در سال 2020 گوگل مفهوم جدیدی به نام “Web Vitals” را معرفی کرد که بر مجموعه کوچکی از معیارهای کلیدی برای ارزیابی تجربه صفحه شما تمرکز دارد.
این مجموعه کوچک با زمانبندیها و ممیزیهای بسیار برای ارزیابی عملکرد صفحه، نشاندهنده تاثیرگذارترین معیارهایی است که میتوان در راستای سادهسازی عملکرد دنیای وب بر آن تمرکز کرد.
هر معیار نشان دهنده یک جنبه کلیدی از تجربه صفحه، یعنی بارگذاری، تعامل و ثبات بصری است.
اهمیت Web Vitals بیشتر از این روست که نیمی از معیارهای محاسبه امتیاز عملکرد و 70٪ از کل امتیاز عملکرد را تشکیل می دهند.
انواع مختلف Web Vital
Web Vitals در GTmetrix بر سه معیار امتیاز عملکرد تمرکز دارد، یعنی:
- بزرگترین رنگ محتوایی (LCP)
- کل زمان انسداد (TBT)
- تغییر چیدمان تجمعی (CLS)
توجه داشته باشید که TBT به جای تاخیر ورودی اول (FID) استفاده میشود زیرا GTmetrix یک آزمایش مصنوعی است و FID یک متریک میدانی است که فقط از طریق گزارشهای تجربه کاربر (Chrome) CrUX در دسترس است.
دلیل اهمیت Web Vital ها
مجموعهای گسترده از معیارهای عملکرد وجود دارد و اگر یک توسعهدهنده حرفه ای نباشید، شاید تشخیص اینکه کدام یک را باید تجزیه و تحلیل و بهینهسازی کرد برایتان دشوار باشد. اما نگران نباشید . ما در شرکت یاسئومی با ارائه انواع خدمات سئو در حوزه افزایش سرعت این مشکل را برای شما حل خواهیم کرد.
Web Vitals به عنوان یک معیار ساده برای تجربه کاربر از نظر عملکرد درک شده، تعامل و لذت است.
وقتی عملکرد صفحه خود را در نظر می گیرید، این مجموعه کوچکتر معیارها باید اولین موردی باشد که به آن تمرکز می کنید.
بعلاوه، Web Vitals نمایانگر چیزی است که بازدیدکنندگان شما هنگام بازدید از صفحه شما برای اولین بار در ویوپورت های خود می بینند، یعنی محتوای بالای صفحه. چیزی که آنها ابتدا می بینند در نهایت بر درک آنها از عملکرد صفحه شما تأثیر می گذارد. در نهایت یکی از تاثیرات رعایت شاخص های web vital را میتوان در افزایش سرعت سایت خود مشاهده کنید.
تمرکز بر روی این سه معیار به شما امکان می دهد قبل از نیاز به بررسی بیشتر بهینه سازی های دیگر، دستاوردهای قابل توجهی را در عملکرد درک شده و واقعی به دست آورید.