یکی از اصلیترین سوالاتی که برای تولید کنندگان محتوا و گاهی سئوکاران مبتدی پیش میآید تعداد کلمه کلیدی مقاله است. بگذارید حرف انتهای مقاله را در ابتدا و در مقدمه مقاله بیان کنم. استفاده از تحقیق کلمه کلیدی در سئو دیگر معنا و مفهومی ندارد، تمام!
با گذشت زمان و روی کار آمدن الگورتیمهای فوق هوشمند گوگل دیگر این امکان مانند چندین سال پیش وجود ندارد که تنها با تکرار یک کلمه در صفحه بتوانیم با آن نتیجه بگیریم. دیگر زمان آن گذشته است که بخواهیم تعداد زیادی کلمه کلیدی در محتوای خود بگذاریم و دلمان خوش باشد که صفحه خود را سئو کردهایم.
در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم کلیدی که جایگزین کلمه کلیدی شده است آشنا کنیم. این بار من به عنوان مشاوره سئو همراه باشید تا از تجربه چندین ساله بگویم.
انتخاب درست کلمه کلیدی یکی از بهترین استراتژیهای برای کسب جایگاه مناسب است، دقت کنید که انتخاب، نه تکرار! این که بدانیم قرار است برای مخاطب چه محتوایی تولید کنیم خود یکی از بزرگترین کارها است.
چرا تکرار کلمه کلیدی در مقاله؟
سوال اصلی آن است که تعداد کلمه کلیدی و تکرار آن از کجا منشاء گرفت؟ در گذشتهای نه چندان دور گوگل یک راه برای شناخت معنا و مفهوم یک صفحه داشت و آن هم شمردن تعداد کلمات کلیدی آن صفحه بود.
یعنی اگر صفحهای تعداد زیادی کلمه کلیدی در آن وجود داشت شانس زیادی برای کسب جایگاه در اختیار داشت. اما دیگر نه!
همان طور که خواندید دیگر این روش نه تنها کارساز نیست که در حال حاضر شامل جریمه از سمت گوگل هم میشود.
یعنی اگر شما در محتوایی که منتشر میکنید تعداد بار زیادی کلمه کلیدی خود را منتشر کنید به احتمال قوی از سمت گوگل جریمه خواهید شد. به این نقض قانون گوگل کیورد استافینگ keyword stuffing گفته میشود.
چگالی کلمات کلیدی نه برای گوگل و نه برای کاربر اهمیتی ندارد
با روی کار آمدن الگوریتمهای مبتنی بر هوش مصنوعی، گوگل دیگر برای رتبه دهی به صفحهها از قانون شمردن کلمات استفاده نمیکند و دیگر هیچ اهمیتی ندارد تعداد کلمه کلیدی شما در مقاله به چه میزان باشد.
الگوریتمهایی مانند الگوریتم رنک برین، الگوریتم برت و الگوریتم مرغ مگس خوار سه الگوریتمی هستند که برای درک بهتر معنا و مفهوم مقالات توسط گوگل طراحی و توسعه داده شدهاند.
اگر تعداد کلمه کلیدی را در نظر نگیریم پس به چه موردی توجه کنیم؟
گفتیم که دیگر تعداد کلمه کلیدی در مقاله اهمیتی ندارد، اما به چه صورتی میتوان به گوگل کمک کرد که موضوع صفحه و خواست ما را بفهمد؟ آن راز بزرگ استفاده از مفهوم کلیدی است!
مفهوم کلیدی جایگزین کلمه کلیدی
بگذارید با ذکر یک مثال این موضوع را بیان کنیم. اگر من بخواهم این معنا و مفهوم را به شما برسانم که مشغول کار دیگری هستم و مزاحم من نشوید چند روش برای بیان وجود دارد.
میتوانم بگویم در حال تایپ هستم و بعدا تماس میگیرم. میتوانم بگویم دستم بند است، میتوانم بگویم الان تایم کاری است.
با این که در این سه روش من به طور مشخص بیان نکردهام که مشغول ام و مزاحم من نشوید ولی به نحوی شما درک کردید که الان زمان مناسبی برای صحبت کردن با من نیست!
به این میگویند مفهوم کلیدی، استفاده از واژهها و کلماتی که همان معنا و مفهوم را دارد ولی عینا همان کلمات و جملات نیست.
در مقالات به چه صورت از مفهوم کلیدی استفاده کنیم؟
اگر قرار است در رابطه با خدمات سئو صحبت به میان آورید میتوانید به جای تکرار کلمه خدمات سئو از عبارتهای مشابه و هم مفهوم استفاده کنید به این صورت نه تنها گوگل امتیاز بیشتری به شما خواهد داد بلکه کاربران هم در هنگام مطالعه مقاله شما دچار سردرگمی و گیجی نخواهند شد و آن حس ماشینی بودن مقاله هم دیگر وجود ندارد.
مثلا میتوانید بگویید بهبود رتبه سایت، یا بگویید راهکارهای سئو، یا بهتر است که تک به تک خدمات خود را شرح دهید.
در حال حاضر گوگل به خوبی معنا و مفهوم بفرما، بنشین و بتمرگ را درک میکند و میداند همه این عبارتها یک معنا و مفهوم دارد که با لحنهای گوناگون بیان شده است.
تعداد کلمه کلیدی در مقاله چه تعداد باشد؟
در گذشته همان طور که گفته شده هر چه بیشتر، نتیجه بهتر!. در طی چند سال گذشته چگالی 1 تا 3 درصد منطقی به نظر میرسید ولی در حال حاضر تنها تکرار کردن 3 الی 5 بار در مقاله میتواند کافی باشد به جای آن میتوانید از هم خانوادهها و همچنین کلمات مترادف برای غنیتر شدن مقاله خود استفاده کنید.
به این صورت نه تنها شامل جریمه گوگل نخواهید شد بلکه به دلیل رعایت موارد سئو کلاه سفید امتیاز بیشتری از جانب گوگل دریافت خواهید کرد. پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر سئو کلاه سفید مقاله سئو کلاه سفید چیست را مطالعه کنید.
آنچه در این مقاله بیان کردیم
ما در این مقاله از سری مقالات اصول سئو در وب سایت جواد یاسمی سعی کردیم اطلاعات لازم و کافی در رابطه با تعداد کلمه کلیدی و همچنین مفهوم کلیدی را برایتان بیان کنیم. گفتیم که استفاده کردن از کلمه کلیدی زیاد در حال حاضر برای شما نه تنها رتبهای نخواهد آورد بلکه شما را دچار مشکلات متعدد و مختلفی خواهد کرد.
گفتیم که استفاده کردن از مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی میتواند تا حد قابل قبولی جایگاه شما را در صفحه سرچ گوگل بالا ببرد. شما به چه میزان در مقالات خود از کلمه کلیدی استفاده میکنید؟
طراحی سایت در مشهد، کسب و کار شما را رونق میدهد.