در ادبیات حوزه منابع انسانی، به فرد شاغل در حوزه تولید محتوا، کارشناس تولید محتوا میگویند که متناسب با تجربه، ساختار شرکت از کارشناسی به کارشناس ارشد و مدیر میتواند تغییر سطح بدهد.
به دلیل اهمیت شغل تولید محتوا، موفقیت و شکست سئو، ایمیل مارکتینگ، شبکه های اجتماعی و حتی کمپینهای تبلیغاتی به آن وابسته بوده و از اینرو حساسیت زیادی دارد.
با این حال بسیاری از شرکتها نمیتوانند معیارهای درست و منطقی برای یک کارشناس تولید محتوا تعیین کنند و غالباً یک ابهام ناشی از تعریف اشتباه از شناسه شغلی کارشناس تولید محتوا به وجود آمده که باعث دردسر شده است. به همین خاطر در این مقاله به سراغ معرفی شغل تولید محتوا آمده و به صورت جامع تمامی مواردی که در مورد شغل تولید محتوا باید بدانیم را با هم مرور میکنیم.
معرفی شغل تولید محتوا
شغل تولید محتوا به زبان ساده شامل وظایف، مهارتها و شایستگیهایی میشود که در فرآیند خلق و تولید یک محتوا به صورت تألیفی، ترجمه، بازنویسی و… مورد استفاده قرار میگیرد.
محتوای تولید شده در وبلاگ، صفحه محصول، لندنیگ پیجها، صفحات سوشال مدیا و … مورد استفاده قرار گرفته و بین محصول و مشتری ارتباط مفهومی و منطقی برقرار میکند.
برای احراز این شغل نیاز به مهارتهای سخت و نرم است که فرد باید با تمرین، تجربه و آموزش این مهارتها را به دست بیارود.
همانگونه که گفتیم، این تخصص رشته دانشگاهی ندارد و اساساً نیازی به مدرک دانشگاهی ندارد و فرد میتواند به راحتی از هر رشته و دانشگاهی که هست وارد بازار کار تولید محتوا شود.
وظایف کارشناس تولید محتوا
کارشناس تولید محتوا وظایف و برنامههای خاصی دارد که هر روز و متناسب با تقویم محتوایی که به وی ارائه شده باید محتواهای مورد نیاز را تولید کنید. یک کارشناس تولید محتوا باید بتواند موارد زیر را به خوبی انجام دهد:
- تولید محتوا برای وبلاگ، صفحه محصول و لندینگ پیجها
- تحقیق و بررسی در مورد یک موضوع و پیدا کردن محتواهای کاربردی در مورد آن
- تحویل به موقع و دقیق محتواها مطابق با تقویم محتوایی
- تعامل و همکاری با تیم سئو، سوشال و طراحی کمپین برای افزایش هماهنگی
کارشناس تولید محتوا به صورت روزانه باید این موارد را انجام دهد. هر چقدر مهارتهای سخت و نرم فرد تولید کننده محتوا بیشتر باشد، این وظایف را بهتر و دقیقتر انجام میدهد.
مهارتهای سخت برای شغل تولید محتوا
برای انجام بهتر و فعالیت مستمر در شغل تولید محتوا باید مهارتهای کلیدی و اصلی این شغل را داشته و به نحو احسن آن را انجام دهید. مهمترین مهارتهای سخت این حوزه عبارت است از:
- توانایی استفاده و کار با کامپیوتر و دانش پایه آن
- توانایی کار با نرم افزار آفیس مخصوصا نرم افزار WORD
- تسلط کافی و کامل بر روی نگارش و اصول ویرایش زبان فارسی
- توانایی کار با نرم افزارهای مدیریت پروژه مانند ترلو
- توانایی کار اولیه با نرم افزار فتوشاپ
- تسلط نسبی به زبان انگلیسی
این مهارتها برای استخدام و انجام درست وظایف به صورت پایهای لازم و ضروری هستند و در حین استخدام یا جذب به این موارد کاملا دقت میشود.
مهارتهای نرم شغل تولید محتوا
مهارتهای نرم، پایه اساسی موفقیت در بازارکار است و یک کارشناس تولید محتوا باید این مهارتها را داشته باشد. در شغل تولید محتوا داشتن این مهارتها الزامی است:
- مهارت مذاکره و تعامل با کارفرما و مدیران
- مهارت کار تیمی و تعامل با همکاران
- نظم، انظباط و استمرار در کار
- تعهد و مسئولیت پذیری بالا
- داشتن اخلاق و وجدان کاری
این مهارتها به مثابه فندانسیون و پایه اصلی به توسعه شغلی و ارتقای مهارتهای کاری کمک میکند و شغل تولید محتوا به دلیل حساسیتهایی که دارد، باید در کارشناسان تولید محتوا وجود داشته باشد.
درآمد شغل تولید محتوا چقدر است؟
درآمد فردی که درر حوزه محتوا فعالیت میکند و شغل تولید محتوا دارد، بر اساس شاخصهای مختلفی متفاوت است. در واقع میزان درآمد براساس موارد و پارامترهای زیر تعیین میشود:
- کارشناس تولید محتوا با آژانس کار میکند یا فریلنسر است.
- میزان تجربه و کیفیت محتوا در چه سطحی باشد.
- شغل تولید محتوا در حوزه تخصصی است یا عمومی
- کار به صورت تمام وقت است یا پاره وقت
- در کلان شهرها فعالیت میکند یا شهرهای کوچک
این موارد به صورت مستقیم بر روی درآمد و حقوق تأثیرگذار است و متناسب با آن تغییر میکند. ما در مقاله دستمزد تولید محتوا به صورت مفصل به آن پرداختهایم. اما اگر بخواهیم به صورت تقریبی به این موضوع بپردازیم، درآمد حاصل از شغل تولید محتوا از 3 میلیون تومان شروع شده و میتواند به 10 میلیون تومان نیز برسد.
سخن نهایی
امروزه شغل تولید محتوا یکی از نیازهای مهم کسب و کارها به شمار رفته و بخشهای مختلف دپارتمانهای بازاریابی به آن نیازمند است. این مسئله باعث شده میزان آگهیهای استخدامی این شغل روز به روز افزایش یابد. این رشته شغلی با اینکه نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد، اما مهارتهای سخت و نرم خاص خود را دارد و افراد برای ورد به بازار کار باید این مهارت ها را داشته باشند.
در این مقاله به صورت ساده و کاربردی به معرفی شغل تولید محتوا پرداخته و مواردی که یک کارشناس تولید محتوا باید بداند را مرور کردیم. داشتن مهارتهای سخت مانند نرم افزار WORD، تسلط به اصول نگارشی و توانایی نوشتن قوی همراه با جستجوی حرفهای در گوگل اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر برای موفقیت در این حوزه داشتن مهارتهای نرم مانند کار تیمی و مذاکره کردن مهم و کلیدی است.
در صورتی که به شغل تولید محتوا علاقه دارید و میخواهید به صورت حرفهای وارد بازار کار شوید، میتوانید از طریق کامنتهای این مطلب سوالات خود را از ما بپرسید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.