طراحی کارت ویزیت

امروزه بسیاری از کسب و کار های حرفهای به ابزاری احتیاج دارند که اقدام به تبلیغ، شناسایی برند و ارائه اطلاعات تماس آنها میکند، کارت ویزیت که به بیلبورد های جیبی نیز معروف است، میتواند مشتریانی مادام العمر برای شما به ارمغان آورد.

کارت ویزیت یک کارت کوچک (معمولا) به اندازه یک کارت بانکی است که، اطلاعات شما و یا کسب و کار شما مانند:

  • نام
  • اطلاعات تماس
  • لوگوی برند

را در بر دارد.

طراحی کارت ویزیت، یک بخش اساسی از برند سازی شماست و باید با عنوان یک طرح بصری از برند شما دیده شود.

برای طراحی یک کارت ویزیت میتوانید از مشاورین برند یا آژانس های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

برای طراحی کارت ویزیت دو اصل اساسی وجود دارد:

1-لوگو برند

2-تم رنگی برند

لوگوها و تم های رنگی دو انتخاب مهم بصری برای برندسازی هستند. این عناصر نه تنها نقش مهمی در طراحی کارت ویزیت شما ایفا می کنند، بلکه در سایر زمینه ها مانند چیدمان و هویت کارت نیز نقش مهمی بر عهده دارند.

شما باید بدانید که می خواهید با چه چیزی ارتباط برقرار کنید، به عنوان یک فرد یا صاحب کسب و کار، چه نوع برندی هستید؟ می‌خواهید کارت ویزیت شما نه فقط با کلمات، بلکه با طراحی خود چه بگوید؟

ما در اینجا فهرستی از سوالاتی که هویت کارت ویزیت شما را تعیین میکند تهیه نمودیم، پاسخ به آن ها طراحی کارت ویزیت و نحوه نمایش شخصیت کاری شما را آسان میکند.

1-شکل قالب کارت

طراحی کارت ویزیت رایگان

شکل معمول کارت های ویزیت مستطیل است اما امروزه تکنیک های چاپ پیشرفته تر شدهاند که به شما امکان انتخاب قالب های دلخواه را می دهد.

کارت های مستطیلی با گوشه های گرد، کمی از خشک بودن فرم کارت ویزیت کم میکند، اما این بدین معنی نیست کارت های مستطیل شکل با گوشه های تیز بی روح به نظر می رسد.

شکل های خاص و متفاوت باعث می شود شما صمیمی تر به نظر برسید و کمک می کند تا تأثیرگذاری مطلوبی داشته باشید. اما ممکن است تأثیر نامطلوبی بر کسب و کار های رسمی تر داشته باشد.

همچنین، نحوه قرار گرفتن کارت در کیف پول را باید در نظر گرفت.

2-انتخاب سایز

بهترین سایز کارت ویزیت

اندازه کارت ویزیت دومین عامل مهم چطور به نظر رسیدن پیش چشم مشتریان شما است.

کارت بسیار کوچک یا بزرگ اتفاقا تاثیرگذاری کمی دارد و حتی در اغلب مواقع باعث القای حس منفی و بدی به مخاطب میشود زیرا این احتمال وجود دارد مخاطب، شما را بی توجه و کم دقت، و یا حتی مغرور قلمداد کند که اندازهای غیر معمول برای کارت ویزیت انتخاب نمودهاید!

رکن اصلی انتخاب سایز، انتخاب شکل کارت ویزیت است که در بالا گفته شد.

3-لوگو و گرافیک

لوگو و گرافیک کارت ویزیت

شما دو طرف در اختیار دارید. استراتژی معروف به کار رفته در اغلب طراحی ها این است که یک طرف کارت ویزیت را به طور انحصاری به لوگو اختصاص دهید، در حالی که طرف دیگر اطلاعات تماس را به نمایش بگذارد.

با این حال، داشتن لوگو در هر دو طرف نیز خوب است، اغلب یک لوگوی کوچک در گوشه در کنار اطلاعات تماس نیز به کار برده میشود.

4-اطلاعات

قیمت طراحی کارت ویزیت

این که کارت ویزیت شما چه میگوید یا نشان میدهد به انتخاب های اکنون شما بستگی دارد.

پس قدم بعدی این است تصمیم بگیرید چه چیزی روی کارت ویزیت خود قرار میدهید.

شما میتوانید از هر یک از موارد زیر در کارت ویزیت خود استفاده کنید:

  • نام
  • عنوان شغلی
  • آدرس وبسایت (URL)
  • نشانی
  • QR کد
  • شعار

برای زیبایی و جذابیت یک راه عالی این است که تمام لینک ها را، در قالب یک کد قابل اسکن ارائه شود.

شعار شما یا برندتان، جذابیت کارت ویزیت شما را افزایش میدهد.

5-صفحه آرایی

صفحه آرایی کارت ویزیت

تایپوگرافی یا صفحه آرایی بخش مهمی است که نباید آن را فراموش کرد.

سه بخش اصلی صفحه آرایی عبارت است از:

  • اندازه
  • فونت
  • رنگ

برای حفظ خوانایی انتخاب صحیح اندازه مهم است، همچنین فونت تاثیر بسزایی در هویت برند شما دارد در واقع فونت نشان دهنده شخصیت شما در نگاه اول است.

رنگ نیز باید با متن ارتباط خوبی داشته باشد و باعث خوانایی هرچه بیشتر شود، رنگ های مشابه با متن ممکن است زیبا به نظر رسد اما خواندن را دشوار میکند. تضاد رنگ، باعث خوانایی و جذابیت هر چه بیشتر می شود.

6-پرداخت روی کارت ویزیت

نرم افزار طراحی کارت ویزیت

بعد از بررسی بخش های گوناگون تشکیل دهنده یک کارت ویزیت، می توانید بر توانایی چاپگر ها در جذابیت بخشیدن هر چه بیشتر به کارت ویزیت خود حساب کنید!

چاپگر هایی خاصی که بر روی کارت ویزیت روکش چاپ می کنند جذابیت کارت شما را بالا میبرند. حال این روکش میتواند مات، براق، یا انواع دیگر باشد.

نقش برجسته نیز تکنیک فوق العاده ای است که باعث جلب توجه، به حروف و کلمه ی برجسته شده می شود.

چاپ لترپرس، بر خلاف نقش برجسته به جای بالا بردن کاغذ، کاغذ را در حین چاپ به پایین میبرد، این تکنیک، حکاکی را در ذهن مخاطب تداعی میکند.

طرح خود را نهایی کنید

بعد از شناخت عناصر یک کارت ویزیت نکات جذابیت بخش به کارت و انتخاب هرکدام، اکنون می توانید همه عناصر و قسمت های مختلف را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید همه چیز صحیح و طبق علاقه شماست.

ابتدا ببینید در نگاه اول چه چیز در کارت به چشم می آید؛ در نگاه اول بایستی لوگو دیده شود سپس اطلاعات و جزئیات دیگر. ببینید امکان حذف شلوغی ها را دارید؟

هر چه عناصر باقی مانده کمتر باشد تاثیر گذاری آن ها بیشتر می شود.

دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ اشکال یا نقصی وجود ندارد؛ آیا متن خوانا است؟ آیا رنگ ها در کنار هم خوب به نظر می آیند؟ جای گذاری عناصر خیلی به لبه نزدیک نباشد!

تکنیک های پیشرفته

شش مرحله بالا تمام چیزی است که شما برای طراحی یک کارت ویزیت نیاز دارید. اما اگر می خواهید خاص تر به نظر بیایید، میتوانید این نکات را استفاده کنید:

1-در طراحی کارت ویزیت سعی کنید همه آن چه به نظر می آید مستقیما به حوزه کاری و برند شما مرتبط باشد.

به طور مثال؛ یک فروشنده تلفن های همراه اپل، این کارت ویزیت را برای خود طراحی نموده که انتخاب خلاقانه ای محسوب می شود.

طراحی کارت ویزیت با گوشی

2-استفاده از مواد جایگزین مانند: فلز، پلاستیک، لاستیک و… به جای کاغذ های مرسوم چاپ.

3-کارت های تا شده و همین طور کارت های شفاف انتخاب بسیار هوشمندانه ای است که باعث ثبت در ذهن مخاطب میشود.

به طور مثال، در این کارت که برای خلبان از راه دور است، محدوده دید خلبان به تصویر کشیده شده است!

طراحی کارت ویزیت آنلاین

4-از حاشیه و لبه کارت دوری کنید، شاید ابتدا انتخاب زیبایی برای قاب بندی محتوای شما به نظر برسد، اما وقوع اشتباهات در برش به آسیب طرح و محتوای شما منجر میشود!

سخن آخر

کارت شما چیزی فراتر از اطلاعات تماس یا آدرس شماست! این کارت نماینده و معرف برند یا خود شما هست. به خیلی از افراد در روز کارت های ویزیت متعددی داده میشود، باید سعی کنید کارت شما متمایز خلاقانه و ماندگارتر در ذهن مخاطب باشد.

شرکت مشاوره سئو جواد یاسمی با چندین سال سابقه در سئو سایت های معتبر و برند های معروف رزومه ای پر بار در این حوزه بدست آورده. شما میتوانید برای مشاوره سئو به ما مراجعه کنید.