هرچه محتواهای باکیفیت و کاربردیتری را تولید و منتشر کنید، مخاطبان نیز بیشتر آنها را دوست داشته و در مدت کوتاهی به موفقیت مورد نظر خواهید رسید. به همین دلیل، در ادامه این مطلب مهمترین نکاتی را که در تولید محتوا برای اینستاگرام باید رعایت کنید، بررسی میکنیم. اگر در صفحه اینستاگرام یک صفحه کاری دارید و میخواهید با تولید محتوای اصولی به رشد آن کمک کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
12 نکته اساسی تولید محتوا برای اینستاگرام
در سالهای اخیر اینستاگرام از پلتفرم سرگرمی به جایی برای تبلیغات و ارائه خدمات یا محصولات کسب و کارهای مختلف تبدیل شده است. هرچه میزان کاربران این اپلیکیشن افزایش پیدا میکند، صفحات کاری که انواع روشهای تولید محتوا نیز بیشتر شده و کاربران به طیف گستردهای از محتوا دسترسی پیدا میکنند.
اما مسئله اصلی اینجاست که تمام صفحاتی که در اینستاگرام فعالیت خود را شروع میکنند، نمیتوانند به موفقیتی که هدف آنها است دیت پیدا کنند. مهمترین دلیل این مسئله، عدم شناخت درست روشهای تولید محتوا برای اینستاگرام است. باید بدانید که تنها انتشار پستهای متعدد و پر کردن فید (Feed) به معنای داشتن یک صفحه خوب نیست.
از آنجایی که تولید محتوای اینستاگرامی بسیار پرطرفدار است، شناخت ترفندهایی که به تأثیرگذاری بیشتر محتوا کمک کند بسیار مهم است. در ادامه، 12 نکته اساسی را که در تولید محتوا در اینستاگرام لازم است بدانید، بررسی میکنیم.
1. درک و شناخت مخاطب هدف
در مرحله اول، بسیار مهم است که مخاطبان خود را شناخته و محتواهای متناسب با نیاز و سلیقه آنها تولید کنید. در واقع بدون شناخت مخاطبان هدف، امکان تولید محتوا برای اینستاگرام وجود نخواهد داشت. برای این کار، ابتدا ببینید که مخاطبان شما چگونه از اینستاگرام خود استفاده میکنند. سپس بررسی کنید که آنها چه صفحات و محتواهایی را دنبال کرده و خواستار کسب چه نتیجهای هستند.
برای بهترین تولید محتوا در اینستاگرام، لازم است پاسخ سوالات زیر را درباره مخاطبان خود بررسی کنید:
- چه معیارهایی برای انتخاب یک محصول دارند؟
- چه روشی را برای خرید محصول یا خدمات ترجیح میدهند؟
- چه نوع پیشنهادهایی آنها را متقاعد خواهد کرد؟
2. ارزیابی عملکرد محتواهای اینستاگرام
یکی از بهترین و سریعترین راهها جهت تولید محتوا برای اینستاگرام این است که نحوه عملکرد و میزان موفقیت محتوا را بررسی کنید. ابزارهای متعددی برای این کار وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید میزان تعامل دنبال کنندگان، رشد تعداد فالوورها، عمکلرد هشتگها و … را ارزیابی کنید. با بررسی این دادهها میتوانید متوجه شوید که بهترین زمان برای انتشار محتواهای اینستاگرامی چیست و کدام نوع از محتواها بیشترین میزان تعامل را خواهند داشت.
3. ترکیب انواع مختلف محتوا
به دلیل افزایش ریتم زندگی در دنیای امروزه، دامنه توجه ما به خصوص در فضاهای مجازی به شدت کاهش یافته و به 8 ثانیه رسیده است. به همین دلیل است که برای جلب توجه مخاطبان، باید در تولید محتوا برای اینستاگرام خود خلاقیت داشته و انواع مختلف محتوا را منتشر کنید.
برای مثال، تنها به انتشار تصاویر اکتفا نکرده و در کنار عکسها، از پستهای ویدئویی کوتاه نیز استفاده کنید. با ترکیب انواع مختلفی از محتوای اینستاگرامی میتوانید طیف گستردهتری از مشتریان را جذب کرده و تعامل مخاطب را با محتوا حفظ کنید.
4. استفاده از کپشنهای جذاب در تولید محتوا برای اینستاگرام
کپشن پستهای اینستاگرامی تنها مکانی برای اضافه کردن هشتگها و افزایش امکان دسترسی به محتوا نیست. شما میتوانید به شکل بسیار بهینهتری از کپشنها برای شرح توضیحات محصول و یا یک داستان جذاب و متقاعدکننده که در خدمت هدف نهایی برند است، استفاده کنید.
البته نوشتن کپشنهای کاربردی هنگام تولید محتوا برای اینستاگرام نیازمند آزمون و خطا است. شما میتوانید از ارزیابیهای محتوا که قبلاً به آن اشاره کردیم، برای نوشتن بهترین کپشنها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نوشتن توضیحات بسیار طولانی در بخش کپشن توصیه نمیشود بلکه بیشتر باید تمرکز خود را روی نوشتن مطالبی بگذارید که ارزش خواندن داشته و در راستای تکمیل محتوای منتشرشده باشد.
5. استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر
یکی دیگر از نکات مهمی که در تولید محتوا برای اینستاگرام باید به آن توجه کنید، استفاده از محتواهای تولید شده توسط کاربر (UGC) است. این نوع از محتوا زمانی ایجاد میشود که مشتریان شما به صورت ارگانیک محتواهایی را ایجاد میکنند که به برند، محصول یا خدمات شما اشاره دارد. محتواهای تولید شده توسط کاربر یک مهر تأیید بزرگ از سوی مشتریان همیشگی بر اعتبار برند شما است که میتواند مشتریان بالقوه را به خرید از شما ترغیب کند.
علاوه بر این، محتواهایی که کاربران تولید میکنند، محتواهایی جدید و خلاقانهتر برای بازاریابی در اینستاگرام است که به تنوع در صفحه شما کمک میکند. در اغلب مواقع، دنبال کنندگان شما از محتواهای UGC استقبال میکنند زیرا آنها را معتبرتر میدانند.
6. افزودن کال تو اکشن به محتوا
زمانی که صفحات اینستاگرامی به منظور بازاریابی راهاندازی شده و فعالیت میکنند، باید محتوای آنها براساس دو هدف اصلی طراحی شود. اولاً، محتواها باید با افزایش و جذب فالوورهای بیشتر، دامنه شهرت و آگاهی از برند را افزایش دهند. در درجه دوم، تولید محتوا در این صفحات باید دنبال کنندگان را ترغیب کند تا با شما در پلتفرمهای دیگر نیز در ارتباط باشند.
اینستاگرام میتواند یک راه عالی برای برقراری ارتباط عمیقتر با مشتریان بالقوه و مشتریان دائمی باشد، اما برای اینکه شیوه جدیدی برای ارتباط با فالوورهای خود داشته باشید، باید از یک «کال تو اکشن» قانع کننده کمک بگیرید. برای استفاده از call to action خوب در تولید محتوا برای اینستاگرام میتوانید آن را در کپشن پستها اضافه کنید.
البته این دعوت برای اقدام باید با محتوایی که در آن پست به اشتراک گذاشته شده، مرتبط باشد. معمولترین شیوه کال تو اکشن در تولید محتوا برای اینستاگرام این است که مخاطبان را به وب سایت خود هدایت کنید.
7. ارزیابی موفقیت یا شکست رقبا
یکی از بهترین روشهایی که در تولید محتوا برای اینستاگرام میتوانید از آن استفاده کرده و محتواهای کاربردی را ایجاد و منتشر کنید، بررسی و ارزیابی عملکرد رقبا است. شما با بررسی عملکرد رقبای خود میتوانید دلایل شکست یا موفقیت آنها را دریابید و از این طریق بهترین نوع محتوا را با اثربخشی بالا منتشر کنید.
شما با بررسی کارهایی که رقبا در تولید محتوا انجام دادهاند، میتوانید برترین استراتژیهای تولید محتوای اینستاگرامی را طراحی کنید. از سوی دیگر، زمانی که استراتژیهای شکست خورده رقبا را بررسی میکنید، اشتباهات آنها را متوجه شده و از انجام کارهای مشابه خودداری میکنید. در نتیجه، بهترین شیوه افزایش و تسریع بهبود تعامل را مخاطبان را خواهید یافت.
8. انتشار استوری در اینستاگرام
استوریهای اینستاگرام یکی از قابلیتهای بسیار جذاب این پلتفرم است که استفاده از آن به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرده است. در یک استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام سعی کنید حتماً استفاده از استوریها را در نظر بگیرید. این قابلیت به خصوص برای برندهایی که مخاطبان آنها جوانان و در سنین پایینتر هستند، بسیار کاربردی و مناسب است. یکی از بهترین محتواهایی که میتوانید در استوری اینستاگرام خود منتشر کنید، ویدئوها یا تصاویری از پشت صحه روند تولید محصولات برند یا آماده سازی شیوه ارائه خدمات است.
9. استفاده از تبلیغات برای انتقال پیامهای مهم
کمپانیهای بزرگی در دنیا از تبلیغات اینستاگرامی استفاده کرده و روی اثربخشی مثبت و گسترده آن سرمایهگذاری میکنند. شما میتوانید معرفی محصول یا خدمات، اطلاعیههای مهم، توضیحات در خصوص فروش و … را در قالب محتواهای تبلیغاتی در تولید محتوا برای اینستاگرام انجام دهید.
10. استفاده کاربردی از پتانسیل نظرات کاربران در اینستاگرام
یکی دیگر از استراتژیهای برتر تولید محتوا برای اینستاگرام این است که روی تعامل با مخاطبان سرمایهگذاری کنید. اینستاگرام میزان تعامل بین یک صفحه با کاربران را به عنوان یکی از معیارهای جذابیت محتوا تعیین میکند. یعنی زمانی که محتوایی را در اینستاگرام منتشر میکنید، باید بررسی کنید که تعامل زیادی را جذب کند تا بتوانید به صفحه اکسپلور راه پیدا کنید. یکی از شیوههای ایجاد تعامل منظم با کاربران، نظرات کاربران و پاسخهای شما به نظرات مختلف آنها است.
11. عدم اشتراک محتوای سایر پلتفرمها در اینستاگرام
در تولید محتوا برای اینستاگرام برخلاف سایر پلتفرمهایی همچون پینترست، توییتر یا فیسبوک، نباید محتواهای به اشتراک گذاشته در ساسر پلتفرمها را منتشر کنید. زمانی که محتواهای تکراری را که برای مثال در وب سایت خود منتشر کردهاید در اینستاگرام نیز بار دیگر به اشتراک میگذارید، صفحه شما آسیب میبیند.
این آسیب به این دلیل است که یا فالووران شما قبلاً این محتوا را دیده و در نتیجه تعامل به شدت کاهش پیدا میکند، یا این که محتوا به طور اختصاصی برای انتشار در اینستاگرام بهینهسازی نشده است. در هر دو صورت، احتمال آسیب به صفحه شما وجود داشته و برای بهبود صفحه، بهتر است از انتشار محتواهای تکراری جلوگیری کنید.
12. همکاری با اینفلوئنسرها
بیش از 90 درصد از بازاریابانی که یک برنامه مارکتینگ تأثیرگذار دارند، معتقدند که همکاری با اینفلوئنسرها یک استراتژی عالی تولید محتوا برای اینستاگرام است. این روش، راهی عالی برای جذب سریعتر تعداد زیادی فالوور است. البته بسیار مهم است که در میان اینفلوئنسرهای بزرگ و تأثیرگذار، بهترین و مناسبترین گزینه را که متناسب با کسب و کار شما است انتخاب کنید.
طراحی محتوای اینستاگرامی جذاب
حالا که با نکات اساسی استراتژی تولید محتوا برای اینستاگرام آشنا شدیم، بیایید چند نکته برای ایجاد محتواهای جذاب را بررسی کنیم.
1. یک مرکز توجه واضح ایجاد کنید.
در اینستاگرام، آنچه اهمیت دارد این است که فالوررهای شما در زمان مواجهه با محتوایی که به اشتراک گذاشتهاید، مکث کرده و توجهشان جلب شود. برای این کار، چند مهارت کلی وجود دارد که میتوانید به کمک آنها توجه مخاطبان را جلب کنید.
برای مثال، یک نقطه کانونی در تصاویر که در لحظه نگاه بیننده را جذب میکند، بسیار تأثیرگذار است. تصاویری که بیش از اندازه شلوغ هستند، بسیار گیجکننده بوده و دقیقاً نتیجه عکس خواهند داشت. تصاویری که در یک پس زمینه خلوت و با یک سوژه اصلی جذاب هستند، بسیار نتیجه بخش خواهند بود.
2. از قانون یک سوم پیروی کنید.
قانون یک سوم یک قانون کلاسیک در عکاسی است که هر عکاسی با آن آشنا بوده و میتواند آن را در تصاویر برند شما رعایت کند. در اجرای قانون یک سوم، باید تصویر و کادر اصلی را به یک شبکه 9 قسمتی تقسیم کنید که جالبترین ویژگیهای کادر در نقاط تقاطع این شبکه 9 بخشی قرار میگیرند. برای گرفتن عکسهای جالبتر، نقطه کانونی تصویر خود را در یک سوم از کادر تنظیم کنید.
3. از فضای سفید و حاشیه استفاده کنید.
استفاده از حاشیههای سفید در اطراف تصاویری که در اینستاگرام خود منتشر میکنید، یک حالت غیرنرمال در پست ایجاد میکند که نسبت به تصاویر ساده و بدون حاشیه، توجه بیشتری را به خود جلب میکنند. البته این نکته زمانی بیشترین تأثیرگذاری را در تولید محتوا برای اینستاگرام شما خواهد داشت که دو قانون قبلی را رعایت کنید. با ایجاد این حاشیهها، فضایی برای استراحت چشم مخاطب ایجاد میکنید که از ایجاد فضای شلوغ در صفحه اصلی شما نیز جلوگیری میکند.
4. به کنتراست و تعادل در تصاویر توجه کنید.
برای اینکه یک تصویر در تولید محتوا برای اینستاگرام توجه مخاطب را جلب کند، باید عناصر متضاد داشته باشد. کنتراست در تصاویر میتواند به رنگها، اشکال، فونتها، نور، فضاهای سفید و بسیاری موارد دیگر مربوط باشد. یافتن کنتراست تصاویر شما را برجسته کرده و یک راه عالی برای ایجاد تصاویر جذاب است.
برای شروع، میتوانید از فیلترها یا ابزارهای خود اینستاگرام در ویرایش عکس استفاده کنید. این ابزارها امکاناتی ابتدایی را در اختیار شما قرار میدهند اما با همین قابلیتهای محدود نیز میتوانید تصاویر عالی داشته باشید. همچنین میتوانید از ابزارهای حرفهایتر نیز استفاده کنید. در اغلب مواقع، تمام چیزی که برای ویرایش یک عمس نیاز دارید، تنظیم روشنایی، کنتراست، اشباع (saturation) و گرمای تصویر (temperature) است.
سخن پایانی
امروزه تولید محتوا یکی از ارکان بسیار مهم و اساسی در بازاریابی به شما میرود که به کمک ابزارهای متعددی میتوان آنها را ایجاد و منتشر کرد. اینستاگرام یکی از بهترین ابزارهای موجود برای تولید و انتشار محتوا است که آنچه شما میخواهید را در معرض دید افراد بیشماری قرار میدهد. اما تولید محتوا برای اینستاگرام ساده نیست و قبل از هر چیز، باید با تعیین هدف خود از بازاریابی محتوا در اینستاگرام، نکاتی را برای طراحی و انتشار محتوا بیاموزید.
در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر نکاتی برای انتشار محتواهای اینستاگرامی، هرآنچه که درباره تولید محتوا برای اینستاگرام و جذابیت بیشتر آن لازم است بدانید را بررسی کنیم. چنانچه شما نیز از این پلتفرم برای کسب و کار خود استفاده میکنید، مطالعه این مطلب بسیار کاربردی خواهد بود.