سئو جواد یاسمی

جواد یاسمی؛ مشاور سئو

شماره تماس

0915-325-8941​

ایمیل

support@javadyasemi.ir​

ربات های گوگل به چه صورت کار می‌کنند؟

ربات‌های گوگل

روزانه بیش از میلیون‌ها صفحه در دنیای اینترنت به وجود می‌آیند و از بین می‌رود. چه کسی وظیفه دارد به این صفحات سر بزند؟ ربات های گوگل چه کاری انجام می‌دهند؟ همه ما می‌دانیم که ربات‌های گوگل نقش زیادی را برای نمایش بهترین نتیجه به کاربران بر عهده دارند. فرقی ندارد وب سایت شما با چه زبانی و از چه تکنولوژی برنامه نویسی استفاده می‌کند، گوگل باید به هر صورتی که است محتوای شما را درک کند که آغازگر این درک، پیدا شدن صفحات وب سایت شما توسط ربات‌های گوگل است. با ما همراه باشید تا یکی دیگر از ابزارهای اصول سئو را بهتر بشناید.

شاید شما هم مثل خیلی از افراد با ساختار و کارکرد ربات های گوگل آشنا نباشید و هیچ گاه هم فرصت نکرده باشید که در رابطه با این موضوع اطلاعاتی کسب کنید. یا شاید هم به دلیل عدم آگاهی از کارکرد درست ربات‌ها در هنگام سئو کردن وب سایت با مشکلات مختلفی رو به رو شده باشید. در این مقاله از وب سایت مشاور سئو سعی می‌کنیم اطلاعات لازم در رابطه با این موضوع را ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

چرا دنیای وب نیاز به خزنده دارد؟

در سراسر وب روزانه بیش از هزاران صفحه به وجود می‌آیند، این صفحات برای دریافت رتبه و امکان نمایش در وب نیاز به ایندکس شدن و بررسی دقیق دارند، اینجاست که کارکرد اصلی ربات‌های گوگل و دیگر موتورهای جستجو مشخص می‌شود. با فرآیند و کارکرد ربات‌ها آشنا هستید؟ در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم.

نحوه کاکرد ربات گوگل به چه صورت است؟

برای مدت زمان طولانی نحوه کارکرد ربات‌های گوگل یکی از بحث‌های ثابت متخصصان و کارشناسان سئو بود تا زمانی که گوگل به طور رسمی از نحوه کارکرد این ربات‌ها پرده برداری کرد. در حالت کلی می‌توان گفت که تمامی ربات‌های گوگل برای رتبه بندی صفحات سه مرحله اساسی را پشت سر می‌گذارند. این سه مرحله به صورت زیر است؟

  • پیمایش صفحه یا همان کراول کردن
  • ایندکس کردن صفحه
  • رتبه بندی نتایج

پیمایش صفحه (Crawling)

در اولین مرحله از مراحل سه گانه خزنده‌های گوگل نیاز است که محتوای صفحه بررسی شود. در این مرحله تنها صفحه بررسی می‌شود و عمل دیگری روی صفحه انجام نخواهد شد. اگر بخواهیم دقیق بگوییم انگار کاربری وی لینکی کلیک کرده است و وارد یک صفحه از سایت می‌شود و محتوا آن را بررسی می‌کند، بدون هیچگونه عمل خاصی

ایندکس کردن محتوا (Indexing)

در این مرحله ربات‌ها محتوای صفحه را با توجه به ساختار و نوع آن ایندکس می‌کنند. منظور از ایندکس کردن یعنی آن که محتوا در دیتابیس‌های عظیم گوگل ذخیره سازی می‌شود. تا مرحله بعدی به درستی انجام شود.

رتبه بندی نتایج (Ranking)

در این مرحله ربات‌های گوگل در رابطه با محتوایی که ایندکس شده است تصمیم گیری می‌کنند که این محتوا چه جایگاهی داشته باشد. البته از خاطر نباید برد که در این بخش صرفا ربات‌های گوگل نظر در رابطه با جایگاه را می‌دهند ولی عوامل دیگری وجود دارد که این تصمیم گیری را نهایی می‌کنند.

چرا گوگل نیاز دارد که اطلاعات وب سایت‌ها را ذخیره کند؟

حال که گفتیم ربات‌های گوگل به چه صورت این کار را انجام می‌دهند، نیاز است که در رابطه با چرایی ذخیره سازی اطلاعات توسط گوگل آشنا شوید.

اگر دقت کرده باشید فاصله زمانی که شما یک کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می‌کنید و زمانی که نتایج برای شما به نمایش گذاشته می‌شود کمتر از چند هزارم ثانیه است! عجیب نیست؟ گوگل چگونه توانست در این مدت زمان کوتاه تاثیر 200 پارامتر را بسنجد و 10 سایت اول را نمایش دهد؟

جواب آن است که گوگل در این مرحله اصلا کار پردازشی و محاسباتی انجام نمی‌دهد و صرفا اطلاعاتی که از قبل پردازش شده است را به کاربر نمایش می‌دهد!

دلیل ذخیره سازی اطلاعات توسط گوگل همین مورد است، گوگل پس از ایندکس کردن اطلاعات اقدام به مرتبط سازی و پردازش وب سایت‌ها می‌کند، تا در زمانی که کاربر جستجو انجام داد بتواند اطلاعات صحیح را به نمایش بگذارد.

برای درک بهتر بگذارید مثالی در رابطه با سرچ کلمه مشاور سئو چیست انجام دهیم.

پس از سرچ این کلمه در کسری از ثانیه اطلاعات به نمایش گذاشته می‌شود. وب سایت سئو با جواد یاسمی رتبه چهارم در این کلمه را دارد، این بدان معناست که گوگل از قبل این محتوا را آماده کرده است و فقط کافی است شما موضوع مورد نظر خود را جستجو کنید تا  انبوهی از اطلاعات در اختیار شما قرار بگیرد.

ایندکس صفحات جاوا اسکریپت به چه صورت انجام می‌شود؟

از آنجایی که این گونه از صفحات نیاز دارند که در ابتدا رندر شوند و نتیجه توسط گوگل بررسی شود، گوگل برای این گونه از صفحات رباتی با نام WRS   را طراحی کرده است. کار این ربات آن است که صفحات جاوا اسکریپتی را به صفحات اچ تی ام ال تبدیل می‌کند و پس از آن با این گونه از وب سایت‌ها مانند صفحات معمولی برخورد می‌شود. البته پیشنهاد می‌شود برای اطمینان از بروز هر گونه مشکل صفحات خود را با تکنیک Dynamic Rendering برنامه نویسی کنید تا در زمان حضور ربات‌های گوگل، صفحه به html تبدیل شود و از این بابت مشکلی پیش نیاید.

در صورت نیاز داشتن به هر گونه انجام خدمات سئو می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در وب سایت با ما در تماس باشید.

آنچه در این مقاله عنوان کردیم

ما در این مقاله از سری مقالات آموزش مبتدی سئو سعی کردیم اطلاعات کاملی در رابطه با نحوه عملکرد ربات های گوگل در اختیار شما قرار دهیم. گفتیم که ربات های گوگل در سه مرحله بررسی اولیه، پیمایش و ایندکس تمامی صفحات موجود در وب که اجازه دسترسی به آن‌ها توسط فایل robot.txt صادر شده باشد را بررسی می‌کنند و در نتایج گوگل نمایش می‌گذارند. با این که ربات‌ها نظر خود را در رابطه با جایگاه صفحات عنوان می‌کنند، اما وجود الگوریتم‌های متنوع و همچنین بررسی دیگر موارد در نحوه کسب رتبه در صفحه نتایج تاثیر بسیاری دارد.  اگر در رابطه با ربات‌ها سوالی هنوز بدون پاسخ مانده است می‌توانید در قسمت کامنت‌ها سوال خود را بپرسید، در سریع‌ترین زمان ممکن جواب خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *