سئو، سایت، محتوا و گوگل (6070-699-0937)

تولید محتوا ویدیویی

تولید محتوای ویدیویی یکی از اثربخش‌ترین، قدرتمندترین و محبوب‌ترین فرمت‌های محتوایی است که در کانال‌های مختلف بازاریابی مانند سئو، شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ و.. مورد استفاده قرار می‌گیرد. شواهد نشان می‌دهد به دلیل علاقه و اهمیتی که کاربران به محتوای ویدیویی می‌دهند، کسب‌وکارها در چند وقت اخیر به سمت استفاده از آن حرکت کرده‌اند و بخش مهمی از استراتژی و خدمات سئو، سوشال‌مدیا مارکتینگ و سایر برنامه‌های بازاریابی را به آن اختصاص داده‌اند.
آنچه در این مقاله می خوانید:

اگر بپذیریم که این روزها محتوا حاکم بلامنازع فضای دیجیتال است و بخش مهمی از فرایندها، فعالیت‌ها و تعاملات انسانی در آن می‌گذارد، باید بپذیریم که محتوای ویدیویی چون ولیعهدی شایسته به این مناسبات شکل می‌دهد.

از همه این تعاریف اگر بگذریم باید اعتراف کنیم که بر خلاف سایر فرمت‌های محتوایی؛ محتوای ویدیویی چالش‌ها و سختی‌های بیشتری دارد و به راحتی نمی‌توان انتظار تولید محتوای ویدیویی حرفه‌ای داشت. زیرا از تهیه سناریو تا تجهیزات و نحوه ادیت برای کسب‌وکارها و اینفلوئنسرها دغدغه جدی به حساب می‌آید و حتی برای توزیع یا انتشار آن هم استانداردهای خاصی لازم است.

به همین دلیل با این که محتوای ویدیویی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما موفقیت و تمایز در دنیای ویدئو از آن کسی است که بتواند تولید محتوا ویدیویی با کیفیت داشته باشد و بتواند توجه‌ها را به سمت خود جلب کند.

با توجه به این موارد در این مطلب به صورت جامع و کلیدی به این سؤال پاسخ می‌دهیم که  برای تولید محتوا ویدیویی باید چه نکاتی را رعایت و چگونه به موفقیت در این زمینه دست پیدا کرد.

چرا بازاریابی ویدیویی

به زبان ساده بازاریابی ویدیویی به این معنی است که فرمت محتوای ویدیویی برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندینگ استفاده شود. شواهد نشان می‌دهد نزدیک 80 درصد از ترافیک فضای وب توسط محتوای ویدیویی مصرف می‌شود و از طرف‌داران بسیاری برخوردار است.

همچنین این تحقیقات پژوهشی خارجی نشان می‌دهند 90 درصد تصمیمات مربوط به خرید کالا یا یک خدمت تحت‌تأثیر محتوای ویدیویی جهت‌دهی می‌شوند. 

در ایران دو پلتفرم آپارات و یوتیوب به همراه اینستاگرام به شدت ترند و مورد استفاده کاربران و کسب‌وکارها قرار گرفته‌اند و هر روز به تعداد افرادی که اقدام به تولید محتوایی ویدیویی می‌کنند اضافه می‌شود.

مشاهده این مطلب  پادکست را شروع نکنید: 10 درس از 10 هزار دانلود پادکست های Ahrefs

علاوه بر این موارد، تولید محتوایی ویدیویی و استفاده از ویدئو برای مقاصد تجاری مزایای دیگری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایای تولید محتوای ویدیویی

  1. ویدئو بر ریو سئو وب سایت تأثیر حیرت انگیزی دارد و می‌تواند به ارتقای رتبه سایت یا کلمه کلیدی کمک کند. گوگل صراحتاً اعلام کرده که استفاده از ویدئو در محتوا به عنوان پارامتر مثبت و کلیدی در رنکینگ لحاظ می‌شود.
  2. بررسی‌های و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استفاده از محتوای ویدیویی تبلیغاتی و بررسی محصول در صفحه خرید، بیش از 55 درصد بر روی نرخ تبدیل اثرگذار است. پس می‌توانیم با اطمینان ادعا کنیم که ویدئو بر روی نرخ تبدیل صفحات محصول بسیار تأثیر می‌گذارد.
  3. آپارات جزو 5 سایت برتر است و در جهان، یوتیوب به عنوان بهترین پلتفرم توزیع و اشتراک ویدئو شناخته می‌شود، این مسئله باعث شده دسترسی کاربران دیجیتال به محتوای ویدیویی بیشتر شود و تقاضا برای تولید محتوایی ویدیویی بیشتر و بیشتر شود.
  4. مسئله اعتماد یکی از کلیدی‌ترین مسائل مربوط به خرید خدمت یا محصول است، در واقع تمام تلاش کسب‌وکارها این است که تلاش کنند برندی قابل اعتماد ایجاد کنند. در این میان محتوا نقش تسهیل کنندگی اعتماد را بر عهده دارد و محتوای ویدیویی قوی‌ترین و هیجان بخش ترین فرمتی است که به خوبی مسئله اعتماد را حل می‌کند.
  5. ویدئوها بر خلاف سایر مدل‌های محتوایی قابلیت به اشتراک گذاری بالایی دارند و به راحتی می‌توانند فرایند به اشتراک گذاری محتوا را به کمک ویدئو افزایش داد.
  6. شواهد و دیدگاه متخصصین ثابت می‌کند که محتوای ویدیویی تعامل بیشتری با مخاطب برقرار می‌کند و کسب‌وکارهایی که اقدام به تولید محتوای ویدیویی می‌کنند لایک، کامنت، بازدید و تعامل بیشتری به دست می‌آورند.
  7. ویدئو به دلیل استفاده از صدا، تصویر، موزیک بیشترین تأثیرپذیری را بر روی احساسات و مغز کاربر دارند. همچنین از قدرت متقاعدکنندگی بالاتری به نسبت سایر محتواها برخوردار است.
مشاهده این مطلب  آنچه درباره منابع برای تولید محتوا باید بدانید

با این دلایل تولید محتوای ویدیویی از جایگاه بالایی برخوردار بوده و در چند سال اخیر توجه کسب‌وکارها را به سمت محتوای ویدیویی رو به افزایش است.

نکات مهم تولید محتوای ویدیویی

قبل از اقدام به تولید محتوای ویدیویی بهتر است به چند نکته توجه کرد، توجه به این موارد بر روی ساختار ویدئو، هزینه‌ها و کیفیت آن تأثیر می‌گذارد.

  • داشتن هدف و تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اهمیت دارد. چرا که هم مسیر را مشخص می‌کند، هم در ساختار بودجه‌بندی می‌تواند اثرگذار باشد.
  • قبل از شروع به تولید محتوا پلتفرم انتشار ویدئو را مشخص کنید، تولید محتوای در یوتیوب با آپارات تفاوت دارد. همچنین در صورتی که برای صفحه محصول یا وبلاگ ویدئو تولید می‌کنید الزامات خاص خود را به لحاظ کاور، تیتر، سایز و حجم ویدئو دارد که باید رعایت کنید.
  • در صورتی که تعداد ویدئوها پایین است و اهمیت آن در هسته کسب‌وکار درجه اول نیست، از خرید تجهیزات اصلی مانند دوربین، میکروفون و ساخت استودیو خودداری کنید. در این حالت بهتر از روش اجاره‌ای یا اشتراکی برای تهیه تولید ویدئوها استفاده کنید.
  • متناسب با نیازی که دارید تیم تولید محتوا را به استخدام خود درآورید. الزاماً استخدام کامل یا تمام وقت لازم نیست، می‌توانید به صورت نیمه‌وقت یا پروژه‌ای تیم ادیت ویدئوها و ضبط ویدئو را استخدام کنید.
  • صدا و نورپردازی در کیفیت نهایی ویدئو بسیار تأثیرگذار هستند به همین خاطر داشتن رینگ لایت و میکروفون مناسب را به شدت توصیه می‌کنیم.
  • زمان‌بندی و داشتن تقویم محتوایی در سرعت تولید محتوا و افزایش بهره‌وری تجهیزات فیلم‌برداری تأثیر زیادی دارد، بهتر است حداقل برای یک هفته سناریوهای لازم را آماده داشته باشید.
مشاهده این مطلب  تاریخچه تولید محتوا را می‌دانید؟

این موارد در نهایت تأثیر مثبتی از خود به جا می‌گذارد و در موفقیت ویدئوهای منتشر شده کمک می‌کند.

تجهیزات مور نیاز برای تولید محتوای ویدیویی

قدم اول برای موفقیت در تولید محتوایی استفاده از تجهیزات مناسب و حرفه‌ای است. به همین خاطر در ادامه بهترین تجهیزات فیلم‌برداری، صدابرداری و نورپردازی را با شما به اشتراک می‌گذاریم. توجه به این موارد بسیار اهمیت دارد.

1- دوربین

در صورتی که توان خرید دوربین‌هایی حرفه‌ای را ندارید توصیه می‌کنیم از گوشی‌های تلفن همراه استفاده کنید. گوشی‌های هوشمند مانند آیفون 13 پرو مکس و سامسونگ اولترا 21 برای تولید محتوای ویدیویی گزینه‌ای بسیار مناسب به شمار می‌روند. زیرا از کیفیت بالایی به لحاظ صدا و تصویر برخوردار هستند.

2- میکروفون

برای میکروفون هم پیشنهاد می‌کنیم از میکروفون‌های رود استفاده کنید. برند Rode دو نسل میکروفون دارد که برای تولید محتوایی ویدیویی مناسب هستند.

نسل اول Rode Wireless Go 

نسل دوم ode Wireless Go II

هر دو این میکروفون‌ها از قیمت خوبی برخوردار هستند متناسب با منابع مالی و نیاز پروژه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. قیمت این میکروفون‌ها متناسب با قیمت دلار تغییر می‌کند؛ اما طبیعتاً نسل دوم قیمت بالاتری به نسبت میکروفون ROAD نسل اول دارد.

3- نور

برای رفع مشکل نور هم می‌توانید از رینگ لایت‌ها استفاده کنید. هرچقدر محیط فیلم‌برداری تاریک‌تر با نور نامناسب باشد، هزینه نورپردازی بیشتر می‌شود. در صورتی که هزینه مکان نورپردازی مقرون‌به‌صرفه نبود، توصیه ما این است اجاره استودیوهای شهر خود را مورد بررسی قرار دهید.

4- ادیت

برای ادیت ویدئوها هم می‌توان از نرم‌افزارهای ویدیویی مختلف و متفاوت استفاده کنید. اما برای پروژه‌های سبک از نرم‌افزارهای اینشات و ویوا ویدئو و برای پروژه‌های متوسط به بالا فتوشاپ، ادوبی پریمیر و ادوبی اودیشن و … مناسب‌تر هستند.

مشاهده این مطلب  افزایش بازدید سایت وردپرس

هر چند در سطح اینترنت پلتفرم‌های هستند که به روش درگ اند دراپ و با تهیه اشتراک می‌توانید به کمک محتواهای پیش آماده و ابزارهای ادیت ویدئو، اقدام به تولید محتوای حرفه‌ای کنید.

انواع مدل‌های تولید محتوا ویدیویی

همان‌طور که قبلاً مطرح شد نوع هدف و این که محتوای ما چه چیزی یا چه کسی است در تولید محتوا ویدیویی اهمیت دارد. به صورت کلی موارد مطرح شده در زیر رایج‌ترین مدل‌های محتوای ویدیویی هستند:

1- محتوای معرفی محصول

رایج‌ترین مدل محتوای ویدیویی است که به دلیل تأثیرگذاری در فروش از اهمیت بالایی برخوردار است. ویدئوهای معرفی محصول معمولاً برای صفحه محصول و شبکه‌های اجتماعی درست می‌شوند و در مدت زمان کوتاه باید مزایا، نحوه استفاده و ویژگی‌های محصول مرور شوند.

2- محتوای ویدیویی وبیناری

این مدل از مشهورترین محتوای تولید شده ویدیویی در چند سال اخیر صنعت آموزش بوده که با مدد کرونا بیشتر از پیش رونق گرفت. این مدل محتوا برای صنایع آموزشی و بازار شرکتی از اهمیت خاصی برخوردار است.

3- ویدئوهای تبلیغاتی

تولید محتوای ویدیویی برای تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی به شدت اهمیت و حساسیت دارد. این ویدئو رسالت پرموت برند و محصول را بر عهده داشته و ثانیه به ثانیه آن از اهمیت برخوردار است. داشتن سناریو قوی، تجهیزات حرفه‌ای و کارگردانی عالی در این نوع ویدئو از اهمیت برخوردار است.

4- ویدئوی ولاگ

این تیپ ویدئو برای یوتیوب و تا حدی اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد و اینفلوئنسرها یا برندهای شخصی بیشترین استفاده از این نوع محتوای ویدیویی را دارند.

5- ویدئوی آموزشی و سرگرمی

تولید محتوای آموزشی یا سرگرمی به کمک ویدئو به شدت مورد توجه قرار گرفته و بخش زیادی از ویدئوهای برندها به بحث آموزش و سرگرمی را به خود اختصاص داده است.

مشاهده این مطلب  توسعه محتوایی سایت

این ویدئوها تعامل زیاد را به همراه خود می‌آورند و برای مخاطبان کسب‌وکارها جذابیت بیشتر دارد.

هزینه تولید محتوای ویدیویی

هزینه تولید محتوای ویدئوی به نسب سایر محتواها بیشتر است و در صورت نداشتن استراتژی و توجیه‌پذیری مالی کسب‌وکار را با مشکل مواجه می‌کند.

همچنین به نسب سایر محتواها برون‌سپاری آن سخت و زمان بیشتری برای تولید آن نیاز است. با توجه به این موارد می‌توان گفت که موارد زیر مهم‌ترین هزینه‌هایی هستند که برای تولید یک محتوای ویدیویی نیاز است:

  • تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوای ویدیویی مانند دوربین، میکروفون، پرده سبز، رینگ لایت و…
  • هزینه تهیه سناریو و موارد مورد نیاز بر اساس سناریو مانند دکور، محصول و…
  • هزینه گوینده و مجری یا عواملی مؤثر برای تولید ویدئو
  • هزینه ادیت و بهینه کردن ویدئو متناسب با پلتفرم

این موارد در هزینه نهایی تولید محتوا ویدیویی تأثیر می‌گذارند. هرچند تعداد ویدئوها، برون‌سپاری یا استخدام منابع انسانی، خرید تجهیزات یا اجاره کردن آن در قیمت تولید محتوا ویدیویی به شدت تأثیر می‌گذارند.

اشتباهات رایج فرایند تولید محتوا ویدیویی

در حین تولید محتوا ویدیویی برنامه‌ریزی و رفتارهای سنجیده بسیار مهم است. چرا که به دلیل هزینه‌های بالای تولید محتوا ویدیویی امکان ضرر مالی و زمانی بسیار زیاد است. به همین خاطر موارد زیر رایج‌ترین اشتباهات رایج این حوزه است:

  • بدون داشتن برنامه، تقویم محتوایی و داشتن استراتژی سمت تولید محتوای ویدیویی نروید.
  • در صورتی  منابع مالی کافی ندارید دوربین و تجهیزات حرفه‌ای تهیه نکنید، چرا که برای سایر هزینه‌های تولید محتوا به مشکل برمی‌خورید.
  • بدون در نظر گرفتن پلتفرم، قوانین و نحوه تولید محتوای آن اقدام به تولید محتوا نکنید، چرا که هر پلتفرم استراتژی خاص خود را می‌طلبد. 
مشاهده این مطلب  مسیر تولید متن برای صفحات سایت (وب پیچ)

سخن نهایی

تولید محتوای ویدیویی آینده محتوا به شمار می‌رود و بنا بر شواهد بیشترین حجم ترافیک را به خود اختصاص داده است، این مسئله باعث شده برای کسب‌وکارها جذابیت بیشتری داشته باشد، هرچند این جذابیت با خود سختی‌ها و هزینه‌های زیادی می‌آورد و باید با بررسی و تحقیق اقدام به برنامه بازاریابی ویدیویی کرد.

در این مطلب به صورت مفصل به این سؤال پاسخ دادیم که برای تولید محتوای ویدیویی چه باید کرد و چه نکاتی باید رعایت شود. در صورتی که در مورد این موضوع سؤالی دارید یا تجربه خاصی در زمینه تولید محتوا ویدیویی دارید از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

در پایان اگر علاقمند به تولید محتوا ویدیویی به صورت حرفه ای هستید با خدمات سئو یاسئومی در ارتباط باشید.

جواد یاسمی
جواد یاسمی

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

پادکست-را شروع-نکنید
پادکست را شروع نکنید: 10 درس از 10 هزار دانلود پادکست های Ahrefs
ما اخیراً از 10 هزار بار دانلود پادکست های Ahrefs عبور کرده ایم و صادقانه فکر می‌کردم این 10 هزار آسان‌تر...
افزایش رتبه سایت در گوگل
چگونه سئو سایت وردپرسی خود را بالا ببریم؟ | بهبود سئو سایت وردپرس برای افزایش ورودی از گوگل
بالابردن رتبه سایت وردپرس در گوگل یکی از موارد بسیار مهمی است، که امروزه مورد توجه کارشناسان و وب مسترهای...
افزایش بازدید سایت وردپرس
افزایش بازدید سایت وردپرس
در دنیای امروزی، وجود یک وب ‌سایت پویا و جذاب برای هر کسب و کار ضروری است. بازدید سایت وردپرس از اهمیت...
شاخص
خدمات تولید محتوای ویدیویی
خدمات تولید محتوای ویدیویی این روزها با توجه به راه‌های مختلف کسب درآمد از شبکه‌های مجازی، طرفداران زیادی...
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا یکی از موارد مهم در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های نوشتاری و خلاقیت است و مشهد به عنوان...
افزایش بازدید گوگل بالا بردن سایت
افزایش بازدید گوگل
امروزه گوگل یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در دنیا از لحاظ رتبه بندی سایت ها و کسب و کار های اینترنتی...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • روبیکا
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو سایت و گوگل

میخوایید رتبه یک سرچ گوگل شوید؟

سفارش >> 09376996070