اگر شما هم از آن دست سئو کارها و وبمسترها هستید که ایندکس شدن صفحات سایتتان به یک چالش تبدیل شده، این مطلب را با دقت مطالعه کنید، چرا که به بررسی مفهوم و مکانیزم ایندکس شدن صفحات سایت به کمک الگوریتم کافئین میپردازیم و به این سؤال پاسخ میدهیم که نحوه عملکرد الگوریتم کافئین به چه صورت است؟
الگوریتم کافئین چیست و چه کاری انجام میدهد؟
الگوریتم کافئین در سال 2009 منتشر شد، این الگوریتم مسئول شناسایی صفحات سایتها، ایندکس کردن صفحات و رصد کردن صفحات بهصورت آنلاین است. کافئین بر خلاف الگوریتمهای قبلی با دقت و سرعت بیشتر صفحات را ایندکس، با سرعت 50 برابر به نسبت رویکردهای سابق صفحات را شناسایی میکند و نتایج جدیدتر و تازهتر را در معرض نمایش قرار میدهد. این الگوریتم با این که بهصورت مستقیم روی رتبهبندی نتایج گوگل تأثیر نمیگذارد و برای نتایج گوگل الگوریتمهای مشخصتری وجود دارد، اما بهصورت غیرمستقیم در نتایج گوگل اثرگذار است.
چرا گوگل الگوریتم کافئین را معرفی کرد؟
اهمیت ایندکس شدن صفحات، اطلاع گوگل از آپدیت صفحات سایت و ایندکس مجدد آن ها در نمایش گوگل از جمله مهم ترین دلایلی بود که گوگل اقدام به معرفی الگوریتم کافئین کرد. به کمک این الگوریتم میتوان هر نوع محتوایی که به عبارت جستوجو شده کاربر نزدیکتر باشد را خیلی زودتر از آنچه که قبلاً ممکن بود به کاربر نمایش دهد. کافئین گوگل در ارائه نتایج بهتر و بیشتر به کاربران و کمک غیرمستقیم وبمسترها نقش مؤثری دارد و در فرایند ایندکسینگ نقش مثبت و مؤثری از خود به جا گذاشت.
مزایای الگوریتم کافئین
الگوریتم کافئین مزایای زیادی دارد که باعث شده تحول قابل توجهی در موتور جستوجوی گوگل ایجاد کند. موارد زیر مهمترین مزایای الگوریتم کافئین گوگل به نسبت الگوریتمهای قبلی است که باعث ایجاد تحول در گوگل و نحوه ارائه نتایج شده است:
۱- سرعت بالای ایندکس
این الگوریتم سرعت قابلتوجهی به نسبت سایر الگوریتمهای قدیمی دارد و میتواند بهصورت زنده اقدام به ذخیره و کراول صفحات کند. همچنین تلاش میکند با افزایش سرعت پردازش صفحات نتایج زنده و دقیقتری به کاربران ارائه کند.
۲- اندازه ایندکس مطالب
این الگوریتم تعداد ایندکس صفحات را بهاندازه ۷۰ درصد افزایش داده و باعث شده کاربران در زمان جستجو نتایج بهتری را در اختیار داشته باشند. در حال حاضر به دلیل ویژگی مقیاسپذیری این الگوریتم میتواند همزمان با افزایش سایت امکان ایندکس بالا را فراهم کند.
۳- ارتباط منطقی بین عبارت و نتایج
الگوریتم کافئین این قابلیت را دارد بین نتایج جستجو و عبارت جستجو شده ارتباط منطقی و مفهومی پیدا کند. به زبان ساده کاربر آن چه را که سرچ میکند تازهترین و مرتبطترین را به کاربران نمایش میدهد.
۴- افزایش تعداد کاربران جذب شده
به دلیل اینکه الگوریتم کافئین با سرعت بالایی صفحات را ایندکس و بهروزرسانی میکند، این قابلیت را دارد در هر لحظه مطالب جدیدی را به کاربران نمایش دهد و این تنوع باعث افزایش تعداد کاربران و جستوجو کنندگان میشود.
۵- افزایش ظرفیت ذخیرهسازی گوگل
این الگوریتم باعث شده شاخص ایندکس گوگل به طرز قابلتوجهی رشد کند و تعداد صفحات ایندکس شده بیشازپیش شوند. در نهایت این الگوریتم به افزایش ظرفیت ذخیرهسازی گوگل کمک میکند.
کدام وبسایتها تحتتأثیر گوگل کافئین قرار گرفتند؟
الگوریتم کافئین بر خلاف سایر الگوریتمهای گوگل رویکرد جریمه محور ندارد و اثر منفی بر روی سایتها از خود به جا نمیگذارد، اما در صورت عدم توجه به ایندکس صفحات و آپدیت آنها امکان افت رتبه و کاهش ترافیک سایت وجود دارد. به همین دلیل وبسایتهای بدون استراتژی و مدیریت درست سئو تحتتأثیر منفی این الگوریتم قرار میگیرند.
الگوریتم کافئین و تحول در ایندکسینگ
یکی از مهمترین تحولهای این الگوریتم در بحث ایندکس شدن بود. تا قبل از 2009 سرعت ایندکس شدن صفحات بسیار کند بود و با تأخیر چند روزه نتایج را بهروزرسانی میکرد، اما امروزه بهصورت لحظهای اقدام به ایندکس کردن صفحات میکند. برای مثال اگر بازی آلمان و فرانسه در حال برگزاری باشد، با سرچ این عبارت بهصورت لحظهای نتایج را به کاربر نمایش میدهد. تأثیر الگوریتم کافئین روی کاربران
بعد از انتشار این الگوریتم آپدیت نتایج گوگل نسبت به قبل 50 درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش حاکی از آن است کاربران از نتایج حاصل از این الگوریتم راضی هستند. آپدیت الگوریتم پنگوئن باعث شد تا همواره کاربران امکان دسترسی به جدیدترین مطالب ایندکس شده را داشته باشند. همچنین امکان دسترسی به مطالب وبسایتهای نوپا هم برای کاربران فراهم شود.
کاربران بعد از این الگوریتم میدانستند که اگر میخواهند به محتوای بهروز و دقیق دست پیدا کنند میتوانند از موتور جستوجوی گوگل استفاده کنند.
تفاوت الگوریتم کافئین و الگوریتم پاندا
بعد از انتشار الگوریتم کافئین و افزایش تعداد صفحات ایندکس شده، صفحات ضعیف که محتوای کاربرپسند نداشتند در بین صفحات ایندکس شده قرار گرفتند. بهعلاوه زمان زیاد سپری نشد که تعداد زیادی از وبسایتهای ضعیف با محتوا کم و اسپم وارد نتایج گوگل شدند. به همین دلیل گوگل با هدف ارائه نتایج با کیفیت به لحاظ محتوا، الگوریتم پاندا را منتشر کرد. این الگوریتم وبسایتهای ضعیف، بی محتوا که مورد رضایت کاربر نبودند را شناسایی میکرد و با جریمه کرد مانع از ایندکس شدن و رتبه گرفتن آنها میشد.
در واقع میتوان گفت الگوریتم پاندا بهعنوان مکمل الگوریتم کافئین عمل، از ایندکس شدن محتواهای ضعیف جلوگیری و به رشد وبسایتهای دارای محتوای یونیک و کاربر پسند کمک کرد. الگوریتم کافئین جریمهای برای وبسایتها ندارد، اما الگوریتم پاندا با جریمه کردن سایتها متقلب و ضعیف امکان رشد و ایندکس شدن این وبسایتها را کاهش میدهد.
آیا الگوریتم کافئین بر رتبهبندی وبسایتها تأثیر میگذارد؟
در واقع الگوریتمهای گوگل بهتنهایی نمیتوانند بر روی نتایج گوگل و رتبهبندی وبسایتها تأثیرگذار باشند، اما همانطور که میدانید این الگوریتم به همراه سایر الگوریتمها به بهبود نتایج گوگل و افزایش کیفیت رتبهبندی وبسایتها کمک میکنند.
وظیفه این الگوریتم ایندکس کردن صفحات است تا بعدها به کمک الگوریتم پاندا محتوا بررسی و بعد به کمک الگوریتم پنگوئن لینکسازیها آنالیز شود.
خلاصه الگوریتم کافئین
الگوریتم کافئین یکی از الگوریتمهای تحول آفرین گوگل است که در بحث ایندکس کردن مطالب تأثیر بسزایی از خود به جا گذاشت. به کمک این الگوریتم امکان تسریع در فرایند ایندکس کردن صفحات، تشخیص بهروزرسانی آنها فراهم شد و کاربران با صفحات بیشتری برای مشاهده کردن روبهرو شدند. این الگوریتم با این که بهتنهایی نمیتواند بر روی نتایج رتبهبندی تأثیر بگذارد، اما بهعنوان مکمل سایر الگوریتمها میتواند به وبسایتها کمک کند، در واقع وبسایتهایی که نرخ ایندکس بالایی دارند زودتر توسط الگوریتمهای پاندا و پنگوئن بررسی میشوند و شانس کسب رتبه بهتر را خواهند داشت.
کافئین به دلیل ارتباطی که با ایندکس شدن صفحات دارد، نقطه شروع رقابت در نتایج گوگل بوده و در وبسایتهای مختلف حائز اهمیت است. به همین دلیل در استراتژی و اجرای سئو باید به نحوه همسویی با آن فکر کرد و استانداردهای آنها را رعایت کرد. در صورتی که در مورد الگوریتم کافئین گوگل سؤال یا ابهامی دارید میتوانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید، اما اگر در بحث ایندکس شدن مطالب و نحوه آپدیت صفحات مشکل دارید میتوانید از طریق صفحه مشاوره سئو با ما در ارتباط باشید تا تیم سئو یاسئومی این مشکل شما را برطرف کند.