حرفه ای و پایدار از روز اول با جواد یاسمی

قیمت تولید محتوا را چگونه محاسبه کنیم؟

قیمت تولید محتوا یکی از چالش‌های پررنگ و اساسی بین نویسنده و کارفرما است. همواره برای محاسبه دستمزد تولید محتوا افراد، گروه‌ها و برندهای مختلف رویکردهای متفاوتی اتخاذ می‌کنند. این تنوع و چند دستگی باعث شده نتوان شاخص و معیار درستی برای قیمت تولید محتوا پیدا کرد و نظرات کارشناسی هم دال بر این قضیه است که برای در فرایند قیمت‌گذاری محتوا تضارب آرا و تنوع رویکرد وجود دارد. البته این اتفاق هم چندان دور از انتظار نیست. چراکه در هر سیستمی که شاخص‌های کیفی و کمی وجود داشته باشد و در نهایت باید قیمت نهایی تعیین شود، پیچیدگی تعیین قیمت به وجود می‌آید و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.
آنچه در این مقاله می خوانید:

در حالت کلی اگر به اصول اقتصاد نگاه کنیم می‌توان گفت سیستم بازار آزاد و دست نامرئی آن به صورت خودجوش تقاضا را باقیمت هماهنگ می‌کند و قیمت تعادلی را پیشنهاد می‌دهد. اما همان‌طور که می‌دانیم بازار همیشه منطقی عملی نمی‌کند و متغیرهای مختلفی عقلایی، احساسی و فرایندی به قیمت محتوا جهت می‌دهند و مسئله را به روش خود تعریف می‌کند. 

به همین خاطر در این مقاله به صورت مفصل و کاربردی به این سؤال پاسخ می‌دهیم که قیمت تولید محتوا را چگونه ارزیابی و محاسبه کنیم؟ بهترین متغیرهای تأثیرگذار بر قیمت نهایی کدام هستند و چه نکاتی را در قیمت‌گذاری محتوا باید رعایت کنیم؟

منظور از قیمت تولید محتوا چیست؟

در دنیای محتوا برای تک‌تک کلماتی که نوشته می‌شوند کارفرما و صاحب بیزینس باید هزینه پرداخت کند و همه کلمات هر وبلاگ، صفحه محصول یا دسته‌بندی قیمت‌گذاری خاص داشته‌اند. 

در واقع تولید محتوا قیمت خاص خود را دارد و بر اساس یک سری سازوکار مشخص و درست دستمزد و هزینه تولید آن محاسبه می‌شود. طبیعتاً وقتی از قیمت تولید محتوا صحبت می‌شود می‌توان به محتوای متنی، محتوای تصویری، صوتی و ویدئویی اشاره کرد. هر کدام از این محتواها به صورت تخصصی مکانیزم قیمت‌گذاری خود را دارند؛ اما در اصول و پایه شباهت‌های زیادی دارند. به دلیل اینکه محتوای متنی پایه و اساس محاسبه سایر فرمت‌های محتوایی است در این مقاله به آن بیشترمی پردازیم.

انواع رویکردهای همکاری کارفرما – نویسنده

در نحوه تعامل کارفرما با نویسنده سه رویکرد اصلی وجود دارد که بر روی قیمت محتوای تولید شده و فرمت همکاری تأثیرگذار است. 

مشاهده این مطلب  چرا شرکت های بزرگ محتوای بد تولید می کنند؟

در رویکرد اول: کارفرما – نویسنده به صورت کارمندی همکاری می‌کنند، قوانین کارگری به صورت پایه در قرارداد حاکم است و نویسنده متعهد است مطابق قانون کار ساعت کار مشخصی را در اختیار کارفرما باشد. در این حالت تعداد کلمات از اهمیت کمتری به نسبت تعداد ساعت کار برخوردار است. 

حداقل حقوقی و قیمتی که برای فرد در نظر گرفته می‌شود معمولاً بر اساس قانون کار تعیین  و فرد بیمه می‌شود. این روش بیشتر برای شرکت‌ها و برندهای بزرگ  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در رویکرد دوم: کارفرما – نویسنده به صورت فریلنسری در قالب پروژه فعالیت می‌کنند. در این حالت تعهد به مکان و زمان کم‌رنگ می‌شود و خروجی کار به همراه تعهد زمان تحویل معیار پرداخت قرار می‌گیرد. 

در این روش تعهدات سازمانی کمتر است و قوانین کمتری بر رابطه بین کارفرما و نویسنده حاکم می‌شود. همچنین نویسنده می‌تواند هم‌زمان چند کارفرمای دیگر داشته باشد. 

در این روش چالش‌های تعیین قیمت محتوا، موارد حقوقی و.. بیشتر است. کارفرما به میزان افزایش نویسنده فریلنسر محاسبه قیمت و مدیریت فرایندهای آن سخت می‌شود. به همین خاطر در کسب‌وکارهایی که محتوای زیاد می‌خواهند معمولاً با توجه به نیاز به جای تکیه بر یک رویکرد از هر دو رویکرد استفاده می‌کنند. 

رویکرد سوم کارفرما – آژانس محتوایی به این صورت است که کارفرما با یک آژانس تولید محتوا که تعداد زیادی نویسنده دارند همکاری می‌کند و به جای همکاری با چندین نویسنده با یک شخصیت حقیقی یا حقوقی توافق می‌کند.

 در این حالت قیمت تولید محتوا برای نویسنده به میزان اسمی تعیین نمی‌شود و قیمت نهایی دریافت شده از قیمت توافق شده معمولاً کمتر است، چرا که درصدی از آن برای فرایندهای کنترل کیفیت و سود آژانس در نظر گرفته می‌شود. 

مشاهده این مطلب  وضعیت فعلی و آینده بازاریابی محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی

موارد تأثیرگذار بر قیمت محتوا سایت

محاسبه هزینه تولید محتوا برای سایت، اینستاگرام یا هر کانال دیگری به راحتی نیست و باید متغیرهای مختلفی را مورد ارزیابی قرار داد. بدون این موارد قیمت تولید محتوای الکترونیکی در قالب هر فرمتی سخت می‌شود. 

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هزینه تولید محتوا برای وب‌سایت با توجه به موارد و شاخص‌های مطرح شده در ادامه این مطلب تعیین می‌شود. شاخص‌هایی که موارد کیفی و تشخیصی زیادی دارد و تجربه مدیر ارشد محتوا یا کارفرما در تعیین درست آن نقش به سزایی دارد.

تجربه و نمونه کار 

نویسنده‌ای که تجربه مناسب و کافی در حوزه تولید محتوا داشته باشد و نمونه کارهای زنده و قابل استفاده داشته باشد، قدرت چانه‌زنی دارد و می‌تواند از متوسط بازار قیمت بیشتری عرضه کند.

برند شخصی نویسنده 

هرچقدر اعتبار و سابقه کار نویسنده بیشتر باشد و از شبکه ارتباطی بهتری برخوردار باشد، قیمت محتوای وی بیشتر از میانگین بازار است و طبیعتاً قدرت چانه‌زنی بیشتری در مذاکره قیمت دارد. در واقعاً هزینه تولید محتوا برای کارفرماهایی که با افراد دارای برند شخص قوی همکاری می‌کنند بیشتر از حالتی است که با فرد دارای تجربه کافی و برند ضعیف همکاری می‌کنند. 

تخصص یا عمومی بودن محتوا 

محتواهای عمومی زمان کمتری برای نگارش و نوشتن محتوا نیاز دارند. برعکس محتواهای تخصصی که به راحتی در وب فارسی موجود نیستند و نویسنده باید مطالعه عمیق در آن حوزه داشته باشد زمان بیشتری می‌طلبد. به همین خاطر محتواهای تخصصی هزینه تولید محتوای بیشتری دارند و سایت‌ها برای این محتواها باید هزینه بیشتری کنند. 

مشاهده این مطلب  راهنمای نهایی بازاریابی محتوا

حجم محتوا تولید شده 

هر چقدر حجم و تعداد کلمات مورد نیاز کارفرما زیاد باشد و رابطه بین کارفرما و فریلنسر طولانی مدت، به دلیل کاهش هزینه‌های زمانی و مالی برای نویسنده امکان کاهش قیمت و تخفیف وجود دارد. اما پروژه‌های مقطعی و کوتاه مدت امکان تخفیف و کاهش قیمت ندارد.

نوع بافت محتوا

بازنویسی، ترجمه کامل، تألیف، ترکیب ترجمه –تألیف و گردآوری رویکردهایی است که در برای تولید محتوای سایت‌ها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

طبیعتاً محتواهای بازنویسی شده هزینه تولید محتوای کمتری برخلاف محتوای تألیف – ترجمه دارند. به همین خاطر انتخاب بافت محتوا و نحوه تولید آن در قیمت هر کلمه محتوا تأثیرگذار است.

منابع مالی شرکت 

منابع مالی شرکت و نحوه بودجه‌بندی در قیمت محتوا تأثیرگذار است، در شرکت‌هایی که منابع مالی محدود دارند یا مدیران شرکت اهمیت زیادی به کیفیت محتوا نمی‌دهند. طبیعتاً قیمت محتوای تولید شده از متوسط و عرف بازار هم کمتر در نظر گرفته می‌شود. در حالی که برای شرکت‌های دارای بنیه مالی و نگاه ارزشمند به بازار محتوا از حالت متوسط معمولاً بیشتر است.

مواردی که در این مقاله معرفی شدند پایه‌ای‌ترین شاخص‌های تأثیرگذار در قیمت و دستمزد محتوای تولید شده است و بر مبنای این موارد قیمت محتوا تعیین می‌شود. 

کارکرد محتوا 

محتوای متنی برای بلاگ، رپرتاژ آگهی، رپرتاژ آگهی برندینگ یا محصول نویسی ماهیت متفاوت دارند و هر کدام نیاز به رعایت جزئیات خاص و حساسی است. در واقع محتوایی که برای وبلاگ است با محتوایی که با هدف درج در رسانه آماده می‌شود هزینه بیشتر می‌طلبد. 

در حال حاضر محتوای رپرتاژ آگهی قیمت بیشتری به نسبت محتوای بلاگ دارد و محتوای محصول معمولاً کمتر از سایرین قیمت‌گذاری می‌شود. 

مشاهده این مطلب  یاد بگیرید که چگونه محتوای بهتری نسبت به رقبای خود ایجاد کنید

لیست قیمت محتوای متنی 

با توجه به این موارد سؤالی که پیش می‌آید این است: قیمت هر کلمه محتوا چند؟ به صورت کلی نمی‌توان یک عدد مشخص و معین تعیین کرد و برای هر پروژه یا نویسنده آن را به کار برد!

واقعیت ماجرا این است برای هر پروژه با توجه به ساختار و حوزه فعالیت باید قیمت آن را مشخص کرد. همان‌طور که در تدوین استراتژی سئو، طراحی سایت، وکالت و… قیمت دقیق وجود ندارد و ماهیت پروژه و حجم کار است که باعث می‌شود قیمت نهایی مشخص شود. 

اما به صورت یک قاعده بر مبنای پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته، قیمت هر کلمه محتوا به صورت متوسط و معیار 100 تومان است و بنا بر متغیرهای عنوان شده این عدد یا به سمت 300 تومان میل می‌کند یا پایین آمده و تا 30 تومان هم می‌رسد.

اشتباهات رایج در قیمت‌گذاری محتوا 

کپی بودن محتوای تولید شده، عدم توجه به اصول نگارشی و ویرایشی در فرایند قیمت‌گذاری، نادیده گرفتن هزینه‌های پنهان در قیمت‌گذاری و … از جمله اشتباهات رایجی است که در حین قیمت‌گذاری محتوا باید رعایت شود. 

برای مثال محتواهایی که اصول ویرایشی خوبی ندارند، قیمت پایینی دارند و بسیار مهم است محتوا مواردی مانند اصول نگارشی، نیم‌فاصله و.. را رعایت کند. یا همکاری بلند مدت با نویسنده و تأمین مالی آن به مراتب بهتر از کارکردن مقطعی و متعدد با نویسنده‌های مختلف است. این کار علاوه بر چند دست کرد محتوا، هزینه‌های هماهنگی و عقد قرارداد و.. رای دو طرف بیشتر می‌کند. توجه به این موارد در بلند مدت قیمت محتوا را دستخوش تغییرات می‌کند و محاسبه این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. 

مشاهده این مطلب  تعداد کلمه کلیدی مقاله به چه میزان باید باشد؟

سخن نهایی 

قیمت‌گذاری محتوای متنی برای سایت‌ها یکی از چالش‌های مهم و پرحاشیه است که به دلیل تلفیق شاخص‌های کمی مانند تعداد کلمه و شاخص‌های کیفی مانند برند شخصی نمی‌توان به عدد دقیق و یکسان دست پیدا کرد. باید برای تعیین قیمت تولید محتوا باید به موارد مهمی مانند نحوه همکاری؛ نوع محتوا، کارکرد محتوا، شاخص‌های قیمت‌گذاری و… توجه کرد.

در این مطلب تلاش شد از جنبه‌های مختلف داستان تعیین هزینه تولید محتوا مورد ارزیابی قرار گیرد و ساختار اصلی که به تعیین دستمزد نهایی منجر می‌شود را رسم کنیم. در صورتی که در مورد فرایند قیمت‌گذاری محتوای سایت سؤال یا تجربه خاصی دارید از طریق بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید تا در مورد آن بیشتر صحبت کنیم. 

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

چگونه محتوای خود را جذاب‌تر کنیم
بازاریابی محتوا به یکی از مهم‌ترین عناصر بازاریابی تبدیل شده است. در برخی موارد، محتوای جذاب برای کسب‌وکارها...
چرا محتوا در بازاریابی امروز پادشاه است؟
محتوا در قلب استراتژی‌های بازاریابی امروز قرار دارد، چرا که کسب‌وکارها از وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها برای نشان...
قالبی برای توجیه کپی‌رایترها و طراحان
تهیه‌ی یک شرح مختصر و واضح به هر طراح یا کپی‌رایتری کمک می‌کند تا کاری ارائه دهد که تمام انتظارات شما...
یک متخصص سئو پیدا کنید که به او اعتماد دارید
اگر در مورد سئو سردرگم هستید، انتخاب یک متخصص سئو می‌تواند دشوار باشد. شرکت مشاوره‌ای ایندی چگونگی واقعی...
متن وب که جواب می‌دهد
داشتن وب‌سایت به‌تنهایی کافی نیست. برای بهره‌مندی حداکثری از حضور آنلاین، باید محتوای به‌روز، مرتبط و...
چک لیست سئو 2024 - لیست کامل سئوی ۲۰۲۴
ما با استفاده از همین چک لیست، ترافیک ارگانیک خود را در 30 روز 189.12 درصد افزایش دادیم. همچنین به ما...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو، طراحی سایت و گوگل

رتبه 1 گوگل باشید.

سفارش دهید >> 09376996070