سئو، سایت، محتوا، سوشال، مدیا و گوگل (6070-699-0937)

آنچه درباره منابع برای تولید محتوا باید بدانید

انجام تضمینی خدمات سئو
بهترین منابع برای تولید محتوا چه منابعی هستند؟ برای اینکه بتوانیم یک محتوای عالی و باکیفیت تولید کنیم باید از چه منابعی استفاده کنیم؟ تولید محتوا یکی از بهترین و مؤثرترین ابزارهای بازاریابی در دنیای امروز است که همه کسب و کارها از انواع مختلف آن استفاده می‌کنند. اما زمانی که وارد دنیای تولید محتوا می‌شوید، به سرعت متوجه خواهید شد که انجام این کار چندان ساده هم نیست. پس از آن که نوع محتوا و استراتژی هدفمند خود را مشخص کردید، یکی از مهمترین مراحل در این مسیر، یافتن مناسب‌ترین منابع برای تولید محتوا است.
آنچه در این مقاله می خوانید:

با افزایش دسترسی به فضای مجازی و وجود منابع بی‌شمار، انتخاب یک منبع کاربردی ساده نخواهد بود. به همین دلیل، در ادامه این مطلب علاوه‌بر روش‌های انتخاب منابع، برخی از بهترین منابع برای تولید محتوا را معرفی می‌کنیم. همچنین چند منبع مهم اما کمتر استفاده شده را معرفی می‌کنیم که می‌تواند بهترین ابزار کمک کننده برای تولید محتوای خلاقانه و پربازده باشد.

تولید محتوا Content چیست؟

در روند تولید محتوا، انواع پیام‌های آموزشی، تبلیغاتی و … به مخاطبان خاصی می‌رسد. آنچه در روند تولید محتوا اهمیت دارد، این است که بین مخاطب و کسانی که محتوا را منتشر می‌کنند، یک تعامل دوطرفه شکل بگیرد. در نهایت، کاربرد اصلی تولید محتوا این است که بتواند به هدف خاصی که از پیش تعیین شده، دست پیدا کند. این هدف ممکن است کسب درآمد بیشتر، انتقال اطلاعات در خصوص یک محصول و … باشد.

آنچه در تولید محتوا اهمیت دارد، این است که براساس اصول سئو طراحی و منتشر شود تا با الگوریتم‌های موتورهای جستجو، به دست مخاطبان هدف رسیده و بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. به همین دلیل است که باید پس از آشنایی با انواع منابع تولید محتوا، سعی کنید با کمک گرفتن از مشاوره سئو و رعایت اصول آن، محتوای خود را بهینه کنید.

 گاهی حتی هدف تولید محتوا هیچ ربطی به کسب منافع مادی برای منتشرکننده آن ندارد. شما ممکن است محتواهای تولید و منتشرشده از منابع مختلف را از طریق پلتفرم‌های متفاوتی دریافت کنید. قبل از این که با انواع منابع برای تولید محتوا آشنا شویم، بهتر است انواع مختلف محتوا بررسی کنیم. چرا که برای هر نوع از محتوا، ممکن است به منابع متفاوتی نیاز داشته باشید.

انواع محتوا کدام است؟

زمانی که می‌خواهید انواع منابع برای تولید محتوا را بررسی کنید، باید تعیین کنید که نوع محتوای مورد نظر شما چیست. به این ترتیب می‌توانید بهترین منابع را نیز استفاده کنید. انواع مختلف محتوا عبارت است از:

1.     محتواهای نوشتاری یا متنی

محتواهای متنی یکی از ابتدایی‌ترین انواع محتوا هستند که درصد زیادی از دنیای تولید محتوا را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع این روش دیرینه تولید محتوا هیچ وقت کنار گذاشته نشده و همواره می‌توان از آن استفاده کرد. مخاطبان نیز ارتباط خوبی با محتواهای متنی داشته و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نیستند. البته این نوع از محتوا با گسترش انواع محتوای تصویری و صوتی تا حدودی کم‌رنگ شده است اما همچنان یکی از شیوه‌های اساسی برقراری ارتباط با مخاطبان است.

مشاهده این مطلب  فاصله و نیم فاصله در محتوا

خوشبختانه طیف گسترده‌ای انواع منابع برای تولید محتوا برای این ساختار متنی وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت. اصلی‌ترین و مهمترین شیوه انتشاری محتواهای نوشتاری، وبلاگ نویسی است. صاحبان کسب و کارهای مختلف که یک سایت فعال دارند، به خوبی با تأثیرگذاری محتواهای متنی آشنا بوده و روی محتوای بلاگ در وب سایت خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع از محتوا زمانی که از کیفیت بالایی برخوردار باشد، نه تنها مخاطبان به آن‌ها توجه بیشتری خواهند داشت، بلکه حتی برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو هم مفید خواهد بود.

البته برای این که یک محتوای متنی توسط موتورهای جستجو بررسی شده و رتبه‌بندی شود، باید به بهینه سازی سئو در آن توجه کنید. برای این کار باید از خدمات سئو کمک بگیرید. به‌طور کلی، محتواهای متنی بیشتر حس اطمینان و اعتماد را به مخاطبان خود می‌دهند. به‌گونه‌ای که اگر از یک محتوای یکسان دو نسخه مجزای تصویری و متنی داشته باشید، مخاطبان به صورت ناخودآگاه برای دریافت اطلاعات بیشتر از نسخه نوشتاری استفاده می‌کنند. یکی دیگر از مزایای محتوای متنی، امکان دسترسی گسترده به منابع برای تولید محتوا است.

2.     محتواهای صوتی

یکی از آشناترین انواع محتواهای صوتی، پادکست‌ها هستند که امروزه به شکل گسترده منتشر شده و موضوعات متعددی را پوشش می‌دهند. یکی از دلایل محبوبیت محتواهای صوتی مانند پادکست یا کتاب‌های صوتی، سادگی در دسترس بودن آن‌ها است. شما می‌توانید به راحتی مطالب متنوعی را در زمان کم و حتی در حین انجام کارهای روزمره خود بشنوید. مانند سایر انواع محتوا، منابع برای تولید محتوا صوتی نیز بسیار گسترده هستند و تنها به موضوع محتوای شما بستگی دارد که چه نوع منبعی را انتخاب کنید.

مشاهده این مطلب  ساختار های گوگل شیت که هر کارشناس محتوایی به آن نیاز دارد

برای مثال، اگر محتوای شما بازگوکردن یک کتاب معروف و ایجاد نسخه کتاب صوتی از آن است، طبیعتاً منبع شما همان کتاب مورد نظر است. اما اگر بخواهید پادکست تولید کنید، منابع برای تولید محتوا گسترده‌تر هستند.

3.     محتواهای بصری

محتواهای تصویری خود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ محتوای تصویری و ویدئوها. هر اندازه که محتواهای متنی در دسترس، معتبر و محبوب هستند، اما با بالا رفتن سرعت زندگی در دنیای امروزی کاربران تمایل بیشتری برای دریافت اطلاعت در زمان کم و از طریق عکس‌ها و ویدئوها دارند.

علاوه‌براین، حضور و گسترش شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام که محتوای آن‌ها اغلب تصویری است، باعث شده تا اهمیت این نوع از محتوا افزایش پیدا کند. صاحبان کسب و کارهای مختلف نیز به خوبی این مسئله را درک کرده و می‌دانند که یک عکس یا ویدئو، تا چه اندازه می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند.

منابع برای تولید محتوا به روش تصویری اگرچه کم نیست، اما هرچه تصاویری که منتشر می‌کنید خاص‌تر و انحصاری باشد، نتیجه مطلوب‌تری به دست خواهید آورد. برای مثال، اگر صاحب یک کسب و کار فروشگاهی هستید، به جای عکس‌های آماده در اینترنت، سعی کنید خودتان تصاویر انحصاری ثبت و منتشر کنید. فراموش نکنید که محتواهای تصویری نیز برخی اصول سئو دارند که با رعایت آن‌ها، محتواهای شما بیشترین میزان اثرگذاری را خواهند داشت. برای بررسی سئو تصاویر، می‌توانید از مشاوره سئو کمک بگیرید.

بررسی انواع منابع برای تولید محتوا

این که از چه منبعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنید، کاملاً به نوع محتوای شما بستگی دارد. در ادامه، انواع منابع برای تولید محتوا را براساس نوع آن بررسی می‌کنیم.

وب سایت‌های مرجع

همه ما، برخی وب سایت‌های مرجع مانند ویکی پدیا را می‌شناسیم و از آن‌ها به عنوان منابع برای تولید محتوا استفاده می‌کنیم. اما منابع دیگری نیز وجود دارند که به عنوان مرجع شناخته می‌شوند. این وب سایت‌های مرجع عبارت است از:

مشاهده این مطلب  آموزش تولید محتوا با موبایل

1.      سایت ویکی پدیا

به عقیده بسیاری، ویکی پدیا نمی‌تواند یک مرجع قابل استناد و جزو منابع برای تولید محتوا باشید زیرا مطالب آن توسط کاربران تغییر داده می‌شود. اما در مواقعی، این وب سایت می‌تواند بسیار کاربردی باشد. برای مثال، فرض کنید در مورد موضوعی محتوا می‌نویسید که هیچ اطلاع قبلی از آن نداشته و نمی‌توانید منابع معتبری نیز درباره آن پیدا کنید. در چنین مواقعی، با استفاده از ویکی پدیا می‌توانید یک ایده کلی از آن موضوع به دست آورده و سپس به صورت تخصصی‌تر در سایر منابع درباره آن تحقیق کنید.

2.      سایت ویکی محتوا

با شنیدن نام این وب سایت، به احتمال زیاد نام ویکی پدیا در ذهن شما مرور می‌شود. اما روند کار در ویکی محتوا متفاوت بوده و اطلاعات تخصصی‌تری را به کاربران ارائه می‌دهد.

3.      وب سایت huspot.com

هاب اسپات یک منبع خارجی عالی برای کسب اطلاعات در زمینه‌های مختلف است. به دلیل مطالب تخصصی و معتبری که در این وب سایت منتشر می‌شود، می‌توانید از آن به عنوان یکی از قابل اطمینان‌ترین منابع برای تولید محتوا استفاده کنید.

4.      سایت ژورنال موتورهای جستجو یا SEJ

این وب سایت نیز یکی از معتبرترین منابع برای تولید محتوا است که مقالات و داده‌های متنوعی را در زمینه‌های گوناگون در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

5.      بررسی وب سایت Reddit

وب سایت Reddit یک منبع عالی برای پیدا کرده ایده‌های جدید برای تولید محتوا است.

مقالات انگلیسی برای تولید محتوا

زمانی که بخواهید یک محتوای خاص، باکیفیت و با اطلاعات دقیق بنویسید، مقالات انگلیسی بهترین منابع برای تولید محتوا هستند. برای دسترسی به این منابع، می‌توانید تنها موضوع مورد نظر را در اینترنت جستجو کنید. البته در این صورت، ممکن است با حجم بالایی از وب سایت‌های مشابه روبرو شوید که انتخاب یک منبع از بین آن‌ها کار دشواری خواهد بود. به همین دلیل، برخی منابع بهتر و کاربردی‌تر وجود دارند که می‌تواند از آن‌ها برای یافتن بهترین منبع استفاده کنید. این منابع عبارت است از:

  • وب سایت Wiley Online Library
مشاهده این مطلب  آپلود مقاله ساپورت

اگر به دنبال منابع برای تولید محتوا در حوزه‌های تخصصی مانند زبان شناسی، کشاورزی، علوم مختلف و … هستید، این وب سایت می‌تواند بهترین مقالات علوم پایه را در اختیار شما قرار دهد.

  • وب سایت Science Direct

این وب سایت نیز یکی دیگر از منابع برای تولید محتوا و نوشتن مطالب علمی است که هزاران مقاله و کتاب را جمع‌آوری کرده است. این مقالات و کتب در اغلب حوزه‌های علوم پایه (ریاضی، شیمی، فیزیک، مکانیک و …) بوده و به راحتی می‌توانید منابع مورد نیاز خود را در آن بیابید.

  • مقاله‌های ISI

اگر دانشجو هستید، احتمالاً با مقالات ISI و نحوه دسترسی به آن‌ها آشنایی دارید. این مقالات حاصل تحقیقات پژوهشگران در سراسر دنیا است که در زمینه‌های مختلف نوشته و منتشر شده‌اند.

منابعی برای آموزش تولید محتوا

علاوه‌بر منابعی که برای جمع‌آوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف تولید محتوا نیاز دارید، برخی وب سایت‌ها، کتاب‌ها و … وجود دارند که به طور اختصاصی روی آموزش نحوه تولید محتوا تمرکز دارند. شما برای این که یک محتوای خوب و کاربردی بنویسید، علاوه‌بر منابع تحقیق معتبر، به منابعی برای آموزش چگونگی تولید محتوا نیز نیاز دارید. برخی از این منابع عبارتند از:

1.      سایت MOZ

یکی از وب سایت‌های مرجع خارجی که در زمینه کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) و نوشتن محتوا شناخته شده و یکی از معتبرترین منابع برای تولید محتوا به شمار می‌رود، سایت MOZ.com است. در این وب سایت می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی برای تولید محتوا پیدا کنید.

2.      سایت ایرانی جوهر (johar-co)

 در بین منابع ایرانی، وب سایت جوهر نیز جزو یکی از منابع برای تولید محتوا است که بیشتر روی آموزش نحوه ایجاد محتوا برای کسب و کارها تمرکز دارد.

3.      وب سایت ایرانی novin.com

از دیگر وب سایت‌های ایرانی جزو منابع برای تولید محتوا و آموزش نحوه نوشتن محتوا، سایت نوین است که بیشتر روی بازاریابی محتوا تمرکز دارد.

4.      وب سایت آموزشی مدرسه نویسندگی (madresenevisandegi.com)

اگر در ابتدای راه نویسندگی محتوا هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از مطالب این وب سایت دیدن کنید. مدرسه نویسندگی یک وب سایت ایرانی مختص آموزش تولید محتوا و نویسندگی است که هم به عنوان یکی از منابع برای تولید محتوا و هم به‌عنوان منبعی برای آموزش می‌توانید از آن استفاده کنید.

مشاهده این مطلب  5 ابزار شناسایی محتوای کپی در تولید محتوا

5.      سایت Writena.com

یکی دیگر از وب سایت‌های ایرانی و بسیار کاربردی که روی آموزش کپی رایتینگ و تولید محتوا به این روش تمرکز دارد، وب سایت رایتینا است. این وب سایت برای آموزش مبتدیانی که به تازگی وارد دنیای نویسندگی محتوا شده‌اند، بسیار مناسب است.

6.      سایت backlinko.com

سایت بک لینکو نیز از دیگر وب سایت‌های خارجی و جزو بهترین منابع برای تولید محتوا است. این وب سایت روی آموزش تولید محتوای سئو شده تمرکز دارد.

7.      کتاب‌های آموزش تولید محتوا

علاوه‌بر تمام وب سایت‌های داخلی و خارجی که می‌توانید از آن‌ها به عنوان منابع برای تولید محتوا و آموزش آن استفاده کنید، برخی کتاب‌های عالی نیز در این زمینه وجود دارند. سه کتاب زیر، به طور تخصصی روی مبحث تولید محتوا تمرکز داشته و هرآنچه را که نویسندگان و بازاریابان محتوا لازم است بدانند، بررسی می‌کند؛

  • کتاب The LEAD MACHINE
  • کتاب بازاریابی پرمحتوا (Epic Content Marketing) از جو پولیتزی
  • کتاب همه می‌نویسند (Everybody Writes) از آن هندلی

در کنار این کتاب‌ها، می‌توانید از منابع دیگری هم که روی خدمات سئو تمرکز دارند استفاده کنید که به شما در ایجاد بهترین محتواهای بهینه‌سازی شده کمک می‌کنند.

دیگر منابع برای تولید محتوا که باید بشناسید!

همانطور که دیدید، منابع مختلف ایرانی یا خارجی شامل وب سایت‌ها، کتاب‌ها و … وجود دارد که چه به عنوان منابع برای تولید محتوا و چه به عنوان منبع آموزش تولید محتوا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما علاوه‌براین موارد، منابع دیگری نیز وجود دارد که اغلب صاحبان کسب و کارها از آن‌ها غافل شده و می‌تواند یکی از قابل اطمینان‌ترین و مؤثرترین منابع برای تولید محتوا باشد.

این موارد اغلب منابع محیطی هستند که با آنالیز و ارزیابی بیشتر آن‌ها، به راحتی می‌توانید محتواهای اثربخش را تولید کنید که بیشترین میزان تعامل با مخاطب را خواهند داشت. دلیل این امر، آن است که شما منابعی را مورد بررسی قرار می‌دهید، که ریشه در کسب و کار خودتان دارند. برخی از این منابع عبارت است از:

  • صفحه «درباره ما» در وب سایت برای یادآوری هدف اصلی کسب و کار و گرفتن ایده برای تولید محتوا
  • بررسی نظرات کاربران و مشتریان
  • نگاهی به تبلیغات قدیمی و پربازده
  • بررسی وب سایت‌های اشتراک عکس مانند پینترست، فلیکر و … برای ایده تولید محتوای تصویری
  • جستجو در آخرین اخبار ترند در حوزه فعالیت شما
  • ابزارهای وب مستر
  • بررسی مطالب محبوب و پربازدید وب سایت خودتان
  • کمک گرفتن از کارشناسان ارتباط با مشتری و اطلاع از نظرات یا انتقادات مشتریان
  • ایجاد نظرسنجی‌ها در وب سایت یا در شرکت برای بررسی ایده‌های دیگران
  • برگزاری یا شرکت در وبینارهای مرتبط با حوزه فعالیت کسب و کار
  • بررسی رسانه‌های اجتماعی و موضوعات پربازدید
  • بررسی حساب خودتان یا رقبا در شبکه‌های اجتماعی
  • نگاهی به آخرین و پربازدیدترین هشتگ‌ها در فضای مجازی
  • بررسی خبرنامه‌های مرتبط با حوزه کسب و کار شما
  • بررسی انجمن‌های عمومی در فضای آنلاین مانند Quora یا نمونه‌های ایرانی مانند پی سی فروم، سافت 98 و …
  • مطالعه مقالات روز در حوزه کسب و کار خودتان
مشاهده این مطلب  افزایش بازدید گوگل

سخن پایانی

اهمیت تولید محتوا به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای انتقال اطلاعات، معرفی محصول یا خدمات، افزایش فروش و … در دنیای امروزی غیرقابل انکار است. اما آنچه که برای نویسندگان محتوا به یک دغدغه اساسی تبدیل شده، دسترسی به منابع برای تولید محتوا است. اگرچه منابع بسیار زیادی برای ایده گرفتن و نوشتن محتوا وجود دارد، اما اغلب نویسندگان آشنایی کاملی با آن‌ها نداشته و نمی‌دانند که باید دقیقاً از کجا شروع کنند. اگر به تازگی وارد دنیای بازاریابی محتوا شده و می‌خواهید برترین منابع برای تولید محتوا را بشناسید، مطالعه مطالب گفته شده در این مقاله را از دست ندهید. در این مطلب ما سعی کردیم تا با بررسی انواع مختلف محتوا، منابعی را که برای تولید آن باید بشناسید بررسی کنیم.

جواد یاسمی
جواد یاسمی

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

افزایش بازدید سایت وردپرس
افزایش بازدید سایت وردپرس
در دنیای امروزی، وجود یک وب ‌سایت پویا و جذاب برای هر کسب و کار ضروری است. بازدید سایت وردپرس از اهمیت...
شاخص
خدمات تولید محتوای ویدیویی
خدمات تولید محتوای ویدیویی این روزها با توجه به راه‌های مختلف کسب درآمد از شبکه‌های مجازی، طرفداران زیادی...
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا یکی از موارد مهم در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های نوشتاری و خلاقیت است و مشهد به عنوان...
افزایش بازدید گوگل بالا بردن سایت
افزایش بازدید گوگل
امروزه گوگل یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در دنیا از لحاظ رتبه بندی سایت ها و کسب و کار های اینترنتی...
تاثیر محتوا در سئو سایت
تاثیر تولید محتوا یونیک در سئو
از تاثیر محتوا بر سئو به چه میزان اطلاع دارید؟ چگونه محتوا می‌تواند به بهبود رتبه وب سایت شما کمک کند؟...
افزایش رتبه سایت در گوگل
چگونه سئو سایت وردپرسی خود را بالا ببریم؟ | بهبود سئو سایت وردپرس برای افزایش ورودی از گوگل
بالابردن رتبه سایت وردپرس در گوگل یکی از موارد بسیار مهمی است، که امروزه مورد توجه کارشناسان و وب مسترهای...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات سئو سایت و گوگل

میخوایید رتبه یک سرچ گوگل شوید؟

سفارش >> 09376996070