجیتال مارکتینگی است که اگر خوب انجام شود میتواند تا مدتها برای کسبوکار شما مشتریهایی وفاداری بیاورد. اگر محتواهایی همیشه سبز (ever green) تولید کنیم که ارزش گرفتن جایگاه در کلماتی را داشته باشند، ترافیک ورودی به وبسایت مثل یک گوله برفی روز به روز افزایش خواهد یافت.
موتورهای جستوجو هر روز باهوشتر و دقیقتر میشوند و همیشه نیازمند آپدیت شدن هستند.
انجام 0 تا 100 تمامی مراحل سئو و بهینه سازی سایت. مشاور و مجری سئو سایت خود را به جواد یاسمی بسپارید.
برای سئو سایت حتما باید یک متخصص یا یک مشاور استخدام کنیم یا با یک شرکت قرار داد ببندیم؟
کاملا بستگی به منابع، خودتان و سطح رقابت در کسبوکارتان دارد. سایتهای بزرگی مثل علی بابا، دیجیکالا و … تیمهای سئو و تولید محتوا دارند. برخی سایتها با یک نفر هم میتوانند به رتبه اول گوگل برسند.
همیشه یادتان باشد مشورت کردن با یک متخصص قبل از انجام هر کاری در طراحی سایت و سئو مفید است.
اولین قسمت سئو کردن یک وبسایت سئو تکنیکال یا سئو فنی است.
کلاه سیاه یا کلاه سفید
کلاه سفید بودن تکنیکالها، روشها و استراتژیها یعنی گوگل با آنها مشکلی ندارد و در واقع کارهای ارزشمندی هستند.
کلاه سفید
کلاه سیاه یعنی میخواهیم سریع رتبه کسب کنیم و به یوزر برسیم برای همین هم هر کاری بتوانیم انجام میدهیم که گوگل را گول بزنیم، خیلی از روشهای بلک هت که به دست ما میرسند خیلی وقت است که استفاده شدند و گوگل شناسایی کرده این روش را و احتمالا توی زبان انگلیسی کاربردی ندارند. پبشنهاد میکنم مسیر سئویی را که من برای گرفتن رتبه در گوگل دارم، امتحان کنید.
برای بررسی اینجا (https://javadyasemi.ir/my-way-to-get-rank-in-google/) کلیک کنید.
موتورهای جستوجو هم به افزایش دانش دوستداران سئو کمک میکنند
گوگل هم محتواهایی را منتشر میکند. خیلی از سایتهای آموزشی بسیار قوی هستند و محتواهای با کیفیتی را ارائه میکنند. البته گوگل از گوگلادز پول بهدست میآورد، پس خیلی هم به آن نمیتوان اعتماد کرد.
منابع هر مقاله را که در وبسایت جواد یاسمی میخوانید را با شما به اشتراک میگذاریم و امیدواریم لینک خارجی دادن هم به وبمستران عزیز کمک میکند.
راهنمای گوگل برای وبمستران
شاید اشتباه به نظر برسند ولی باید به این نکات را هم ارائه کنیم.
اصول پایهای
- صفحات را برای کاربران بسازید نه برای موتورهای جستوجو
- کاربران را گول نزنید
- سعی نکنید گوگل را گول بزنید.
- به این فک کنید که چهطور وبسایت شما خاص، با ارزش و جذاب باشد.
کارهایی که نباید انجام دهید
- تولید محتوا با ماشینهای تولید محتوا
- چیت زدن روی کدهای اسکیما یا دستی شرکت کردن در آنها
- صفحات زیاد با محتوای کم یا بدون محتوا
- به گوگل یک ورژن از صفحه را نشان بدهید و به یوزر یک ورژن دیگر
- متن و لینکهای مخفی
- صفحاتی که فقط قرار است در برخی عبارات ترافیک بگیرند و هیچ ارزشی برای یوزر ندارند و فقط ترافیک را به سمت صفحه اصلی سایت منتقل میکنند.
چطوری در نتایج محلی (local business on Google) دیده شویم؟
اگر شغلی که برای آن کار SEO را انجام میدهید، بهصورت محلی یا خارج از یک فروشگاه یا به مکانهای مشتریان هدایت میشود تا خدمات را ارائه دهند، برای بودن در لیست Google My Business واجد شرایط است ولی تو ایران انجام این کار یکم دردسر دارد.
در مورد بودن در این لیست،Google دستورالعملهایی دارد که حاوی کارهایی است که نباید در ایجاد و مدیریت این لیستها انجام دهید و کارهایی که باید انجام دهید.
اصول اساسی ثبت در سئو محلی
- مطمئن باشید که واجد شرایط ورود به فهرست Google My Business هستید؛ شما باید آدرس فیزیکی داشته باشید، حتی اگر این آدرس لوکیشن خانه شما باشد و باید بهصورت حضوری به مشتریان، یا در مکان شما (مانند یک فروشگاه خرده فروشی) یا در محل آنها (مانند لولهکش) خدمت خودتان را ارائه کنید.
- صادقانه و دقیق تمام جنبههای دادههای کسبوکار محلی شما، از جمله اسم برند، آدرس، شماره تلفن، آدرس وبسایت، دستهبندی مشاغل، ساعات کار و سایر ویژگیها را ثبت کنید.
کارهایی که نباید برای سئو محلی انجام بدین
- ثبت کردن در لیست Google Business برای اشخاصی که واجد شرایط نیستند.
- ارائه غلط هر یک از اطلاعات اصلی کسب و کار شما، از جمله “کیورد استافینگ کردن” نام تجاری خود با کلمات کلیدی جغرافیایی یا خدمات یا ثبت چندین خدمت در لیست با آدرسهای جعلی.
- استفاده از صندوقهای PO یا دفاتر مجازی به جای آدرسهای معتبر فیزیکی واقعی.
- سوءاستفاده از بخش بازبینی لیست Google My Business، از طریق نظرات مثبت جعلی درباره تجارت خودتان یا نظرات منفی جعلی برای رقبا.
- اشتباهات گران قیمت، تازهکار بودن بهدلیل نخواندن جزئیات دقیق دستورالعملهای Google
سئو محلی، ملی یا بین المللی؟
مشاغل محلی غالباً میخواهند برای کلمات کلیدی با هدف محلی مانند “[خدمات] + [در نزدیکی من]” یا “[خدمات] + [شهر]” رتبه بگیرند تا بتوانند مشتریان بالقوه را که در جستجوی محصولات یا خدمات در محلی خاص هستند بهدست آوردند. با این حال، همه مشاغل محلی فعالیت نمیکنند.
بسیاری از وبسایتها نماینده یک تجارت فیزیکی نیستند بلکه در عوض مخاطبان را در سطح ملی یا حتی بین المللی هدف قرار میدهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئوی محلی، ملی و بینالمللی در فصل 4 جستجو کنید!
یوزر اینتنت (user intent) را به نهایت هدف و خواستهاش برسانید.
به جای نقض دستورالعملها و تلاش برای فریب موتورهای جستجوگر برای گرفتن رتبههای بالاتر، بر درک و تحقق هدف کاربر تمرکز کنید.
وقتی شخصی به جستجوی چیزی میپردازد، میخواهد به نیازش پاسخ مناسبی داده شود و گوگل ادعا میکند که به آن بهترین نتیجه را ارائه میدهد.
این که آیا این پاسخ، برای بلیط کنسرت یا برای یک عکس گربه است، محتوای مورد نظر و هدف اصلی و دقیق یوز است را ” user intent” مینامیم.
اگر کسی چیزی سرچ میکند، ما به عنوان صاحب وبسایت پاسخگو بودن در مورد کیوردهایی که تارگت میکنیم باید دقیقا هدف کاربران از سرچ کردن را بدانیم و محتوایی با کیفیت را ارائه دهیم.
انواع اهداف کاربر از سرچ کردن
- اطلاعاتی (Informational): جستجوی اطلاعات. مثال: “بهترین نوع لپ تاپ برای عکاسی چیست؟”
- نویگیشنال (Navigational): جستجوی یک وبسایت خاص. مثال: “Apple”
- تراکنش (Transactional): در جستجوی خرید چیزی. مثال: ” خرید لپتاپ سونی”
چطوری بفهمیم هدف کاربر (یوزر اینتنت) از سرچ یک کلمه چیست؟
میتوانید با گوگل کردن کلمات کلیدی مورد نظر خود و ارزیابی SERP فعلی، نگاهی مختصر از هدف کاربر داشته باشید. به عنوان مثال، اگر برای سرچ یک چرخ فلک عکس وجود دارد، به احتمال زیاد افرادیکه آن کلمه کلیدی را سرچ کردهاند، میخواستند عکس ببینند.
همچنین ارزیابی کنید که رقبای صفحه اول شما چه محتوایی را ارائه میدهند که شما در حال حاضر ندارید. چگونه می توانید 10X ارزش را در وبسایت خود ارائه دهید؟
ارائه محتوای مناسب و با کیفیت در وبسایت به شما در رتبه گرفتن در نتایج جستجو کمک میکند و مهمتر از آن، باعث ایجاد اعتبار و اعتماد به نفس مخاطبان آنلاین شما خواهد شد.
قبل از انجام هر یک از این موارد، ابتدا باید اهداف وبسایت خود را برای اجرای یک برنامه استراتژیک سئو محور درک کنید.
گفتیم که طراحی سایت با وردپرس در مشهد یا هر شهر دیگری هزینه ارزانتری نسبت به دیگر شیوههای طراحی سایت مشهد دارد.
اهداف وب سایت / مشتری خود را بدانید
هر وبسایتی تفاوتهای خاص خود را دارد، بنابراین برای درک واقعی اهداف تجاری یک سایت، وقت بگذارید. این امر نه تنها به شما كمك میكند تا تعیین كنید كه در كدام قسمت از SEO بیشتر تمركز كنید، کجا به دنبال نرخ تبدیل باشید، چطوری زمانبندی کنید و چطوری نیش مارکتها را انتخاب کنید و اینکه چگونه با کارفرما، مدیریت مذاکره کنید.
اهداف وب سایت
KPI های شما (شاخصهای کلیدی عملکرد) برای اندازهگیری بازده سرمایهگذاری و زمان بازگشت سرمایه سئو چه خواهد بود؟ به عبارت ساده تر،چطوری اندازهگیری تلاشها را برای گرفتن یوزرهای ارگانیک از گوگل؟ شما باید آن را مستند کنید، حتی اگر ساده باشد:
برای وبسایت ______، SEO KPI اصلی من _________ است.
در اینجا چند KPI مشترک برای شروع کار آورده شده است:
- فروش
- دفعات دانلود
- ثبتنام از طریق ایمیل
- پر کردن فرم تماس یا درخواست
- تماسهای تلفنی
برای آموزش سئو در مشهد میتوانید روی مهارتهای من حساب کنید.
و اگر کسبوکار شما در چارچوب محلی هم هست، KPIهای زیر نیز برای بودن در لیستهایGoogle My Business تعریف میشوند:
- تبدیل کلیک به تماس
- کلیک روی لینک سایت
- کلیک روی آدرس و لوکیشن
شاید متوجه شده باشید که مواردی مانند “رتبهبندی” و “ترافیک” در لیست KPI نبودهاند و این عمدی است.
“اما یک لحظه صبر کن!” شما در ذهنتان به خودتان میگویید. “من برای یاد گرفتن SEO اینجا هستم. زیرا شنیدم كه میتواند به من در کسب رتبه و داشتن ترافیک ارگانیک كمك كند و الان میگویید این اهداف مهم نیستند؟”
اصلا! شما درست شنیدهاید. SEO میتواند به وبسایت شما در رتبهبندی بالاتر در نتایج جستجو کمک کند و به تبع آن ترافیک بیشتری به وبسایت شما هدایت شود، فقط این است که رتبهبندی و ترافیک وسیلهای برای رسیدن به هدف است.
اگر کسی بر روی سایت شما کلیک نکند، رتبه به چه دردی میخورد و اگر این ترافیک به دنبال دستیابی به هدف تجاری بزرگتر نباشد، افزایش ترافیک ارگانیک را بیخیال شوید.
به عنوان مثال، اگر شما یک سایتی که لید میسازد را مدیریت میکنید، ترجیح میدهید:
از 1000 بازدیدکننده ماهانه، 3 نفر فرم تماس را پر کنند یا از 300 بازدیدکننده ماهانه، 40 نفر فرم تماس را پر کنند؟
اگر از ابزار SEO در دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنید تا کاربران روی گوگل را به درون سایت خود بکشانید، امیدواریم که مورد دوم را انتخاب کنید!
قبل از اینکه SEO را شروع کنید، اطمینان حاصل کنید که اهداف کاری خود را تعیین کرده اید و میزان اهمیت سئو برای سایت خود بررسی کردید، سپس از SEO برای دستیابی به آنها استفاده کنید – نه راه دیگر.
SEO بیشتر از معیارهای غرور مثل ادعای اینکه ما روی همه چی یک هستیم. هنگامی که به خوبی انجام شود، به بیزینسها واقعی کمک میکند تا در جهت موفقیت خود به اهداف واقعی برسند.
این راهنما به شما کمک میکند تا در تلاشهای SEO خود از اطلاعات بیشتر استفاده کنید. به شلیک تیرهای زیاد، چند تیر را هدفمند به سمت سیبل گوگل و سئو پرتاب کنید.
خسته که نشدید تازه میخواهیم بریم به فصل 2 (نحوهکار موتورهای جستجو – کرال، ایندکس و رتبه بندی) شیرجه بزنیم.
سایتهایی که منبع نوشتن این مقاله بودهاند:
——————————————————————————————
دستهبندیها: مشاوره سئو _ خدمات سئو _ طراحی سایت مشهد _ مجله سئو