سئو، سایت، محتوا، مدیا، گوگل و ... 6070-699-0937

ایده‌های تولید محتوا را از کجا بیاوریم!

ایده‌های تولید محتوا یکی از گلوگاه‌های کاری بازاریابان محتوا و استراتژیست‌ها که در فرایند تولید محتوا به شدت به آن نیاز دارند. به همین خاطر از جمله برنامه‌های رایج تیم‌های محتوا و افراد درگیری این پروسه همین پیدا کردن ایده‌های خلاقانه تولید محتوا است. داشتن ایده‌های خلاقانه و اجرای درست آن می‌تواند به موفقیت تیم بازاریابی محتوایی کمک کند. هر چند بخش اعظمی از چیست و چرایی محتوای تولید شده در دستان استراتژیست‌هاست و در فرایند تدوین استراتژی سئو مشخص می‌شود. اما چگونگی و ساختاربندی آن می‌تواند همراه با آمیزه خلاقیت و نوآوری باشد. 
آنچه در این مقاله می خوانید:

اینجاست که ایده‌های تولید محتوا می‌تواند مفید باشند و توجه به آن نقش بسزایی در فرایند اجرای عملیات تولید محتوا دارند. غالباً پیدا کردن ایده‌های تولید محتوا سخت است و به دلیل نیاز مستمر به ایده‌های محتوایی این مسئله به یک پروسه فرسایش تبدیل می‌شود. 

به همین خاطر در این مقاله به صورت جامع علاوه بر بررسی کلیت فرایند ایده‌پردازی حوزه محتوا به بهترین ایده‌های تولید محتوا می‌پردازیم و در ارتباط با تاثیر آن بر خدمات سئو سایت صحبت کردیم.

منظور از ایده‌های تولید محتوا چیست؟ 

ایده در حالت کلی یک تصویر خام از یک تصویر نهایی است که قرار گرفتن در یک فرایند و برنامه عملیاتی باعث می‌شود خروجی مشخص و پخته‌ای به خود بگیرد. 

در فرایند تولید محتوا به ایده‌هایی نیاز داریم که بتواند با خلق محتواهای ساختاریافته اهداف تولید محتوا را محقق کنند. در هر حوزه هزاران ایده وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 نکته مهم این است که اکثر ایده‌ها کپی رایت ندارند و حتی کپی کردن آن‌ها مادامی که دارای رنگ و بومی متفاوت و خروجی تأثیرگذار باشد اشکالی ندارد. 

ابزارهایی برای کشف ایده‌های خلاقانه تولید محتوا 

 برای داشتن ایده‌های مختلف تولید محتوا راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی بهترین و کارآمدترین ابزارهای موجود می‌پردازیم و به کمک این ابزارها می‌توانید ایده‌های ناب پیدا کنید. 

رقبا را جست‌وجوی کنید. 

رقبای خود را لیست کنید، از وبلاگ شروع کنید، بخش سؤالات متداول را نگاه کنید، به شبکه‌های اجتماعی فعال رقبا در اینستاگرام، لینکدین و… بروید و ببینید با چه کلیدواژه و موضوعاتی محتوا تولید کرده‌اند. سپس آن‌ها در یک فایل اکسل ثبت و ضبط کنید. رقبا منبع خوب و الهام‌بخشی برای پیدا کرده ایده‌های تولید محتوا هستند. 

مشاهده این مطلب  آپلود مقاله ساپورت

مشتریان خود را رصد کنید. 

با استفاده از سند استراتژی و بخش پرسونا مخاطبان خود را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید، استوری‌های آن‌ها بررسی کرده و کامنت‌هایی که در صفحات مجازی رقبای شما می‌گذارند را بررسی کنید، ببینید چه سؤالاتی دارند؟ در مرحله بعد بروید و با همین مخاطب‌ها مصاحبه کنید و از افکار و نیازهایش به صورت مستقیم سؤال بپرسید. 

از ابزارها استفاده کنید. 

هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی حوزه کاری خود را رصد کنید، از ابزارهای تحلیل هشتگ و ابزارهای آنالیز هشتگ استفاده کنید، در کنار آن از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. این ابزارها به شما می‌گویند مردم چه چیزی سرچ می‌کنند و چه می‌خواهند. 

همچنین این ابزارها می‌توانند در پیدا کردن ایده به شما کمک کنند و مرحله اول شروع پیدا کردن تولید محتوا هستند.

ایده‌های تولید محتوا 

مواردی که در ادامه به عنوان ایده‌های تولید محتوا مطرح می‌شوند تنها طبقه‌بندی و حوزه‌هایی است که شما می‌توانید در مورد آن‌ها سرنخ‌های خوب پیدا کنید و مرحله دوم دنیای تولید محتوا و ایده‌های مربوط به آن است.

راهنمای استفاده از محصول: راهنمای خرید و نحوه استفاده از محصول یکی از ضروری‌ترین محتواهایی است که هر بیزینس باید داشته باشند. در قالب و فرمت‌های مختلفی مانند بلاگ پست، استوری، پست اسلایدی، می‌توانید نحوه خرید و استفاده از محصول را به مخاطب خود آموزش دهید. 

جایگزین نشان دهید: به مخاطبان خود نشان دهید محصول و خدمات شما می‌تواند به عنوان جایگزین چه محصولات و خدماتی مورد استفاده قرار گیرد.

سؤالات راهنمای را جواب دهید: برای هر محصول یا خدمت لیستی از سؤالات متداول مانند نحوه ثبت سفارش، ویژگی، کاربردها، قیمت و… را پیدا کنید و به آن‌ها در قالب استوری، پست و … پاسخ دهید. 

مشاهده این مطلب  نحوه استفاده از کیورد در محتوا

مقایسه با رقبا را فراموش نکنید: لیستی از رقبا خود را تهیه کنید، بر اساس شاخص‌هایی که برای مشتری مهم است خود را با رقبا مقایسه کنید. سعی کنید واضح، صادقانه مقایسه را با عدد و رقم انجام دهید.

بررسی محصول و خدمت: از یک متخصص یا کارشناس بخواهید محصول یا خدمت شما را عمیق، چندوجهی بررسی کند، از ویژگی تا قیمت  را تحلیل کنید و به بازار این حوزه نگاهی کند. 

تاریخچه را پیدا کنید: تحقیق کنید و تاریخچه محصولات خود را پیدا کنید، از دل آن یک داستان بسازید و در قالب داستان تاریخچه محصولات خود را روایت کنید. این ایده تولید محتوا برای استوری و پست اسلایدی مناسب است؛ اما در استوری تعامل بیشتر است. 

ترندها را محتوا کنید: به کمک ابزارهای تشخیص ترند و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ترندهای هر حوزه خود را پیدا کنید و تلاش کنید برای آن محتوا تولید کنید، ترندها رخدادهای آنی و بدون برنامه هستند که در کمترین زمان ممکن در جامعه ظهور می‌کنند. با تولید محتوا در مورد آن‌ها دیده شوید. 

مناسب‌ها را دریابید: در طول سال و هر ماه سال مناسب‌های ملی و جهانی هستند که برای مخاطبان شما اهمیت دارند سعی کنید در مورد این رویدادها محتوا تولید کنید. احساسات و نوستالژی در هدف قرار دهید. این را بدانید که باید مناسب با پرسونای مخاطبان شما هم سو باشد و برای مناسبت‌ها ارزش قائل شوند. 

پوشش رویدادها: یکی دیگر از ایده‌های تولید محتوا پوشش رویدادها و رخدادهای آموزشی، فرهنگی و هنری حوزه فعالیت خود است. اطلاع‌رسانی رویداد، تحلیل آن و بازتاب خبری می‌تواند ایده‌های مختلفی برای تولید محتوا باشد. 

مشاهده این مطلب  جلب توجه بیلبوردی در صفحات

اسپانسر شوید: برای برگزاری رویدادها، تورهای آموزشی، چاپ کتاب و نشریات درخواست اسپانسری دهید و سعی کنید یک داستان جذاب از اول تا آخر رویداد تهیه و در قال پست و استوری به مخاطبان خود معرفی کنید. 

افسانه‌ها و افراد معروف را معرفی کنید: در هر صنعت و صنفی افرادی وجود دارند که بسیار معروف هستند. سعی کنید افراد معروف و افسانه‌های حوزه کاری خود را معرفی کنید و در قالب بلاگ پست، استوری یا پست چند اسلایدی محتوا را سازمان‌دهی کنید. 

کتاب معرفی کنید: کتاب‌ها یکی از علایق مشترک اکثریت افراد هستند. در هر حوزه‌ای و برای هر مشتری کتاب‌هایی وجود دارد که دوست دارد آن‌ها را بشناسد. اگر مخاطبان شما کارآفرین‌ها هستند بهترین کتاب‌های کارآفرینی را معرفی کنید، اگر خانم‌های آشپز مخاطب شما هستند چند کتاب آشپزی معرفی کنید.

کانال یوتیوب و تلگرام معرفی کنید: در هر حوزه‌ای می‌توانید کانال‌های آموزشی و سرگرمی جذابی پیدا کنید که با معرفی آن‌ها می‌توانید مخاطبان خود را خوشحال کنید. در عصر تولید محتوای زیاد پیدا کردن محتوای خوب سخت و زمان بر است، با این کار خودتان را به مخاطب نشان می‌دهید. 

آمار و ارقام نشان دهید: در هر صنفی فعالیت‌ها و آمار تخصصی وجود دارد که برای مخاطبان آن مهیج است. تلاش کنید آمار و نتایج کار خودتان، آمار کلی صنعت در ایران و جهان را با اینفوگرافی و اسلایدهای زیبا نشان دهید. 

چالش راه بیندازید: سؤالات و محتواهای چالشی را مطرح کنید و از بین مخاطبان خود بخواهید رأی‌گیری کنند یا دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند. مخاطبان از این که دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند یا بحث و گفت‌وگوی دو طرفه داشته باشند لذت می‌برند. 

مشاهده این مطلب  ساختار های گوگل شیت که هر کارشناس محتوایی به آن نیاز دارد

معرفی کارمندان: به مخاطبان خود بگویید محصولی که در اختیار آن‌ها می‌گذارید حاصل تلاش و زحمت چه کسانی است، با نگاه داستانی سعی کنید کارمندان خود را معرفی کنید، از تخصص و مهارت‌هایشان بگویید و به علایق غیر کار آن‌ها بپردازید. دانستن زندگی دیگران و شناخت آدم‌های دیگر برای مخاطبان جذابیت خاص خود را دارد. 

بازتاب خود را نشان دهید: اگر در رسانه‌ها و مطبوعات چاپی و آنلاین در مورد شما مطلبی نوشته‌اند، آن را پوشش دهید و دلیل ذکر بازتاب را هم عنوان کنید. 

دیدگاه مشتریان را بازتاب دهید: حتماً در سایت لندینگی برای بازتاب نظریات مشتریان و در استوری اینستاگرام یک های‌لایت به عنوان نظرات مشتریان داشته باشید و تلاش کنید بهترین و دقیق‌ترین نظرات مشتریان خود را جمع‌آوری کنید. به یاد داشته باشید نظرات باید متنوع و اشاره به ویژگی‌های مختلف محصول را داشته باشد. 

گزارش سالیانه عملکرد خود: هر سال گزارشی سالیانه از عملکرد خود را به صورت گرافیکی و همراه با توضیحات مفید در قالب فایل pdf منتشر کنید. در چند سال اخیر دیجی‌کالا، ایسمینار، نوین هاب و.. در این راستا قدم برداشته‌اند. 

پشت صحنه کار: از پشت صحنه و اتفاقات روزمره خود  محتوا تولید کنید، حرف بزنید و گزارش تهیه کنید. این موضوعات برای مخاطب جذاب است و ایده‌های خوبی برای تولید محتوا به شما می‌دهد.

مصاحبه کنید: با مدیران، کارشناسان شرکت؛ افرا معتبر و اینفلوئنسرهای حوزه کاری خود در موضوعات مختلف مصاحبه کنید و سؤالات چالشی بپرسید. این تیپ محتوا را در وبلاگ، استوری و پست می‌توانید به صورت متن یا ویدئو به نمایش بگذارید. 

مشاهده این مطلب  آنچه درباره منابع برای تولید محتوا باید بدانید

لایو برگزار کنید: در موضوعات مختلف لایو اینستاگرامی برگزار کنید، آن را در انتها ذخیره کنید، به صورت متن در وبلاگ منتشر کنید و صوت آن را به پادکست تبدیل کنید. همین اتفاق 5 الی شش ایده محتوایی دارد.

وبینار برگزارکنید: سعی کنید ماهانه یا هفتگی در موضوعات کاربردی وبینارهای رایگان برگزار کنید، اطلاع‌رسانی درست داشته باشید و ویدئو وبینار را در وبلاگ خود منتشر کنید، آن را به ویدئوهای کوتاه تقسیم کنید و در اینستاگرام بگذارید، در انتها ویدئو را یوتیوب آپلود کنید. 

از مخاطبین خود بپرسید: در سایت خود یک بخش ویژه ایجاد کنید و از مخاطبین خودت بخواهید موضوعاتی که دوست دارند را ارسال کنند تا شما در مورد آن تولید محتوا کنید. به یاد داشته باشید مخاطبین شما بی‌نهایت ایده و فکر دارند که اگر به آن‌ها مهلت بدهید می‌توانند با شما به اشتراک بگذارند و ایده‌های تولید محتوای شما را تأمین کنند. 

داستان موفقیت مشتریان: با مشتریان خود تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید داستان آشنایی‌شان را با برندتان تعریف کنند و بگویند قبل و بعد از استفاده از محصول شما شرایط چگونه بود. به این ایده تولید محتوا داستان موفقیت مشتریان می‌گویند.

مسابقه تجربه نویسی برگزار کنید: از مشتریان خود بخواهید تجربه خود در استفاده از محصولی که خریداری کرده‌اند را مکتوب کنند در سایت ویرگول یا حتی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این کار به تقویت سئو، برندینگ و حتی اعتماد مشتری کمک می‌کند. 

فهرست‌سازی کنید: لیستی از منابع؛ فهرست‌ها، اقدامات؛ ابزارها و… هر آن چیزی که می‌شود در قالب یک فهرست یا لیست ارائه کرد را آماده کنید، در وبلاگ به تفصیل معرفی کنید و خلاصه را در شبکه اجتماعی بگذارید. 

مشاهده این مطلب  تاثیر تولید محتوا یونیک در سئو

این موارد تنها بخشی از هزاران ایده تولید محتوا است که کسب‌وکارها می‌توانند برای کسب‌وکار خود از آن استفاده کنند. نکته مهم در ایده‌پردازی استمرار و حفظ خلاقیت برای کشف ایده‌های جذاب تولید محتوا است.

با مطالعه و استفاده از روش‌هایی که در این مطلب عنوان شده به‌راحتی می‌توانید ایده‌های تولید محتوای خود را به تقویم محتوای برده و آن‌ها را تولید کنید.

سخن نهایی 

تولید محتوا بدون موضوع و ایده مناسب نمی‌تواند موفق شد. به همین خاطر است که پیدا کردن ایده‌های مناسب برای تولید محتوا یکی از اقدامات روتین تیم‌های محتوایی است. بدون این کار تقویم محتوا خالی می‌شود.

در این مطلب دو کار مهم انجام دادیم اول در مورد روش‌های پیدا کردن ایده صحبت کردیم و بعد بیش از 25 ایده کلی را معرفی کردیم که از دل آن بیش از 300 ایده کوچک و بزرگ می‌تواند به وجود بیاید. 

در صورتی که شما هم ایده تولید محتوا دارید می‌توانید از طریق بخش نظرات آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید. ما بهترین ایده‌ها را به این محتوا اضافه و تلاش می‌کنیم مرجع کاملی از ایده‌های تولید محتوا درست کنیم.

جواد یاسمی
جواد یاسمی

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

افزایش بازدید سایت وردپرس
افزایش بازدید سایت وردپرس
در دنیای امروزی، وجود یک وب ‌سایت پویا و جذاب برای هر کسب و کار ضروری است. بازدید سایت وردپرس از اهمیت...
شاخص
خدمات تولید محتوای ویدیویی
خدمات تولید محتوای ویدیویی این روزها با توجه به راه‌های مختلف کسب درآمد از شبکه‌های مجازی، طرفداران زیادی...
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا یکی از موارد مهم در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های نوشتاری و خلاقیت است و مشهد به عنوان...
افزایش بازدید گوگل بالا بردن سایت
افزایش بازدید گوگل
امروزه گوگل یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در دنیا از لحاظ رتبه بندی سایت ها و کسب و کار های اینترنتی...
تاثیر محتوا در سئو سایت
تاثیر تولید محتوا یونیک در سئو
از تاثیر محتوا بر سئو به چه میزان اطلاع دارید؟ چگونه محتوا می‌تواند به بهبود رتبه وب سایت شما کمک کند؟...
افزایش رتبه سایت در گوگل
چگونه سئو سایت وردپرسی خود را بالا ببریم؟ | بهبود سئو سایت وردپرس برای افزایش ورودی از گوگل
بالابردن رتبه سایت وردپرس در گوگل یکی از موارد بسیار مهمی است، که امروزه مورد توجه کارشناسان و وب مسترهای...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات سئو سایت و گوگل

میخوایید رتبه یک سرچ گوگل شوید؟

سفارش >> 09376996070