در مقاله جامع نکات تقویم محتوایی بهصورت جامع و اثربخش به این سؤال پاسخ میدهیم که تقویم محتوایی چیست؟ و چه ابزارهایی که برای ساخت یک تقویم محتوایی لازم داریم؟
در ادامه بهصورت گامبهگام مسیر طراحی یک تقویم محتوایی را در دستور کار قرار میدهیم و از زوایای مختلف این ابزار کاربردی را مورد بررسی قرار میدهیم.
تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوا یا تقویم سردبیری ابزاری است که بین کارشناسان محتوا، مدیران محتوا، سئوکارها و افراد درگیر بامحتوا یکپارچگی و هماهنگی ایجاد میکند. همچنین ابزاری است که وظایف، زمانبندی و نحوه اجرای فعالیتهای مربوط به محتوا را مدیریت میکند.
به کمک تقویم محتوا زمان اجرای هر فعالیت، مسئول مستقیم آن و نحوه ارتباط واحد با هم را میتوان فراگرفت. با این کار امکان ارزیابی و مدیریت فرایندها میسر میشود. مدیران ارشد میتوانند وضعیت رشد پروژه بهخوبی مورد سنجش قرار دهند.
مزایای تقویم محتوایی
تقویم محتوایی مزایای کاربردی زیادی دارد که باعث شده امروزه کسبوکارهای زیادی داشتن تقویم سردبیری را به یک اولویت جدی خود تبدیل کنند و برنامههای زیربنایی محتوایی خود را با کمک تقویم محتوایی اجرا کنند.
از مهمترین مزایای تقویم محتوایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سازماندهی و اولویتبندی فعالیتهای محتوایی سایت، سوشال و …؛
- امکان تحلیل و بررسی وضعیت و سنجش وضعیت فعلی تیم ؛
- ایجاد نظم و استمرار در واحد توزیع محتوا و ارتقا کیفیت کار؛
- جلب اعتماد موتورهای جستوجوی و الگوریتم شبکههای اجتماعی؛
- ایجاد اعتماد و تعامل سازنده بین برند و مخاطبان آن؛
- هماهنگ شدن اعضای تیم و کاهش خطای انسانی.
بهخاطر همین مزایا است که متخصصین و مشاورین کسبوکار تأکید جدی دارند تقویم محتوایی الزامی حیاتی است. تقویم محتوایی از کاربردیترین مواردی است که با کمترین هزینه ممکن اثرات خوبی از خود به جا میگذارد.
کاربردهای تقویم محتوایی
تقویم محتوایی کاربردهای فراوانی در کسبوکارها دارد و باعث میشود مزایای ذکر شده به ثمر بنشیند، از جمله کاربردهای تقویم محتوایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- به کمک تقویم محتوایی میتوان استراتژیهای محتوایی، سئو و سوشالمدیا را بهروزرسانی کرد و به لایههای زیرین سازمان این استراتژی را انتقال داد.
- میتوان شکافها و کیوردگپها را پیدا کرد و با تعیین دستورالعمل و درج آن از ظرفیت کیوردگپها استفاده کرد.
- پیداکردن نیاز مخاطبان و ایجاد ارتباط یکپارچه با مخاطبان باهدف تعامل و کشف نیازهای آن
این موارد از کاربردهای مهم استفاده از تقویم محتوایی است و توجه به آن بسیار اهمیت دارد.
ابزارهای ساخت تقویم محتوایی
برای ساخت تقویم محتوایی ابزارهای مختلف و متفاوتی وجود دارند که بسته به ساختار مجموعه، نیازمندیها و اهدافی که دارند میتوانند از ابزارهای مختلف و متفاوت استفاده کنند.
در ادامه ابزارهای ساخت تقویم محتوا را مورد بررسی قرار داده و به معرفی کوتاه هرکدام از این ابزارها خواهیم پرداخت، طبیعتاً هیچکدام از این ابزارها برتری مطلق بر همدیگر ندارد و هرکدام در جایگاه خود کاربردها و امکانات خاصی دارند.
گوگل شیت
یکی از قویترین و درعینحال کاربردیترین ابزارهای گوگل است که برای ساخت تقویم بهشدت کارایی دارد و افراد بهصورت آنلاین میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
قابلیت تعیین سطح دسترسی، ادیت آنلاین شیتها، وصل کردن به سایر ابزارهای گوگل و… را دارد. این ابزار به دلیل رایگان بودن و عدم نیاز به دانش پیچیده، طرفداران زیادی دارد و برای ساخت تقویم محتوایی مناسب است.
ترلو
ترولو یک پلتفرم مدیریت پروژه و تسک است که بهراحتی میتوان از آن برای ساخت تقویم استفاده کرد، در ترول بهراحتی میتوان تسک و فعالیت کرد، وظایف و نقش هر فرد را تعیین کرد و نقشهای مختلف به آنها داد. این ابزار تا حد مشخصی رایگان و بعد از آن نیازمند پرداخت دلاری است.
لوملی
یک ابزار پیشرفته برای تیمهای حرفهای است که خدمات فراتر از تقویم به کسبوکارها ارائه میدهد، این ابزار خارجی است و نیاز به پرداخت حق اشتراک ماهانه دارد.
میزیتو
یک ابزار خوب ایرانی که قابلیت ساخت تقویم محتوایی را دارد. در این ابزار علاوه بر ایجاد تقویم میتوان با همکاران خود چت کرد، گانت چارت را رسم و تمامی رخدادها را ثبت و ضبط کرد. این ابزار ایرانی، پلن رایگان و پولی دارد و قابلیت اجرا بر روی سرورهای سازمانی را هم دارد.
این ابزارها میتوانند فرایند طراحی ابزار را راحت کنند و در خلق یک ابزار کارآمد مؤثر باشد؛ اما نکته مهم این است که به این ابزارها چگونه یک تقویم محتوایی طراحی کنیم. در ادامه گامهای ساخت یک تقویم محتوایی را با هم مرور میکنیم.
ساخت تقویم محتوایی
اگر بااهمیت تقویم در کسبوکار، مزایا و ابزارهای ساخت تقویم سردبیری آشنا شدید، در ادامه گامهای مهمی که برای طراحی یک تقویم محتوایی خوب لازم است، صحبت میکنیم.
گام اول: هدف را مشخص کنید.
به چه دلیل از تقویم محتوا استفاده میکنید؟ و این تقویم چه جایگاه در فرایند تولید، توزیع و مدیریت محتوا دارد؟ در واقع باید مشخص کنید که صرفاً یک زیرساخت میخواهید تا بدانید چه کسی تولید محتوا میکند، چه کسی منتشر کند یا میخواهید تمامی فرایندهای ارتباطی و تعاملی را از صفر تا صد مدیریت کند.
مشخصکردن میزان انتظار از تقویم، افراد درگیر در این کار و نحوه دسترسی به اطلاعات نقش مهمی در طراحی تقویم محتوایی دارد.
سعی کنید اهداف، انتظارات، نحوه استفاده از آن بهصورت بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت در نظر بگیرید و برای هر قسمت بهصورت جداگانه تدوین کنید.
گام دوم: ابزار را انتخاب کنید
بر اساس گام اول مشخص کنید از کدام ابزار میتوانید استفاده کنید، توصیه میشود حتماً دیدگاه سایر افراد تیم را جویا شوید و اطمینان حاصل کنید اکثریت از آن استقبال میکنند.
در انتخاب ابزار به یاد داشته باشید باید چند ویژگی مهم در آن ابزار وجود داشته باشد تا بتوان طراحی درستی را صورت داد:
- قابلیت تعیین سطح و ایجاد دسترسی برای افراد تیم را داشته باشد.
- در دیوایسهای مختلف مانند سیستم، گوشی و تبلت دسترسی به کاربران داده شود.
- امکان ذخیره فایل و تعامل با افراد بر مبنای چت یا کامنتگذاری وجود داشته باشد.
- رابط کاربری ساده، بهینه و سریعی داشته باشد.
- قابلیت اتوماتیک کردن بخشی از فعالیتها را داشته باشد.
- با نیازها و انتظارات و منابع مالی و انسانی شما هم راستا باشد.
باتوجهبه این موارد میتوانید یک ابزار مناسب انتخاب کرده و فرایندهای خود را بر روی آن اجرا کنید.
گام سوم: تقویم محتوا برای کجاست؟
در گام سوم مشخص کنید از این تقویم برای کجا میخواهید استفاده کنید؟ برای وبلاگ است یا اینستاگرام و لینکدین یا همه؟ متناسب با این سؤال میزان اولویت هر کانال و نوع محتوا را مشخص کنید. برای مثال در لینکدین پستهایی کاربردی با فرمت ویدئو و در بلاگ پستهای آموزشی با ارائه اطلاعات عمیق، با این مکانیزم مشخص میشود که نحوه توزیع محتوا چگونه است.
گام چهارم: چه چیزی منتشری می کنید؟
در این مرحله تعیین کنید باید چه محتوایی، با چه عناوینی، توسط چه کسی و با همراهی کدام شخص باید مشخص شود.
- در قدم اول تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید و لیست محتواهای موردنظر را استخراج کنید.
- در قدم دوم مشخص کنید هرکدام از این محتواها باید چه گایدلاینی داشته باشد و برای چه رسانهای مورداستفاده قرار میگیرد.
- در قدم سوم نویسنده و مسئول تهیه آن باید تعیین شود و هماهنگیهای لازم صورت گیرد.
این مرحله نیاز به هماهنگی و همکاری زیادی دارد. تعیین زمان شروع و اتمام کار از اهمیت بالایی برخوردار است، ثبت تمامی این موارد در صورت مستند، درج کامنت و نظرات دوستان دیگر میتوان مفید واقع شود.
گام پنجم: زمانبندی و ارزیابی کنید
در گام پنجم بهتر است زمان فعالیتها را بهصورت عددی و با رعایت توانمندی فرد مسئول آن، برآورد کنید. برای هر کانال فعالیتها را طبقهبندی کنید و نوع محتواها را برای هرکدام از آنها تهیه کنید. در نهایت مشخص کنید نحوه ارزیابی فعالیت و کار به چه شکل باشد.
گام ششم: تقویم را تکمیل و اجرا کنید
باتوجهبه این شش مورد در ابزار ارائه شده سعی کنید تقویم محتوا را تکمیل کرده، اطلاعات را وارد کنید و دسترسی و آموزش کار با تقویم را مشخص کنید.
بر روی اجرای تقویم نظارت کنید و بهصورت مستمر کارهای را پیگیری کنید. همچنین در فواصل زمانی مشخص با آپدیت تقویم و ایجاد بخشهای کاربردی، تقویم را کاملتر کرده و ایرادهای آن را بهبود ببخشید.
این شش مورد بهصورت خلاصه و ساده مسیر طراحی تقویم محتوای کاربردی و اصولی است که تمامی تقویمهای محتوا از آن پیروی میکنند.
نکته مهم در طراحی تقویم محتوا این است که میزان استفاده افراد تیم از آن زیاد باشد و رفتارهای غیربهینه و استفاده از روشهای غیر سازمانیافته مانند: پیام دادن در تلگرام یا واتساپ و تعاملات شفاهی کاهش پیدا کند.
سخن نهایی
تقویم محتوایی یکی از ابزارهای کاربری و ثمربخش است که کسبوکارها و مدیران بازاریابی بهمنظور یکپارچگی و ایجاد فرایند شفاف از آن استفاده میکنند.
مزایا و کاربردهای مختلفی دارد و تیمها به کمک ابزارهای کاربردی میتوانند تقویم محتوایی را برای تیم خود طراحی کنند.
در این مقاله بهصورت کامل در مورد تقویم سردبیری یا همان تقویم محتوایی صحبت شد، ابزارهای آن معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند.
سپس در شش مرحله فرایند طراحی تقویم محتوایی کاربردی مورد برسی قرار گرفت. درصورتیکه در مورد موضوعات مطرح شده سؤال خاصی دارید یا نیاز به طراحی تقویم محتوایی دارید با ما تماس بگیرید.
یک پاسخ
نمونه کجاست پس؟