پارامترهای مختلفی برای میزان موفقیت یک وب سایت در زمینه سئو وجود دارد، یکی از این پارامترها را میتوان پارامتر معرفی شده توسط وب سایت MOZ در نظر گرفت. این پارامتر با نامهای اسپم اسکور (Spam Score) نیز شناخته میشود. این عدد نشان دهنده آن است که یک وب سایت به چه میزان در خطر پنالتی گوگل قرار دارد. مشخص است که بالا بودن این عدد نشان از پنالتی شدن وب سایت خواهد داشت.
پارامترهای مختلفی وجود دارد که هوش مصنوعی وب سایت ماز با بررسی آنها اسپم اسکور هر دامنه را به وسیله آن بررسی میکند. مواردی مانند وجود تگ کنونیکال در سایت، استفاده از favicon، وجود لینک لینکدین سایت و مواردی از این دست باعث میشود که وب سایت ماز یک عدد بین 0 تا 100 را برای هر دامنه در نظر بگیرد.
در حالت کلی وب سایتها را میتوان با اسپم اسکور پایین، متوسط و زیاد تقسیم بندی کرد. هر چه این عدد بیشتر باشد نشان از عملکرد بد وب سایت در زمینه سئو دارد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق این پارامتر خواهیم پرداخت.
تقسیم بندی عدد اسپم اسکور وب سایت
پس از آن که با اسپم اسکور آشنا شدید نیاز است که یک تقسیم بندی درست برای این عدد در نظر داشته باشیم. در حالت کلی همان طور که گفته شد این عدد میتواند به سه دسته پایین، متوسط و بالا تقسیم بندی شود.
اگر نمره اسپم اسکور بین 1 تا 30 باشد، وب سایت شما دارای عدد پایینی است که نشان از مناسب بودن وب سایت دارد، عدم بین 31 تا 60 عددی متوسط برای وب سایت است و عدد 61 تا 100 نشان از spam score بالا دارد.
توجه داشته باشید که بالا بودن اسپم اسکور یک سایت نشان از اسپم بودن سایت به صورت حتمی نیست، بالا بودن این عدد در بسیاری از مواقع به شما گوشزد میکند که باید در رابطه با فعالیتهایی مانند لینک سازی و مواردی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت با دقت بیشتری برخورد کنید.
سنجش میزان Spam Score سایت
برای اطلاع از عدد اسپم اسکور سایت خود میتوانید از طریق وب سایت moz این کار را انجام دهید. کافی است به وسیله ابزار link Explorer سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. در تب links در بخش moz pro Campaign عدد وب سایت خود را مشاهده خواهید کرد.
برای دسترسی راحت به این ابزار میتوانید روی لینک link Explorer کلیک کنید تا به این ابزار هدایت شوید.
سیگنالهای تعیین کننده Spam Score سایت
در حال حاضر وب سایت ماز برای سنجش میزان عدد اسپم هر وب سایت 26 پارامتر را مورد بررسی قرار میدهد. استفاده درست و به جا از این موارد باعث میشود تا عدد اسپم شما کاهش یابد. در ادامه به این 26 سیگنال اسپم اسکور اشاره خواهیم کرد.
- پسوند دامنه یا همان TLD
- طول دامنه
- طول تگ تایتل
- طول تگ توضیحات متای سایت
- وجود Favicon در سایت
- تعداد لینکهای خروجی سایت
- تعداد لینکهای ورودی سایت
- تعداد بک لینکها برای هر صفحه سایت
- کم بودن ایندکس صفحات با وجود تعداد صفحات زیاد
- وجود عدد در نام دامنه
- استفاده کردن از فونتهای گوگل
- استفاده از تگ کنونیکال
- فیسبوک پیکسل
- وصل بودن سایت به آنالتیکس و سرچ کنسول
- وجود داشتن اطاعاتی مانند ایمیل، آدرس، شماره تماس در سایت
- وجود لینک لینکدین سایت
- میزان چگالی بالای انکر تکست
- وجود کلمات غیر مجاز و سمی در وب سایت، مانند کلمات مورد استفاده در صنعت پورن
- وجود خط فاصله در نام دامنه
- کم بودن تعداد کاراکترهای url صفحه
- اندازه و نسبت لینکهای خارجی با تعداد محتوای سایت
- تگ Doubleclick present
- میزان و تعداد بازدید کنندگان سایت
- وجود تگ متا کیورد در سایت
- استفاده از SSL
- وجود آدرس ایمیل در سایت
چرا عدد اسپم اسکور باید کم باشد؟
همان طور که گفته شد بالا بودن این عدد نشان از آن دارد که شما در یک یا چند مورد از موارد نام برده شده دچار مشکل هستید و باید برای رفع این مشکلات فکر اساسی داشته باشید. عدم لینک سازی در وب سایتهای اسپم و بهینه سازی موارد نام برده شده در این مقاله همه باعث خواهد شد که عدد Spam Score وب سایت شما کاهش پیدا کند.
نکتهای که با عنوان مشاوره سئو به شما گوشزد میکنم آن است که به هیچ عنوان سعی در لینک سازی اسپم نداشته باشید چرا که در صورت استفاده کردن از این روش با مشکلات مختلفی رو به رو خواهید شد.
آنچه در مقاله اسپم اسکور بیان شد
همان طور که گفته شد این معیار را وب سایت ماز در سال 2015 به صورت رسمی معرفی کرد. این عدد نشان دهنده آن است که یک وب سایت در چه جهتی در حال حرکت کردن است. اگر این عدد بالا باشد نشان از فعالیتهای معکوس سایت در زمینه سئو دارد. همچنین گفتیم که 26 مورد وجود دارد که وب سایت ماز با بررسی آنها میتواند عدد Spam Score را محاسبه کند.
همچنین ابزار چک کردن عدد اسپم اسکور را به شما معرفی کردیم. حالا پس از آشنایی با این پارامتر بگویید که عدد وب سایت شما روی چند است؟ و به نظر شما چرا این عدد این مقدار رو نشون میدهد؟