چطوری پادکست را سئو کنیم؟

قبلاً در مورد پادکست شنیده اید و شرط می بندم که حتی به تعداد انگشتان دست پادکست گوش کرده اید. اما  احتمالاً هنوز پادکستی نساخته اید.

فقط به این روش فکر کنید …

بیش از 1 میلیارد وبلاگ و تقریبا 7 میلیارد آدم در این جهان وجود دارند. هر 1 بلاگ برای هر 7 نفر است …

از طرف دیگر، تقریبا 700000 پادکست وجود دارد. این بدان معناست که برای هر 10،000 نفر فقط 1 پادکست وجود دارد.

پادکست 1،428 برابر کم رقابت تر از وبلاگ نویسی است.

بنابراین، فک می کنید ساختن پادکست تلف کردن وقتتان است؟

باشه، بگذارید این را از شما بپرسم … آیا می خواهید روشی جدید برای ساختن ترافیک ارگانیک بیشتر از Google داشته باشید؟

من حدس می زنم شما گفتید بله. اما قبل از اینکه به شما آموزش بدم چگونه این کار را انجام دهید، اجازه دهید ابتدا برخی از آمار پادکست را با شما به اشتراک بگذارم، شاید هنوز قانع نشده اید.

 

آیا پادکست حتی ارزش آن را دارد؟

از منظر بازاریابی و کسب درآمد، پادکست خیلی بد نیست.

من یک گروه پادکست به نام مدرسه بازاریابی دارم. ما چیزهای زیادی برای بازاریابی این پادکست ها کارهای زیادی انجام نداده ایم و با گذشت زمان این پارکست ها یک رشد ارگانیک شده اند.

عکس مربوط به ماه گذشته است.

سئو و پادکست

 

ماه گذشته ما به 1،083،219 تعداد دانلود یا “شنیدن” رسیده ایم. برای اینکه درک کنید که ارزش این چقدر است، باید بهتون بگم که برند Dream Host  شصت هزار دلار برای یک آگهی تبلیغاتی به ما پرداخت کرد. (عجب پولی گرفتن)

آنها همینطوری به ما تا مدتی این مقدار را پرداخت می کنند، در واقع ما یک قرارداد 1 ساله به ارزش 720،000 دلار داریم.

در حال حاضر علاوه بر پول تبلیغ، ما  از طریق این پادکست ها مشتری هم پیدا کرده ایم. گفتن این که ما از پادکست علاوه بر تبلیغات چقدر درآمد کسب کرده ایم دشوار است، ولی خیلی زیاد بوده.

فک نکنید همش سود بوده، وقتی که از طریق تبلیغات درآمد کسب می کنم یا برای آژانس تبلیغاتی خود درآمد کسب می کنم، هزینه هایی هم وجود دارد که به هیچ وجه این درآمد به معنای سود خالص نیست.

متاسفانه، هزینه های ما واقعاً زیاد است، هزینه های برند نیل پتل واقعا زیاد است.

اما اینجا نکته جالب اینجاست: ما فقط 3 ساعت در ماه صرف ضبط  پادکست ها (برای کل ماه) می کنیم. بنابراین، بازده مالی برای مدت زمان، واقعا زیاد است. ما که راضی هستیم. فک کنم ما هم باید توی ایران شروع کنیم.

 

و اگر این اطلاعات شما را قانع نمی کند که باید ساختن پادکست را شروع کنید، در اینجا آمار دیگری وجود دارد که ممکن است برای شما هم جالب باشد:

  • 32٪ آمریکایی ها حداقل یکبار در ماه به پادکست گوش می دهند.
  • 54٪ شنوندگان در مورد خرید محصولاتی که در پادکست ها تبلیغ می شوند فکر می کنند.
  • شرکت ها و برندها 497 میلیون دلار برای تبلیغات پادکست در سال 2018 هزینه کردند (احتمالاً اکنون بسیار بزرگتر).
  • 51٪ از شنوندگان فعال پادکست ماهانه حداقل 75000 دلار درآمد دارند.

 

اگر تا حالا پادکست نساخته اید، این راهنما به شما یاد می دهد چطوری این کار را انجام بدهید. البته نکته هایی هست برای اینکه بتونین 10 هزار بار دانلود داشته باشید.

 

بسیار خب، بریم سراغ محتوای اصلی مقاله

ترافیک ارگانیک بیشتر با سئو کردن پادکست

در سال 2019، Google متوجه شد که پادکست ها با چه سرعتی در حال رشد هستند و آنها نمی خواستند  این فرصت از دست بدهند.

آنها می خواستند مردم حتی وقتی در حال یادگیری اطلاعاتی که در قالب پادکست هستند، مرتباً از Google به دنبال پیدا کردن این نوع محتوای صوتی باشند. بنابراین آنها تصمیم گرفتند که در موتور جست و جو و الگوریتم های خود تغییراتی را بدهند. و شروع به فهرست کردن پادکست ها و رتبه بندی آنها در صفحات نتایج (SERP) کردند.

نمایش پادکست روی گوگل

 

بسته به چیزی که جستجو می کنید و هر چقدر دقیق تر سرچ کنید، متوجه خواهید شد که Google جزئیات قسمت های داخل پادکست را بیرون می کشد و به ما نشان می دهد. این به وضوح نشان می دهد که آنها قادر به پخش خودکار صدا هستند.

با دانستن این نباید خیلی تعجب کنید، چون گوگل سالها است که روی این فناوری کار کرده است. آنها از آن در YouTube استفاده می کنند تا بفهمند واقعاً فیلم ها در مورد چه چیزی هستند.

اما مسئله اینجاست، فقط یک پادکست بسازید و منتشر کنید به ترافیک ارگانیک نخواهید رسید.

 

بنابراین چگونه می توانید ترافیک سئو بیشتری را به پادکست خود بدست آورید؟

 

مثل همیشه با انتخاب موضوع شروع می شود.

پادکست ساختن بسیار شبیه به وبلاگ نویسی است.

اگر یک پست وبلاگ در هر موضوعی که کسی به دنبالش نیست ایجاد کنید. در نتیجه چون هیچ کس علاقه ای به خواندن آن ندارد، کلا نمی توانید ترافیک زیادی را هم توقع داشته باشید. چه از شبکه های اجتماعی باشد یا چه از موتور های جستجو.

همین حالت برای پادکست نیز پیش می آید. اگر اپیزودی با موضوع تصادفی دارید که کسی به دنبال آن نیست، پس کسی آن را دانلود نخواهد کرد. و در سئو هم ارزشی ایجاد نکرده اید.

 

فقط به چند پادکستی که ما ساخته ایم، نگاهی بیندازید.

لیست پادکست ها

 

به تصویر بالا نگاه کنید، بعضی پادکست های بهتر از برخی دیگر بوده اند.

به عنوان مثال، قسمت “7 راز برای فروش بلیط ”  به خوبی پادکست های دیگری، همچنین “7 بهترین کنفرانس بازاریابی 2020” یا حتی “چگونه می توان ثبت نام هایی با هزینه بیشتری را …” نیستند.

همه ی پاکست هایی که می سازین، همیشه پیدا کردن موضوعات خیلی خاص بسیار سخت است.

ابتدا به ابزارهای کیورد ریسرچ سری بزنید و یک کلمه کلیدی یا عبارتی را که مربوط به پادکست شماست، پیدا کنید.

 

3 المان هست که اگر دقت کنید، نشان می دهند یک موضوع چقدر مخاطب دارد.

  1. داشتن حجم سرچ برای آن کیورد یا موضوع.
  2. سایت هایی که هستند بک لینک داشته باشند. (بک لینک توی ایران پید هست ولی خارج فرهنگ لینک دادن رایگان بیشتر است.)
  3. در سوشیال مدیا به اندازه قابل قبولی شیر شده باشد.

 

به طور معمول، اگر یک پست وبلاگ همه 3 را داشته باشد، به این معنی است که افرادی مانند موضوع را دوست دارند. حتی اگر از بین 3 مورد فقط 2 باشد، این نشان می دهد که مردم به موضوع علاقه مند هستند.

 

خیلی دقت کنید: اگر یک موضوع برای بلاگ پست ها ترافیک خوبی آورده باشد، احتمالا برای پادکست هم همین اتفاق می افتد.

بازم دفت کنید: توی محتوای متنی، جنگ است. اینقدر بلاگ پست هست که برای گرفتن جایگاه باید هزینه زیادی کرد. ولی پادکست در همین موضوعات اقیانوس آبی است.

 

پس بجنید و پادکست بسازید. همین الان هم کلی موضوع خوب توی وب فارسی هست که پادکستشون نیست.

 

شیرجه بزنید توی کلمات کلیدی

امیدوارم شما  ایده های محتوایی زیادی برای پادکست پیدا کنید.

اکثر موضوعاتی که میخوایید برای پادکست ساختن بهشون حمله کنید، اگر موضوعات آموزشی باشند خیلی ایده آل تر هستند.

 

تعدادی نکته برای بهتر سئو کردن پادکست ها

1- لازم نیست  کیورد استافینگ کنید.- اگر می خواهید از نظر ارگانیک رتبه خوبی کسب کنید، لازم نیست 100 بار کیورد اصلی را ذکر کنید. هر وقت طبیعی بود و جاش بود، از کلمه کلیدی استفاده کنید.

2- عناوین اپیزودهایی که کلمات کلیدی را دارند، بهتر رتبه می گیرند. – کلمه کلیدی اصلی را به صورت خیلی طبیعی در تایتل استفاده کنید که هم وظیفه سئو را انجام دهد و هم وظیفه مارکتینگ را.

3– عناوینی که به صورت سوالی هستند جذاب تر هستند – حواستون باشه، گوگل و کاربران می روند به سمت سرچ ویس پس سوالی بودن این عناوین یعنی دقیقا حالتی که کاربران در ویس سرچ از آن استفاده می کنند. پس تا جای ممکن سوالی مطرح کنید عناوین را.

 

ابزاهایی هستند که به شما سوالاتی که کاربران در گوگل سرچ می کنند را ارائه می کنند

مثلا Ahrefs , ubersuggest و ابزارهای دیگه ای که اگر دوست دارین ایست کاملش رو داشته باشین کامنت بزارید.

 

سخن پایانی

گوگل محبوب ترین سایت در جهان است. خواه عاشق SEO باشید یا از آن متنفر باشید، چاره ای جز پذیرش آن ندارید.

نوشتن بیشتر با استراتژی و اصول سئو یعنی ترافیک بیشتر ولی سخت است.

اما راه حل دیگری که حتی ساده تر است، ایجاد پادکست و رتبه گرفتت راحت آن در Google است.

و در حالت ایده آل، شما باید هر دو را انجام دهید.

 

پادکست دارید؟ آیا رتبه بندی محتوای صوتی در Google را امتحان کرده اید؟ جواب این سوال رو کامنت کنید.

 

این مقاله ترجمه شده سایت نیل پتل بود و برای خواندن مقاله انگلیسی اینجا کلیک کنید.

 

حالا یک کامنت مناسب از سایت نیل پتل را نیز ترجمه می کنیم.

یکی دیگر از دلایلی که پادکست ها موفقیت آمیز هستند این است که لازم نیست مثل وبلاگ ها به همان اندازه ساختار یافته باشند. این بدان معنی است که آنها می توانند نسبتاً ساده بدون اسراتژی صفحه ای خاصی ایجاد شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *