سئو، سایت، محتوا، سوشال، مدیا و گوگل (6070-699-0937)

تولید محتوا چیست و چه نکاتی باید در مورد آن بدانیم؟

تولید محتوا امروزه همه‌جا وجود دارد، از شبکه‌های اجتماعی تا وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی. در گذشته ما آن را در مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها بیشتر می‌دیدیم. اما در دنیای کسب‌وکارها این مسئله، پررنگ‌تر و پرمتقاضی‌تر است، مخصوصاً وقتی که کسب‌وکارها به سمت دنیای دیجیتال حرکت کردند، نیاز به تولید محتوا و کارشناسان تولید محتوا بیشتر شد. در دنیای دیجیتال محتوا همه چیز است و مانند ستونی محکم تمام اجزای کسب‌وکار را به هم ‌پیوند می‌دهد و یکپارچگی قدرتمندی به وجود می‌آورد. به همین خاطر است که بیل گیتس به صراحت بیان کرد که محتوا پادشاه است و بی توجهی به محتوا و دنیای دیجیتال سرانجامی جز نابودی ندارد.
آنچه در این مقاله می خوانید:

از سوی دیگر شواهد حاکی از آن است که میزان تقاضای تولید محتوا در بازار ایران به شدت افزایش پیدا کرده و شرکت‌ها در سطح وسیعی اقدام به استخدام تولیدکنندگان محتوا کرده‌اند. تولید محتوا به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با کانال‌های مهم مارکتینگ مانند سئو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و … دارد کاربردپذیری و اهمیت بالایی دارد.

به همین خاطر در این مقاله به صورت مفصل و جامع در مورد تولید محتوا، چیستی و چگونگی آن صحبت می‌کنیم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که در اکوسیستم محتوا و تولید محتوا چه می‌گذرد و به عنوان مدیر کسب‌وکار یا مدیر ارشد باید چه مواردی را مدنظر داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

تولید محتوا چیست؟

به زبان ساده محتوا اطلاعات، دانش، خردی است که در یک قالب مشخص با یک پیام ویژه از یک منبع صادر و به منبع دیگری ارسال می‌شود. در این فرایند بسیار مهم است که محتوا از یک ساختار و فرم مشخص بهره‌مند باشد.

این محتوا می‌تواند در بستر سنتی مانند دیالوگ، بیلبورد، تراکت و… یا در بستر اینترنت و ابزارهای دیجیتال خلق و توزیع شده باشد.

با این تعاریف هر مصدر یا نهادی که اقدام به ارائه محتوا کند و برای آن مکانیزم مشخصی از گردآوری، تجمیع و توزیع داشته باشد، در حال تولید محتوا است و افرادی که این کار را انجام می‌دهند تولیدکننده محتوا نامیده می‌شود.

باید بدانید که هر محتوا از سه منظر قابل بررسی است، در مرحله اول ساختار آن مورد توجه می‌گیرد، سپس از انسان‌شناسی و مخاطب محتوا صحبت می‌شود و در نهایت مسائل توزیع و ویراستاری قبل از عرضه بررسی می‌شود.

مشاهده این مطلب  تولید محتوا ویدیویی

انواع تولید محتوا

در مورد انواع تولید محتوا رویکردهای مختلفی وجود دارد و متناسب با آن محتواهای تولید شده طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال یا بر اساس لحن محتوا به محتوای جدی و عامیانه یا بر اساس محتوای تجاری و غیر تجاری تقسیم می‌شوند. اما رویکرد غالب در دنیای تولید بر اساس فرمت است و محتوا بر اساس فرمت به موارد زیر طبقه‌بندی می‌شود:

محتوای متنی

این محتوا از کلمات و با رویکرد نگارشی تولید می‌شود و ساختار مشخص به خود را دارد که با توجه به ماهیت محتوا و هدف ساختار جدید با حفظ اصول اولیه آماده می‌شود.

محتوای متنی برای نوشتن مقالات، ارائه توضیحات محصول، رپرتاژ آگهی و…. مناسب بوده و به صورت لحن جدی یا عامیانه قابل نگارش است. محتواهای تولید شده معمولاً به صورت بازنویسی، ترجمه از زبان‌های خارجی و تألیفی – تشریح  نگاشته می‌شود و متناسب با نوع پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستمزد تولید محتوا با توجه به پارامترهای مختلف مانند نوع محتوا، کیفیت، تعداد کلمات و.. تعیین می‌شود، ما در مقاله دستمزد تولید محتوا چقدر است به صورت مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم و از زوایای مختلف این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

محتوای صوتی

پادکست‌ها و محتوای صوتی امروزه به شدت مورد توجه هستند و با تغییر الگوریتم‌های گوگل این مسئله رو به‌روز بیشتر مورد توجه قرار گرفت. امروزه در کست باکس میلیون‌ها پادکست و محتوای صوتی وجود دارد و شواهد حاکی از آن تولید محتوای صوتی آینده درخشانی دارد.

برای تولید محتوای صوتی سناریو مناسب، تجهیزات ضبط صوت، برنامه‌های ادیت محتوای صوتی، سرویس‌های پادگیر مانند کست باکس و … لازم و ضروری است.

مشاهده این مطلب  تولید محتوا در یوتیوب چگونه است؟

محتوای تصویری

محتوای تصویری جز لاینفک در تمامی کانال‌های توزیع بازاریابی بوده و به نوعی مکمل سایر مدل‌های محتوا است. میزان تمرکز مخاطب در محتوای تصویری بسیار زیاد است و می‌تواند در رشد سئو، شبکه‌های اجتماعی و … تأثیر به سزایی از خود به جا بگذارد.

محتوای ویدئویی

با این که هزینه ساخت آن به نسبت سایر محتواها بیشتر است؛  اما در کانال‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. بنا بر شواهد این نوع محتوا اثربخشی بالایی دارد و می‌تواند در بخش‌های مختلف قیف فروش مورداستفاده قرار گیرد.

ساختارهای متفاوتی مانند انیمیشن، تیزر، موشن‌گرافیک و… دارد و متناسب با نیاز توسط کسب‌وکارها مورداستفاده قرار می‌گیرد. سناریو مناسب، تجهیزات حرفه‌ای صدابرداری، نور و تصویربرداری به همراه تجهیزات ادیت و ویرایش در تهیه محتوای ویدئو نقش به سزایی دارد.

این نوع محتواها رایج‌ترین مدل‌های محتواهایی است که توسط تولیدکنندگان محتوا تولید و کسب‌وکارها آن را منتشر می‌کنند.

مزایای تولید محتوا

اما چرا کسب‌وکارها برای تولید محتوا حاضر به پرداخت هزینه  و اجرای آن در کسب‌وکار خود هستند، در ادامه دلایل قوی برای انجام این کار ارائه می‌کنیم که مدیران دو دل و مردد را به‌یقین می‌رساند تولید محتوا و بازاریابی محتوایی یک تصمیم خردمندانه است.

·       افزایش ترافیک و مخاطب

با تولید محتوای هدفمند می‌توان ترافیک وب‌سایت را افزایش داد و مخاطبان بیشتری را به سمت محصول و خدمت خود جذب کرد. روزانه میلیون‌ها نفر از افراد اطلاعات و دانش موردنیاز خود را با جست‌وجو در سطح وب یا شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورند.

·       آگاهی از برند

با کمک تولید محتوا برندها و کسب‌وکارها می‌توانند خود را به افراد بیشتری معرفی کنند و افراد هدفمند و مرتبط را با محصول و خدمات خود آشنا کرد. محتوا این قابلیت را دارد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مورد کسب‌وکارها صحبت کند و مخاطبان را با آن بیشتر آشنا کند.

مشاهده این مطلب  مزرعه محتوا یا Content Farm چیست؟

·       تعامل با مخاطب

یکی از کارکردهای محتوا ایجاد درگیری و تعامل مخاطب با برند است، کسب‌وکارها می‌توانند به کمک محتوا با مخاطب بالقوه و بالفعل خود صحبت و همراهی کنند.

تعامل مخاطب با محتوا باعث ایجاد اعتماد می‌شود و اعتماد در فروش محصول یا خدمت تأثیر بسیار فراوانی و یکی از قوی‌ترین کارکردهای محتوا توسعه و تقویت اعتماد کاربران است.

·       تقویت کانال‌های بازاریابی

سئو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، کمپین‌های تبلیغاتی، صفحات فرود و… کانال‌ها و اجزا مهمی هستند که به محتوا و ماهیت آن گروه خورده است؛ با محتوای مناسب و مرتبط می‌توان به‌راحتی این کانال‌ها را تقویت کرد و استفاده بهینه کرد.

این مزایا در صورت اجرای درست و دقیق برنامه تولید محتوا به‌راحتی می‌تواند منجر به توسعه کسب‌وکار و رشد محصولات کمک کند. شواهد و میزان استفاده کسب‌وکار از محتوا موید همین بحث است که تولید محتوا این مزایا را دارد.

نکات مهم تولید محتوا برای مدیران

به عنوان یک مدیر کسب‌وکار و مدیر محتوا باید نکات و مواردی را رعایت کرد. توجه به این موارد به مدیران کمک می‌کند بهتر و دقیق‌تر بتوانند پروژه‌های خود مدیریت کنند.

  • کیفیت محتوا بسیار مهم‌تر از کمیت است. به همین دلیل در پروژه‌ها و عناوین تولید محتوا به کیفیت و جامع بودن محتوا دقت کنید، اطمینان حاصل کنید محتوای نوشته شده بتواند به سؤالات مخاطب پاسخ دهد.
  • بسیار مهم است محتوای شما حشو و زیاده‌گویی نداشته باشد؛ از پرحرفی و کش دادن محتوا به شدت بپرهیزید. لازم نیست اطلاعات اضافی و غیرمرتبط در محتوا گنجانده شود.
  • رعایت اصول سئو و توجه به الگوریتم‌ها گوگل بسیار اهمیت دارد. قانون کلی این است که محتوا برای مخاطب نوشته شود؛ اما استانداردهای گوگل و اصول آن را رعایت کرد.
  • زمان‌بندی و رعایت نظم در مسیر انتشار و توزیع محتوا اهمیت دارد. باید محتوای تولید شده در زمان مناسب به صورت مستمر صورت گیرد. این مسئله در موفقیت محتوا بسیار مهم است و نویسنده باید به این مسئله دقت کند.
  • درصورتی‌که محتوای کسب‌وکار تخصصی است بهتر است یا از منابع خارجی استفاده شود یا نویسنده فرد متخصص و دارای شناخت باشد.
  • بر اساس تجربه نویسنده، میزان سختی محتوا، کیفیت نهایی کار، نوع محتوا و ساختار آن قیمت تعیین کنید. به یاد داشته باشید قیمت پایین یا عرف بازار امکان دارد برای شما گزینه مناسبی نباشد و با دادن قیمت نامناسب فرایند تولید محتوای خود را با چالش همراه کنید.
مشاهده این مطلب  تقویم محتوایی + نکات + دانلود تمپلت

این موارد برای مدیران بسیار مهم است و قبل از استخدام کارشناس تولید محتوا اشراف به این موارد اهمیت بالایی دارد.

سخن نهایی

تولید محتوا یک فرایند ارزشمند برای کسب‌وکارها است، علاوه بر مزایای بسیار خوبی که دارد می‌تواند به توسعه کانال‌های بازاریابی و رشد کسب‌وکار کمک کند. در مسیر تولید محتوا با این که چالش‌های فراوانی وجود دارد؛ اما با برونسپاری درست آن یا استخدام افراد درست می‌توان به محتوای درست و حرفه‌ای دست پیدا کرد.

در این مطلب به صورت جامع به بررسی تولید محتوا، انواع آن و نکاتی برای تولید محتوا درست پرداختیم. در صورتی که در مورد محتوا و تولید محتوا سؤالی دارید می‌توانید با ما در تماس باشید تا مشاورین ما به صورت رایگان به سؤالات شما پاسخ دهند. همچنین می توانید با استفاده از خدمات سئو یاسئومی بهترین تولید محتوا را برای سایت خود داشته باشید.

جواد یاسمی
جواد یاسمی

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

افزایش بازدید سایت وردپرس
افزایش بازدید سایت وردپرس
در دنیای امروزی، وجود یک وب ‌سایت پویا و جذاب برای هر کسب و کار ضروری است. بازدید سایت وردپرس از اهمیت...
شاخص
خدمات تولید محتوای ویدیویی
خدمات تولید محتوای ویدیویی این روزها با توجه به راه‌های مختلف کسب درآمد از شبکه‌های مجازی، طرفداران زیادی...
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا یکی از موارد مهم در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های نوشتاری و خلاقیت است و مشهد به عنوان...
افزایش بازدید گوگل بالا بردن سایت
افزایش بازدید گوگل
امروزه گوگل یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در دنیا از لحاظ رتبه بندی سایت ها و کسب و کار های اینترنتی...
تاثیر محتوا در سئو سایت
تاثیر تولید محتوا یونیک در سئو
از تاثیر محتوا بر سئو به چه میزان اطلاع دارید؟ چگونه محتوا می‌تواند به بهبود رتبه وب سایت شما کمک کند؟...
افزایش رتبه سایت در گوگل
چگونه سئو سایت وردپرسی خود را بالا ببریم؟ | بهبود سئو سایت وردپرس برای افزایش ورودی از گوگل
بالابردن رتبه سایت وردپرس در گوگل یکی از موارد بسیار مهمی است، که امروزه مورد توجه کارشناسان و وب مسترهای...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات سئو سایت و گوگل

میخوایید رتبه یک سرچ گوگل شوید؟

سفارش >> 09376996070