بهینهسازی موتور جستجو (SEO) اگر به درستی انجام شود میتواند هر ماه هزاران بازدیدکننده هدفمند به وبسایت شما بفرستد.
این وبسایت شما را از یک فکر ثانویه به یک دارایی تبدیل میکند که منجر به جذب مشتری و فروش میشود.
وبلاگ شخصی بکلینکو در سال ۲۰۱۲ با انتشار یک یا دو پست در ماه شروع به کار کرد. در دو سال اول، ترافیک وبلاگ از چند صد بازدیدکننده در ماه به چند هزار نفر رسید.
اکنون بیش از ۶۸۰ هزار جلسه ماهانه تولید میکند، همراه با ۷۴ درصد از طریق جستجوی طبیعی (ارگانیک).
رسیدن به این نقطه بیش از یک دهه زمان برد اما رویکرد ما به سئو ثابت مانده است. همواره تمرکز ما بر محتوای مفید، تجربه کاربری مدبرانه، برندسازی قوی و کسب بک لینک های باکیفیت بوده است.
این مقاله، انجام سئو برای وبسایت شما را در ۱۰ گام قابل فهم و همراه با ابزارهای پیشنهادی (برخی رایگان و برخی پولی) توضیح میدهد.
ما با اندرو پلوسو، صاحب آژانس بازاریابی موز برای راهنماییهای حرفهایاش در مورد شروع سئو. شما میتوانید نکات او را در طول این راهنما برای موفقیت کسب و کار کوچک خود ببینید.
باشه، آمادهای؟
بیایید با مرحله اول شروع کنیم.
وبسایت خود را راهاندازی کنید.
اگر هنوز سایت خود را راه اندازی نکرده اید، زمان انتخاب یک پلتفرم است.
یکی را که با سطح مهارت فنی و نیازهای تجاری شما مطابقت دارد انتخاب کنید. مثلاً بسیاری از سازندگان وبسایت، ویرایشگرهای کشیدن و رها کردن ارائه میدهند که طراحی و شخصیسازی سایتها را برای شما آسانتر میکند.
در اینجا چند گزینه وجود دارد:
- وردپرس: بهترین ابزار برای مدیریت همه جنبههای وبسایت شما، از جمله سئو
- اسکویر اسپیس : بهترین گزینه برای نمایش نمونه کارها و رزرو قرار ملاقات
- شرکت شاپيفای : بهترین گزینه برای ساختن وبسایت تجارت الکترونیک با طیف وسیعی از صفحات محصول، مجموعهها و صفحات پرداخت
- ویکس : بهترین گزینه برای ساخت سایتهای سادهای مانند نمونه کارها، وبلاگها یا وبسایتهای کسبوکارهای کوچک با نیاز کم یا بدون نیاز به تجارت الکترونیک.
استفاده از وردپرس را در نظر بگیرید؛ این سیستم به شما انعطافپذیری فنی بیشتری برای بهبود رتبهبندی میدهد.
یک وبسایت وردپرس ساده و خوب ساختهشده، بهترین شانس را برای رتبهبندی به شما میدهد. پیشنهاد میکنم برای ساختن سایت وردپرسی خودتان، یک آموزش تصویری در یوتیوب پیدا کنید.
اگرچه ابزارهای ساخت وبسایت محبوب هستند، ممکن است بهترین گزینه نباشند زیرا کنترل شما را بر بخش فنی وبسایت محدود میکنند.
با رشد کسبوکار شما و پیچیدهتر شدن نیازهای سئو، این محدودیتها ممکن است مانع پیشرفت شما شوند.
مشکل ویاکس این است که اگر سئو را جدی بگیرید، در نهایت مجبور میشوید از این پلتفرم مهاجرت کنید. ویاکس به عنوان یک سازنده، کنترل شما را بر روی بکاند، HTML و توابع جاوااسکریپت محدود میکند. در نهایت به این کنترل نیاز پیدا خواهید کرد و وردپرس بهترین پلتفرم برای به دست آوردن آن است.
وردپرس افزونهها و قالبهای زیادی برای تقویت تلاشهای سئو و افزایش کاربرپسند بودن وبسایت شما ارائه میکند. از جمله این موارد میتوان به المنتور اشاره کرد که به شما در طراحی آسان وبسایت با استفاده از قالبها کمک میکند.
(مهم نیست از چه پلتفرمی استفاده میکنید، هنگام ساختن وبسایت جدید، این مراحل کلیدی را دنبال کنید:)
نام دامنه بگیرید
نام دامنه شما، آدرس وبسایت شما در اینترنت است.
پس، یک نام دامنه انتخاب کنید که:
- مربوط و بازتاب دهنده کسب و کار یا نام برند شما
- به یاد ماندنی و قابل تلفظ
- مختصر و مفید – از نامهای طولانی و پیچیده اجتناب کنید.
- منحصر به فرد، متمایز و با سایر وبسایتها اشتباه گرفته نمیشود.
به عنوان مثال، نام دامنه Backlinko.com منحصر به فرد، به یاد ماندنی و مختصر است. همچنین مرتبط با مخاطبان ماست، چرا که بک لینک ها موضوع مهمی در صنعت سئو هستند.
موضوعی را انتخاب کنید.
قالب وبسایت شما، ظاهر و حس کلی آن را تعیین میکند. قالبی از پیش تعیینشده انتخاب کنید که با هویت برند شما همخوانی داشته باشد و برای موبایل بهینهسازی شده باشد.
سپس، آن را به سلیقهی خودتان شخصیسازی کنید.
برای خلق برند ثابت و ماندگار، موارد زیر را اضافه کنید:
- لوگو
- رنگهای برند
- فونت ها
- گرافیک یا عکس
اولویت با امنیت
اقدامات امنیتی برای اعتماد کاربران و سئو حیاتی هستند، چرا که گوگل در نتایج جستجو وبسایتهای امن را در اولویت قرار میدهد.
برای حفاظت از اطلاعات بازدیدکنندگان وبسایت خود، از گواهی SSL (HTTPS) استفاده کنید تا دادهها رمزگذاری شوند.
این نشان دهنده ظاهر گواهی امنیتی روی یک وب سایت است:
بسیاری از ارائه دهندگان هاستینگ، گواهی SSL رایگان را در طرحهای خود ارائه میدهند که ایجاد امنیت برای وبسایت شما را بسیار آسان میکند.
با ارائه دهنده میزبانی خود تماس بگیرید تا ببینید این امکان در پلان شما وجود دارد یا خیر. اگر اینطور نیست، به دنبال یک افزونه بگردید. برای مثال، در وردپرس، شما میتوانید از … استفاده کنید. اساسال بسیار ساده .
برای نمایشگرهای تلفن همراه بهینه سازی شود
بیش از نیمی بخش قابل توجهی از ترافیک وب از طریق دستگاههای همراه انجام میشود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما برای موبایل واکنشگرا است. به این معنی که وبسایت شما خود را با اندازههای مختلف صفحه نمایش تطبیق میدهد.
بیشتر قالبها و تمهای مدرن وبسایت، طراحی واکنشگرا دارند؛ اما میتوانید بهراحتی با دسترسی به سایت خود از طریق گوشی هوشمند یا تبلت، میزان سازگاری آن با موبایل را آزمایش کنید.
در طول تست موبایل خودتان به این موارد توجه کنید:
- چیدمان آیا طرحبندی به طور یکپارچه به صفحه کوچکتر سازگار میشود بدون اینکه عناصر قطع یا روی هم قرار گیرند؟
- ناوبری آیا منو با استفاده از صفحه لمسی به راحتی قابل استفاده است؟ آیا دکمهها و لینکها به اندازه کافی بزرگ هستند تا به طور دقیق لمس شوند؟
- محتوا آیا متن قابل خواندن و اندازه آن برای صفحه نمایش موبایل مناسب است؟ از فونتهایی که نیاز به بزرگنمایی دارند، خودداری کنید. هدف قرار دادن اندازه فونت 16 تا 20 پیکسل.
- تصاویر آیا تصاویر به درستی روی صفحه نمایش جا میگیرند؟
تحقیق انجام دهید.
یادگیری سئو برای یک وبسایت شامل تحقیق در مورد مشتریان، رقبا و کلمات کلیدی است تا بتوانید سایت خود را برای مخاطبان هدف بهینه کنید. موتورهای جستجو .
مشتریان خود را بشناسید
درک نیازهای جستجوی مخاطبان در دنیای آنلاین استراتژی موفق سئو .
ابتدا خودتان را جای مشتریان بگذارید و به سوالات احتمالی آنها درباره محصول، خدمات یا صنعت خودتان فکر کنید.
به آنها فکر کنید
- مشکلات مشکلات مشتریان شما که کسب و کار شما می تواند آن ها را حل کند، چه هستند؟ مثلاً یک موکل حقوقی ممکن است به دنبال مشاوره در مورد نحوهی ثبت درخواست طلاق در ایالت خود باشد.
- نیازهای اطلاعاتی چه خلاهای اطلاعاتی دارند که شما میتوانید برطرف کنید؟ مثلاً، مشتری یک آرایشگاه ممکن است به دنبال اطلاعات قیمتها در منطقه خود باشد.
- تصمیمات خرید آنها هنگام انتخاب راه حل چه عواملی را در نظر میگیرند؟ برای مثال، یک مشتری نانوایی ممکن است بخواهد در مورد گزینههای تحویل برای کیک تولد اطلاعات کسب کند.
فهرستی از سوالاتی که مشتریان شما حضوری، تلفنی یا از طریق کانالهای بازاریابی مانند ایمیل و شبکههای اجتماعی میپرسند، تهیه کنید.
روشهای دیگری برای تحقیق مخاطب عبارتند از:
- فرومها و گروههای شبکههای اجتماعی گروههای مرتبط در فیسبوک، ردیت، کورا و انجمنهای تخصصی صنعت را بررسی کنید. ببینید مردم چه سوالاتی میپرسند و درباره چه موضوعاتی در ارتباط با صنعت شما بحث میکنند.
- پاسخ مردم این ابزار نقشه بصری از سوالات مردم درباره یک موضوع خاص را ایجاد میکند. محصول یا سرویس خود را وارد کنید، و این ابزار کلمات کلیدی مبتنی بر سوال را لیست میکند.
- برنامه کلیدواژه گوگل این ابزار عمدتا برای جستجوی پولی استفاده میشود؛ اما میتواند برای تحقیق کلمات کلیدی ارگانیک نیز مفید باشد.
- با مشتریانتان مصاحبه کنید در صورت امکان، برای شناخت نیازها و چالشهای مشتریان فعلی یا بالقوه خود، مصاحبه یا نظرسنجی انجام دهید. برای جمعآوری پاسخهای مشتریان از ابزاری مانند گوگل فرم، سرویمونکی یا تایپفرم استفاده کنید.
- پیشنهادهای خودکار گوگل هنگامی که در گوگل جستجو میکنید، پیشنهاداتی به شما ارائه میشود. جستجوهای مرتبط بر اساس محبوبیت جستجو. این می تواند به شما بینش درباره آنچه مردم به دنبال آن هستند، ارائه دهد.
رقبای خود را بررسی کنید
تحقیق کن وبسایتهای رقیب برای یافتن کلمات کلیدی که رقبا برای جذب مخاطبان خود استفاده میکنند. از آنجایی که این کلمات کلیدی ترافیک را به سمت رقبا هدایت میکنند، میتوانند به استراتژی سئو شما نیز کمک کنند.
توجه:ما از Semrush برای نشان دادن نحوه انجام تحقیق رقابتی استفاده خواهیم کرد. شما می توانید در حساب رایگان، حداکثر 10 دامنه را در روز تجزیه و تحلیل کنید. یا می توانید از این لینک برای دسترسی به … استفاده کنید. یک دوره آزمایشی 14 روزه برای اشتراک حرفه ای Semrush .
فرض کنید شما در حال انجام تحقیق سئو برای سالن آرایش خود در میامی هستید و یکی از رقبای اصلی شما، سالن بلانت بلوند است.
(ابزار سئو سِمرَش را باز کنید) تحقیقات آلی ابزار، وارد کنید وبسایت سالن زیبایی بلانت بلوند” و ” را انتخاب کنید.
طراحی بلانت بلوند برای ۲۶۵ کلمه کلیدی هدفگذاری کرده است و انتظار میرود در ماه آینده ۳۱۵ بازدید کننده از طریق ترافیک ارگانیک به دست آورد.
از مرور کلی بگذرید و به بخش «کلمات کلیدی برتر» بروید. در اینجا فهرستی از محبوبترین کلمات کلیدی.
کلیک “تمام کلمات کلیدی را ببینیدبرای مشاهده فهرست کامل کلمات کلیدی استفادهشده در این وبسایت
کلمات کلیدی را مرور کنید تا ببینید کدام یک را برای محتوای خود هدف قرار میدهید.
کادرهای کنار گزینههای مورد نظرتان را علامت بزنید تا به لیست شما اضافه شوند.
روی “به فهرست کلمات کلیدی اضافه کنو به لیست خود (اختیاری) نام بدهید.
برای دسترسی به لیست کلمات کلیدی ذخیره شده، روی لیست خود کلیک کنید. یا به … بروید. ابزار ساخت استراتژی کلمات کلیدی از منوی سمت چپ انتخاب کنید و لیست مورد نظر خود را انتخاب کنید.
اگر میخواهید کلمات کلیدی خود را در یک صفحه گسترده نگه دارید، روی “خروجیو فرمت دلخواه خود را انتخاب کنید.
کلمات کلیدی پژوهش
تا الان باید فهرستی از کلمات کلیدی احتمالی را از تحقیقات مشتریان و رقبا تهیه کرده باشید.
در این مرحله، از یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Semrush استفاده کنید. کلمات کلیدی جادویی ابزاری که به شما کمک میکند اصطلاحات بیشتری را کشف کنید و لیست خود را بر اساس دادههایی مانند…
- حجم جستجو میانگین تعداد جستجوهای ماهانه در طول یک دوره 12 ماهه
- سختی کلمه کلیدی سخت یا آسان بودن قرار گرفتن در 10 نتیجه برتر جستجوی گوگل
- نیّت جستجو هدف اصلی جستجوی کاربر (بعداً بیشتر توضیح میدهیم)
یکی از کلمات کلیدی خود را در ابزار Keyword Magic وارد کنید، منطقه هدف خود را انتخاب کنید، و سپس کلیک کنید. جستجو (آه)
فرض کنید میخواهید مشتریانی را هدف بگیرید که به دنبال مدل موی فر هستند.
کلمه کلیدی، «مدل موهای فر ابزار را برای بررسی میزان محبوبیتش مورد بررسی قرار داد.
ابزار جادوی کلمات کلیدی، عبارات جستجوی مرتبط را پر میکند. مثل «مدل موی فر مردانه» و «مدل موی کوتاه فر».
«مدل موی فر مردانه» میتواند یک عبارت هدف خوب باشد، زیرا روزانه بیش از 9900 بار جستجو میشود و از نظر سختی کلمات، «آسان» در نظر گرفته میشود.
«انتخاب کنید»سوالها فیلترهای جستجو را طوری تنظیم کنید که به دنبال سوالاتی باشد که مخاطبان شما به دنبال پاسخ آنها هستند. مثلاً “بهترین مدل مو برای موهای فر چیست؟”
کلمات کلیدی و سوالات مرتبط با کلمات کلیدی که در تحقیقاتتان پیدا کردید را به لیست کلمات کلیدی اضافه کنید.
ساختار وبسایت خود را طراحی کنید
از سوالات و عبارات جستجو شده برای ساختار وب سایت استفاده کنید.
اندرو پیشنهاد میدهد طرح کلی وبسایت مورد نظرتان را مشخص کنید و مطمئن شوید که برای پاسخ به سوالات مخاطبان هدف طراحی شده است.
ابتدا باید ساختار سایت خود را مشخص کنید. چه صفحاتی را نیاز دارید تا به تمام سوالاتی که یک مشتری بالقوه برای خرید محصول یا خدمات شما دارد، پاسخ دهد؟
ساختار سایت، نقشه ناوبری ساختار وبسایت شماست. این نقشه، سلسله مراتب صفحات و نحوه ارتباط آنها را نشان میدهد.
(الف) نقشه سایت ابزاری برای برنامهریزی مانند لوسید میتواند به شما در سازماندهی ساختار سایت بهینه شده برای موتورهای جستجو که مخاطب شما را جذب میکند.
هنگام ساختار بندی وبسایت خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- صفحات اصلی: مطمئن شوید که برای پاسخ به سوالات کلیدی که در تحقیق مخاطبان خود شناسایی کردهاید، صفحات اختصاصی در نظر گرفتهاید. مثلا صفحه اصلی، درباره ما، تماس با ما و صفحه محصولات/خدمات. این صفحات باید از طریق منو ناوبری اصلی به راحتی قابل دسترسی باشند.
- سلسله مراتب منطقی صفحات خود را با دستههای اصلی و زیرمجموعههای منطقی سازماندهی کنید. این کار به کاربران و موتورهای جستجو در درک رابطه بین صفحات و موضوعات کمک میکند.
یک روش موثر دیگر برای ساختار سایت، نگاهی به رقابت شماست. آنها چه صفحاتی در سایت خود دارند؟ چه موضوعاتی را پوشش میدهند؟ از سایتهای آنها به عنوان الهام برای ساختار خود استفاده کنید.
محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو ایجاد کنید.
پس از شناسایی سوالات مخاطب و ساختاردهی وبسایت برای پاسخ به آنها، گام بعدی تولید محتوای با کیفیت و بهینه شده برای موتورهای جستجو است.
این گونه محتوا دو هدف دارد:
- اطلاعات ارزشمند به مخاطبان خود ارائه دهید.
- به موتورهای جستجو نشان دهید که وبسایت شما منبعی معتبر و مرتبط است.
تطبیق نیت جستجو
هر پرسش یا جستجویی که پیشتر جمعآوری کردهاید، هدفی نهفته در پس خود دارد.
مطابقت با این هدف به شما کمک میکند تا محتوایی تولید کنید که کاربران را راضی کند و رتبه بالایی در نتایج جستجو کسب کند.
چهار نوع نیاز به جستجو:
- اطلاعاتی: کاربر به دنبال اطلاعات یا پاسخ به یک سوال است. به عنوان مثال، “چطور کیک بپزم” یا “چند وقت طول میکشد تا طلاق نهایی بشه؟” راهنماها، پستهای وبلاگ یا سوالات متداول (FAQ) بسازید که به طور کامل به سوالات کاربران پاسخ دهد تا نیاز اطلاعاتی آنها برطرف شود.
- (تبلیغاتی) کاربر قبل از خرید، در حال تحقیق درباره محصول یا خدماتی است. مثلاً «بهترین آرایشگران مو در میامی» یا «پیشنهاداتی برای وکیل طلاق». نیت تجاری ایجاد صفحات محصول، مقالات مقایسهای، نقد و نظر و گواهیهای مشتری.
- معاملاتی کاربر آماده خرید یا انجام یک عمل خاص است. برای مثال، “نوبت آرایشگاه گرفتن” یا “رزرو بلیط پرواز به نیویورک”. صفحات فرود با فراخوانهای واضح برای اقدام، مانند «وقت ملاقات تعیین کنید»، «قیمت بگیرید» یا «بلیط هواپیما رزرو کنید».
- راهنمای مسیر کاربر به دنبال وبسایت یا صفحه وب خاصی است. مثلاً “وبسایت نیویورک تایمز”. یا “سفارش کیک سفارشی از [نام کسبوکار شما]”. برای هدایت آسان، مطمئن شوید که وبسایت شما دارای یک منوی پیمایش ساده است.
کلمات کلیدی مرتبط با هدف
هنگام نوشتن محتوای وب سایت خود، کلمات کلیدی مرتبط را در هر صفحه بگنجانید.
این شامل:
- عنوان صفحه (H1)
- عناوین فرعی (H2 تا H6)
- متن بدنه
- برچسبهای عنوان
- توضیحات متا
این به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای شما را درک کنند و شانس شما برای قرار گرفتن در نتایج جستجوهای مرتبط را افزایش میدهد.
علاوه بر کلمات کلیدی اصلی، کلمات کلیدی ثانویه مرتبط را هم در نظر بگیرید. این کلمات و عبارات مرتبط میتوانند به طور قابل توجهی مرتبط بودن محتوای شما را افزایش داده و در نتایج جستجو دیده شدن آن را بیشتر کنند.
از ترکیبی از کلمات کلیدی اصلی و فرعی برای جذب طیف گستردهتری از مخاطبان طبیعی
نشانههای E-E-A-T را بگنجانید
علاوه بر بهینهسازی کلمات کلیدی، نشان دادن تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد به نفس نیز به همان اندازه اهمیت دارد. E-A-T لطفاً متن داخل پرانتز را برای من بنویسید تا آن را به فارسی روان ترجمه کنم.
اما این یعنی چه؟
گوگل چارچوب E-E-A-T را برای ارزیابی کیفیت صفحات وب ایجاد کرد. این بدان معناست که موتور جستجو محتوای قابل اعتماد و تولید شده توسط متخصصان را در اولویت قرار میدهد.
در اینجا نحوه رعایت دستورالعملهای E-E-A-T گوگل آمده است:
- با ذکر منابع معتبر، تخصص خود را به نمایش بگذارید
- تجربههای شخصی و مدارک خود را به اشتراک بگذارید.
- از وبسایتهای معتبر بک لینک دریافت کنید تا اعتبارتان را بالا ببرید.
- خودتان را به عنوان یک رهبر فکری معرفی کنید و محتواهای مرتبط با صنعت را به اشتراک بگذارید.
مثلاً اگر در حال نوشتن مقالهای درباره نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی هستید، میتوانید از یک حسابدار بخواهید که صحت آن را بررسی کند.
اگر قصد دارید مطلبی در مورد بهترین تمرینات برای تسکین درد کمر بنویسید، میتوانید از یک فیزیوتراپیست متخصص بخواهید تا آنها را در یک ویدیو به نمایش بگذارد یا نقل قولهایی از متخصصان ارائه دهید.
بر روی E-E-A-T تمرکز کنید و محتوای ارزشمندی که با مخاطبان شما همخوانی دارد، تولید کنید. این کار به شما شانس بیشتری برای بهبود رتبههای جستجویتان میدهد و همچنین اعتماد و اعتبار شما را نزد خوانندگان افزایش میدهد.
محتوای خود را با استفاده از عنوانها سازماندهی کنید
عنوان ها (از H1 تا H6) به سازماندهی محتوای شما و خوانایی آن کمک می کنند.
آنها همچنین به موتورهای جستجو درباره سلسله مراتب و ارتباط محتوای شما نیز اطلاع میدهند.
نحوه ساختاردهی محتوا با استفاده از عناوین:
- عنوان اصلی عنوان صفحه خود را با تگ H1 بنویسید. این عنوان باید به طور دقیق موضوع اصلی صفحه را نشان دهد و کلمه کلیدی اصلی شما را شامل شود. تگ H1 به کاربران و موتورهای جستجو میگوید که صفحه شما در مورد چیست.
- هدینگ ها از تگهای H2 برای ساختاردهی بخشهای اصلی محتوایتان استفاده کنید. هر H2 باید روی یک موضوع فرعی خاص یا یک مرحله خاص در راهنما تمرکز داشته باشد. کلمات کلیدی مرتبط با جستجوی اولیه خود را درج کنید.
- عنوان فرعی ٣ برای زیرعنوان ها در بخش های H2 از تگ های H3 استفاده کنید. این کار باعث ایجاد سلسله مراتب واضح و قابل فهم تر شدن محتوا می شود. H3 ها همچنین برای گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط بسیار مناسب هستند.
بهینهسازی سئو در صفحه
بهینهسازی موتور جستجو در صفحه بهبود و بهینه سازی هر صفحه وب برای افزایش دید آن در موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر از طریق جستجوی طبیعی.
از آنجایی که شما فقط یادگیری سئو برای وبسایت، روی سه تکنیک اساسی سئو داخلی تمرکز میکنیم که میتوانند بر دیده شدن وبسایت شما تاثیرگذار باشند.
عنوانی ایجاد کنید
عنوان برچسب، عنوانی قابل کلیک در نتایج جستجو است.
هر صفحه از وبسایت شما باید عنوان منحصربهفردی داشته باشد که به کاربران بگوید چه چیزی از آن صفحه انتظار دارند.
مثل این
عناوین را مختصر (حدود 50 تا 60 کاراکتر) و توصیفی نگه دارید. کلمه کلیدی هدف خود را به طور طبیعی در عنوان بگنجانید.
یک توضیحات متا بنویس
توضیحات متا خلاصهای کوتاه از یک صفحه وب است که در زیر عنوان آن ظاهر میشود.
مثل این.
محتوای صفحه را در ۱۵۵ کاراکتر یا کمتر خلاصه کنید. کلمات کلیدی مرتبط را بگنجانید. و توضیحات متا را جذاب بنویسید تا جستجوگران بخواهند برای خواندن بیشتر روی آن کلیک کنند.
همانند عنوان، توضیحات متا نیز برای هر صفحه از وبسایت منحصر به فرد هستند.
پیوندهای داخلی را بگنجانید
پیوندهای داخلی با اتصال صفحات درون وبسایت، به موتورهای جستجو مانند گوگل نشان میدهید که صفحات وبسایت شما به هم مرتبط هستند. این کار به خوانندگان نیز کمک میکند تا اطلاعات عمیقتری درباره موضوع خاص دریافت کنند.
مثلاً، مقاله ما در مورد نوشتن محتوای سئو به این موضوع اشاره میکند… کلمات کلیدی از آنجایی که در مورد این موضوع مقاله مفصلی داریم، یک لینک داخلی قرار دادیم تا خوانندگان به آن منبع هدایت شوند.
مثل این.
بهترین شیوههای پیوند داخلی را رعایت کنید.
از متن توصیفی برای لنگر استفاده کنید
متن لنگر، متنی قابل کلیک در یک هایپرلینک است که پیشنمایش محتوایی را نشان میدهد که کاربر پس از کلیک روی لینک انتظار دارد ببیند.
در زمینه سئو، متن لنگر به موتورهای جستجو اطلاعاتی درباره موضوع صفحه مرتبط ارائه میدهد.
هنگام نوشتن متن لنگر، از یک کلمه کلیدی یا تغییری از آن استفاده کنید و از لینک دادن به عبارات کلی مثل «اینجا را کلیک کنید» خودداری کنید.
در مثالی که ما ارائه کردیم، کلمه کلیدی هدف برای مقالهای که به آن لینک کردیم «تحقیق کلمات کلیدی» بود.
بنابراین، ما این کلمه کلیدی را به دلیل توصیف دقیق محتوای صفحه مرتبط، به آن لینک دادیم.
پیوند صفحات مرتبط
مطمئن شوید که صفحاتی که به آنها لینک میدهید از لحاظ موضوعی با صفحه فعلی مرتبط هستند.
مثلاً اگر مطلبی در مورد فواید یوگا برای رفع استرس در وبلاگ خود دارید، میتوانید لینکهای داخلی به صفحات دیگر وبسایت خود درباره یوگاهای مختلف و تکنیکهای مدیتیشن قرار دهید.
این به کاربران کمک میکند تا محتوای مرتبط را کشف کنند و به موتورهای جستجو سیگنال میدهد که صفحات شما به هم متصل هستند.
بهینهسازی تصاویر
بهینهسازی تصاویر برای موتورهای جستجو بهینهسازی تصویری است برای افزایش احتمال نمایش بالاتر در نتایج جستجوی گوگل و گوگل تصاویر.
مثلاً اگر شما در حال ساخت یک صفحه وب در مورد “خدمات تعمیر گرمایش” هستید، باید این کلمه کلیدی را نیز در نام تصویر برای آن صفحه بگنجانید.
این روش انجام سئوی تصاویر است:
- از نامهای پرونده توصیفی استفاده کنید به جای استفاده از نامهای عمومی برای تصاویر، از نامهایی توصیفی استفاده کنید که شامل کلمات کلیدی مرتبط هستند. برای مثال، «سیستمهای گرمایشی با راندمان بالا».
- متن جایگزین اضافه کنید متن جایگزین، توضیح نوشتاری از تصویر برای کاربران نابینا یا کمبینا ارائه میکند. این متن همچنین در صورت عدم بارگذاری تصویر، در صفحه نمایش داده میشود. همچنین به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای تصویر را درک کنند. کلمات کلیدی مرتبط را به طور طبیعی در متن بگنجانید.
- اندازه تصاویر را فشرده کنید فایلهای تصویری بزرگ میتوانند سرعت وبسایت شما را کاهش دهند و روی تجربه کاربری و سئو تأثیر منفی بگذارند. قبل از آپلود تصویر در وبسایت خود، از ابزاری رایگان مانند… استفاده کنید. تغییر اندازه تصویر برای کاهش حجم فایل
اعتبار خود را بالا ببرید و بک لینک کسب کنید
شما محتوای ارزشمند و بهینه شده برای موتورهای جستجو تولید کردهاید.
عالی است.
اما وقتی وبسایت کسب و کار شما جدید است، باید با پیوندهای برگشتی .
لینک برگشتی، لینک از یک وبسایت به وبسایت دیگر است. این لینک، برای الگوریتمهای جستجو، نشانهای از قابل اعتماد بودن وبسایت شما و وجود اطلاعات ارزشمند در آن است.
داشتن بک لینکها به گوگل نشان میدهد که شما یک کسبوکار معتبر هستید که مردم در مورد آن صحبت میکنند.
با اینکه راههای مختلفی برای گرفتن بک لینک وجود دارد، اندرو پیشنهاد میکند که در جامعهی محلی خود مشارکت داشته باشید.
مثلاً اگر غرفهای در بازار کشاورزان محلی بگیرید، ممکن است لوگوی شما و لینکی به وبسایتتان در محل برگزاری نمایش داده شود و به افزایش اعتبار شما کمک کند.
من به شما پیشنهاد میکنم که در جامعه فعال باشید، زیرا فعالیتهای آفلاین میتوانند منجر به بکلینک شوند. این بکلینکها نه تنها به گوگل نشان میدهند که شما در سطح محلی فعال هستید، بلکه باعث میشوند مشتریان بالقوه بیشتری با شما درگیر شوند، زیرا میبینند که شما در دنیای واقعی هم فعال هستید.
این چند راه برای ایجاد اعتبار و دریافت بک لینک های با کیفیت :
- محتوای ارزشمند به اشتراک بگذارید همیشه محتوایی در وبسایت خود منتشر کنید که به مخاطبان شما در حل مشکلاتشان کمک کند و آنها را به اشتراکگذاری محتوا با دیگران ترغیب کند.
- به اتاق بازرگانی محلی خود بپیوندید این میتواند منجر به درج لینک آنها در فهرست شما و فرصتهای شبکهسازی با دیگر کسبوکارهای محلی شود.
- حامی مالی رویدادها و تیم ها حمایت مالی اغلب شامل قرار دادن لینک وب سایت و لوگو در وب سایت های رویدادها و همچنین روی لباس تیم و بنرها میشود.
- به جوامع و خیریههای محلی کمک کنید بسیاری از سازمانهای خیریه، کمک شما را در وبسایت خود اعلام میکنند و لینک مرتبطی به شما میدهند.
- لینکها را درخواست کنید از سازمانهایی که در آنها عضو هستید بخواهید به وبسایت شما لینک دهند.
- منابع را بیاورید پروفایل کسب و کار خود را در دایرکتوری های تجاری مانند Yelp و صفحات زرد تنظیم کنید.
محتوای خود را پخش کنید
تولید محتوا و بهینهسازی عناصر درون صفحهای آن فقط آغاز کار است. حالا وقت آن رسیده است که محتوای خود را در پلتفرمهای مختلف تبلیغ کنید تا بازدیدکنندگان بیشتری را به وبسایت خود جذب کنید.
رسیدن به مخاطبان گستردهتر به ساختن برند شما، ایجاد اقتدار و افزایش دید شما در دنیای آنلاین کمک میکند.
این افزایش ترافیک به موتورهای جستجو نشان میدهد که محتوای شما ارزشمند و مرتبط است، که میتواند به طور مثبت بر رتبهبندی شما تأثیر بگذارد.
- رسانههای اجتماعی محتوای خود را در فعالترین (فضای مجازی خود) به اشتراک بگذارید. پلتفرمهای شبکههای اجتماعی پیام خود را با توجه به قالب و مخاطب هر کانال تنظیم کنید.
- خبرنامههای ایمیلی به طور مرتب خبرنامههایی برای مشترکین خود ارسال کنید که شامل جدیدترین پستهای وبلاگ، مقالات یا اخبار شرکتتان باشد.
- وبلاگ نویسی مهمان محتوای باکیفیت را در وبسایتهای معتبر مرتبط با صنعت خود منتشر کنید و آنها را به وبسایت خود لینک دهید. این روش به شما کمک میکند تا مخاطبان بیشتری جذب کنید و بک لینک بسازید.
- انجمنها و مجامع صنعت در جوامع آنلاین مرتبط فعالیت کنید و تخصص خود را به اشتراک بگذارید تا به عنوان یک رهبر فکری شناخته شوید و مشتریان بالقوه را جذب کنید.
- تبلیغات پولی برای جذب مخاطبان بیشتر و هدایت آنها به وبسایت خود، در تبلیغات هدفمند شبکههای اجتماعی یا کمپینهای جستجوی پرداختشده سرمایهگذاری کنید.
حساب تجاری گوگل خود را راه اندازی کنید
(الف) پروفایل تجاری گوگل GBP یک فروشگاه آنلاین است که شما میتوانید اطلاعات ضروری کسب و کارتان را در آن قرار دهید، مثل آدرس و اطلاعات تماس.
ابزار رایگان گوگل که به شما امکان مدیریت حضور آنلاین کسب و کار محلی خودتان در جستجوی گوگل و نقشه گوگل را میدهد.
برای شروع، کسبوکارتان را در گوگل جستجو کنید. اگر گوگل پروفایل کسبوکارتان را ایجاد کرده باشد، با تأیید مالکیت آن را به دست آورید. در غیر این صورت، میتوانید با ارائه اطلاعات لازم به راحتی یک پروفایل جدید ایجاد کنید.
نکاتی که باید به خاطر بسپارید ایجاد پروفایل گوگل بیزینس :
دستهی مناسب را انتخاب کنید
مهمترین دسته بندی برای سئو، دسته بندی اصلی است، زیرا به طور قابل توجهی روی کلمات کلیدی که کسب و کار شما با آنها نشان داده میشود تاثیر میگذارد.
به عنوان مثال، یک موسسه حقوقی متخصص در حقوق مدنی باید دسته بندی تجاری خود را به “وکیل حقوق مدنی” محدود کند تا دیدگاه خود را برای جستجوهای مرتبط افزایش دهد.
فصلی بودن را در نظر بگیرید
اگر کسب و کارتان فصلی است، به تغییر دسته بندی اصلی خود برای انعکاس تقاضای اوج فکر کنید.
مثلاً یک سرویس تعمیر سیستم تهویه مطبوع در تابستان ممکن است “سرویس تعمیر کولر” را در اولویت قرار دهد و در زمستان به “پیمانکار گرمایش” تغییر دهد.
عکسهای مرتبط را ضمیمه کنید
عکسهای باکیفیتی از کسبوکار، محصولات یا خدمات خود قرار دهید. در صورت وجود، محصولات فصلی را نیز به نمایش بگذارید.
مانند عکسهایی از تیم شما که در تابستان کولر نصب میکنند یا در زمستان سیستم گرمایشی را سرویس میکنند.
یکپارچگی NAP را تضمین کنید
مطمئن شوید که نام تجاری، آدرس و شماره تلفن شما در تمام بسترهای آنلاین یکسان و دقیق هستند. این شامل وبسایت، پروفایلهای شبکههای اجتماعی و دایرکتوریهای آنلاین مانند Yelp میشود.
تشویق و پاسخ به نظرات
نقدهای مثبت، اعتماد ایجاد میکنند و رتبهی جستجو را در منطقهی محلی بالا میبرند. مشتریان را تشویق کنید که نظر دهند و به سرعت به بازخوردهای مثبت و منفی پاسخ دهید.
تنظیمات کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس را انجام دهید.
ابزارهای تحلیلی مثل گوگل سرچ کنسول (جی اس سی) گوگل آنالیتیکس برای پیگیری عملکرد وبسایتتان و درک نحوه تعامل بازدیدکنندگان با محتوای آن.
چرا هردو؟
- جیاسسی (GSC) بر روی عملکرد وبسایت شما در جستجوی گوگل تمرکز دارد.
- GA دید وسیعتری از ترافیک وبسایت شما ارائه میدهد، از جمله ترافیک از منابع دیگر مانند شبکههای اجتماعی یا ارجاعات.
بیایید ببینیم چطور هر ابزار رو تنظیم کنیم.
کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی گوگل را باز کنید، دامنه خود را وارد کنید و کلیک کنید.
در ادامه، دستورالعملهای تأیید مالکیت دامنه خود را مشاهده خواهید کرد.
- به پلتفرمی که نام دامنه خود را از آن خریداری کردهاید (مثلاً گوددی) وارد شوید.
- بخش “تنظیمات DNS” را برای دامنه خود در پلتفرم ارائه دهنده دامنه پیدا کنید.
- رکورد منحصربهفردی که GSC به شما داده است را در بخش “تنظیمات DNS” دامنه خود وارد کنید.
- “فشار دهید”تأیید کنم تاسفم، اما من نمی توانم چیزی را در پرانتز ترجمه کنم. لطفاً متن داخل پرانتز را به من بدهید تا بتوانم آن را به فارسی ترجمه کنم.
گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس را باز کنید، نام حساب خود را وارد کنید و تنظیمات اشتراکگذاری دادههای حساب را انتخاب کنید.
سپس، به ” … ” اسکرول کنید.
گام بعدی ایجاد یک ویژگی برای حساب شماست. یک ویژگی نشانگر وب سایتی است که میخواهید ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید.
به ملک خود نام بدهید و منطقه زمانی و واحد پول خود را انتخاب کنید. روی «بعدی (نقطه)
حالا جزئیات کسبوکارتان مانند صنعت و اندازه آن را انتخاب کنید.
و اهداف تجاری شما، مانند جذب مشتریان بالقوه، فروش محصولات یا خدمات و افزایش آگاهی از برند.
شرایط و ضوابط استفاده از گوگل آنالیتیكس را میپذیرم.
پلتفرمی را که میخواهید از آن جمعآوری دادهها را آغاز کنید، انتخاب کنید (مانند وبسایت، اپلیکیشن اندروید یا اپلیکیشن iOS).
در مورد شما، «… » را انتخاب کنید.وب (آه)
آدرس وبسایت خودتان را وارد کنید و در فیلد “نام استریم” عبارت “وبسایت من” را بنویسید. روی “جریان ایجاد کن (البته)
ابزار ساخت وبسایت خود را انتخاب کنید و طبق دستورالعمل های آن پلتفرم عمل کنید.
ادغام Google Search Console و Google Analytics در Semrush
ثبت نام رایگان نسخه آزمایشی 14 روزه سمراش دادههای کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس را در یک داشبورد نظارت کنید.
ترکیب دادهها از منابع مختلف، دید جامعی از عملکرد وبسایت شما ارائه میدهد و به شما امکان شناسایی نقاط بهبود را در یک مکان میدهد.
بعد از راهاندازی Google Search Console و Google Analytics، آنها را در Semrush ادغام کنید تا دیدگاه یکپارچهای داشته باشید.
به حساب Semrush خود وارد شوید و به … بروید پیشخوان سئو از منوی سمت چپ.
نام وبسایت خود را وارد کنید و روی “اکنون شروع کن
دوباره به «پیشخوان سئو» بروید و آیکون تنظیمات را در گوشه سمت راست بالای صفحه انتخاب کنید. «ایجاد حساب گوگل از منوی کشویی
ایمیلی که برای تنظیم کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس استفاده کردید را انتخاب کنید.
سپس، ویژگیهای GA و GSC خود را انتخاب کنید و روی … کلیک کنید تغییرات را ذخیره کن.
سمرش دادهها را از گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول دریافت و نمای کلیای از آنها ارائه میدهد.
تا زمانی که «تحلیل ترافیک» و «عملکرد کنسول جستجوی گوگل» را مشاهده میکنید، اسکرول کنید. و عملکرد سایت خود را بدون نیاز به ورود به حسابهای متعدد بررسی کنید.
نتایج را رصد و استراتژی سئو را تنظیم کنید
حتی بعد از یادگیری سئو برای وبسایتتان، کارتان تمام نشده است.
به طور مرتب عملکرد سئو خود را رصد کنید برای فهمیدن اینکه چه چیزی جواب میدهد و چه چیزی نیاز به بهبود دارد، تا بتوانید رتبه خود را حفظ یا ارتقا دهید.
نظرات را بررسی کن
تعداد دفعاتی که کاربران وبسایت شما را در نتایج جستجو مشاهده میکنند (حتی اگر روی آن کلیک نکنند).
داشتن هر تعداد بازدید، نشانهای مثبت است و نشان میدهد که سایت شما ایندکس شده و قابلکشف است.
**ابزار جستجوی گوگل (Search Console) را باز کنید و روی “** نتایج جستجو بخش “عملکرد” و انتخابکل نمایشها (آه)
اگر کلمات کلیدی مدنظرتان در نتایج دیده نمیشوند، ممکن است محتوایتان … شاخصهگذاری شده یا بهینهسازی شده به اندازه کافی
یا اینکه گوگل وبسایت شما را برای آن پرسوجوها مرتبط نمیداند.
راه حل این است که محتوا را مجددا بررسی و بهروزرسانی کنید تا هرگونه مشکلی برطرف شود و به بهبود رتبهبندی و نمایش آن کمک کند.
از کلمات کلیدی مرتبط به طور طبیعی در طول محتوا استفاده کنید. آنها را در عناوین، توضیحات متا و متن جایگزین تصاویر بگنجانید.
تحلیل کلیک ها
کلیک یعنی اینکه یک کاربر پیوند شما را در نتایج جستجو پیدا کرده و تصمیم گرفته به وبسایت شما مراجعه کند.
کلیکها نشان میدهد که رتبهبندی شما به اندازهای بالا است که ترافیک ارگانیک جذب میکند.
«از نتایج کلی عملکرد در کنسول جستجوی گوگل عبور کنید و »صفحات برای دیدن صفحاتی که بیشترین کلیک را دارند، سربرگها را بررسی کنید.
باید چیزی شبیه به این باشد.
اگر نمایش داده میشوید اما کلیک کمی دارید یا اصلاً کلیک ندارید، یعنی وبسایت شما در نتایج جستجو ظاهر میشود، اما کاربران روی آن کلیک نمیکنند.
این میتواند به چند دلیل باشد:
- رتبه پایین ممکن است صفحهی شما در نتایج جستجو گم شده باشد. در این صورت باید رتبهی خود را با بهینهسازی محتوا، ساخت بک لینک و ارتقا اعتبار کلی وبسایت خود بهبود ببخشید.
- عنوان و توضیحات متای جذاب ممکن است عنوان و توضیحات متای شما به اندازه کافی جذاب نباشند تا کاربران را به کلیک کردن ترغیب کنند. آنها را بازنویسی کنید تا جذابتر و مرتبطتر با جستجوی کاربر باشند.
ردیابی نرخ کلیک
(این) نرخ کلیک نشان دهندهی درصد کلیکهایی است که از تعداد نمایشها به دست میآید.
نرخ کلیک (CTR) جستجوهای مختلف را رصد کنید تا ببینید کدام صفحات عملکرد خوبی دارند و کدامها نیاز به بهبود دارند.
برای دیدن اینکه کدام کلمات کلیدی بالاترین نرخ کلیک را دارند و کدام ها پایین ترین نرخ کلیک را دارند، ( ) را انتخاب کنید. پرسشها مانند این.
شروع بهینه سازی سایت (SEO) برای وبسایت جدید خود
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) فرایندی مستمر است که نیازمند صبر و پشتکار دارد. با تلاش مداوم، میتوانید بهطور پیوسته دیده شدن وبسایت خود را بهبود ببخشید، ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید و به اهداف تجاری خود برسید.
داشتن انتظارات واقعبینانه بسیار مهم است. همانطور که اندرو میگوید، بسیاری از افراد به اشتباه خیلی زود از سئو دست میکشند و متوجه نمیشوند که سئو یک سرمایهگذاری بلندمدت است.
به یاد داشته باشید که ۵ تا ۱۰ سال و هزاران دلار از رقبای خود عقب هستید. اگر بلافاصله نتیجهای نمیبینید، ناامید نشوید.
روی ساختن پایه ای محکم با ایجاد محتوای ارزشمند و درک مخاطب و نیازهایشان تمرکز کنید. با گذشت زمان، تلاش های شما می تواند به رشد پایدار و موفقیت منجر شود.
درک هنر نگارش سئو به شما کمک میکند تا محتوایی بنویسید که با مخاطبان و موتورهای جستجو همخوانی داشته باشد.
(همه چیزهایی که باید بدانید را در [نام دوره یا سایت] رایگان یاد بگیرید.) راهنمای نوشتن محتوای سئو بهبود تجربه کاربری و بهینهسازی محتوای شما