تعداد کلمات مناسب مقاله برای سئو چقدر است؟

تعداد کلمات سئو محتوای مقالات وب سایت

احتمالا شما هم اگر قدمی در دنیای سئو برداشته باشید خواهید دانست که اولین سوال در هنگام یادگیری سئو آن است که تعداد کلمات مناسب مقاله برای سئو چه میزان است؟ ما قصد داریم یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ دهیم تا بتوان با یک دید مشخص در رابطه با تعداد کلمات هر مقاله به بررسی دیگر موارد مهم‌تر از قبیل استراتژی لینک سازی داخلی،  نحوه تولید محتوا حرفه‌ ای و مواردی از این دست برویم. با ما در وب سایت مشاوره سئو با جواد یاسمی همراه باشید.

بسیاری از افراد مبتدی در زمینه سئو و حتی در برخی موارد گاهی افراد متخصص این برداشت را دارند که تولید محتوایی که کمتر از 3000 کلمه یا 2000 کلمه باشد برای گوگل ارزشی ندارد و این محتوا نمی‌تواند در صفحه نتایج یا همان صفحه SERP گوگل جایگاه مناسبی را کسب کند. اگر شما هر جزو این دسته از افراد هستید با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ مناسبی ارائه دهیم.

چرا برخی به طولانی بودن مقالات خود اهمیت می‌دهند؟

موارد و تحقیقات بسیاری برای سنجش تعداد کلمات مناسب مقاله برای سئو در سراسر دنیا توسط افراد و متخصصان این حوزه انجام شده است. وب سایت‌هایی مانند وب سایت moz , Ahref و مواردی از این دست اقدام به انجام تحقیقات گوناگونی در این رابطه انجام داده‌اند.

عمده نتایج این تحقیقات نشان از بهتر بودن مقالات بلند برای سئو در گوگل داده‌اند.

شاید در نگاه اول این دیدگاه کاملا درست و به حق باشد اما نکته‌‌ای که عموما از آن غافل می‌مانیم آن است که تمامی این مقالات در مرحله اول توانسته‌اند رضایت مخاطب را جلب کنند و به نوعی این دسته از محتوا دارای کیفیت بالایی بوده‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت طولانی بودن محتوا زمانی برای کاربران و گوگل از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که کیفیت بالایی داشته باشد.

بگذارید با یک مثال این موضوع را واضح توضیح دهیم. فرض کنید شما در حال نوشتن مقاله‌ای در رابطه با آموزش تولید محتوا سئو محور هستید، هنگامی که مقاله شما به 1500 کلمه می‌رسد شما به خوبی توانسته‌اید مفهوم و تمام مواردی را که خواسته‌اید را به کاربران یاد بدهید. در این زمان اگر بخواهید با آب بستن به محتوای خود، محتوای طولانی‌تری تولید کنید به طور حتمی شما در حال وقت تلف کردن هستید. پس زمانی طولانی بودن محتوا کارساز خواهد بود که شما حرفی برای گفتن داشته باشید نه زمانی که با آب بستن به محتوا قصد طولانی کردن آن را داشته‌اید.

کاربران به هنگام جستجو به دنبال چه هستند؟

بگذارید کمی در رابطه با مفهوم “بستگی دارد” در دنیای سئو برای شما مطلبی را عنوان کنیم. در سئو از آنجایی که قطعیت وجود ندارد پاسخ بسیاری از سوالات بستگی دارد است. به عنوان مثال تعداد کلمات مناسب مقاله برای سئو چه میزان است؟

+ بستگی دارد!

حال بگذارید در رابطه با این بستگی دارد کمی بیشتر صحبت کنیم. فرض کنید شما در حال جستجوی قیمت دلار هستید، آیا نیاز دارید که در این رابطه یک مقاله 2000 کلمه‌ای را بخوانید؟ آیا نیاز است که با انبوهی از عکس‌های سئو شده با کلمه قیمت دلار مواجه شوید؟

+ جواب مشخص است نه!

شما احتمالا فقط می‌خواهید قیمت دلار را در آن لحظه بدانید و دیگر هیچ! حال اگر وب سایتی اقدام به نوشتن مقاله‌ای 50000 کلمه‌ای در رابطه با قیمت دلار کند آیا نتیجه بالاتری می‌گیرد؟

+ باز هم جواب مشخص است خیر!

گوگل به خوبی توانسته است با الگوریتم‌های خود مفاهیم و درخواست‌های کاربران را از یکدیگر تمایز دهد. به عنوان مثال کاربری که جستجو می‌کند خدمات سئو چیست تنها نیاز به چند خط محتوای کوتاه ندارد و می‌خواهد در رابطه  با این موضوع مقالاتی کامل و جامع را بخواند.

پس قبل از شروع به نوشتن یک مقاله از خود سوال کنید که کاربر آیا نیاز به محتوای بلندی دارد یا خیر؟

یک راه مناسب دیگر برای اطلاع از میزان تعداد محتوا، جستجو کردن در رابطه با آن است. اگر شما کلمه‌ای را جستجو کنید و رتبه‌های اول گوگل محتوای کمی در این رابطه داشته باشند می‌توانید به راحتی بفهمید که گوگل به اطلاعات سریع و کوتاه در این رابطه نیاز دارد نه محتوای طولانی و بلند!

نوشتن محتوای طولانی برای سئو کارساز است یا خیر؟

اگر بخواهیم صادقانه جواب بدهیم و تمام تحقیقات انجام شده توسط متخصصان را در نظر بگیریم باید بگوییم که محتوای بلندی که کیفیت بالای داشته باشد به طور قطع بهتر از محتوای کوتاه خواهد بود. البته فراموش نکنید که در کلمات کلیدی که کاربران در آن به دنبال محتوای بلند باشند نه مانند مثال‌های مطرح شده در این مقاله.

حال بیایید بررسی کنیم که چرا یک محتوای بلند شانس بیشتری برای موفقیت در گوگل دارد؟

  • کاربران به محتوای طولانی‌تر اعتماد بیشتری می‌کنند
  • فضا و امکانات بیشتری برای لینک سازی داخلی در اختیار دارید
  • در این مقالات تمامی سوالات کاربران به صورت مناسب پاسخ داده می‌شود
  • این مقالات میزان بازنشر بیشتری دارند
  • میزان حضور کاربر در آن صفحه از وب سایت بیشتر خواهد بود
  • امکان دریافت کامنت‌های بیشتری وجود دارد
  • به راحتی می‌توانید هدف گذاری صحیح‌تری برای کسب جایگاه با کلمات دم دراز یا (Long Tail) داشته باشید

بزرگ‌ترین خاصیت مقالات طولانی در وب سایت

علاوه بر مواردی که مقالات طولانی با کیفیت برای سئو دارند، خاصیت‌های دیگری مانند جایگاه سازی برای مخاطبان دارند. مقالات طولانی شما را به عنوان مرجع و منبع در میان کاربران معرفی می‌کنند. به عنوان مثال شما با خواندن چند مقاله طولانی و حرفه‌ای در زمینه سئو در وب سایت شخصی جواد یاسمی به احتمال زیاد، ما را به عنوان یکی از مراجع آموزش سئو مبتدی و حرفه‌ای خواهید شناخت. پس می‌توان گفت یک مقاله طولانی علاوه بر سئو می‌تواند شما را به عنوان یک برند شناخته شده در میان کاربران مطرح کند.

خلاصه آنچه در این مقاله خوانید

در این مقاله ما سعی کردیم اطلاعات کاملی در رابطه با این که  تعداد کلمات مناسب مقاله برای سئو چقدر است به شما همراهان گرامی ارائه دهیم. گفتیم که تعداد کلمات یک مقاله با این که مقاله با حجم کلمات بیشتر شانس بهتری برای موفقیت دارد اما نباید از خاطر برد که پارامترهایی مانند کیفیت مقاله، هدف کاربر از جستجو، رفتار رقیبان و خواست گوگل هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه مقالات و تعداد آن دارید خوشحال می‌شیم با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *