بعد از تو یک وبسایت بساز ممکن است از خودتان بپرسید بهترین راه برای جذب مخاطب به آن چیست. شما می توانید راه های مختلفی را امتحان کنید – برای مثال، بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و شبکه های اجتماعی – اما پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) یکی از سریع ترین راه ها برای جذب بیشتر کاربران به وب سایت شما است.
در این مقاله، به اصول تبلیغات PPC و چگونگی کارکرد آن، از بهترین پلتفرمها برای استفاده و نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی، تا بهینهسازی کمپینهای شما، خواهیم پرداخت.
PPC چیست؟
(بازاریابی پرداخت به ازای کلیک) تبلیغات آنلاین مدل بازاریابی که در آن بازاریابان برای هر کلیک روی تبلیغاتشان در موتور جستجو پول پرداخت میکنند. برخلاف روشهای طبیعی جذب مخاطب به سایت یا صفحه وب مانند سئو، پی پی سی روی فرصتهای پولی برای جذب کلیک بیشتر تمرکز میکند.
وقتی کاربران عبارت جستجو را در موتور جستجو وارد میکنند، صفحه نتایج جستجو (SERP) لیستی از لینکها را به آنها نمایش میدهد. لینکهای بالای این لیست معمولا آگهیهای پرداخت به ازای کلیک (PPC) هستند و اگر روی یکی از آنها کلیک کنید، تبلیغکننده برای هر کلیک، مبلغی را پرداخت میکند.
تبلیغکنندگان از تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک برای جذب مخاطب بیشتر، افزایش فروش یا صرفا بالا بردن آگاهی از محصولات یا خدمات برند خود استفاده میکنند. از آنجایی که هدف از تبلیغات PPC متفاوت است، خود تبلیغات میتوانند بر روی مخاطبان یا بودجه مشخصی تمرکز کنند یا بر اساس کلمات کلیدی از پیش تعیین شده رتبهبندی شوند.
تبلیغات PPC چگونه کار می کند؟
از آنجا که شرکتها و برندهای زیادی برای جذب کلیک از سوی همان کاربران رقابت میکنند، تبلیغات PPC به سادگی کلیک و پرداخت نیستند. روش خاص خود را دارند.
هر بار که کاربری در موتور جستجویی مانند گوگل جستجو میکند، حراجیای برای تبلیغکنندگان مانند شما آغاز میشود تا برای جایگاه تبلیغاتشان پیشنهاد دهند. این حراجی بر اساس کلمات کلیدی و بودجه از پیش تعیین شده انجام میشود. تبلیغی که برنده حراجی میشود در صفحه نتایج جستجو (SERP) کاربر نمایش داده میشود و اگر کاربر روی آن کلیک کند، فقط در این صورت تبلیغکننده مبلغ پیشنهادش را پرداخت میکند.
تمام این فرآیند به صورت آنی در هر جستجو انجام میشود، بنابراین لازم است کمپینهای آماده برای ورود به حراج تبلیغات داشته باشید – این شامل ایجاد متن تبلیغ و تعیین بودجهای برای حداکثر هزینه برای هر کلیک است. در این فرآیند، همچنین کلمات کلیدی مرتبط را انتخاب میکنید که به تعیین جایگاه تبلیغ کمک میکنند.
اجرای تبلیغات PPC فقط به ایجاد تبلیغات جذاب که کاربران روی آنها کلیک میکنند، محدود نمیشود. باید مطمئن شوید که وقتی آنها به صفحه مورد نظر میرسند، در آنجا میمانند و اقدام میکنند.
سئو در مقابل تبلیغات کلیکی: تفاوت چیست؟
هر دو سئوی سایت و تبلیغات کلیکی از ابزارهای مشابهی (مثل کلمات کلیدی) برای هدایت ترافیک استفاده میکنند، اما در واقع، این دو روش کاملا متفاوتند. همانطور که قبلتر اشاره کردیم، سئوی سایت از رویکرد رایگان برای جذب هر کلیک استفاده میکند، مانند بهینهسازی محتوا به طوری که به طور طبیعی در نتایج جستجو (SERP) ظاهر شود. در مقابل، تبلیغات کلیکی، برای نمایش تبلیغات به کاربران، به کلیکهای پرداختنی متکی است.
هزینه تنها تفاوت بین سئو و پی پی سی نیست. زمان لازم برای روش تبلیغاتی زمان شروع تاثیرگذاری (تأثیرگذاری) آنها به طور قابل توجهی متفاوت است. SEO یک استراتژی ارگانیک است و نیاز به زمان برای رشد دارد و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا شاهد افزایش ترافیک وبسایت خود باشید. با PPC نتایج بر اساس مبلغی که مایل به پرداخت هستید تعیین می شود، بنابراین نتایج به سرعت مشاهده خواهند شد.
با این حال، تبلیغکنندگان نباید بین تبلیغات پولی و ارگانیک انتخاب کنند، بلکه باید هر دو را برای … استراتژی بازاریابی اگر تحقیق کلمات کلیدی برای استراتژی سئو خود را انجام دادهاید، میتوانید از آنها در کمپین PPC خود نیز استفاده کنید و شانس خود را برای رتبهبندی در صفحه نتایج جستجو (SERP) افزایش دهید. تبلیغات سئو، نسبت به تبلیغات PPC، نرخ تبدیل 2.4 درصدی دارد در حالی که نرخ تبدیل PPC، 1.3 درصد است. با استفاده از هر دو روش، میتوانید نرخ تبدیل خود را حتی بیشتر افزایش دهید.
بهترین پلتفرمهای تبلیغات کلیکی
چندین پلتفرم تبلیغات پرداخت به ازای کلیک وجود دارد، اما معمولاً وقتی از PPC صحبت میکنیم، منظورمان گوگل ادز یا مایکروسافت ادز (بینگ) است.
تبلیغات گوگل
تبلیغات در گوگل نیازی به معرفی ندارد، این پلتفرم انتخابی تبلیغکنندگانی است که میخواهند تبلیغات خود را به گستردهترین مخاطبان ممکن ارائه دهند. با این حال، از آنجایی که ۸۶.۶ درصد مردم برای یافتن پاسخ به سوالاتشان به گوگل مراجعه میکنند. رقابت در این زمینه بسیار شدید است و تبلیغات گوگل ممکن است از دیگر پلتفرمها گرانتر باشند.
تبلیغات مایکروسافت
(در حالی که “بگذار گوگل آن را جستجو کند” چندان جذاب نیست، مایکروسافت سهم بزرگی از) سه درصد از بازار موتور جستجو مخاطبان اینجا به اندازه ی قبل زیاد نیستند، اما این همچنین به معنای صرف هزینه ی کمتر برای کلیک ها خواهد بود. بسیاری از تبلیغکنندگان به تبلیغات مایکروسافت به عنوان یک بستر ثانویه برای کمپین PPC خود
تبلیغات فیسبوک
در حالی که معمولا شبکههای اجتماعی را به عنوان موتور جستجو نمیدانیم، تبلیغات فیسبوک به شما امکان میدهد کمپینهای تبلیغاتی پولی را مانند گوگل یا بینگ اجرا کنید. مانند گوگل ادز، میتوانید مخاطبان هدف را در فیسبوک نیز انتخاب کنید و تبلیغات به طور طبیعی در فید کاربران نمایش داده میشوند. از آنجایی که فیسبوک مالک اینستاگرام نیز هست، میتوانید از این پلتفرم تبلیغاتی برای اجرای کمپینهای پولی در هر دو شبکه اجتماعی استفاده کنید.
سایر پلتفرمهای تبلیغات کلیکی
به جز سه پلتفرم تبلیغاتی بالا، شاید بخواهید روی پلتفرم هایی مانند اینها هم پیشنهاد قیمت بدهید:
- ادرول
- ریوکندنت
- تبلیغ کننده
- تبلیغات آمازون
- ادبلید
- تبلیغات خرید و فروش
- ادرول
- بازاریابی تبلیغاتی
بهترین شیوههای اجرای کمپینهای تبلیغات کلیکی
در ادامه چند نکته و روش مهم برای راه اندازی کمپین PPC خودتان آورده شده است.
تحقیق کلمات کلیدی
احتمالا مهم ترین بخش ساخت اولین کمپین تبلیغات کلیکی (PPC) شما، تحقیق کلمات کلیدی است. برای شروع، روی اصطلاحات خاصی که مربوط به زمینه فعالیت شما هستند تمرکز کنید. سپس، به آرامی شروع به گسترش به اصطلاحات کمتر رایجی که ممکن است کاربران به دنبال آنها باشند کنید. ابزار برنامهریزی کلمات کلیدی گوگل لطفا متن داخل پرانتز را برای من بنویسید تا آن را به فارسی روان ترجمه کنم. اچرف و سمراش میتوانم در این مرحله در صرفهجویی در وقت شما کمک کنم.
مطمئن شوید که به دنبال کلمات کلیدی کوتاه، بلند و مرتبط میگردید. در نهایت باید به لیستی جامع از کلمات کلیدی مرتبط برسید که در کمپین خود هدف قرار میدهید. معمولا این لیست شامل صدها کلمه کلیدی میشود.
کلمات کلیدی منفی را نیز جستجو کنید، یعنی کلماتی که نمیخواهید برای آنها رتبهبندی شوید. حذف کلمات کلیدی منفی از کمپین PPC شما تضمین میکند که بودجه تبلیغاتی خود را برای کلیکهایی که برای شما کاربران با قصد بالا به ارمغان نمیآورند، هدر نمیدهید. به عنوان مثال، اگر صاحب یک کسبوکار کوچک هستید که کفش زنانه میفروشد، “کفش مردانه” میتواند یک کلمه کلیدی منفی باشد، زیرا شما نمیخواهید برای کلیکهای غیرضروری هزینه کنید.
به همین ترتیب، لیستی از کلمات کلیدی برندسازی شده که کاربران ممکن است برای جستجو استفاده کنند را ایجاد کنید. کلمات کلیدی برندسازی شده، عبارت های جستجو هستند که شامل نام برند شما، نام برند رقیب یا چیزی مشابه (از جمله غلط املایی های رایج) می شوند. برای مثال، در مورد برندی مثل نایک، کلمات کلیدی برندسازی شده شامل «کفش نایک»، «کجا نایک بخریم» یا حتی «کفش نیک» می شوند.
بودجه مناسب تعیین کنید
برای شروع فرآیند مزایده تبلیغات، برای هر کلمه کلیدی بودجه تعیین کنید. بودجه شما میتواند تعیینکننده شانس پیروزی تبلیغتان در مزایده باشد، بنابراین کلمات کلیدی را بهطور کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای کلماتی هزینه میکنید که احتمالاً بیشترین کلیک را به دست میآورند.
بعد از انتخاب کلمات کلیدی مورد نظرتان، برای هر کلمه کلیدی یا گروه تبلیغات بودجهای تعیین میکنید. این مبلغ حداکثر هزینه به ازای هر کلیک (CPC) برای هر پیشنهاد خواهد بود. بنابراین، فقط به این دلیل که بودجه ۱ دلاری برای یک کلمه کلیدی مشخص تعیین کردهاید به این معنی نیست که برای هر کلیک آن مبلغ را پرداخت خواهید کرد. در بیشتر موارد ممکن است 0.50 دلار پرداخت کنید، اما حداکثر مبلغی که پرداخت خواهید کرد ۱ دلار است.
تبلیغات با کیفیت بساز
هنگام اجرای کمپین تبلیغات کلیکی، کلمات کلیدی مناسب را هدف قرار دهید و مطمئن شوید که محتوای شما با جستجو مرتبط است. علاوه بر حداکثر هزینه هر کلیک، عواملی مانند امتیاز کیفیت و رتبه تبلیغ نیز در نمایش تبلیغ شما در صفحه نتایج جستجو نقش دارند.
امتیاز کیفیت تبلیغ شما به مفید بودن آن برای کاربران بستگی دارد. این امتیاز با در نظر گرفتن چندین معیار از جمله نرخ کلیک انتظار (CTR)، ارتباط آن با جستجوی اصلی کاربر و کیفیت.
هر چه امتیاز کیفیت شما بالاتر باشد، احتمال پرداخت هزینه برای هر کلیک کمتر خواهد بود. به طور مشابه، یک آگهی با امتیاز کیفیت پایین ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد. موتورهای جستجو اغلب تبلیغکنندگان با کیفیت پایین را جریمه میکنند، بنابراین اگر امتیاز پایینی دارید، آگهیهای شما ممکن است حتی در صفحه نتایج جستجو نمایش داده نشوند.
چگونه مخاطبان خود را با تبلیغات پرداخت به ازای کلیک هدف قرار دهیم
با تحقیق و استراتژی مناسب، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک میتواند به شما در رسیدن به مخاطبان هدف برای مشاهده کمپینهایتان کمک کند. کلمات کلیدی تنها راه برای هدف قرار دادن مخاطبان در کمپینهای PPC نیستند. شما همچنین میتوانید عناصر دیگری را برای تعریف دقیقتر کمپین خود هدف قرار دهید، مانند:
- دستگاه
- مکانیابی
- روز و ساعت
- جمعیت شناسی
- فعالیت آنلاین قبلی
- دستگاه
- فعالیت آنلاین قبلی
با هدف قرار دادن تبلیغات به صورت بسیار خاص، شانس بیشتری برای دیده شدن تبلیغ توسط مخاطب در زمان مناسب وجود دارد. به عنوان مثال، اگر میدانید که مخاطبان شما از تلفن همراه خود در شب برای خرید آنلاین استفاده میکنند و سن آنها بین 25 تا 45 سال است، میتوانید پارامترهای خاصی برای تبلیغات خود تنظیم کنید تا دقیقا این مشتریان را هدف قرار دهید.
میتوانید از این استراتژی برای تبلیغات بازاریابی مجدد نیز استفاده کنید. یعنی اگر مشتری روی تبلیغ پولی شما کلیک کرد، اما خریدی انجام نداد، میتوانید پیامهای تبلیغاتی متفاوتی به او نشان دهید یا از نوع دیگری از تبلیغات مانند تبلیغات نمایش، برای جلب توجه آنها.
مدیریت و بهینهسازی کمپینهای PPC
اجرای کمپینهای تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک به صورت «تنظیم و فراموش کردن» نتیجهای در پی نخواهد داشت. برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید به طور مرتب کمپین خود را رصد و بهروزرسانی کنید. هنگام تعیین اهداف، شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را انتخاب کنید تا موفقیت کمپینتان را اندازهگیری کنید.
برای سنجش موفقیت کمپین تبلیغاتی خود، اهداف خود را از قبل مشخص کنید. اینکه میخواهید آگاهی از برند را افزایش دهید، محصول جدیدی را تبلیغ کنید یا ترافیک وبسایت خود را بیشتر کنید، معیارهایی که برای سنجش موفقیت کمپین خود استفاده میکنید، متفاوت خواهد بود. اگر کمپین شما طبق برنامه پیش نرفت، سعی کنید کلمات کلیدی، بودجه هزینه به ازای کلیک (CPC)، هدفگیری کاربران یا ایجاد گروههای تبلیغاتی جدید را تغییر دهید.
بهینهسازی کمپین شما شامل آزمون و خطا برای یافتن کلمات کلیدی مورد توجه کاربران، زمان فعالیت آنها در هفته یا روز، هزینه تبلیغات و بهترین تبلیغات برای جذب ترافیک است. هدف هر تبلیغکننده از کمپین PPC، دستیابی به بهترین نتایج با کمترین هزینه کلیک است. کمپین خود را با روشهای زیر بهینهسازی کنید:
- مطمئن شوید گروههای تبلیغاتی شما به گونهای سازماندهی شدهاند که بتوانید ببینید آیا آنها به اندازه کافی روی کلمات کلیدی درست تمرکز میکنند یا خیر. همچنین میتوانید نوع مناسب تبلیغات را بررسی کنید – انواع مختلفی وجود دارد… از تبلیغات بومی به دیگران. به یاد داشته باشید که از … پیوندهای UTM برای ردیابی دقیق کمپینهایتان
- از افزونههای تبلیغاتی برای نمایش محصولات، اطلاعات تماس یا هر چیز دیگری که مخاطبان را درگیر میکند استفاده کنید.
- همیشه صفحه فرود خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که مرتبط، سریع بارگذاری میشود و تجربه کاربری بهینهای را ارائه میدهد.
- آزمایش A/B با استفاده از صفحات فرود مختلف برای یک آگهی یا متن آگهی متفاوت برای یک صفحه فرود مشابه انجام دهید.
- همیشه به دنبال کلمات کلیدی جدید یا تغییرات آنها باشید که ممکن است رقابت کمتری داشته باشند.
- به طور منظم کلمات کلیدی منفی را جستجو و اضافه کنید تا از هدر رفتن بودجه تبلیغات جلوگیری کنید.
- نوع تطبیق کلمات کلیدی خود را بهروزرسانی کنید تا بتوانید کلمات کلیدی گستردهتر را که ممکن است هزینه هر کلیک (CPC) کمتری نسبت به کلمات کلیدی دقیق داشته باشند، شامل کنید.