در این مقاله از وبسایت یاسئومی، ارائه دهنده خدمات سئو به صورت تخصصی و تضمینی، قصد داریم تا شما عزیزان را با واژه نامه تخصصی سئو به زبان ساده آشنا کنیم تا در خصوص آشنایی با انواع آن اطلاعات کامل داشته باشید.
سئو SEO
کلمه سئو از مخفف واژه کلیدی Search engine optimization تشکیل شده است و به معنای بهینه سازی موتور های جستجو است. در این فرایند، فرد متخصص که سئو کار نام دارد، اقدام به پیاده سازی نکات مختلف سئویی بر روی سایت می کند تا سایت در نتایج جستجو بهینه تر بوده و رتبه بهتری بگیرد.
سئو داخلی On Page Seo
به کلیه فعالیت هایی که در راستای ارتقا سطح محتوا ها و لینک های داخلی در سایت به کمک سئوکار انجام می شود، سئو داخلی یا آن پیج سئو می گویند.
off page سئو خارجی
سئو خارجی یا آف پیج سئو به کلیه فعالیت هایی که بیرون از سایت و در سایت های مختلف جهت ارتقا سایت مان انجام می دهیم گفته می شود. این فعالیت ها می تواند به صورت لینکسازی، فعالیت در سوشال مدیا یا فضای مجازی، برندسازی باشد.
technical SEO (سئو تکنیکال)
سئو فنی یا سئو تکنیکال به بخشی از حوزه بهینه سازی گفته می شود که در آن فعالیت های تخصصی یا فنی سایت، مانند سرعت سایت، زمان پاسخگویی هاست، سایت مپ، اسکیما گذاری و ساختار دامنه و آدرس ها بررسی می شود.
سئو کلاه سفید
WHITE HAT SEO یا سئو کلاه سفید به معنای انجام کلیه فرایند ها و روش های سئو سایت بر طبق قوانین موتور های جستجو مثل گوگل که شامل لینکسازی های اصولی و مطابق نظر موتور جستجوگر و … می شود.
سئو کلاه سیاه
BLACK HAT SEO یا سئو کلاه سیاه، به فرایند هایی که دقیقا عکس سئو کلاه سفید انجام می شود گفته می شود. در این نوع از ساختار سئو، تکنیک هایی خلاف قوانین موتور جستجو انجام می شود. با کمک اینگونه فعالیت سئو کاران یا وبمستران موتور های جستجو را فریب می دهند و به صفحات اول میرسانند.
سئو کلاه خاکستری
GRAY HAT SEO یا سئو کلاه خاکستری به فعالیت هایی که ما بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه انجام می شود گفته می شود. در این تکنکی وبمستران سعی می کنند با توجه به تکنیک های قانونی موتور های جستجو، اقدامات کلاه سیاه را به صورت آرام و آهسته انجام دهند.
سرچ کنسول search console
یکی از ابزار های رایگانی که جهت آنالیز فعالیت های سئویی سایت می توان از آن کمک گرفت، سرچ کنسول SEARCH CONSOLE است. پس از فعالسازی این ابزار بر روی سات خود می توانید، اطلاعات مختلفی در مورد سایتتان بدست آورید از اطلاعات سئو تکنیکال و فنی تا لینک های خارجی تولید شده برای وبسایتتان.
گوگل آنالیتیکس Google Analytics
یکی از ابزارهای نیمه رایگان گوگل که در آن وبمستران و سئو کاران می توانند به صورت تخصصی تر اطلاعاتی در خصوص رفتار و تجربه کاربر اطلاع کسب کند، گوگل آنالیتیکس است. این ابزار می تواند اطلاعاتی درباره زمان ماندگاری کاربر در سایت، میانگین سنی، صفحات پرباردید سایتتان و … را بدست آورد.
گوگل ادز Google Ads
گوگل با توجه به نیاز وبمستران و رعایت سئو کلاه سفید اقدام به راه اندازی پلتفرمی به نام google ads کرده است، در این پلتفرم وبمستران می توانند با خرید اعتبار از گوگل ادز، صفحات و کلمات مدنظر خود را به صفحه اول گوگل ببرند و وبسایت خود را تبلیغ کنند.
Crawler کراولر
خزنده یا همان کراولر، به ربات های موجود در موتور های جستجو مانند گوگل گفته می شود که که برای بررسی صفحات و ایندکس کردن آن به صفحه مدنظر سر می زند.
ایندکس INDEX
به هنگامی که صفحه مدنظری که به تازگی منتشر کردیم در صفحات گوگل یا موتور های جستجو دیده شود. به آن ایندکس شدن می گویند که شما می توانید با سرعت بیشتر آن را تقویت کنید.
نو ایندکس NO Index
زمانی که در سایت خود، صفحه ای داریم که علاقه به ایندکس کردن یا دیده شدن آن نداریم، می توانیم از تگ نو ایندکس استفاده کنیم. این تگ در سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس به سبب افزون ها قابل انجام است اما در وبسایت های میزبان، این ماجرا با کمک برنامه نویس و طراح قابل اجراست.
تگ Html
پایه و اساس تمامی صفحات وب، Html است. با کمک این زبان برنامه نویسی وب می توانید به بهترین نحوه ممکن سوژه یا متون خودتان را به بهترین نحوه سئو و در سایت نشان دهید. این زبانه نشانه گذاری درای انواع مختلف است که در ادامه به آن میپردازیم:
- تگ H تگ های هدینگ که برای نوشتن عنوان ها در متن به کار می رود از H1 تا H6
- تگ B (متن هایی که قرار است BOLD و پررنگ تر از دیگر متن ها نوشته شوند، در تگ B قرار میگیرند.)
- تگ I ( معروف به ایتالیک یا شکسته که متن شما را به شکل شکسته نشان می دهد.)
- تگ U ( که زیر مطلب شما را نشانه دار یا خط دار می کند)
Title
از متا تگ های سئویی که به عنوان مقاله معروف است و در صفحات جستجو، نمایش داده می شود. یادتان باشد متن تایتل حتما با H1 باید فرق کند.
متا دیسکریپشن Meta Description
این متا تگ به عنوان توضیحات در قسمت سرپ گوگل نشان داده می شود و کاربر براساس آن می تواند اطلاعاتی در خصوص مطلب را بدست آورد.
Serp سرپ
سرپ مخفف کلمه انگلیسی search engine result page که به صفحات نتایج جستجو معروف است و می توانید در آن صفحه 10 سایت را ببینید. که با کلیک بر روی هر کدام از سایت می توانید ترافیکی یا نرخ کلیک برای سایت بوجود آورید.
نرخ کلیک CTR
نرخ کلیک یا Click To Reach به نسبت افراد وارد شده به سایت بر تعداد نمایش سایت در گوگل یا سرپ و افرادی که آن را مشاهده کردند گفته می شود و این بدین معنی است که اگر کاربران در گوگل بالغ بر 100 بار کلمه ای مانند آموزش سئو را سرچ کنند و در صفحه اول بر روی سایت ما بالغ بر 50 بار کلیک شود، نرخ کلیک ما برابر است با 50 درصد که آن را می توانید در سرچ کنسول ببینید.
ایمپرشن IMPERSSION
ایمپرشن به معنای تعداد دفعاتی است که وبسایت شما در نتایج جستجو موتور های جستجوگر نظیر گوگل دیده شده است. مثلا اگر وبسایت ما در کلمه ای مانند نرخ پرش جزو ده سایت برتر باشد و کاربران با سرچ کلمه نرخ پرش وارد SERP شوند، برای ده سایت برتر صفحه یک ایمپرشن می خورد.
نرخ پرش Bounce Rate
نرخ پرش یا بانس ریت به زمانی گفته می شود که کاربر بر روی صفحه ما کلیک می کند و بدون اینکه وارد صفحات دیگری از سایت ما شود یا زمان ماندگاری بالا داشته باشد از سایت ما خارج می شود.
زمان ماندگاری Time On Site
زمان ماندگاری یا تایم آن سایت، به هنگامی گفته می شود که کاربر مدت زمان زیادی را در صفحه ما می گذراند و از صفحات سایت ما دیدن می کند یا یک مقاله را به طور کامل می خواند. گوگل در این باره به کمک گوگل آنالیتیکس می تواند به شما مقدار زمان ماندگاری کاربر در مقالات مختلف را بدهد و شما می توانید صفحاتی که در آن Dwell Time یا نرخ پرش دارید را پیدا کنید.
Dwell Time
به واژه ای اتلاق می شود که در آن کاربر پس از ورود از نتایج جستجو، دوباره به نتایج جستجو باز می گردد. در این زمینه گوگل این اتفاق را نمی پسندد و تصور می کند مطلب فعلی مناسب نبوده است که کاربر مجدد به صفحه سرچ کلمه بازگشته است و در اصطلاح گوگل، این صفحه بازدهی یا نرخ تبدیلی ندارد و به مرور زمان آن صفحه رتبه های خوب خود را از دست می دهد.
نرخ تبدیل CONVERSION RATE
نرخ تبدیل یا نرخ بازدهی مطلب در اصطلاح سئو به مفهوم بازاریابی مطلب است که در آن کاربر پس از مطالعه یا دیدن کسب و کار آن را می خرد.
مثلا اگر سایتی دراری 2 هزار بازدید در روز باشد و از آن تعداد فقط 20 نفر محصول را خرید کنند. نرخ تبدیل سایت برای امروز 1 درصد است.
ریدایرکت
ریدایرکت راهکاری جهت انتقال کاربر یا ربات های جستجو از یک صفحه به صفحه ای دیگر از وبسایت است. شما به کمک ریدایرکت می توانند تعیین کنید که کاربران شما از صفحه الف به صفحه ب انتقال داده شوند.