ChatGPT هنگامی که در نوامبر سال 2022 راه اندازی شد، در دنیای بازاریابی محتوا حس بسیار خوبی ایجاد کرد. گوگل به دنبال آن ربات چت هوش مصنوعی خود را با نام Bard در مارس 2023 منتشر کرد. اگر با این ابزارهای هوش مصنوعی مولد تازه کار هستید، ممکن است تعجب کنید که چگونه دو تا با هم مقایسه کن در اینجا خلاصه ای از تفاوت های بین ChatGPT و Bards است.
Google Bard در مقابل ChatGPT: آیا آنها یکسان هستند؟
قبل از اینکه به تفاوتها بپردازیم، بیایید با بررسی برخی از ویژگیهای مشترک Bard و ChatGPT شروع کنیم:
- هر دو چت ربات مولد هوش مصنوعی هستند. این بدان معناست که آنها از هوش مصنوعی برای فرمولبندی پاسخهای دقیق و شبیه انسان به سؤالات یا دستوراتی که کاربر وارد میکند استفاده میکنند.
- هر دو مبتنی بر مدلهای زبان بزرگ هستند: پایگاههای اطلاعاتی میلیاردها متن آنلاین.
- هر دو یک رابط کاربری آسان ارائه می دهند: به سادگی سؤال یا درخواست خود را تایپ کنید و پاسخ خود را در یک رابط چت با استفاده آسان دریافت خواهید کرد.
- هر دو به سرعت به رسمیت شناخته شده و پایگاه کاربری گسترده ای (و همچنین بسیاری از منتقدان) به دست آورده اند.
- هر دوی آنها مستعد خطاهای هوش مصنوعی به نام “توهمات” هستند که در آنها پاسخ های قانع کننده ای ایجاد می کنند که در واقع بر اساس اطلاعات واقعی نادرست است.
حتی با وجود این شباهتهای کلیدی، تفاوتهای مهم زیادی بین این دو ابزار وجود دارد، همانطور که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
ChatGPT چیست؟
ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که توسط . در 30 نوامبر 2022 برای عموم منتشر شد. در عرض پنج روز، ChatGPT به 1 میلیون کاربر رسید و آن را به سریع ترین برنامه در حال رشد در تاریخ تبدیل کرد.
GPT مخفف Generative Pre-trained Transformer است، فناوری که الگوها را در مجموعه داده ها شناسایی می کند. ChatGPT مبتنی بر مدل زبان بزرگ GPT-3.5 Open AI است که با استفاده از حدود 175 میلیارد متن از اینترنت، از جمله کتاب و مقاله، آموزش داده شده است.
نسخه بهبودیافته و پولی ChatGPT اکنون در دسترس است: ChatPlus بر اساس مدل ارتقا یافته GPT-4 OpenAI است.
با ChatGPT چه کاری می توانید انجام دهید؟
در حالی که اینترنت اکنون مملو از داستان افرادی است که از ChatGPT برای نوشتن متن آهنگ، شعر و حتی نذر عروسی خود استفاده می کنند، بیشتر مردم از آن برای کارهای عملی تر مانند موارد زیر استفاده می کنند:
- نوشتن و اشکال زدایی کد (برای توسعه برنامه و غیره)
- ایجاد توضیحات محصول
- نوشتن پست های وبلاگ
- تهیه پیش نویس ایمیل ها و پست های رسانه های اجتماعی
- ایجاد رونوشت های صوتی/تصویری
- ایجاد خلاصه های کوتاه از متون طولانی تر/پیچیده تر
Google Bard چیست؟
گوگل بارد یک ربات چت هوش مصنوعی است که در مارس 2023 توسط آلفابت، شرکت مادر گوگل منتشر شد. مانند ChatGPT، زبان انسان را با تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها و شناسایی الگوها در زبان طبیعی شبیه سازی می کند.
بارد در اصل بر اساس مدل زبان گوگل LaMDA نام دارد اما بعداً به مدل قدرتمندتری به نام PaLM 2 (مدل زبان مسیرها) ارتقا یافت. PalM 2 در زمینه های کلیدی مانند استدلال عقل سلیم، منطق و ریاضیات بهتر عمل می کند.
با Google Bard چه کاری می توانید انجام دهید؟
Bard به عنوان یک کانال جدید برای عملکرد اصلی Google توسعه داده شد: جستجوی اطلاعات در اینترنت. با این حال، Bard بهجای نمایش نتایج جستجو، اطلاعات را از تعداد زیادی وبسایت جمعآوری میکند و به سؤالاتی که کاربران تایپ میکنند پاسخ میدهد. همچنین پیوندهایی را ارائه میکند که میتوانید اطلاعات بیشتر مرتبط با درخواست خود را پیدا کنید.
برخی از کارهای دیگری که بارد می تواند انجام دهد شامل رزرو رزرو سفر و کمک به برنامه ریزی برای خرید مواد غذایی است.
هدف اصلی باردا بازیابی اطلاعات در یک پاسخ ساده در مقابل صفحه نتایج موتور جستجو، مانند دستیارهای دیجیتالی مانند الکسا و سیری است، اما با پیوندهایی برای کاربران برای جمع آوری اطلاعات بیشتر.
بارد همچنین به عنوان یک دستیار شخصی کار می کند و در کارهایی مانند رزرو تعطیلات، پیدا کردن رزروهای موجود و کمک به برنامه ریزی غذا کمک می کند. بارد بیشتر از کلمات کلیدی مورد استفاده موتورهای جستجو، از پرس و جوهای مکالمه یا زبان طبیعی برای جستجو استفاده می کند. Bard در دسترس عموم است و محتوا را به سه زبان در 180 کشور ارائه می دهد.
تفاوت بین ChatGPT و Google Bard چیست؟
منبع داده
ChatGPT و Bard از مجموعه داده های مختلفی برای محاسبه پاسخ های خود به درخواست های کاربر استفاده می کنند. در حالی که ChatGPT با استفاده از اطلاعات منتشر شده در اینترنت تا سال 2021 آموزش داده شده بود، Bard از هر اطلاعاتی که در حال حاضر در اینترنت موجود است استفاده می کند. این بدان معناست که “دانش” بارد نسبت به ChatGPT به روزتر است.
مدل زبان
این دو ابزار بر اساس مدل های زبانی متفاوتی ساخته شده اند. اینها فناوری هایی هستند که آنها را قادر می سازد الگوهای گفتار انسان را شناسایی و تقلید کنند. مدل Bard PaLM2 نام دارد، در حالی که ChatGPT از GPT-3.5 (یا GPT-4 در نسخه پولی خود، ChatGPT Plus) استفاده می کند.
Google Bard در مقابل ChatGPT: در مورد ایجاد محتوا
بارد اطلاعات را در بیانیه های کوتاه تولید می کند، از جمله پیوندهایی به منابع خود به صورت آنلاین، که کاربران می توانند برای یافتن اطلاعات بیشتر روی آن کلیک کنند. ChatGPT پاسخ های طولانی را ایجاد می کند که نیازهای خاص کاربر را برآورده می کند، حتی محتوای کوتاه و بلند.
این بدان معناست که می توانید از ChatGPT بخواهید یک نوع خاص از متن را در یک سبک خاص ایجاد کند. از سوی دیگر، بارد به سوالات شما پاسخ می دهد و به شما کمک می کند اطلاعات مورد نظر خود را در اینترنت پیدا کنید.
در دسترس بودن
از ماه می 2023، ChatGPT در 56 کشور، از جمله کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و چین در دسترس است. Bard در 180 کشور موجود است، اما در حال حاضر در اتحادیه اروپا یا کانادا در دسترس نیست.
Google Bard در مقابل ChatGPT: کدام بهتر است؟
هر کدام از این ابزارها مزایا و معایب خود را دارند. برای بازاریابان محتوا، ChatGPT پتانسیل بسیار بیشتری در تولید محتوای پیشنویس اول، مانند پستهای وبلاگ یا پستهای رسانههای اجتماعی ارائه میدهد. وقتی صحبت از دسترسی به آخرین اطلاعات موجود در اینترنت می شود، Bard مفیدتر است.
اگر در اتحادیه اروپا یا کانادا مستقر هستید، ChatGPT در حال حاضر بهترین گزینه برای شما مهم نیست، زیرا Bard هنوز در کشور شما راه اندازی نشده است.
آیا جایگزین هایی برای ChatGPT و Google Bard وجود دارد؟
ChatGPT و Bard تنها چترباتهای مولد هوش مصنوعی نیستند. برخی از رقبای آنها عبارتند از بینگ چت، Jasper.ai، چت سونیک، دستیار را باز کنید و . بایدو، موتور جستجوی رسمی مورد استفاده در چین، یک ربات چت هوش مصنوعی به نام Ernie Bot را نیز ارائه می دهد.
آینده هوش مصنوعی مولد چیست؟
هوش مصنوعی مولد در ماههای گذشته پیشرفت فوقالعاده سریعی داشته است. گاهی اوقات همگام شدن با آخرین تحولات سخت است.
با این حال، در این مرحله یک چیز واضح است: این فناوریها برای ماندن هستند و فقط به پیشرفت خود ادامه خواهند داد. زمان بسیار خوبی برای شروع به کارگیری این فناوری های جدید هیجان انگیز و معرفی آنها به جریان کاری خود به عنوان یک بازاریاب محتوا است.