اگر به بررسی تاریخچه تولید محتوا علاقه داشته و میخواهید بدانید که روند تولید محتوا از چه زمانی و به شکلی شروع شده است، ادامه این مطلب را از مجله وبسایت یاسئومی ارائه دهنده انواع پکیج خدمات سئو، را دست ندهید.
محتوا چیست؟
به روند فعالیت اشخاصی که ایدههای موضوعی جذاب برای مخاطب را به محتواهای متنی یا بصری تبدیل میکنند، تولید محتوا گفته میشود. کارشناسان تولید محتوا این نوشته یا تصاویر را به صوت محتواهای بلاگ، اینفوگرافیک، ویدئو و هرگونه قالب محتوایی دیگری، در دسترسی مخاطبان هدف خود قرار میدهند تا پیام مورد نظر را به آنان منتقل کنند.
امروزه بازار تولید محتوا برای اهداف متنوعی رونق گرفته که همین امر باعث شده تا ما به بررسی ریشه و تاریخچه تولید محتوا و تاثیری که روی جنبههای مختلف برقراری تعامل گذاشته را بررسی کنیم. با روند رو به رشد نیاز به تولید محتوا در دنیای دیجیتال، میبینیم که کسب و کارهای فعال در اغلب حوزههای مختلف نیز از آن برای افزایش آگاهی از برند و افزایش تعامل بهره میبرند.
پیدایش خط و تاثیر آن در تولید محتوا
زبان نوشتار که انواع مختلف آن از ابتدای برقراری ارتباط بین انسانها وجود داشته و تا به امروز در حال رشد و تکامل است، به عنوان یک شایستگی انسانی شناخته میشود که زمینه انجام کارهای بزرگی را فراهم میکند. از همان ابتدای تاریخ انسانی، نوشتن به هر طریقی را به عنوان ابزاری معرفی میکنند که فراتر از حافظه انسان، برای حفظ و نگهداری اطلاعات کاربرد دارد. به همین دلیل است که نیاز به ایجاد خط و تکامل آن در انسان اولیه احساس شد.
انسان غارنشین در ابتدا زبان گفتاری را برای بیان احساسات خود ابداع کرد. پس از آن، نقاشیهایی که روی دیوار غارها کشیده میشد، بیانگر روایات و سرگذشت انسان بود تا این که ۳۰۰۰-۳۵۰۰ سال پیش از میلاد، در سومر زبان نوشتاری پدید آمد. این نوشتار اولیه که ما آن را به خط میخی میشناسیم، یک زبان نوشتاری بسیار ساده و محدود بود که به دلیل عدم گستردگی کافی، نیاز به تکامل قابل توجهی داشت.
پس از آن، زبان نوشتاری بهبودیافتهای در مصر پدید آمد که تا حدی نیاز انسان را برآورده میکرد اما همچنان، کاستیهایی داشت. بهرهوری از نوشتار، با اختراع خط و الفبای یونانی به اوج خودش رسیده و یک انقلاب بزرگ در تاریخ بشریت به شمار میرود. کمکم این زبان و الفبای اولیه در اکثر تمدنهای بشری گسترش یافته و با تکامل آن، زبانهای نوشتار امروزی پدید آمدند. با علم به این روند رو به تکامل در پیدایش خط، بهترین شیوه استفاده از آن که تنها به کمک تولید محتوا امکانپذیر میشود، اهمیت پیدا میکند.
تاریخچه تولید محتوا
حالا که دیدیدم ریشه تولید محتوا در پيدایش خط و تکامل آن بوده، بیایید با تاریخچه تولید محتوا آشنا شویم. به طور کلی، میتوان گفت که تاریخچه تولید محتوا درست به زمانی که انسان شروع به برقراری ارتباط از طریق خط کرده، شروع میشود. اما اغلب، تاریخچه پیدایش تولید محتوا را به زمانی مرتبط میدانند که از محتوا برای اهداف بازاریابی استفاده شد. بنابر این عقیده، بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه تولید محتوا، تاریخچه پیدایش تولید محتوا به انتشار مطلبی در مجله The Furrow توسط جان دیر بازمیگردد که با هدف بازاریابی منتشر شد. البته تعداد دیگری از مورخان معتقدند که اولین شخصی که این شیوه از بازاریابی را پذیرفته، بنجامین فرانکلین است.
در هر حال، هم بنجامین فرانکلین و هم جان دیر، هر دو تنها به منظور تبلیغ کسب و کار خود از این شیوه از بازاریابی استفاده کرده و در آن زمان، چیزی تحت عنوان تولید محتوا برای بازاریابی شناخته شده نبود.
شیوههای انتشار محتوا
علاوهبر انواع مختلف تولید محتوا که به صورت متنی، صوتی، تصویری و … وجود دارد، روشهای مختلفی نیز برای انتشار محتوا وجود دارد. هر یک از روشهای انتشار محتوا دسته مشخصی از مخاطبان را هدف قرار میدهند که کارشناس محتوا باید سعی کند محتوای خود را متناسب با آنها تولید و منتشر کند. در ادامه، برخی از مهمترین شیوههای انتشار محتوا را بررسی میکنیم.
1-تولید و انتشار محتوای رادیویی
یکی از روشهایی که پس از گسترش و پیشرفت محتواهای متنی طرفداران بیشتری پیدا کرده و به سرعت گسترش یافت، تولید محتوای رادیویی بود. یعنی رسانههای متنی، حالا جای خود را به رسانههای شنیداری میدادند. عدهای معتقدند که صنعت رادیو، اولین بار توسط نیکلا تسلا در سال 1893 آغاز شده و عده دیگری گوگلیمو مارکنی را در سال 1895 آغازگر آن میدانند. اهمیت رسانههای رادیویی را میتوان از آنجایی متوجه شد که در قرت نوزدهم، رادیو به عنوان دومین ابزار تولید محتوا در جهان معرفی شد.
2-تلویزیون
تلویزیون یک رسانه تصویری نوظهور بود که به محض این که معرفی شد، توانست بزودی در دل مخاطبان جای خود را باز کند. این رسانه به تنهایی توانست یک انقلاب اساسی در صنعت تولید محتوا ایجاد کند چراکه شیوههای جدیدی از محتوا در آن به نمایش درمیآمد. صاحبان کسب و کار، جزو اولین و مهمترین کسانی بودند که از تلویزیون برای انتشار محتوا بهره میبرند.
3-اینترنت و انقلاب در تولید محتوا
در قرن بیستم میلادی و با حضور اینترنت، اتفاقات جدید و قابل توجهی در صنعت تولید محتوا رخ داد. اگرچه استفاده از اینترنت در ابتدا بیشتر برای اهداف نظامی معرفی شد، اما پس از جنگ جهانی این فناوری در اختیار عموم مردم قرار گرفته و ابزارهای متنوعی برای استفاده و گسترش آن معرفی شد. تولید محتوا در اینترنت خود شامل روشهای مختلفی است که محتوا را از طریق وب سایتها، شبکههای اجتماعی و … منتشر میکند.
اهمیت محتوا در کسب و کار
یکی از مهمترین کاربردهای تولید محتوا در اهداف مرتبط با کسب و کارهایی است که از انواع محتوا برای معرفی یا تبلیغ محصول و خدمات خود استفاده میکنند. اهمیت محتوا برای صاحبان بیزینسها در جایی مشخص میشود که از یک انتخاب، به ضرورتی برای هر برند در دنیا تبدیل شده است. در واقع بازاریابی محتوا قلب تپنده انواع کمپینهای بازاریابی و مارکتینگ در دنیا است. هر برند بزرگ و موفقی را که میشناسید، احتمالاً از محتوای ارزشمند و مفیدی برای کمپینهای مارکتینگ بهره برده است.
بازارایابی محتوا برای کسب و کارها شهرت و آگاهی از برند را در بین مخاطبان به دنبال دارد. در دنیای رقابتی امروز، یک بازاریابی محتوای اصولی میتواند شما را نسبت به تمام رقبای قدرتمند و شناخته شدهتان متمایز کند. در واقع زمانی که از بهترین محتوا برای کسب و کار خود استفاده میکنید، نه تنها مشتریان همیشگی را در کنار خود حفظ میکنید، بلکه حتی برند خود را به مشتریان جدیدتری نیز معرفی خواهید کرد. بهتر انواع محتوا برای کسب و کارها، محتوایی است که شامل مطالب جذاب، آموزشی و ارزشمندی باشد که مزیت رقابتی شما را به کاربران نشان میدهد.
یکی دیگر از تأثیرگذاریهای چشمگیر بازاریابی محتوا، افزایش قابل توجه آمار تبدیل است. یک کمپین بازاریابی محتوا میتواند تا 6 برابر نرخ تبدیل را افزایش دهد. در روند بازاریابی محتوا، امکان برقراری ارتباط با سرنخها و مشتریان افزایش یافته و در نتیجه نرخ تبدیل افزایش پیدا میکند. از سوی دیگر، محتواهای بهینه میتوانند به بهبود سئو سایت نیز کمک کنند. همانطور که میدانید سئو یکی از مهمترین و مؤثرترین اقداماتی است که به موفقیت یک کسب و کار کمک میکند. محتواهای سئو شده نیز با ارتقای رتبه سئو میتوانند به بهبود رتبه سایت و در نتیجه موفقیت روزافزون و افزایش فروش در آن کمک کنند.
سخن نهایی
اگرچه در سالهای اخیر بحث تولید محتوا بسیار بیشتر از قبل داغ شده و افراد بیشتری با آن آشنایی پیدا کردهاند؛اما این مسئله به هیچ وجه مقوله جدیدی نیست. حتی میتوان تاریخچه پیدایش آن را به دورانی نسبت داد که بشر برای اولین بار خط را برای برقرار ارتباط با دیگران ابداع کرد. بشر با ایجاد خط توانست پیامهای خود را به دیگران برساند و از طریق آن پایههای بسیار ابتدایی از تولید محتوا را ایجاد کند که منجر به پیدایش و پیشرفت روزافزون تولید محتوا به شیوه امروزی شده است. به همین جهت است که احتمالاً شما نیز به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه پیدایش محتوا از دیرباز و گسترش آن تا به امروز علاقه داشته و بخواهید درباره آن بیشتر بدانید. در این مطلب، به بررسی تاریخچه تولید محتوا پرداخته و دیدیدم که چگونه از ابداع خط، به این شیوه نوین از تولید و انتشار محتوا رسیدهایم.