در این مقاله از وبسایت یاسئومی ارائه دهنده خدمات سئو به صورت حرفه ای و تخصصی، به آموزش سئو ووکامرس و نحوه ارتقا رتبه و کسب جایگاه های ویژه موتور های جستجو گر نظیر گوگل، بینگ و … میپردازیم.
آموزش سئو Woocommerce
قطعا سئو ووکامرس به معنای سئو فروشگاهی هم می باشد و استراتژی آن دقیقا مشابه آن است، با این تفاوت که در سئو سایت فروشگاهی شما می توانید با هر افزونه یا پلتفرم خاص فروشگاه ساز کار کنید ولی در این بخش میخواهیم به بزرگترین افزونه فروشگاه ساز که مخصوص وردپرس است یعنی ووکامرس بپردازیم.
هدف از سئو ووکامرس
هدف از سئو ووکامرس بیشتر به قصد فروش بهتر محصول، شناخت برند، افزایش مشتریان و همکاری با برند های برتر فروش و فروشگاهی است. به همین جهت باید به صورت دقیق به سمت افزایش رتبه برویم و رتبه های خود را افزایش دهیم.
مراحل مهم سئو ووکامرس
جهت آموزش نحوه سئو ووکامرس باید مراحل و گام هایی که در ادامه به آن میپردازیم را رعایت کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه گیری را از وبسایت فروشگاهی خود داشته باشیم. این مراحل به موارد زیر تقسیم می شوند:
- هدف گذاری دقیق کلمات کلیدی
- تدوین استراتژی دقیق سئو سایت
- سئو داخلی سایت ووکامرس
- سئو محتوا و تولید محتوا یونیک در آن
- سئو فنی و تکنیکال
- لینکسازی های دقیق خارجی و با کیفیت
هدف گذاری دقیق کلمات کلیدی
به صورت اصولی و از نظر تمامی موتور های جستجو به ویژه گوگل، در انواع سایت ها ما 5 نوع صفحه داریم:
- صفحه اصلی سایت ( که در خصوص برند یا شاخصه اصلی سایت صحبت می کند)
- صفحه مقاله (شامل عناوین آموزشی و کلیک آور برای سایت نظیر مقاله آموزش سئو سایت ووکامرسی)
- صفحه محصول ( شامل معرفی جامع محصول مورد نظر نظیر گوشی Iphone13 CH، 12 گیگ)
- صفحه دسته بندی مقاله (شامل صفحه ای اختصاصی که کاربران می توانند با مراجعه به آن مطلب موردنظر در دسته را بخوانند مانند دسته ترفند های موبایل)
- صفحه دسته بندی محصول ( صفحه ای که تمامی محصولات مرتبط با یک برند یا حوزه را در خود جا داده است نظیر صفحه محصولات گوشی سامسونگ)
بنابراین در گام اول از سئو ووکامرس باید سعی کنیم مطالب و مقالاتی که بناست در سایت کار کنیم را به طور کامل مشخص کنیم و در صدد سئو و پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط آن بکوشیم.
کار پیدا کردن کلمات کلیدی را می توان به کمک انواع ابزار های سرچ کلمه و خود موتور های جستجو فرا گرفت و کار کرد.
2- تدوین استراتژی دقیق سئو سایت
پس از پیدا کردن دقیق کلمات کلیدی اقدام به چینش استراتژی دقیقی در خصوص جای گذاری این کلمات و در ادامه محتوای آن می کنیم که برای کدام کلمات، مقاله تهیه کنیم و کدام کلمات، قابلیت استفاده در صفحه محصول را دارند.
در خصوص تدوین استراتژی سئو سایت ووکامرسی باید این را بدانید که، در اینگونه وبسایتها اولویت سئو سایت براساس سئو و رتبه گیری دسته بندی محصولات است.
3- سئو داخلی سایت ووکامرس
با برقراری نوشت ساختاری یونیک و مناسب و ساخت صفحات مهم بر اساس استراتژی رتبه گیری محصول و فروشگاه، اقدام به لینکسازی داخلی بین صفحات مهم و سئو کردن مطالب می رویم.
توجه کنیم که در سایت های فروشگاهی و ووکامرسی، اولویت با مطلبی یا صفحه ای است که بتواند خود را به خوبی برای گوگل پرزنت کند تا مشکلی برای صفحه و صفحات مشابه آن پیش نیاید.
در ادامه آن حتما باید عناوین و متا دیسکریپشن محصولات و مقالات به نحوی نوشته شوند که بتواند کاربر را به خود جذب کند و باعث توسعه صفحه و رتبه گیری آن شود.
4- سئو محتوا و تولید محتوا یونیک در آن
حال که صفحات محصول به خوبی تولید محتوا یونیک شدند و از مطالب سئو شده مناسب استفاده کردیم، نوبت به ساخت صفحات مقالات و حتی آپدیت محصولات می رسد که باید کارشناس تولید محتوا یا متخصص آن بتواند به صورت ویژه این کار را انجام دهد تا مطالب به نحوه احسنت به دست کاربر برسد و بتواند بسیار پیشرفت کند.
5- سئو فنی و تکنیکال
در سئو ووکامرس، اولویت طراحی سایت با کاربری مناسب و همچنین سرعت بالای بارگذازی محصولات برای کاربر بسیار اولویت دارد و باید از همان ابتدا به طور کامل آن را رفع کرد.
علت این عجله هم صرفا بابت این است که کاربر بتواند به طور ویژه محصول مدنظر خود را پیدا کند و اینکه اگر در آینده تعداد کاربران وبسایت گسترش یافت و میزان ریکوئست های ارسالی به سرور بالا باشد، سئو فنی و تکنیکال سبب شود، به خوبی سایت برای مخاطب بالا باشد.
از نکته های کلیدی دیگر در سئو ووکامرس این است که حتما باید به خوبی کرال باجت سایت را با معرفی ROBOTS.TXT مناسب، کنترل کنیم و نگذاریم اتفاق بدی برای سایت بیفتد و صفحات نامشخص ایندکس شوند.
لینکسازی های دقیق خارجی و با کیفیت
بخش مهم و رکن سو از سئو هر سایتی که باید به صورت کاملا استاندارد و اصولی در انواع سایتها رعایت شود، لینکسازی خارجی نظیر رپورتاژآگهی اصولی، وب 2، سوشال مدیا مارکتینگ، تبلیغاتی اصولی و دقیق و … است.
در سئو خارجی ووکامرس باید سعی شود بیشتر بر روی صفحات دستهبندی کار شود تا کاربران بیشتری بتوانند وارد صفحه محصول شوند و به خرید محصولات مدنظر ما بپردازند.
در خصوص تعداد فرآیند های اجرایی برای سئو خارجی باید این را بدانید که زمان مصرفی برای اینگونه سایت ها و صفحات بدین گونه است که باید به میزان سختی کلمه توجه کرد و سپس مشابه تدوین استراتژی سئو داخلی، برای سئو خارجی و تقویت آن ها هم فکری کرد.
نکات فنی در سئو ووکامرس
در ادامه به چند نکته کلیدی که باید حتما آنرا در سئو فروشگاه ووکامرس رعایت کنیم، آشنا میشویم:
1- سرعت سایت
در خصوص سرعت سایت در بند های قبل بسیار مفصل صحبت کردیم اما شما عزیزان میتوانید با رعایت چند نکته کلیدی و توصیه مهم آنرا به راحتی امکان پذیر کنید.
- سعی کنید تمامی تصاویر را به صورت WEBP یا کم حجم در سایت آپلود کنید.
- سایز تصاویر با تنظیمات ابعاد تصویر در طراحی سایت یکسان باشد.
- با استفاده از افزونه های تخصصی کش سایت را همیشه فعال نگهدارید.
- از بارگذاری تنبل تصاویر سایت یا LAZYLOAD استفاده کنید.
- از فشرده سازی فایل های CSS و JAVASCRIPT دریغ نکنید.
2- طراحی تجربه کاربری UI/UX
در وبسایت های فروشگاهی و ووکامرسی، تجربه رابط کاربری و استفاده از المان های جذاب و قابل پسند برای کاربران بسیار اهمیت دارد. بنابراین باید بسیار اصولی و درست صفحات را طراحی گرافیکی و ویژه کنیم تا کاربران بتوانند موارد مورد نظر خود را به خوبی پیدا کنند.
3- افزایش زمان ماندگاری کاربر
قطعا شما اگر بتوانید یک کاربر را در یک صفحه محصول بیشتر نگهدارید، قطعا می توانید احتمال درصد خرید محصول یا حتی بازدید سایت خود و به طبع رتبه گیری را بیشتر کنید.
در این خصوص شما می توانید فعالیت های مضاعف بسیاری را انجام دهید.
- تصاویر متعددی از محصول را درون صفحه آن قرار دهید.
- توضیحات جامع و سئو شده و مخاطب پسند بگذارید.
- مقایسه محصول را فعال کنید.
- نظرات محصول را فعال کنید.
- ویدیو ها و رسانه های معرفی محصول را قرار دهید.
- و….
جمع بندی
در این مقاله از وبسایت یاسئومی در خصوص آموزش سئو ووکامرس صحبت کردیم و دانستیم که چه موارد و ترفندهای سئویی را باید در خصوص بهینه سازی سایت های ووکامرسی رعایت کنیم.
در پایان از اینکه ما را تا انتهای مقاله همراهی کردید بسیار سپاسگزاریم. اگر سوالی در خصوص آموزش سئو ووکامرس داشتید با ما در بخش نظرات بپرسید.