نه پرسش و پاسخ متداول درباره نمایشگاهها
- چرا باید در نمایشگاه تجاری شرکت کنم؟
- هزینه یک غرفه در نمایشگاه تجاری یا نمایشگاه ملی چقدر است؟
- چطور بازگشت سرمایه ام از نمایشگاه را اندازه بگیرم؟
- کجا و با چه فراوانی باید آثارم را به نمایش بگذارم؟
- برای یک نمایشگاه تجاری بزرگ، چقدر زود باید برنامهریزی را شروع کنم؟
- در مورد مکان، چیدمان و طراحی غرفه، چه چیزی واقعا اهمیت دارد؟
- برای غرفه رویداد چند نفر لازم است؟
- کلید موفقیت در نمایشگاه چیست؟
- چطور میتوانم اطلاعات تماس را در نمایشگاهها جمعآوری کنم؟
چرا باید در نمایشگاه تجاری شرکت کنم؟
نمایشگاهها میتوانند راهی ارزشمند برای ملاقات با بسیاری از مشتریان بالقوه در یک مکان و در مدت زمان کوتاه باشند، مشروط بر اینکه نمایش مناسب را انتخاب کنید و با برنامهریزی دقیق، میتوانید پایههای رشد سودآور در ارتباطات و فروش را بنا کنید.
علاوه بر برقراری ارتباط، مزایای ارزشمند دیگری نیز برای حضور در نمایشگاههای تجاری وجود دارد.
- حضور در مکانهای مهمی مانند NEC یا المپیا، اعتبار و شهرت شما را بالا میبرد.
- نمایشها جای خوبی برای سرگرمی آنی هستند. بازخورد درباره محصولات جدید .
- تیم شما میتواند در غرفه حضور داشته باشد و به آنها فرصت دهد تا مشتریان را از نزدیک ملاقات کنند و همچنین رقبا را بررسی نمایند.
- شاید فرصتی برای ملاقات با خریداران خارجی و جستجوی نمایندگی در داخل و خارج از کشور داشته باشید.
هزینه اجاره غرفه در نمایشگاه یا نمایشگاه ملی چقدر است؟
سالنهای نمایشگاهی بزرگ در بریتانیا معمولا بهازای هر مترمربع ۳۰۰ تا ۳۵۰ پوند هزینه میگیرند، بنابراین حتی یک غرفه نمایشگاهی کوچک هم حدود ۳۰۰۰ پوند هزینه خواهد داشت. البته همیشه امکان مذاکره وجود دارد و اگر در آخرین لحظه رزرو کنید، ممکن است تخفیف قابل توجهی بگیرید.
با این قیمت، شما یک پایه کوچک صدف (فقط اسکلت، تابلو نام و کف) دریافت میکنید.
نمایشگاههای شهرستان یا کشاورزی هزینه بسیار کمتری دارند. نمایشگاههای شهرستان تا چند صد هزار نفر بازدیدکننده جذب میکنند، اما نمایشگاههای کشاورزی شاید فقط 5000 نفر.
سایر هزینههای اصلی که باید برای آنها بودجهبندی شود:
- پوشش و تزئین غرفه هر کدام از عکسهای بزرگ (مونتاژ خشک) و تابلوهای متنی حدود ۵۰ پوند هزینه دارند.
- چیزهایی مانند روشنایی، پریز برق و مبلمان لطفاً صندلی، میز، تابلوهای نمایش و… خودتان را همراه بیاورید، چون اجاره آنها گران تمام میشود.
- برخی از مکانها مانع سیمکشی یا ساخت غرفه بدون استفاده از خدمات خودشان میشوند. کارگران اتحادیهای پیمانکار اگر غرفه خودتان را بسازید، میتوانید فقط فضا را اجاره دهید.
- مطالب تبلیغاتی ممکن است نیاز به چاپ داشته باشد.
- شاید بخواهید اجرا کنید پیشنهادهای ویژه یا مسابقهها برای تشویق بازدیدکنندگان به توقف.
- هزینههای سفر، غذا و هتل برای شما و همکارانتان. هزینه اقامت در نزدیکی مکانهای بزرگ برگزاری نمایشها، زیاد است؛ بنابراین زود رزرو کنید و آمادهی مسافرت تا مسافت بیشتری باشید.
- در نهایت، بودجه برای زمان و آموزش پرسنل از جمله برپا کردن و جمع کردن استند قبل و بعد از نمایش و پیگیری سرنخها.
بازده سرمایه گذاریام از حضور در نمایشگاه را چگونه اندازهگیری کنم؟
نمایشگاههای عمومی یا مشتریان معمولا از طریق فروشهای آنی، پول نقد فوری تولید میکنند. در نمایشگاههای تجاری، فروش واقعی بعد از نمایشگاه انجام میشود، با… تماسها و بازدیدهای پیگیری فروش.
از تمام بازدیدکنندگانی که به کالاها، خدمات یا شرکت شما علاقه نشان میدهند، سوابقی ثبت کنید. این کار میتواند به سادگی با دفترچه یادداشت بازدیدکنندگان یا جعبهای برای کارت ویزیت انجام شود. آموزش پرسنل برای درخواست اطلاعات تماس، تضمین میکند که هیچ فرصتی را از دست ندهید.
نمایشگاههای بزرگ اغلب از فناوری برای جمعآوری اطلاعات بازدیدکنندگان، مانند اسکنرهای بارکد برای خواندن کارتهای بازدیدکنندگان، استفاده میکنند. جزئیات تماس همه بازدیدکنندگان پس از رویداد برای شما ارسال میشود. به خاطر داشته باشید که اغلب زمان قابل توجهی بین اولین تماس و نهایی شدن سفارش وجود دارد، بنابراین هرگونه معیار اقتصادی باید دید بلندمدتی داشته باشد.
نمایشگاههای من کجا و با چه فرکانسی باید برگزار شوند؟
جایی که شما برای نمایش آثار خود انتخاب میکنید، به صنعت مربوطه و طیف رویدادهای موجود بستگی دارد. به دنبال نمایشگاههایی باشید که مخاطبان هدف شما احتمالاً شرکت خواهند کرد.
برگزارکنندگان رویداد باید بتوانند اطلاعات دقیقی از غرفهداران و بازدیدکنندگان سالهای گذشته ارائه دهند. این اطلاعات را بررسی کنید تا ببینید آیا رقیبان، مشتریان و مخاطبان هدف شما در فهرست هستند یا خیر. آیا بازیگران اصلی حوزه شما در این رویداد حضور دارند؟
در صورت امکان، قبل از رزرو برای سال آینده، از محل بازدید کنید. این کار به شما کمک میکند بهترین مکانها را برای رزرو انتخاب کنید.
میتوانید اطلاعات تمام نمایشگاههای تجاری و مصرفکننده بریتانیا را در… بیابید
برای شرکت در یک نمایشگاه تجاری بزرگ، چقدر زود باید برنامهریزی را شروع کنم؟
نمایشها پرهزینه هستند و موفقیت معمولا فقط از… برنامهریزی از قبل یک برگزارکنندهی خوب نمایش، راهنمایی تهیه میکند که در آن مهلتهای زمانی برای رزرو موارد مختلف مانند اطلاعات کاتالوگ نمایشگاه، نیازمندیهای برقی و موارد مشابه را مشخص میکند.
طراحی و چاپ بروشورها هم زمان میبرد. بروشورهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید بهروز و مناسب برای رویداد بعدی شما هستند. برای محاسبه تعداد مورد نیاز، حدود ۵ درصد از کل بازدیدکنندگان نمایشگاه را در نظر بگیرید که به غرفه شما خواهند آمد.
وبسایت خودتان را هم بهروزرسانی کنید، از جمله صفحات محصولات.
مهمترین عوامل در انتخاب محل، چیدمان و طراحی غرفه چیست؟
موقعیت غرفه باید طوری انتخاب شود که رفت و آمد زیاد باشد. هم باید در محلی باشد که دیده شود و هم جایی که مردم بتوانند به راحتی توقف کنند و آن را ببینند.
میتوانید جلب توجه با استفاده از جذابیت بصری مناسب در غرفه، مانند گرافیکهای زیبا یا نمایشگرهای دیجیتال، توجه مخاطبان را جلب کنید. هرگز تصور نکنید رهگذران میدانند شما چه کسی هستید یا چه میکنید؛ بهطور واضح با کلمات و تصاویر، خودتان را معرفی کنید.
میتوانید با استفاده از قطعات ساده، خودتان یک غرفه طراحی کنید، اما مراقب باشید که ظاهر ارزان به خود نگیرد. غرفههای مدولار معمولا ارزانترین گزینه هستند؛ برای یک غرفه سفارشی، از طراح حرفهای غرفه نمایشگاهی کمک بگیرید.
برای غرفه چه تعداد نیرو لازم است؟
حتی یک واحد کوچک هم باید حداقل دو نفر پرسنل داشته باشد، حتی اگر فقط یک نفر در هر زمان در حال انجام وظیفه باشد. انتخاب مناسب، افرادی از پرسنل هستند که به محصول آشنایی دارند، به کسبوکار شما علاقهمند هستند و میتوانند با بازدیدکنندگان غرفه به خوبی تعامل داشته باشند.
آموزش کارکنان ضروری است که تیم شما ظاهر مناسبی داشته باشد، در مورد محصولات و خدماتتان توجیه شده باشند و اهداف رویداد را درک کنند. همچنین اطمینان حاصل کنید که غرفهداران شما به راحتی برای بازدیدکنندگان قابل شناسایی هستند.
کلید موفقیت در نمایشگاه چیست؟
به از نمایشگاههای تجاری به نفع خودتان استفاده کنید:
- غرفه خود را از قبل از طریق وبسایت و رسانههای اجتماعی تبلیغ کنید و مشتریان را به بازدید از غرفه خود در رویداد دعوت نمایید.
- مطمئن شوید غرفه شما حرفهای، جذاب و پرمشتری به نظر برسد.
- کارکنان خود را به تناوب تغییر دهید تا هوشیار و پرانرژی بمانند.
- با دقت و خوشرویی رفتار کنید، اما خودتان را به بازدیدکنندگان تحمیل نکنید و جلوی غرفه نایستید. در دسترس باشید، اما تا زمانی که لازم است، بیتفاوت و آرام باشید.
- محصولات جدید را با برچسب «جدید» مشخص کنید.
- با خواندن نام روی برچسب، از بازدیدکنندگان نام ببرید.
- به هر پرسوجویی سریعاً پاسخ دهید.
- پس از پایان رویداد، اما در حالی که هنوز همه چیز تازه در ذهنهاست، جلسهای برای جمعبندی با کارکنانتان برگزار کنید و اهدافی را برای رویداد بعدی تعیین نمایید.
از این اشتباهات رایج در نمایشگاهها خودداری کنید
- بدون اینکه مشخص شود شما کی هستید یا کارتان چیست
- ایجاد موانعی مانند پله یا نردهها در مسیر ورود
- با استفاده از دکورهای بیروح، آماتوری یا بیکیفیت صحنه
- کارکنان خسته، بیحوصله یا بیرغبت
- رها کردن نظم میز کارتان در طول روز
- عدم جمعآوری اطلاعات تماس برای پیگیری پس از نمایش
چطور میتوانم اطلاعات تماس را در نمایشگاهها جمعآوری کنم؟
بسیاری از نمایشگاهها از فناوریهایی برای ثبت اطلاعات بازدیدکنندگان استفاده میکنند؛ از جمله اسکنرهای بارکد برای دریافت اطلاعات از نشان بازدیدکنندگان یا کدهای QR روی غرفه.
اگر نمایشگاه انتخابی شما از فناوری استفاده نمیکند، حداقل باید از همه بازدیدکنندگان کارت ویزیت (یا نام و مشخصات شرکت) بگیرید و سؤال آنها و اقدام مورد نیاز را ثبت کنید.
پیگیری این کار باید ظرف چند روز انجام شود، ترجیحا از طریق تلفن، ضمن تشکر از حضور طرف مقابل در غرفه و تایید مراحل بعدی، با هدف نهایی فروش.