الگوریتم پاندا گوگل چگونه کار می کند؟

الگوریتم-پاندا-گوگل

اولین به روزرسانی الگوریتم Google Panda در فوریه 2011 انجام شد و تقریبا 12٪ از نتایج جستجوی جهانی را تحت تأثیر قرار داد. این تأثیر بسیار بزرگ و بی سابقه بود، پاندا اولین الگوریتمی بود که یک مدت طولانی از به روزرسانی های مهم گوگل را به وجود آورد که آینده جستجو و سئو را برای همیشه تغییر می دهد.

پاندا آغاز جنگ Google علیه اسپم وبمستران و سایت ها بود و SEO “کلاه سیاه” را نشا رفت و همچنان یکی از بدنام ترین بروزرسانی ها در تاریخ گوگل است.

با این حال، نقشی که پاندا در الگوریتم گوگل بازی می کند در سالهای اخیر تغییر کرده است و وضعیت کلی محتوای وب نیز تحول یافته است. بنابراین اکنون زمان خوبی برای ارزیابی مجدد گوگل پاندا و در نظر گرفتن معنای SEO در سال 2020 است.

الگوریتم-پاندا-گوگل
تصویری از الگوریتم پاندای گوگل در صفحه گوگل ایمیج

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

پاسخ ساده این است که پاندا قصد دارد تا محتوای با کیفیت را پیدا کند، ارزش دهد و نشان دهد. تا جای ممکن از نمایش محتوای کم کیفیت یا فریبنده در SERP ها جلوگیری می کند. البته، اندازه گیری الگوریتمی “کیفیت” محتوا دشوار است، اما، حتی در سال 2011، Google موفق شد تعدادی از موضوعاتی که نشان می دهد محتوا نباید در جایگاه های بالا قرار بگیرد را کشف کند و در میلیون ها خط کدهای خود اعمال کند:

 

 

محتوای کم ارزش و کوتاه: صفحاتی با محتوای بسیار کمی یا موارد فنی که مانع از مشاهده ربات های Google می شوند.

استفاده زیاد از کلمات کلیدی: کیورد استافینگ کردن کلمات کلیدی یا مخفی کردن کلمات کلیدی درون محتوا به منظور افزایش رتبه در گوگل.

محتوای نامربوط: محتوایی که با کلمات کلیدی، عناوین و عناصر  که برای آنها بهینه سازی شده است، مطابقت ندارد. یعنی صفحه را برای یک کیورد خاص سئو کردین ولی محتوای صفحه نامرتبط است.

مزارع محتوا: وب سایتهایی که حجم بالایی از محتوای کم کیفیت را منتشر می کنند، غالباً محتوا را از جای دیگری در وب می گیرند و آن را در دامنه ای گردآوری می کنند که ارزش کمی دارد.

نسبت بالای تبلیغات به محتوا: صفحاتی که حجم خیلی زیادی تبلیغ دارند و خیلی کم محتوا دارند. نسبت اصلا منطقی نیست.

محتوای کم کیفیت یا تعداد بالا از نوع UGC: در حالی که محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به خودی خود مشکلی ندارد، باید ضمن افزودن ارزش به تجربه کلی، به موضوعات پوشیده شده در دامنه / صفحات شما مرتبط باشد. مثلا روی صفحه الگوریتم گوگل در مورد موضوعات بی ربط صحبت نکنیم.

پیوندهای بیش از حد وابسته: محتوای سایت و صفحه شما هیچ ارتباطی با پیوندهای خروجی به وب سایتهای دیگر وجود ندارد و فقط به فکر همکاری در فروش بودن، اما محتوای شما باید علاوه بر لینکهای تبلیغاتی، چیزی برای ارائه داشته باشد.

نداشتن قدرت و اعتبار: پاندا شیوه نگاه گوگل به وب سایت و صفحه صفحه را تغییر داد – موضوعی که تا به امروز خیلی جدی تر شده است.

فریب محتوا: محتوا که برای فریب کاربران طراحی شده است – برای مثال، تبلیغات را به شکلی نمایش دهید که برای ایجاد کلیک بیشتر به عنوان محتوای معمولی به نظر برسند.

لینک های فریبنده: پیوندهایی که کاربران را به مکانیی که گفته شده، نمی برد.

 

اینها موادری است که الگوریتم پاندا در سال 2011 هدف قرار داده بود، وقتی که کیورد استافینگ، صفحات دروازه و محتوای فریبنده بسیار رایج بود. به روزرسانی های الگوریتمی مانند پاندا باعص شد که این موضوعات امروزه کمتر رواج داشته باشند و اکنون می توانیم درباره چیزهایی مانند محتوای مرتبط که یک استراتژی SEO اساسی است، صحبت کنیم.

Google Panda در سال 2011 شروع به کار کرده است. تا به امروز همیشه آپدیت شده و قدرت بیشتری پیدا کرده است.

آپدیت-پاندا-گوگل
آپدیت شدن الگوریتم پاندای گوگل

Google Panda and E-A-T

2 سال گذشته، گوگل دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو (PDF) خود را به روز کرد که دستورالعمل هایی را برای تیم انسانی ارزیابی کننده کیفیت جستجو ارائه می دهد. دستورالعملهای جدید تأکید زیادی بر E-A-T دارد، که در آن تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن است.

از آگوست سال 2018، ما یک سری از به روزرسانی های اصلی الگوریتم را مشاهده کردیم که نشان می دهد تغییرات چشمگیر در نحوه برخورد و بررسی گوگل درباره کیفیت محتوا است. تأثیر این به روزرسانی ها یادآور روزهای اول پاندا و پنگوئن بود و بسیاری از همان عواملی که ما با پاندا در ارتباط داریم هدف قرار گرفت:

  • محتوای کم ارزش
  • محتوای بی ربط
  • محتوای فریبنده
  • محتوای نادرست
  • تاکتیک های تبلیغاتی فریبنده
  • عدم اعتبار
  • استفاده بیش از حد یا نامشخص از لینک خروجی

 

این عوامل سالهاست که توسط الگوریتم گوگل مورد هدف قرار گرفته اند اما آخرین موج به روزرسانی به ما می گوید که این عوامل اکنون حتی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در عصر اخبار جعلی، Google می خواهد محتوای منتشر شده توسط کارشناسان اصلی را ببیند – به ویژه هنگامی که مطالب ادعا می کنند مشاوره در مورد موضوعات جدی مانند بهداشت، مالی و قانون ارائه می دهند.

 

نخستین به روزرسانی در ماه آگوست، وب سایت های پزشکی به سختی برخورد کردند که در نتیجه لقب “به روزرسانی پزشکی” را گرفت. با این حال، وب سایت های وابسته، سایت های رمزنگاری و دامنه هایی که مشاوره حقوقی یا مالی دارند نیز در به روزرسانی های بعدی قرار گرفتند.

به روزرسانی های الگوریتم هسته می تواند تغییراتی را در هر ترکیبی از عوامل در الگوریتم اصلی Google اعمال کند، اما واضح است که بسیاری از عواملی که پاندا برای اولین بار در سال 2011 هدف قرار داده است، هنوز هم مرتبط هستند. در حقیقت، به نظر می رسد بسیاری از آنها بعد از سال گذشته به روزرسانی ها، وزن بیشتری در الگوریتم اصلی Google دارند.

از نظر فنی آنها دیگر پاندا نامیده نمی شوند، اما همین عوامل رتبه بندی هنوز در سال 2019 مرتبط هستند – شاید بیش از هر زمان دیگری.

 

 

منابع:

  1. searchengineland
  2. webopedia
  3. searchenginejournal
  4. moz
  5. business2community
  6. this

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *