09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

Dwell time چیست و چرا باید به آن در سئو توجه داشته باشیم؟

Dwell time چیست
آنچه در این مقاله می خوانید:

Dwell time چیست و چه تاثیری در کسب جایگاه در گوگل دارد؟ گوگل پارامترهای زیادی برای ارزش دادن به یک صفحه دارد، 200 مورد از این پارامترها که گوگل رسما تایید کرده است را می‌توانید در مقاله 200 پارامتر تاثیر گذار در گوگل بخوانید. اما علاوه بر این پارامترها، ما با مواردی رو به رو هستیم که تاثیر زیادی در کسب جایگاه‌های اول صفحه گوگل دارند. یکی از مهم‌ترین این د

سته از پارامترها را می‌توان مفهوم رضایت کاربر در نظر گرفت. رضایت کاربر از یک جستجو زمانی برآورده می‌شود که کاربر بتواند به تمام آنچه که در ذهنش بوده پاسخ مناسبی ارائه دهد. در این رابطه مقاله‌ای با عنوان تاثیر رضایت کاربر در سئو نوشته‌ام پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را بخوانید.

زمان ماندگاری در صفحه یا همان Dwell time به مدت زمانی گفته می‌شود ما بین ورود کاربر به وب سایت شما تا زمانی که دوباره به صفحه نتایج بازگردد. این مدت زمان برای گوگل در حال حاضر ارزش خاصی دارد. به این صورت که گوگل از این مدت زمان می‌تواند بفهمد شما به خواست خود در آن مقاله رسیده‌اید یا نه.

این مفهوم اولین بار در دنیای تبلیغات به کار برده شده است و بیان کننده مدت زمانی است که یک بیلبورد تبلیغاتی می‌تواند شما را با پیام خود درگیر کند. چه زمانی می‌توان گفت که یک بیلبورد تبلیغاتی توانسته است کار خود را به خوبی انجام دهد؟

بله درست است زمانی که بتواند مدت زمان زیادی کاربران را به خود درگیر کند. در دنیای سئو هم ما با همین مفهوم سر و کار داریم، البته با کمی تفاوت! برای آگاهی از این تفاوت حتما ادامه مقاله را از دست ندهید.

مشاهده این مطلب  56 آمار جستجوی گوگل برای نشانک گذاری برای سال 2024

 

زمان ماندگاری در سایت و ارزش آن در سئو

فرض کنید شما عبارت خرید ساعت مچی جهان نما را در گوگل سرچ کرده‌اید، پس از سرچ یکی از سایت‌ها را باز می‌کنید. در این موقع است که امکان دارد شما سه رفتار متفاوت از خود نشان دهید. اولین رفتار آن است که به صفحه جستجوی گوگل باز می‌گردید و سایت‌های دیگری را باز می‌کنید. دومین مورد آن است که به گوگل باز می‌گردید و عبارت دیگری را جستجو می‌کنید. و در نهایت سومین رفتار آن است که شما در همان وب سایت به میزان زیادی می‌مانید و پس از آن صفحه سایت را ترک می‌کنید و ادامه داستان. حال بیاید به صورت دقیق این سه اتفاق را بررسی کنیم.

1-      محتوای وب سایت اصلا آنچیزی که فکرش را می‌کردید نبود

در این مورد همان طور که گفته شد کاربر پس از اولین برخورد با محتوا درک می‌کند که محتوای تولید شده در این صفحه برایش کارایی ندارد و سعی می‌کند صفحه را ترک کند. پس از ترک این صفحه، کاربر به صفحه جستجوی گوگل باز می‌گردد و وب سایت دیگری را برای پیدا کردن پاسخ خود مورد بررسی قرار می‌دهد.

این نوع رفتار به خوبی به گوگل نشان می‌دهد که وب سایت شما برای آن جایگاه مناسب نیست و احتمالا اگر این رفتار را کاربران زیادی داشته باشند، وب سایت شما به رتبه‌های پایین‌تر انتقال داده می‌شود.

2-      پاسخ خود را سریعا دریافت کرده‌اید و کار تمام است

اگر شما در وب سایت به جواب سوال خود رسیده باشید احتمالا دیگر در رابطه با آن موضوع جستجویی انجام نخواهید داد. با این که شما پس از وارد شدن به وب سایت در سریع‌ترین زمان ممکن از وب سایت خارج شده‌اید اما این یک امتیاز منفی برای وب سایت شما نخواهد بود. چرا که آن محتوا توانسته است در سریع‌ترین زمان ممکن نیاز کاربر را رفع کند و این یعنی وب سایت شما توانسته است کاربر را به خوبی در آغوش خود بگیرد.

مشاهده این مطلب  نرخ کلیک CTR چیست؟

3-      مقاله وب سایت بسیار مفید بوده است و شما درگیر مطالعه آن شده‌اید

اگر کاربری این گونه رفتار را پس از وارد شدن به صفحه‌ای از وب سایت شما داشته باشد، می‌توان گفت که وب سایت شما توانسته از علاوه بر رضایت کاربر، موارد بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد که این یک امتیاز مثبت بزرگ برای وب سایت شما است.

بگذارید برگردیم به مثال تابلوی تبلیغاتی، چه زمانی یک کاربر با تابلو درگیری زیادی داشت؟ بله، درسته است زمانی که تابلو از کیفیت بالایی برخوردار بود و کاربر را برای مدت زمان بیشتری توانسته بود درگیر محتوا، نوع طراحی و دیگر موارد خود کند.

در وب سایت هم همین موضوع جاری و حاکم است. این مورد را هم می‌توان یکی از خدمات سئو گوگل در نظر گرفت برای اهمیت دادن بیشتر به کاربران.

مقاله وب سایت بسیار مفید بوده است و شما درگیر مطالعه آن شده‌اید

Dwell Time چیست و به چه صورتی محاسبه می‌شود؟

همان طور که در ابتدای این مقاله به صورت مختصر گفته شد منظور از زمان ماندگاری، مدت زمانی است از زمان حضور کاربر در وب سایت شما تا زمانی که مجدد به صفحه گوگل بازگردد و وب سایت دیگری را انتخاب کند یا آن که موضوع جدید دیگری را جستجو کند. به این مدت زمان Dwell Time گفته می‌شود.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شده میزان زمان ماندگاری برای وب سایت‌هایی با محتوای مفید و عالی به صورت متوسط 3 دقیقه و 10 ثانیه است. این بدان معنا است که کاربر زمانی که محتوای مناسب خود را پیدا می‌کند به صورت متوسط تا 3 دقیقه بعد از آن در گوگل عبارت دیگری را جستجو نخواهد کرد.

مشاهده این مطلب  12 راه برای تقویت سئو با کنسول جستجوی گوگل
آنچه در این مقاله گفتیم

ما در این مقاله از سری مقالات اصول سئو از وب سایت مشاوره سئو سعی کردیم اطلاعات کاملی در رابطه با یکی از مهم‌ترین مفاهیم سئو به شما ارئه دهیم. گفتیم که زمان ماندگاری کاربر در سایت از درجه اهمیت بالایی برای گوگل برخوردار است، هر چند که این پارامتر را گوگل به صورت قطعی تایید نکرده است اما به خوبی می‌توان تاثیر آن را در رتبه گرفتن وب سایت‌های مختلف شاهد بود.

شما تجربه‌ای در رابطه با زمان ماندگاری کاربران در صفحه دارید؟ خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

 

Dwell time به مدت زمانی اشاره دارد که یک کاربر روی یک صفحه وب یا سایت خاص بماند. به طور کلی، Dwell time مدت زمانی است که یک کاربر روی صفحه ای مشخص باز می‌دارد و در آنجا مانده، به جز زمان مناسبی که برای انجام عمل خاصی مثل خرید، خواندن یا بارگذاری صفحه نیاز است.

البته یک تفاوت اصلی بین Dwell time و برخی معیارهای دیگر سئو، مانند bounce rate، این است که در Dwell time، زمانی که کاربران صفحه مورد نظرتان را ترک می کنند، در نظر گرفته نمی‌شود. به عبارت دیگر، Dwell time زمان کلی است که کاربران روی صفحه شما وقت می‌گذارند، در حالی که bounce rate معمولا به میزان دور شدن کاربران از صفحه شما نسبت به کل کاربرانی که صفحه شما را باز کرده‌اند، اشاره دارد.

Dwell time یکی از عوامل

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

آیا متا برای تضعیف پرونده‌ی ضدانحصار خود، زمینه‌ ساز رشد تیک‌ تاک شد؟

آیا متا برای تضعیف پرونده‌ی ضدانحصار خود، زمینه‌ ساز رشد تیک‌ تاک شد؟

در دنیای پرتنش رقابت میان غول‌های فناوری، گاهی سکوت، از هر فریادی بلندتر شنیده می‌شود. این‌بار، توجه‌ها...
سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
نسخه جدید سئو برای سال ۱۴۰۴

سئو در سال ۱۴۰۴: اگر از صفر شروع می‌کردم، چطور یادش می‌گرفتم؟

از سال ۲۰۰۹ تا امروز، میلیون‌ها نفر تونستن با استفاده از سئو، از گوگل ترافیک رایگان جذب کنن. من هم یکی...
چگونه گزارش‌های سئو بنویسیم

چگونه گزارش‌های سئو بنویسیم که نظر مدیر ارشد بازاریابی (CMO) را جلب کند؟

اگر سئو را تنها با افزایش ترافیک ارزیابی می‌کنید، زمان آن رسیده که نگاه‌تان را عوض کنید. در دنیای بازاریابی...
جواد یاسمی و دکتر خلیل محمد زاده

سئو سایت صنعتی

آیا وب‌سایت کارخانه‌تان در گوگل دیده نمی‌شود؟ آیا محصولات صنعتی‌تان بازدید ندارند؟ اینجاست که سئو سایت...
راهنمای کامل پیاده‌سازی اصول E-E-A-T برای تقویت سئوی داخلی سایت

چگونه E-E-A-T را در سایت خود پیاده‌سازی کنیم و سئوی داخلی را تقویت کنیم؟

در پاسخ به انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت و با هدف ارتقای کیفیت نتایج جستجو، گوگل مفهومی کلیدی را توسعه...
آیا ترافیک ارگانیک در حال نابودی است؟ یا فقط در حال تکامل؟

آینده جستجوی ارگانیک در عصر هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصت؟

با رشد فزاینده هوش مصنوعی و ظهور پلتفرم‌هایی مانند ChatGPT، بسیاری از فعالان سئو با این سوال روبه‌رو...
چرا باید استراتژی کلمات کلیدی سایت خود را به‌روز کنید؟ (با آمار و ابزارهای کاربردی)

چرا باید استراتژی کلمات کلیدی سایت خود را به‌روز کنید؟ (با آمار و ابزارهای کاربردی)

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی از سایت‌ها همیشه در رتبه‌های اول گوگل دیده می‌شوند و بیشترین...

چگونه نرخ رها کردن سبد خرید را کاهش دهیم - 12 روش قدرتمند برای افزایش نرخ تبدیل در مرحله تسویه حساب

سبدهای خرید رها شده یکی از بزرگترین مشکلاتی است که همه فروشندگان تجارت الکترونیک با آن دست و پنجه نرم...

12 راه برای تقویت سئو با کنسول جستجوی گوگل

به دنبال ارتقای رتبه و افزایش ترافیک هستید؟ در این صورت، کنسول جستجوی گوگل (GSC) ابزاری ضروری برای سئو...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070