میدانید چه پارامتری در گوگل وجود دارد که باعث ایندکس نشدن صفحات سایت شما میشود؟ از بودجه خزش Crawl Budget چه میدانید؟ چگونه عدم توجه به بودجه خزش میتواند سئو سایت ما را تا مرز ویرانی پیش ببرد؟ اگر سئوکار هستید و در حال کار کردن در دنیای سئو هستید احتمالا با بودجه خزش آشنا هستید. در این مقاله از سری مقالات آموزشی اصول سئو وب سایت مشاور سئو قصد داریم به بررسی دقیق بودجه خزش بپردازیم، موردی که توجه نداشتن به آن باعث خواهد شد نه تنها در هیچ یک از جایگاههای گوگل حضور نداشته باشید بلکه باعث خواهد شد که هیچ کدام از صفحات شما توسط گوگل ایندکس نشود. با ما در وب سایت مشاوره سئو همراه باشید.
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از منتشر کردن یک مقاله یا یک خبر در وب سایت خود پس از چندین هفته هنوز هم خبری از ایندکس شدن آن صفحه توسط گوگل وجود نداشته باشد. تفاوتی ندارد که وب سایت شما در چه زمینهای به فعالیت میپردازد یکی از مهمترین مواردی که باعث میشود صفحات شما قابلیت ایندکس شدن توسط گوگل را پیدا کنند، بودجه خزش است. اگر با بودجه خزش آشنا نباشید به راحتی باعث خواهد شد که برخی از صفحات سایت شما ایندکس نشود. به نوعی این بودجه تعیین کننده برای میزان ایندکس شدن صفحات یک وب سایت است.
منظور از بودجه خزش Crawl Budget در سئو چیست؟
اگر بخواهیم به سادهترین شکل ممکن این مفهوم را توضیح دهیم باید بگوییم، بودجه خزش به میزان صفحاتی اطلاق میشود که گوگل در یک مدت زمان مشخص آن صفحات را ایندکس میکند. به عنوان مثال فرض کنید که گوگل در طول یک روز 50 صفحه از وب سایت شما را ایندکس میکند، این موضوع میشود بودجه کراول سایت شما توسط گوگل.
هرچه این میزان بودجه یا نرخ خزش در وب سایت شما بیشتر باشد این موضوع بیان کننده آن است که گوگل صفحات بیشتری از سایت شما را ایندکس میکند.
چرا کراولرهای گوگل نیاز به بودجه خزش دارند؟
بگذارید این موضوع را با ذکر یک مثال توضیح دهیم. وب سایتهای مختلف در طول روز مطالب گوناگون و مختلفی را انتشار میدهند گوگل برای ایندکس کردن تمامی این موارد نیاز دارد که یک اولویت بندی میان تمامی سایتها انجام دهند.
یعنی وب سایت الف چون چندین پارامتری که در ادامه به توضیح آن میپردازیم دارد، بودجه خزش آن فلان مقدار باشد.
وب سایت ب چون پارامترهایی که سایت الف ندارد، نرخ خزش کمتری را در اختیار خواهد داشت. این کار توسط گوگل باعث خواهد شد که عدالت در میان وب سایتها رعایت شود و همچنین این کار باعث میشود که گوگل بتواند محتوای بهتر و دست اولتری را به کاربر خود نشان دهد.
چه زمانی نیاز است نگران بودجه خزش سایت خود باشیم؟
گوگل به صورت واضح توضیح داده است که نرخ خزش برای وب سایتهایی که کمتر از 100 صفحه دارند موضوعی نگران کننده نیست، چرا که گوگل به راحتی این تعداد صفحه و محتوا را ایندکس میکند. ولی اگر وب سایتی دارید که محتوای قابل انتشار در آن زیاد است و تعداد صفحات قابل ایندکس شدن آن زیاد است توجه داشتن به Crawl Budget باعث خواهد شد که روند بهتری برای خزیدن رباتهای گوگل در وب سایت شما شود.
چه مواردی در تعیین بودجه خزش اهمیت دارد؟
در حالت کلی گوگل به وسیله دو پارامتر نام برده شده در ادامه اقدام به تعیین بودجه خزش سایت میکند.
- Crawl demand
- Crawl Limit
حال بیایید ببینیم این دو مورد به چه معنا است؟
Crawl demand به چه معناست؟
این پارامتر به این معنا است که کدام صفحه سایت شما ارزش خزش دارد، این پارامتر این موضوع را برای خزندههای گوگل مشخص میکند و تاثیر زیادی در تعیین کردن نرخ خزش رباتهای گوگل در سایت دارد. این پارامتر توسط سه مورد نام برده شده در ادامه بررسی میشود.
- نوع صفحه سایت شما
- میزان محبوبیت صفحه
- سبز بودن یا تازگی محتوای صفحه
نوع صفحه و تاثیر آن در نرخ خزش گوگل
در وب سایت صفحات گوناگونی وجود دارد، به عنوان مثال صفحات دسته بندی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند در حالی که صفحاتی مانند صفحه درباره ما و تماس با ما ارزش کمتری برای تعیین میزان نرخ خزش دارد.
محبوبیت صفحه یا میزان اعتبار یک صفحه
صفحهای که در نتایج اول گوگل ظاهر شده باشد و همچنین لینکهای قوی داخلی و خارجی داشته باشد باعث میشود که میزان نرخ خزش آن بیشتر باشد.
سبز بودن محتوا و تاثیر آن در میزان بودجه خزش Crawl Budget
محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته میشود که به صورت مداوم در حال آپدیت شدن است و به هیچ عنوان محتوا دچار کهنگی نمیشود. به عنوان مثال صفحه آموزش تولید محتوا مقالهای است که میتواند تا سالیان سال برای کاربران مورد استفاده قرار گیرد.
Crawl limit به چه معنا است؟
یکی از محدودیتهایی که باعث میشود میزان خزش گوگل کم شود را میتوان کم بودن توان سرور یا هاست برای میزان خزشهای بالا در نظر گرفت. این موضوع و میزان محدودیت یک سایت توسط دو پارامتر برای گوگل تعیین میشود که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
استفاده از هاستهای اشتراکی
استفاده کردن از هاستهای اشتراکی باعث میشود که چندین و چند سایت روی آن فعال شود. اگر سایت شما روی یک هاست اشتراکی بار گذاری شده است باعث میشود میزان خزش کراولرهای گوگل در سایت شما به دلیل کمبود منابع کم شود.
وجود مشکل در سرور سایت
هر خزشی که توسط گوگل در وب سایت شما اتفاق میافتد یک درخواست به سمت سرور سایت شما ارسال میکند. اگر میزان خطاها یا باگهایی که در هنگام خزش برای گوگل از سمت سرور فرستاده میشود زیاد باشد این پیام را به گوگل میدهد که زیر ساختهای این سایت برای خزش زیاد کافی نیست و به این صورت بودجه خزش Crawl Budget کم میشود.
آنچه در این مقاله عنوان شد
در این مقاله از سری مقالات آموزش سئو مبتدی وب سایت جواد یاسمی سعی کردیم در رابطه با نرخ خزش اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم وب سایتی دارید که صفحات آن توسط گوگل ایندکس نمیشود بهتر است قبل از هر چیزی به نرخ خزش وب سایت توجه کنید. در صورت داشتن نیاز به انجام خدمات سئو میتوانید از طریق شمارههای موجود در سایت اقدام کنید.