سوشیال سیگنال چیست و آیا واقعا در سئو تاثیرگذار است؟! این سوالی است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم. از چه شبکههای اجتماعی میتوان سوشیال سیگنال بدست آورد؟ چرا سوشیال سیگنال بر روی رتبه سایت تاثیر گذار است و چگونه میتوانیم آن را بهبود دهیم؟ چرا حضور ما در شبکههای اجتماعی میتواند یک امتیاز مثبت برای وبسایتمان باشد؟ این تنها بخشی از سوالاتی است که اگر مدیر یک سایت هستید ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد.
همانطور که میدانید برای حضور در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل باید کاملا طبق الگوریتمهای آن رفتار کنید. در این مقاله نمیخواهیم الگوریتمهای گوگل را بررسی کنیم؛
بلکه سوال اصلی ما از شما این است که آیا میدانید این الگوریتمها بر چه اساسی و با چه هدفی نوشته شدهاند؟!
قبل از اینکه بدانید سوشیال سیگنال چیست، علت پافشاری گوگل برای پیروی از الگوریتمهای آن را بدانید!
احتمالا راجعبه الگوریتمهای این موتور جستجو زیاد شنیدهاید؛ به همینخاطر قصد نداریم فاکتورهای دلخواه و یا خط قرمزهای گوگل را بررسی کنیم.
بلکه میخواهیم بدانیم اصلا دلیل این پافشاری بر رعایت الگوریتمها چیست و چرا سایت ما برای رتبه گرفتن ملزم به رعایت کردن این قوانین است؟ برای گرفتن پاسخ این سوال تنها کافیست که گوگل را شبیه به یک بیزینس و یا کسب و کار بزرگ در نظر بگیرید؛ اصلیترین دغدغه هر کسب و کاری چیست؟ قاعدتا جلب نظر و اعتماد مشتری و راضی نگه داشتن او! اگر فکر میکنید به عنوان صاحب یک بیزینس شما تنها کسی هستید که باید کاربر خود را راضی نگه دارید سخت در اشتباه هستید!
گوگل بیشتر از همه هوای کاربر رو داره!
گوگل همواره در تلاش است تا کاربران خود را در بالاترین سطح رضایت از خود نگه دارد چراکه این موتور جستجو نیز برای محبوب باقی ماندن به رضایت کاربر نیاز دارد! به عبارتی الگوریتمهای گوگل یکی پس از دیگری به این دلیل به وجود میآیند که این موتور جستجو مطمئن باشد کاربر را به سایتی هدایت میکند که پاسخ سوالات و ابهاماتش در آن صفحه وجود دارد! تفاوت بین لینک یک با لینک پنج در صفحه اول گوگل چیست؟
مسلما سایتی که موفق شده است تا لینک یک را از آن خود کند، این ضمانت را به گوگل داده است که کاربر سایتش را ناراضی ترک نخواهد کرد! بنابراین میتوان اینطور نتیجه گرفتن که تمامی الگوریتمهای گوگل حتی سوشیال سیگنال، در جهت ارائه خدمتی بهتر و شایستهتر به کاربر است.
با آموزش سئو مبتدی میتوانید از تمامی الگوریتمهای گوگل اطلاع یابید و سایت خو را در جهتی درستتر هدایت کنید؛ فراموش نکنید که یک سایت بدون داشتن استراتژی قدرتمند سئو هیچ برای گفتن ندارد!
سوشیال سیگنال چیست و چرا بر روی رتبه سایت تاثیرگذار است؟
حال که به خوبی متوجه شدید موفقیت وبسایتتان در گروی رضایت گوگل است، بهتر است به بحث اصلی این مقاله یعنی سوشیال سیگنال برگردیم! همانطور که به طور مفصل توضیح دادیم هدف گوگل از وضع قوانین و الگوریتمها فقط و فقط رضایت کاربر است و سوشیال سیگنال نیز یکی دیگر از راههایی است که به بالاتر رفتن رتبه سایت شما کمک زیادی میکند؛ اما چگونه؟ سوشیال سیگنال (Social Signals) در واقع مجموع نظرات، اشترک گذاریها، لایکها و به طور کلی تعاملات کلی یک سایت و یا صفحه در یکی از پلتفرمهای اجتماعی است.
این بدین معنی است که حضور لینکی از صفحات وبسایت شما در شبکههای اجتماعی همان چیزی است که گوگل دوست دارد و از صفحه شما انتظار دارد!
یک فرمول ساده؛ از خدمات سئو بهره بگیرید!
اگر دوباره نگاهی به رابطه مستقیم الگوریتمهای گوگل و رضایت کاربر بیندازیم به خوبی متوجه میشوید که سوشیال سیگنال چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم! به طور کلی تمام خدمات سئو در اختیار کاربر هستند و برای رضایت بیشتر آنها به یک استراتژی و نقشه راه نیاز داریم.
سوشیال سیگنال نیز از این قاده مستثنی نیست و برای فهم بهتر آن میتوانید عملکرد آن را مشابه با بک لینک در نظر بگیرید؛ همانطور که گرفتن لینکهای متعدد از سایتهای دیگر امتیاز سایتتان را بهبود میبخشد، به اشتراک گذاشتن لینک سایت شما در شبکههای اجتماعی توسط کاربران نیز سایت را در نظر گوگل معتبر و کاربردی جلوه میدهد.
اهمیت داشتن سوشیال سیگنال چیست؟
با پررنگتر شدن نقش شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره افراد، گوگل نیز توجه ویژهای به این شبکهها نشان داده است. اگر صفحه وب شما دارای سوشیال سیگنال بالایی باشد، به این معنا است که محتوای تولیدی شما توسط افراد زیادی دیده شده، به اشتراک گذاشته شده و به طور کلی تعامل بالایی با آن برقرار شده است.
چه چیزی تا این اندازه میتواند توجه گوگل را معطوف سایت شما کند؟! طبق توضیحاتی که تا به اینجای مقاله داده شد، به خوبی دریافتید که چرا سوشیال سیگنال به سئوی سایت کمک میکند. بیایید یک اهمیت بزرگ داشتن سوشیال سیگنال را بیشتر بررسی کنیم.
با سوشیال سیگنال ترافیک بالا بگیرید؛ اما نه ترافیک غیر ارگانیک و بیکیفیت!
اگر به دنبال ایجاد ترافیک بالا و باکیفیت برای سایت خود هستید، یکی از بهترین گزینههای ممکن، سوشیال سیگنال است! من از شما یک سوال ساده میپرسم؛ آیا دوست ندارید بدون پرداخت هیچ هزینهای ترافیک رایگان داشته باشید؟! برای رسیدن به این هدف تنها کافیست که فاکتورها و انتظارات سئو را برآورده کنید و شک نداشته باشید که یکی از راحتترین این الگوریتمها، توجه به سوشیال سیگنال است!
شبکههای اجتماعی که در گرفتن سوشیال سیگنال بیشترین کمک را میکنند.
حال که فهمیدید سوشیال سیگنال چیست و کاربرد و اهمیت آن را نیز دریافتید، به احتمال زیاد میخواهید بدانید از چه شبکههای اجتماعی میتوان سوشیال سیگنال بدست آورد.
اولین نکتهای که باید بدانید این است که گوگل به صورت رسمی لیستی اعلام نکرده است که باتوجه به آن و با قطعیت بتوانیم بگوییم کدام شبکههای اجتماعی بیشترین سوشیال سیگنال را میدهند! اما طبق تجربه و بررسی سایتهای متعدد به سادگی میتوان دریافت که شبکههای اجتماعی فیسبوک، لینکدین، توئیتر، پینترست و گوگل پلاس بیشترین تاثیر را خواهند گذاشت.
شاید از خود بپرسید چرا در این لیست اینستاگرام جایی ندارد؟! بهتر است بدانید از آنجایی که اینستاگرام کاربران خود را برای قرار دادن بک لینک با محدودیتهایی مواجه کرده است، معمولا در بحث سوشیال سیگنال نسبت به سایرین توجه کمتری به آن میشود.
اما به جرئت میتوان گفت در ایران توئیتر و لینکدین بیشترین تاثیرگذاری را برای بالا بردن سوشیال سیگنال یک وبسایت دارند.
راز بالا بردن سوشیال سیگنال با مشاوره سئو
گرفتن سوشیال سیگنال بیشتر، هیچ راز و یا فرمول پیچیدهای ندارد!! تنها کافیست پای بیزینس و یا کسب و کار خود را در شبکهای باز کنید که شمار بیشتری از مخاطبان هدف شما آنجا حضور دارند!! به عنوان مثال اگر بیزینس شما بهگونهای است که میدانید مورد علاقه کاربران لینکدین قرار نمیگیرد، سوشیال سیگنال گرفتن از این شبکه اجتماعی کار چندان سادهای نیست چراکه کاربران آن به احتمال زیاد تمایلی به صحبت کردن راجعبه شما و به اشتراک گذاشتن شما نشان نمیدهند.
این در حالی است که انتخاب یک شبکه اجتماعی درست و متناسب با ماهیت کسب و کار میتواند شما را در این مسیر از رقیبهای کسب و کارتان حسابی جلو بیندازد! برای فهمیدن اینکه بهترین پلتفرم برای بالا بردن سوشیال سیگنال چیست، به مشاوره سئو و بعد از آن یک استراتژی قوی برای پیشبرد اهداف خود نیاز دارید.