فول سرویس خدمات دیجیتال مارکتینگ و بیلبورد = ۰۹۳۳۹۱۵۹۴۳۲

ربات های گوگل به چه صورت کار می‌کنند؟

ربات‌های گوگل
آنچه در این مقاله می خوانید:

روزانه بیش از میلیون‌ها صفحه در دنیای اینترنت به وجود می‌آیند و از بین می‌رود. چه کسی وظیفه دارد به این صفحات سر بزند؟ ربات های گوگل چه کاری انجام می‌دهند؟ همه ما می‌دانیم که ربات‌های گوگل نقش زیادی را برای نمایش بهترین نتیجه به کاربران بر عهده دارند. فرقی ندارد وب سایت شما با چه زبانی و از چه تکنولوژی برنامه نویسی استفاده می‌کند، گوگل باید به هر صورتی که است محتوای شما را درک کند که آغازگر این درک، پیدا شدن صفحات وب سایت شما توسط ربات‌های گوگل است. با ما همراه باشید تا یکی دیگر از ابزارهای اصول سئو را بهتر بشناید.

شاید شما هم مثل خیلی از افراد با ساختار و کارکرد ربات های گوگل آشنا نباشید و هیچ گاه هم فرصت نکرده باشید که در رابطه با این موضوع اطلاعاتی کسب کنید. یا شاید هم به دلیل عدم آگاهی از کارکرد درست ربات‌ها در هنگام سئو کردن وب سایت با مشکلات مختلفی رو به رو شده باشید. در این مقاله از وب سایت مشاور سئو سعی می‌کنیم اطلاعات لازم در رابطه با این موضوع را ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

چرا دنیای وب نیاز به خزنده دارد؟

در سراسر وب روزانه بیش از هزاران صفحه به وجود می‌آیند، این صفحات برای دریافت رتبه و امکان نمایش در وب نیاز به ایندکس شدن و بررسی دقیق دارند، اینجاست که کارکرد اصلی ربات‌های گوگل و دیگر موتورهای جستجو مشخص می‌شود. با فرآیند و کارکرد ربات‌ها آشنا هستید؟ در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم.

مشاهده این مطلب  بهترین شرکت های سئو چه ویژگی هایی دارند؟

نحوه کاکرد ربات گوگل به چه صورت است؟

برای مدت زمان طولانی نحوه کارکرد ربات‌های گوگل یکی از بحث‌های ثابت متخصصان و کارشناسان سئو بود تا زمانی که گوگل به طور رسمی از نحوه کارکرد این ربات‌ها پرده برداری کرد. در حالت کلی می‌توان گفت که تمامی ربات‌های گوگل برای رتبه بندی صفحات سه مرحله اساسی را پشت سر می‌گذارند. این سه مرحله به صورت زیر است؟

  • پیمایش صفحه یا همان کراول کردن
  • ایندکس کردن صفحه
  • رتبه بندی نتایج
نحوه کاکرد ربات گوگل به چه صورت است؟

پیمایش صفحه (Crawling)

در اولین مرحله از مراحل سه گانه خزنده‌های گوگل نیاز است که محتوای صفحه بررسی شود. در این مرحله تنها صفحه بررسی می‌شود و عمل دیگری روی صفحه انجام نخواهد شد. اگر بخواهیم دقیق بگوییم انگار کاربری وی لینکی کلیک کرده است و وارد یک صفحه از سایت می‌شود و محتوا آن را بررسی می‌کند، بدون هیچگونه عمل خاصی

ایندکس کردن محتوا (Indexing)

در این مرحله ربات‌ها محتوای صفحه را با توجه به ساختار و نوع آن ایندکس می‌کنند. منظور از ایندکس کردن یعنی آن که محتوا در دیتابیس‌های عظیم گوگل ذخیره سازی می‌شود. تا مرحله بعدی به درستی انجام شود.

رتبه بندی نتایج (Ranking)

در این مرحله ربات‌های گوگل در رابطه با محتوایی که ایندکس شده است تصمیم گیری می‌کنند که این محتوا چه جایگاهی داشته باشد. البته از خاطر نباید برد که در این بخش صرفا ربات‌های گوگل نظر در رابطه با جایگاه را می‌دهند ولی عوامل دیگری وجود دارد که این تصمیم گیری را نهایی می‌کنند.

چرا گوگل نیاز دارد که اطلاعات وب سایت‌ها را ذخیره کند؟

حال که گفتیم ربات‌های گوگل به چه صورت این کار را انجام می‌دهند، نیاز است که در رابطه با چرایی ذخیره سازی اطلاعات توسط گوگل آشنا شوید.

مشاهده این مطلب  الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird)

اگر دقت کرده باشید فاصله زمانی که شما یک کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می‌کنید و زمانی که نتایج برای شما به نمایش گذاشته می‌شود کمتر از چند هزارم ثانیه است! عجیب نیست؟ گوگل چگونه توانست در این مدت زمان کوتاه تاثیر 200 پارامتر را بسنجد و 10 سایت اول را نمایش دهد؟

چرا گوگل نیاز دارد که اطلاعات وب سایت‌ها را ذخیره کند؟

جواب آن است که گوگل در این مرحله اصلا کار پردازشی و محاسباتی انجام نمی‌دهد و صرفا اطلاعاتی که از قبل پردازش شده است را به کاربر نمایش می‌دهد!

دلیل ذخیره سازی اطلاعات توسط گوگل همین مورد است، گوگل پس از ایندکس کردن اطلاعات اقدام به مرتبط سازی و پردازش وب سایت‌ها می‌کند، تا در زمانی که کاربر جستجو انجام داد بتواند اطلاعات صحیح را به نمایش بگذارد.

برای درک بهتر بگذارید مثالی در رابطه با سرچ کلمه مشاوره سئو انجام دهیم.

پس از سرچ این کلمه در کسری از ثانیه اطلاعات به نمایش گذاشته می‌شود. وب سایت سئو با جواد یاسمی رتبه چهارم در این کلمه را دارد، این بدان معناست که گوگل از قبل این محتوا را آماده کرده است و فقط کافی است شما موضوع مورد نظر خود را جستجو کنید تا  انبوهی از اطلاعات در اختیار شما قرار بگیرد.

ایندکس صفحات جاوا اسکریپت به چه صورت انجام می‌شود؟

از آنجایی که این گونه از صفحات نیاز دارند که در ابتدا رندر شوند و نتیجه توسط گوگل بررسی شود، گوگل برای این گونه از صفحات رباتی با نام WRS   را طراحی کرده است. کار این ربات آن است که صفحات جاوا اسکریپتی را به صفحات اچ تی ام ال تبدیل می‌کند و پس از آن با این گونه از وب سایت‌ها مانند صفحات معمولی برخورد می‌شود. البته پیشنهاد می‌شود برای اطمینان از بروز هر گونه مشکل صفحات خود را با تکنیک Dynamic Rendering برنامه نویسی کنید تا در زمان حضور ربات‌های گوگل، صفحه به html تبدیل شود و از این بابت مشکلی پیش نیاید.

مشاهده این مطلب  چک لیست سئو 2021

در صورت نیاز داشتن به هر گونه انجام خدمات سئو می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در وب سایت با ما در تماس باشید.

آنچه در این مقاله عنوان کردیم

ما در این مقاله از سری مقالات آموزش مبتدی سئو سعی کردیم اطلاعات کاملی در رابطه با نحوه عملکرد ربات های گوگل در اختیار شما قرار دهیم. گفتیم که ربات های گوگل در سه مرحله بررسی اولیه، پیمایش و ایندکس تمامی صفحات موجود در وب که اجازه دسترسی به آن‌ها توسط فایل robot.txt صادر شده باشد را بررسی می‌کنند و در نتایج گوگل نمایش می‌گذارند. با این که ربات‌ها نظر خود را در رابطه با جایگاه صفحات عنوان می‌کنند، اما وجود الگوریتم‌های متنوع و همچنین بررسی دیگر موارد در نحوه کسب رتبه در صفحه نتایج تاثیر بسیاری دارد.  اگر در رابطه با ربات‌ها سوالی هنوز بدون پاسخ مانده است می‌توانید در قسمت کامنت‌ها سوال خود را بپرسید، در سریع‌ترین زمان ممکن جواب خواهم داد.

طراحی سایت در مشهد، کسب و کار شما را رونق می‌دهد.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاور و مجری سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات

چگونه نرخ رها کردن سبد خرید را کاهش دهیم - 12 روش قدرتمند برای افزایش نرخ تبدیل در مرحله تسویه حساب

سبدهای خرید رها شده یکی از بزرگترین مشکلاتی است که همه فروشندگان تجارت الکترونیک با آن دست و پنجه نرم...

12 راه برای تقویت سئو با کنسول جستجوی گوگل

به دنبال ارتقای رتبه و افزایش ترافیک هستید؟ در این صورت، کنسول جستجوی گوگل (GSC) ابزاری ضروری برای سئو...

راهنمای ضروری بهینه‌سازی موتورهای جستجو

  بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به بهبود عملکرد وب‌سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کند...

۲۰ نکته برتر برای بهترین استفاده از پینترست

  چرا باید از پینترست استفاده کرد؟ به‌طور خلاصه، پینترست محرکی فوق‌العاده برای جذب ترافیک و ویترینی...

آیا می‌دانید رقبای شما چه کارهایی می‌کنند؟

نگاه داشتن به رقبا برای پیشتازی در کسب‌وکار ضروری است. شناخت نقاط قوت رقیب به شما کمک می‌کند تا شکاف‌های...

چاپ درخواستی: پاسخ به پرسش‌های متداول شما

پس در مورد چاپ حسب سفارش شنیده‌اید و می‌خواهید بدانید که آیا برای شما مناسب است یا نه. خوب، این را در...

قوانین نگارش متاتگ عنوان

عنوان متا خلاصه‌ای کوتاه از صفحه‌ی شماست که هم موتورهای جستجو و هم کاربران وب می‌توانند از آن برای درک...

استراتژی بلندمدت نرخ تبدیل

بهینه‌سازی نرخ تبدیل: چرا یک استراتژی بلندمدت و تکرارشونده بهترین گزینه است نرخ تبدیل، کلید موفقیت در...

خودکارسازی ایمیل‌های فروش شاپفای

افزایش فروش در فروشگاه شاپيفای با کمپین‌های خودکار ایمیل مارکتینگ   در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید...

5 اپلیکیشن برتر Shopify در سال 2023

۵ اپلیکیشن برتر شاپایف در سال ۲۰۲۳، برگزیده تیم ما یکی از دلایل موفقیت شاپيفای در ساخت وبسایت، انعطاف‌پذیری...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو + طراحی سایت = 09376996070

خدمات گوگل، تبلیغات، هدایا تبلیغاتی و … = 09339159432