09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ
آنچه در این مقاله می خوانید:

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟ سوشال مدیا مارکتینگ چه مزایای دارد؟ سوشال مدیا مارکتینگ یا شبکه‌های اجتماعی چه پلتفرم‌های برای ارائه دارند؟

هرکسی که بخواهد کسب‌وکار اینترنتی داشته باشد و از شبکه‌های اجتماعی برای رشد آن استفاده کند به‌احتمال زیاد با کلمه سوشال مدیا مارکتینگ روبه‌رو خواهد شد. امروزه با ظاهرشدن انواع مختلفی از بازاریابی در دنیا به گفته یکی از پیش‌گامان عرصه بازاریابی در جهان تنها شکلی از بازاریابی که باقی‌مانده بازاریابی محتوایی است. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازاریابی محتوایی هم به سوشال مدیا مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد.

اگر به سوشال مدیا مارکتینگ تکیه کنید باعث پیشرفت و توسعه کسب‌وکار خود خواهید شد و فروش عالی را به دست می‌آورید. البته قبل از هر چیزی باید با مفهوم آن آشنا شوید و بدانید که چگونه از آن استفاده کنید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به‌صورت بنیادی و اصولی راجب سوشال مدیا مارکتینگ و مزایای آن صحبت کنیم و بدانیم که یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی و سوشال مدیا مارکتر چه کاری را باید انجام دهد تا مخاطب را به‌سوی خودش بکشاند.

بیشتر بدانید: مشاوره سئو

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

شبکه های اجتماعی
سوشال مدیا مدلی از بازاریابی دیجیتالی است

سوشال مدیا مارکتینگ شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از وب‌سایت‌ها، شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی موجود برای تبلیغات برند، محصولات و یا خدمات خود استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان تعریف دیگری برای سوشال مدیا مارکتینگ ارائه کرد که به آن بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز می‌گویند که به‌صورت مخفف SMM هم شناخته می‌شود. شبکه‌های اجتماعی بستری را فراهم کرده‌اند که صاحب کسب‌وکارها به‌راحتی بتوانند محصول و برند خود را به مخاطبان و مشتریان خود معرفی کنند.

مشاهده این مطلب  پرداخت‌های دیجیتال چیست؟

فعالیت‌هایی که سوشال مدیا مارکتینگ یا SMM را در برمی‌گیرد شامل موارد زیر است:

  • افزایش آگاهی از برند
  • حضور در شبکه‌های اجتماعی
  • هدایت ترافیک واقعی و ارگانیک به سمت وب‌سایت
  • از طریق تولید محتوای ارزشمند و جذاب با مشتریان فعلی و بالقوه تعامل برقرار کردن

سوشال مدیا مارکترها یا همان بازاریاب‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده از این شبکه‌ها را در اولویت خود قرار می‌دهند. این افراد می‌دانند که این رسانه‌ها امروزه همه‌گیر شده و بخش زیادی از مردم در ایران و سراسر جهان زمان خود را صرف حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌کنند که شامل: فیس‌بوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، یوتیوب، پینترست و غیره است. پس اگر بتوانید خدمات و محصولات خود را در این شبکه‌ها معرفی کنید به‌راحتی مشتریان را با برند و محصول خود آشنا خواهید کرد و به فروش فوق‌العاده دست خواهید یافت.

در سوشال مدیا مارکتینگ پس از حضور در شبکه‌های اجتماعی به دنبال جذب مخاطبان و مشتریان بالقوه بوده که بتواند محصولات و خدمات خود را ارائه دهد. بازاریاب‌ها درگذشته به‌صورت حضوری به فروشگاه یا شرکت مراجعه می‌کردند تا برای محصولات خود مشتری جذب کنند اما امروزه بازاریاب منتظر است که مشتری به سراغ محصول او برود.

مزایای سوشال مدیا مارکتینگ

مزایای سوشال مدیا مارکتینگ

یکی از بهترین انواع بازاریابی که مزایای زیادی دارد سوشال مدیا مارکتینگ بوده که همین و ویژگی‌های زیاد آن است که باعث شده بازار شبکه‌های اجتماعی این‌قدر داغ شود. از طریق همین بازاریابی می‌توانید یک فروش شگفت‌انگیز را تجربه کنید. در ادامه این بخش مزایای سوشال مدیا مارکتینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برندسازی آسان:

باوجود شبکه‌های اجتماعی امروزه برندسازی کار دشواری نیست. در زمان گذشته مدیر یک کسب‌وکار 20 سال مشغول کار بود تا مردم یک شهر او را بشناسند. ولی امروزه با آمدن شبکه‌های اجتماعی و حضور در آن و با تولید محتوای جذاب و ارزشمند در کمترین زمان ممکن می‌توانید خود را به سراسر جهان معرفی کرده و خدمات و محصولات خود را به فروش برسانید.

مشاهده این مطلب  9 کمپین تبلیغاتی الهام‌بخش نایک که با استراتژی‌های قدرتمند دیجیتال پیش برده شدند

دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان:

دستیابی به مخاطبین بیشتز
با استفاده از پلتفرم‌های سوشال مدیا میتوان مخاطبین بیشتری را پیدا کرد

شاید برایتان این سؤال پیش‌آمده باشد که رسانه‌های اجتماعی و سوشال مدیا مارکتینگ چطور این‌قدر جذاب و محبوب شده است؟ یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث داغ شدن این فضا شد این بود که به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان دسترسی دارید. در ادامه به پلتفرم‌های سوشال مدیا خواهیم پرداخت که هر شبکه چه تعداد کاربر فعال دارد.

اگر به ارقام نگاهی بیندازید خواهید فهمید که با بازاریابی در این پلتفرم‌ها در واقع با چند صد میلیون و حتی میلیارد کاربر فعال سروکار داشته و خدمات و محصولات خود را می‌توانید معرفی و به فروش برسانید.

تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند:

اگر شبکه اینترنتی اینستاگرام را مدنظر داشته باشید آیا تبلیغات آن با تلویزیون قابل‌مقایسه است؟ جذابیت تبلیغات در اینستاگرام آن‌قدر بالاست که باعث کاربران زیادی جذب این شبکه اجتماعی شوند. اما تبلیغ در تلویزیون فقط برای یکبار جذاب بوده و مخاطب برای بار دوم کانال را عوض می‌کند. در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات شما راحت‌تر مشتری را جذب برندتان خواهد کرد.

ارتباط بهینه و مستمر با مشتریان:

یکی دلایلی که سوشال مدیا مارکتینگ توانسته جان بگیرد این است که بازاریاب‌ها از طریق این روش بهتر و بهینه‌تر با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند. در بازاریابی حضوری مشتری نمی‌توانست همیشه به شما دسترسی داشته باشد اما امروزه به‌خاطر وجود شبکه‌های اجتماعی مشتری و بازاریاب به طور متداول باهم در ارتباط هستند.

حذف محدودیت جغرافیایی:

در مورد محدودیت جغرافیایی و مکانی در سوشال مدیا مارکتینگ باید بگوییم که وقتی بازاریابی شما در پلتفرم شبکه اجتماعی شکل می‌گیرد با معرفی خدمات و محصولات خود آن را در معرض دید تمام کاربران جهان قرار می‌دهید. این کاربران در صورت مشاهده محصول شما اگر تمایل داشته باشد آنرا خریداری می‌کند. در بازاریابی حضوری شما فقط به شهر و استان خود دسترسی داشتید اما با این روش به سراسر جهان دسترسی دارید.

مشاهده این مطلب  تحقیق کمی چیست؟

یادگرفتن از رقبا:

از مزایای دیگر سوشال مدیا مارکتینگ این است که به‌راحتی می‌توانید عملکرد رقبای خودتان را در پلتفرم‌های اجتماعی بررسی کرده و مشاهده کنید که رقبای که به موفقیت دست پیدا کرده‌اند چه‌کارهای انجام می‌دهند. همچنین آنها محتوای خود را در چه سبک و سیاقی ارائه داده و باعث جذب مخاطب می‌شوند.

وفاداری مشتری را افزایش دادن:

شما وفاداری مشتریان خود را می‌توانید با استفاده از سوشال مدیا مارکتینگ افزایش دهید. با تهیه محتوای ارزشمند پس از مدتی خواهید فهمید که مخاطبان علاقه زیادی به شما پیدا کرده‌اند و تمایل شدیدی به مشاهده مطالب و پست‌هایتان دارند. وقتی مخاطب به این درک رسید که برای او مفید هستید به شما اعتماد می‌کند و بعد از آن اقدام به خرید محصولتان خواهد کرد.

 

 

پلتفرم‌های سوشال مدیا مارکتینگ یا شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از تحلیلگران و متخصصان بر این باور هستند که سوشال مدیا مارکتینگ و یا همان شبکه‌های اجتماعی قبل از اینکه یک فناوری و یا تکنولوژی محسوب شوند، بیشتر با روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در ارتباط خواهند بود. در این دنیا که نزدیک به 7 میلیارد انسان در حال زندگی است حدود 3 میلیارد نفر آن در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

پلتفرم‌های سوشال مدیا مارکتینگ

تا همین چند سال قبل خبری از این رسانه‌های اجتماعی نبود به همین خاطر آنرا باید یک معجزه دانست. مردم حتی علاقه‌ای به این فضا نداشتند چه برسد به اینکه بخواهند بازاریابی انجام دهند و مفهومی مثل سوشال مدیا مارکتینگ را شکل بدهند. اما امروزه بسیاری از کسب‌وکارها می‌دانند که این سوشال مدیا چیست و چه مزایای دارد. در ادامه این بخش به چند پلتفرم مهم برای شبکه‌های اجتماعی اشاره خواهیم کرد.

مشاهده این مطلب  آیا دارید قوانین طلایی بازاریابی را زیر پا می‌گذارید؟

اینستاگرام:

یکی از پرطرف‌دارترین و بهترین پلتفرم‌های سوشال مدیا مارکتینگ، اینستاگرام بوده که محبوبیت زیادی در بین کاربران ایران و جهان دارد. بسیاری از سوشال مدیا مارکترهای کشورمان روی این شبکه حساب بازکرده‌اند و برخی هم فقط از این فضا استفاده می‌کنند. این پلتفرم برای انتشار ویدئو و عکس بسیار جذاب و عالی است. در ماه اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال داشته که شامل گروه‌های سنی 18 تا 35 سال هستند.

صنایع متفاوت زیادی می‌توانند از این رسانه برای افزایش آگاهی از برند، اشتراک‌گذاری و محتوای ارزشمند استفاده کنند. امکان فروش محصولات هم به طور مستقیم در این شبکه وجود دارد. اگر می‌خواهید در کشورمان یک سوشال مدیا مارکتینگ موفق راه بیندازید باید خیلی بیشتر با این فضا آشنا شوید.

یوتیوب:

یوتیوب یکی دیگر از پلتفرم‌هایی که بیش از 2 میلیارد مخاطب دارد که 1.9 میلیارد کاربر آن فعال است. در این فضا به‌راحتی می‌توانید ویدئو تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معرض نمایش قرار دهید. هر صنعتی می‌تواند از این شبکه اجتماعی استفاده کند و ویدئوهای خود را در معرض دید همه جهان قرار دهد. یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای سوشال مدیا مارکتینگ همین یوتیوب بوده که اگر بتوانید و ویدئوهای خوبی برای کسب‌وکار خود بسازید خواهید فهمید که چه جریان درآمد خوبی برایتان ایجاد می‌شود.

فیس‌بوک:

امکان استفاده از تمام شبکه های اجتماعی
استفاده از تمام شبکه های مجازی مثل فیسبوک, لینکدین و..

بر اساس آماری که منتشر شده این رسانه اجتماعی حدود 2 میلیارد کاربر فعال در ماه و 1.7 میلیارد در روز دارد. گروه‌های سنی 18 تا ۴۵ساله از این فضا استفاده می‌کنند. از این پلتفرم صنایع مختلفی مانند: خرده‌فروشی، تجارت الکترونیک، خدمات مالی و بیمه، بانکداری، مدو لباس، اخبار و… بهره می‌برند. در بین کاربران ایرانی نیز طرف‌داران زیادی داشته اما به دلیل فیلترینگ برای بازاریابی کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مشاهده این مطلب  قبل از ارسال ایمیل‌های بازاریابی، اجازه بگیرید.

توییتر:

یکی دیگر از بهترین شبکه‌های اجتماعی توییتر بوده که در بین کاربران ایرانی محبوب و متداول است. این رسانه با 126 میلیون کاربر فعال گروه‌های سنی 18 تا 45 سال را در خود جای‌داده که صنایع و افراد مختلفی از این فضا استفاده می‌کنند. در توییتر برای شما این امکان فراهم است که نظرات خود را در قالب 280 کاراکتر بیان کنید. به دلیل استفاده از هشتگ این رسانه معروف شده و با آن می‌توانید برند خود را به مخاطبانتان معرفی نمایید.

لینکدین:

لینکدین نیز با 675 میلیون کاربر فعال در ماه گروه‌های سنی 25 تا ۴۵ساله را در خود جای‌داده که با کمک این شبکه می‌توانید متخصصان فعال در حوزه کاری خود را پیدا کنید. لینکدین برای فروش مستقیم محصولات نیست ولی برای تبلیغ و آشنایی کاربران با برندتان مفید و مناسب خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مطلب تمام تلاش خود را کردیم که شما را با سوشال مدیا مارکتینگ آشنا کنیم و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را برایتان شرح دهیم. همچنین این نوع بازاریابی و مزایای آن را مورد بررسی قرار دادیم و قدرتی که این فضا برای کسب‌وکار و معرفی خدمات و محصولات شما دارد را هم با شما در میان گذاشتیم.

برای آشنایی بیشتر با دیجیتال مارکتینگ کلیک کنید.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

زمان‌ بندی پست در فیسبوک: چگونه در ۳ قدم ساده، حضور حرفه‌ ای و بدون استرس بسازید

اگر از تلاش‌های بی‌نتیجه برای انتشار منظم در فیسبوک خسته شده‌اید، وقتش رسیده به روش حرفه‌ای‌ها روی بیاورید:...
لینک گذاشتن توی پست‌ های لینکدین

آیا افزودن لینک در پست‌های لینکدین باعث کاهش بازدید می‌شود؟ برعکس، باعث افزایش تعامل است

آیا لینک گذاشتن در پست‌های لینکدین باعث کاهش بازدید می‌شود؟ بررسی کامل با داده‌های واقعی برای سال‌ها،...
سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

۲۳ کمپین تبلیغاتی موفق که دنیای برندینگ را متحول کردند

در دنیای بازاریابی و تبلیغات، رقابت شدیدتر از همیشه است و تنها برندهایی برنده‌اند که بتوانند پیام خود...
۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

۵ روش هوشمندانه برای رصد تبلیغات رقبا

تحلیل رقبا یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر استراتژی بازاریابی دیجیتال حرفه‌ایه. اما متأسفانه خیلی از کسب‌وکارها...
آموزش کامل نصب Google Tag

آموزش کامل نصب Google Tag برای ردیابی تبدیل در سال ۱۴۰۴

اگر در سال ۱۴۰۴ هنوز از ابزارهای دقیق برای ردیابی تبدیل‌های سایت و تبلیغات گوگل استفاده نمی‌کنید، احتمالاً...
ابزارهای ساخت ویدیو با هوش مصنوعی

۷ ابزار برتر ساخت ویدیو با هوش مصنوعی

تولید ویدیوهای جذاب برای شبکه‌های اجتماعی یا کمپین‌های بازاریابی، همیشه یکی از چالش‌های بزرگ برای تولیدکنندگان...
هدف‌گذاری و بهترین زمان انتشار

معرفی قابلیت هدف‌گذاری و زمان‌بندی هوشمند پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی

اگر مدیریت شبکه‌های اجتماعی برات یک دغدغه دائمیه، خبر خوب اینکه حالا می‌تونی با ابزارهای جدید، بدون دغدغه...
تقویم مناسبت‌ های شبکه‌ های اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ شمسی

تقویم مناسبت‌ های شبکه‌ های اجتماعی برای سال ۱۴۰۴ شمسی (۲۰۲۵ میلادی)

مناسبت‌های شبکه‌های اجتماعی همیشه هم ارزش استفاده ندارند؛ اما اگر رویدادهایی را پیدا کنید که با محتوای...
افزایش تعامل در لینکدین با ویدیو | نکات تولید محتوای ویدیویی در LinkedIn

چگونه با تولید محتوای ویدیویی در لینکدین، تعامل خود را چند برابر کنیم؟ (راهنمای ۲۰۲۵)

با رشد سریع محبوبیت ویدیو در پلتفرم‌های اجتماعی، لینکدین نیز تمرکز خود را روی محتوای ویدیویی افزایش داده...

دیدگاه ها

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070