سئو، سایت، محتوا، مدیا، گوگل و ... 6070-699-0937

جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

یکی از چالش‌های متخصصین سئو، نقش جاوا اسکریپت در سئو است. در واقع می‌خواهند بدانند گوگل و ربات‌هایش چه درکی از زبان‌های برنامه‌نویسی دارند. این مسئله هنگامی که از سایت‌های وردپرسی فاصله گرفته می‌شود و کسب‌وکار برای تقویت زیرساخت و مقیاس‌پذیری به سمت کدنویسی سایت می‌روند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این شرایط درک زبان برنامه‌نویسی و ارتباط آن با سئو یکی از چالش‌هایی است که باید به آن توجه کرد. چرا که در مسیر سئو وب‌سایت، موارد تکنیکال و فنی بخش مهمی از فعالیت‌های سئو را تشکیل می‌دهد.
آنچه در این مقاله می خوانید:

در این میان زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت نقش مهم در ساخت سایت‌های کدنویسی دارد و یکی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که برنامه‌نویس‌ها برای پیاده‌سازی سایت‌ها و فروشگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند. 

به همین خاطر بسیار مهم است برنامه‌نویس‌ها و متخصصین سئو بدانند جاوا اسکریپت چه نقشی در سئو دارد و اساساً مکانیزم کارد جاوا اسکریپت به شکل است؟ پاسخ به این سؤالات باعث می‌شود سئو تکنیکال که به اهمیت زیادی در استراتژی سئو دارد به‌خوبی پیاده‌سازی شود. در این مطلب به صورت کامل کاربردها و اثرات جاوا اسکریپت در سئو را بررسی می‌کنیم و نکات مهمی در مورد سئو سایت‌های جاوا اسکریپتی می‌گوییم. پس در ادامه با ما همره باشید.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت (JavaScript) یا به js یک زبان برنامه‌نویسی رایج است که می‌تواند کدهای html  و css را تغییر دهد و باعث پویایی صفحات وب شود. این زبان برنامه‌نویسی بر مبنای شیء، داینامیک و مفسری ایجاد شده برای کدنویسی سمت سرور و کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به زبان ساده جاوا اسکریپت همانند آناتومی بدن که به بدن حرکت و پویایی می‌دهد باعث می‌شود کدهای html و css به پویایی برسند. 

جاوا اسکریپت در سمت کاربر به کمک موتورهای پردازشی مرورگرها اجرا می‌شوند و نتیجه را به کاربر نشان می‌دهد. برای استفاده از جاوا اسکریپت از فریم‌ورک‌ها آن رایج بازار استفاده می‌شود که معروف‌ترین فریم‌ورک‌ها شامل موارد زیر می‌شوند. 

  • Angular JS (برای سایت‌های کوچک و سریع مناسب است)
  • React (دومین چهارچوب مبتنی بر جاوا اسکریپت است که محبوبیت زیادی دارد)
  • Vue.Js
  • Ember

جاوا اسکریپت چگونه کار می‌کند؟

کدهای جاوا اسکریپت به کمک مرورگرها اجرا می‌شوند و کاربر می‌تواند نتیجه را مشاهده کند. در مرورگرها موتورهای پردازش وجود دارند که به خوانایی و درک زبان جاوا اسکریپت کمک می‌کنند. 

مشاهده این مطلب  خدمات افزایش سرعت سایت وردپرس

به زبان ساده در مرحله اول کدهای جاوا اسکریپت را ترجمه می‌کند. سپس در مرحله دوم به زبان ماشین کامپایل می‌کند تا کدها را بتواند اجرا کند. 

مهم‌ترین مرورگرهایی که می‌توانند این کار را انجام دهند به شرح زیر هستند.

  • موتور V8 برای مرورگرهای اپرا و کروم
  • موتور SpiderMonkey برای فایرفاکس
  • موتورهای Trident و Chakra برای ورژن‌های مختلف اینترنت اکسپلورر
  • موتور ChakraCore برای مرورگر Edge
  • موتورهای Nitro و SquirrelFish برای مرورگر سافاری

سئو جاوا اسکریپت چیست؟

با توجه به این که جاوا اسکریپت به موارد پایه‌ای سمت سرور و کاربر ارتباط دارد طبیعتاً در سئو و نتایج حاصل از آن تأثیرگذار است. مواردی که در ادامه مطرح می‌شود مهم‌ترین مباحثی است که باعث ایجاد ارتباط بین سئو و زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت می‌شود. 

  • بهینه‌سازی محتوا در فرایند خزش، رندر گرفتن و نتایج گوگل به کمک جاوا اسکریپت؛
  • بهینه‌سازی و رصد مشکلات سایت در نتایج رتبه‌بندی گوگل؛ 
  • اطمینان حاصل کردن از امن بودن و قابل بررسی بودن صفحات برای ایندکس شدن؛ 
  • بهبود و ارتقای زمان بارگذاری و لود شدن صفحات وب. 

این موارد باعث می‌شود نحوه عملکرد جاوا اسکریپت برای متخصص سئو اهمیت پیدا کند و برنامه‌نویسان با توجه به این مسائل کدنویسی کنند. 

تأثیر جاوا اسکریپت در سئو

سئو جاوا اسکریپت یکی از بخش‌های مهم سئو است که به نحوه کدهای زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت اشاره دارد. به صورت کلی این زبان برنامه‌نویسی بر روی سئو داخلی و بهینه بودن ساختار تکنیکال تأثیر دارد، مهم‌ترین تأثیر جاوا اسکریپت در سئو به شرح زیر است:

مکانیزم و نحوه رندر گرفتن صفحات سایت 

صفحات کدنویسی شده به کمک جاوا اسکریپت و فریم‌ورک‌های مرسوم آن در ظاهر برای کاربر مانند همه صفحات عادی شامل متن و تصویر و.. است، اما تفاوت‌هایی با کدهای دیگر دارد. در این صفحات با این که صورت داینامیک به DOM به هم وصل شده‌اند؛ اما در واقع صفحه برای بارگذاری به جاوا اسکریپت نیاز دارد. 

مشاهده این مطلب  کرال شد - ایندکس نشد (Crawled - currently not indexed)

به همین خاطر کدهای جاوا اسکریپت باید به خزشگرهای گوگل اجازه خزش و بررسی را به ربات‌ها بدهند تا صفحات بارگذاری شوند. 

نحوه ایجاد و خوانش لینک توسط ربات‌ها 

همان‌طور که می‌دانید گوگل از طریق لینک‌های موجود در صفحه از صفحات جدید آگاه می‌شود. به همین خاطر اطمینان از دردسترس‌بودن لینک‌ها برای ربات‌های گوگل بسیار مهم است. 

گوگل در مستندات خود اعلام می‌کند برای دسترسی بهتر از کدهای HTML و تگ href  برای لینک‌های داخلی استفاده کنید و تا حد امکان از پارامترهای div یا span یا کنترل‌کننده‌های جاوا اسکریپت در لینک‌سازی داخلی استفاده نشود. چرا که این موارد دسترسی خزشگرها را مسدود می‌کند. این حالت بهترین حالت استفاده از کدها معمولی و ساده برای لینک‌سازی است. 

اجرای تصاویر سایت به صورت لیزی لود

یکی دیگر از موارد مهم سئو جاوا اسکریپت مربوط به تصاویر لیزی لود می‌شود. به زبان ساده انسان‌ها با اسکرول کردن می‌تواند تصاویر موجود را صفحه را بعد از لود شدن ببینند. 

اما ربات‌های گوگل و موتور جست‌وجو این قابلیت ندارند. به همین خاطر نباید scroll در کدهای جاوا اسکریپت برای حالت lazy-loading وجود داشته باشد. 

زمان بارگذاری و لود صفحات وب برای کاربر

 یکی دیگر از موارد مهم سئو جاوا اسکریپت مربوط به سرعت لود صفحات برای کاربر است، مهم است که این صفحات در کمترین زمان ممکن در دسترس مخاطب قرار گیرند.

 به صورت کلی جاوا اسکریپت و کدهای آن زمان بیشتری برای لود شدن نیاز دارند. به همین خاطر در کدنویسی باید اجرای کدهای اولویت‌بندی شده و بعد از نمایش گذشتن المان‌ها و عناصر اصلی شروع به لود شدن کنند.

مشاهده این مطلب  افزونه های افزایش سرعت وردپرس

ابزارهای بررسی سئو سایت‌ جاوا اسکریپتی

برای ایجاد زبان مشترک بین برنامه‌نویس و متخصص سئو ابزارهایی هستند که ایرادات، مشکلات و وضعیت سئو سایت‌های جاوا اسکریپتی را مشخص می‌کند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

سرچ کنسول گوگل 

این ابزار به مانند داشبورد ایرادات و مشکلات احتمالی سایت را نمایش می‌دهد و ابزار مناسبی برای تشخیص ایرادات است. به کمک بخش‌های URL Inspection و Mobile-Friendly Test وضعیت کلی صفحات سایت را نمایش می‌دهد و به خطاها اشاره می‌کند. 

نتایج جست‌وجوی گوگل 

در صورتی که احساس می‌کنید صفحات سایت مشکل ایندکس شدن دارند و فرایند رندر گرفتن به خوبی انجام نمی‌شود، می‌توانید در بخش جست‌وجو site: example.com صفحاتی از سایت که ایندکس شده‌اند را مشاهده کنید. 

در صورتی که صفحه موردنظر شما در نتایج گوگل وجود ندارد، به احتمال زیاد ربات‌های جست‌وجو کنند یا فرایند رندر گرفتن مشکل دارد. 

بخش Dev Tools کروم

Dev Tools  یکی از راه‌های عیب‌یابی و رفع ایرادات سئو Javascript است، برای استفاده از این کار کافی است صفحه مورد نظر خود را باز کنید، کلیک راست کرده و بر روی گزینه View Source کلیک کنید. به راحتی می‌توانید کدهای مربوط به هر بخش سایت را مشاهده کنید. 

همچنین با کلیک بر روی  Inspect Elementمی‌توانید محتواهای جاوا اسکریپتی اجرا شده بر روی DOM را مشاهده کنید. 

اشتباهات رایج در مورد سئو جاوا اسکریپتی

دیدگاه و اشتباهات رایجی در حین استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت وجود دارد که باید به آن توجه شود و از این نظرات اشتباه دوری شود.

  • زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت به سئو سایت ضربه می‌زند. 
  • جاوا اسکریپت برای رندگرفتن و ایجاد خزش مناسب نیست. 
  • از div یا span در لینک‌های داخلی جاوا اسکریپت استفاده کنید.
  • از ابزارها برای بررسی مداوم لینک‌ها و صفحات کدنویسی شده استفاده نکنید.
  • از اسکرول کردن تصاویر در کدهای جاوا اسکریپتی استفاده کنید.
مشاهده این مطلب  تاثیر CDN در سئو سایت چقدر است؟

این موارد باعث ضربه زدن به سئو سایت می‌شود و اجازه نمی‌دهد مزایای جاوا اسکریپت استفاده شود. توصیه می‌شود برای اجرا سئو بهتر این سایت‌ها و پرهیز از این اشتباهات استفاده از مشاور سئو باتجربه و داشتن تیم برنامه‌نویسی حرفه‌ای را فراموش نکنید. 

سخن نهایی 

سئو جاوا اسکریپت یکی از موارد مهمی است که سایت کدنویسی شده باید به آن توجه کنند، زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت در سمت سرور و سمت کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان ارتباط مستقیمی با فرایند پردازش توسط مرورگرها دارد و ربات‌های گوگل هم به کمک خزیدن، رندن کردن و نمایش در نتایج صفحات جاوا اسکریپت را بررسی می‌کنند. 

در این مطلب در مورد تأثیر زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت در سئو وب‌سایت‌ها صحبت کردیم و نشان دادیم که مکانیزم کارکرد این زبان به چه شکلی بر سئو تأثیر می‌گذارد. در صورتی که وب‌سایت شما از جاوا اسکریپت استفاده می‌کند و نیاز به شماره و سئو تخصصی دارید از طریق صفحه خدمات سئو با ما در ارتباط باشید تا به سؤالات شما پاسخ دهیم.

جواد یاسمی
جواد یاسمی

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

افزایش سرعت وردپرس در لوکال هاست
افزایش سرعت وردپرس در لوکال هاست
وردپرس (WordPress) یکی از محبوب ‌ترین سیستم‌ های مدیریت محتوا (CMS) است که برای ایجاد وب‌ سایت‌ های داینامیک...
افزایش سرعت سایت های شلوغ
افزایش سرعت سایت های شلوغ
هر روز، اهمیت سرعت بارگذاری وب ‌سایت‌ها در جذب و نگه‌داری کاربران بیشتر می ‌شود. بازار رقابتی امروزی،...
بررسی امنیت سایت
بررسی امنیت سایت
بررسی امنیت سایت یکی از موضوعات مهمی است که در هنگام راه اندازی سایت بایستی به آن توجه کرد. یکی از اقدامات...
بهترین سایت‌های شرکتی
بهترین سایت‌های شرکتی
بهترین سایت‌های شرکتی نه تنها بر جذب مشتریان و ایجاد نگرش مثبت تاثیر دارند، بلکه هویت برند و ارزش‌های...
بررسی وضعیت سایت در گوگل
بررسی وضعیت سایت در گوگل
بررسی وضعیت سایت در گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار به شما کمک می‌کند تا مشکلات سایت خود را...
افزایش سرعت سایت بدون افزونه
افزایش سرعت سایت بدون افزونه
سرعت سایت یکی از نکات بسیار مهمی است که می‌تواند به ساده‌ترین شکل ممکن، رتبه گوگل شما را افزایش دهد....

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات سئو سایت و گوگل

میخوایید رتبه یک سرچ گوگل شوید؟

سفارش >> 09376996070