بررسیهای هوش مصنوعی: ماهیت آنها و چگونگی بهینهسازی برای آنها
مرورهای هوش مصنوعی گوگل، قابلیتی در جستجو هستند که با استفاده از هوش مصنوعی مولد، بهسرعت پاسخها را مستقیما در نتایج جستجو ارائه میدهند.
این چیزی است که به نظر می رسد:
ما ساعتها را صرف مطالعهٔ مرور کلی هوش مصنوعی از زمان اعلام آن در ۱۴ مهٔ ۲۰۲۴ کردهایم. و ما تجزیه و تحلیل کردهایم که معرفی آن برای دنیای… بهینهسازی موتور جستجو .
در این مقاله (در حال تکامل)، ما به موارد زیر میپردازیم:
- مروری کلی بر هوش مصنوعی
- چطور بررسیهای هوش مصنوعی روی سئو اثر میگذارن؟
- چگونه میتوانید برای مرورهای هوش مصنوعی بهینه سازی کنید؟
مرورهای هوش مصنوعی ویژگی نسبتا جدیدی هستند و در حال تغییر مداوم هستند. نتایج جستجو ممکن است متفاوت باشد. یک کلمه کلیدی ممکن است یک روز به یک مرور هوش مصنوعی منجر شود، اما روز بعد نه. و تاثیر این ویژگی در صنایع مختلف متفاوت است.
ما یافتههای خود را با پیشرفت مرورهای هوش مصنوعی بهروز میکنیم.
مرور کلی هوش مصنوعی چیست؟
خلاصههای هوش مصنوعی، خلاصههای خودکاری هستند که توسط هوش مصنوعی از نتایج جستجوی شما ساخته میشوند. این خلاصهها در بالای نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده میشوند و بسته به جستجو، میتوانند قبل یا بعد از نتایج پولی (تبلیغات) قرار بگیرند.
مروری بر هوش مصنوعی، از لحاظ چیدمان، متفاوت هستند. این مرورها میتوانند به صورت مقالههای کوتاه، جدول یا لیست ظاهر شوند.
مثلا وقتی “SEO چیست” را جستجو میکنید، یک مرور مختصر میبینید.
این مرور شامل کارتهای پیوند (پیوندهایی قابل کلیک به وبسایتهایی که برای تولید خلاصه AI استفاده شدهاند) است یا اطلاعاتی در مورد موضوعات و پرسشهای مرتبط ارائه میکند.
اما بررسیهای هوش مصنوعی تنها به سوالات ساده محدود نمیشوند. آنها میتوانند در یک مرحله به سوالات پیچیده و چند وجهی نیز پاسخ دهند.
مثلاً اگر جستجوی «بهترین شهرها برای راهاندازی استارتآپهای فناوری با هزینه زندگی پایین در ایالات متحده» را انجام دهید، مرور کلی هوش مصنوعی چند چیز را همزمان بررسی میکند.
- شهرهای مناسب برای استارتآپهای فناوری
- هزینه زندگی پایین
- واقع در ایالات متحده
- رتبهبندی یا مقایسه گزینهها (یعنی بهترین کدام است)
به جای اینکه شما مجبور باشید هر کدام از این موارد را جداگانه جستجو کنید، مرور کلی هوش مصنوعی پاسخی ارائه می دهد که تمام این نکات را پوشش می دهد. این سیستم درک می کند و به سؤالات دقیق و جزئی شما پاسخ می دهد – بدون اینکه نیاز به تجزیه و تحلیل آنها داشته باشد.
بیایید این موضوع را با یک پرس و جو مربوط به مسافرت بررسی کنیم.
برنامه سفر پنج روزه به اندلس اسپانیا
برنامهای کامل و روزانه، مستقیما در نتایج ارائه میشود.
حتی میتوانید بدون خروج از گوگل، با این نتایج تعامل داشته باشید.
فعالیتهای پیشنهادی را دوست ندارید؟ با استفاده از دکمههای جایگزینی و افزودن، آنها را تغییر دهید.
همچنین میتوانید محل اقامت خود را انتخاب کنید، قیمت هتلها را مقایسه کنید و نظرات را مطالعه کنید.
این روش به شدت در وقت شما صرفه جویی میکند، چون همه چیز مورد نیازتان در یکجا جمع شده است.
اما برای کسب و کارهایی که به ترافیک ارگانیک (رایگان) جستجو وابسته هستند، این موضوع می تواند نگران کننده باشد.
اگر کاربران بتوانند همه اطلاعات مورد نیاز خود را مستقیماً از گوگل بهدست آورند، ممکن است روی وبسایتهای مختلف کلیک نکنند؛ که این امر میتواند به کاهش بازدید از وبسایتها و مشتریان بالقوه منجر شود.
بنابراین، به عنوان صاحب وبسایت، درک تاثیر مرورگرهای هوش مصنوعی بر ترافیک شما بسیار مهم است و باید بدانید که چگونه می توانید وبسایت خود را برای آنها بهینه کنید.
وضعیت فعلی مروری بر هوش مصنوعی
لازم به ذکر است که مرور کلی هوش مصنوعی هنوز در حال تکامل است.
این پروژه در ابتدا به عنوان بخشی از آزمایشگاههای جستجوی گوگل با نام “تجربه جستجوی مولد” (SGE) آغاز شد. از زمان راهاندازی آن در ماه مه ۲۰۲۴، گوگل … ظاهراً کاهش یافته مروری بر هوش مصنوعی
آنها اکنون کمتر ظاهر میشوند کلمات کلیدی مطابق با ابزار سنسور سَمرش در حال حاضر، خلاصههای هوش مصنوعی تنها در ۱.۲۸ درصد از جستجوهای کاربران آمریکایی نمایش داده میشوند.
بهروزرسانی سپتامبر ۱۴۰۳:مرورهای هوش مصنوعی در ایالات متحده، بریتانیا، هند، ژاپن، اندونزی، مکزیک و برزیل با پشتیبانی زبان محلی در هر کشور موجود است.
هدف رسیدن به بیش از یک میلیارد کاربر است. تا پایان سال 2024 .
چرا مرور کلی هوش مصنوعی برای متخصصان سئو مهم است؟
هوش مصنوعی در حال شکل دادن به آینده جستجو است. و همین امر اهمیت بررسیهای هوش مصنوعی برای سئوکاران را نشان میدهد. شروع دشوار و استقبال متفاوت اما همه نشانهها حاکی از آن است که آنها آمدهاند تا بمانند.
جیم یو، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره بریتادج میگوید :
هوش مصنوعی در جستجو یک تغییر اجتناب ناپذیر است. با ادامه آزمایشها، اوضاع به طور نمایی بهتر و مفیدتر خواهد شد. در حال حاضر، در بعضی موارد اشتباه میکند، اما در حال تنظیم دقیق چند چیز، مانند کیفیت جستجو، جریان ترافیک در اکوسیستم خود، و کسب درآمد (تبلیغات) است.
این موضوع در دیگر موتورهای جستجو نیز دیده میشود. مایکروسافت با ارائه Bing Copilot از قبل ویژگیهای مشابهی مبتنی بر هوش مصنوعی را پیادهسازی کرده است.
یک چیز واضح است: جستجو به این سمت میرود.
برای ماندن در رقابت، باید همین حالا خود را برای این تغییرات آماده کنید. اما این تغییرات چه تأثیری بر عملکرد ارگانیک سایت شما خواهد گذاشت؟
چطور بررسیهای هوش مصنوعی بر سئو تاثیر میگذارند؟
مانند بخشهای برجسته ممکن است “خلاصه های هوش مصنوعی” (نتایج کسب و کار محلی که در کنار نقشه ظاهر می شوند) نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو را تغییر دهد.
این می تواند منجر به جستجوهای بدون کلیک بیشتر این جستجوهایی هستند که کاربران در صفحه جستجو پاسخ خود را پیدا میکنند و به هیچ سایتی کلیک نمیکنند.
با این حال، مرور کلی هوش مصنوعی فرصتهای جدیدی نیز ارائه میدهد.
کسانی که میتوانند استراتژیهای خود را تطبیق دهند، فرصتی برای افزایش دیده شدن و جذب ترافیک هدفمندتر دارند.
مثل تیم کامرون-کیتچن از اکسباشر نینجا میگوید:
خیلی جالب خواهد بود که ببینیم بازاریابان چگونه خودشان را با این نوع جستجوی جعبه سیاه وفق میدهند. من واقعا هیجان زده هستم. اما فقط به این دلیل که میدانم بسیاری از کسب و کارها قرار نیست خودشان را با آن وفق بدهند. و این به فرصتی برای کسانی که این کار را انجام میدهند تبدیل خواهد شد تا تهاجمی تر عمل کنند.
گوگل از طرف خود، تصویری مثبت ارائه میدهد.
ادعا میکند دادههای اولیه نشان میدهد که این روش، کلیکهای بیشتری را به سایتهای فهرستشده در مرورهای هوش مصنوعی میرساند.
با استفاده از نمای کلی هوش مصنوعی، افراد برای یافتن پاسخ پرسشهای پیچیدهتر، از طیف گستردهتری از وبسایتها بازدید میکنند. و ما میبینیم که لینکهای موجود در نمای کلی هوش مصنوعی، کلیکهای بیشتری نسبت به زمانی که صفحه به صورت یک فهرست وب سنتی برای آن پرسوجو نمایش داده میشد، دریافت میکنند.
با این حال، برخی از متخصصان سئو تردید دارند.
نگرانیهایی در مورد دقت محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و همچنین احتمال کپیبرداری محتوای توسط هوش مصنوعی بدون ذکر منبع مناسب، وجود دارد.
ترس از از دست دادن ترافیک وبسایت
به عنوان مدیر تولید تقاضا در As iPullRank گرت ساسمن میگوید:
همیشه یک قرارداد نانوشته بین گوگل و وبسایت ها وجود داشت: اینکه گوگل می تواند محتوای ما را نمایه کند به شرطی که ترافیک به وبسایت ما بفرستد. به نظر می رسد که مرور کلی هوش مصنوعی این قرارداد را نقض می کند.
واقعیت این است که:
مرور کلی هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. گوگل به طور فعال این ویژگی را در حال توسعه است. نوسانات زیادی وجود دارد و همانطور که در مورد همه چیز در هوش مصنوعی دیده ایم، تغییرات می تواند به سرعت اتفاق بیفتد.
خوشبختانه، صنعت سئو بسیار انعطافپذیر است. بارها و بارها پایه زیر پای ما تغییر کرده است. و ما همیشه راههایی برای سازگاری و پیشرفت پیدا کردهایم.
در بکلینکو، ما ترجیح میدهیم جنبه مثبت این پیشرفت را ببینیم.
یعنی:
اگر درست بازی کنید، این میتواند به طور بالقوه ترافیک واجد شرایط بیشتری به سایت شما هدایت کند. ترافیکی که به آنچه ارائه میدهید علاقهمندتر است و به احتمال زیاد تبدیل میشود.
نحوه کار مرورهای هوش مصنوعی گوگل
مرور کلی هوش مصنوعی (AI Overviews) یک مدل سفارشی از جمنای (Gemini) گوگل است، که یک مدل زبانی بزرگ است.
آنها با سایر سیستمهای گوگل همکاری میکنند. مانند نمودار دانش و سیستمهای رتبهبندی جستجو، برای ارائه پاسخهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی.
در نتایج جستجوی شما، خلاصههای هوش مصنوعی (AI Overviews) نمایش داده میشوند زمانی که گوگل فکر میکند پاسخ هوش مصنوعی مفید خواهد بود. این خلاصهها فقط برای تعداد محدودی از جستجوها نشان داده میشوند، اما انتظار میرود که به مرور زمان گسترش یابند.
ما مرورهای هوش مصنوعی را برای انواع مختلف جستجوها دیدهایم، از جمله:
- اطلاعاتی پرسشهای توضیحی. مانند «چه نوع سلولهایی میتوز انجام میدهند؟»
- **پرسش محور** پرسشهایی که با کلماتی مثل «چه»، «چرا»، «چگونه»، «چه زمانی» و «کجا» آغاز میشوند. مانند «کجا میتوانم شفق قطبی را در کانزاس ببینم؟»
- برنامهریزی جستجوی روشهای سازماندهی اطلاعات. مثلاً «برنامه غذایی یک هفتهای برای رژیم 800 کالری».
- تجارت الکترونیکی جستجوهایی مرتبط با محصول. مثل “پرده ضخیم برای اتاق خواب”.
- پول شما، زندگی شما موضوعات حساسی که نیازمند تخصص هستند. مانند «نحوه سرمایهگذاری در بورس» یا «راههای کاهش فشار خون».
مروری بر هوش مصنوعی
قالب مرور کلی هوش مصنوعی با توجه به پرس و جوی جستجو تغییر می کند.
(ممکن است ببینید:)
مقالههای کوتاه اطلاعرسانی
راهنماهای گام به گام
جدولهایی با تصاویر
جدولهای مقایسه
مقالههایی که میتوانید سادهتر یا به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید
نتایج تعاملی
و نتایج مرتبط با خرید:
نحوه گنجاندن لینک در خلاصههای هوش مصنوعی
مرورهای هوش مصنوعی می توانند شامل لینک به وبسایتها به روشهای زیر باشند:
کارتهای لینک
کارتهای لینک، بخشهایی در خلاصههای هوش مصنوعی هستند که به سایتهای شخص ثالث لینک میشوند.
لینک کارت ها ممکن است شامل یک یا چند لینک باشند.
این پیوندها به مقالاتی مرتبط با عبارت جستجو شده اصلی یا به بخشهای خاصی در مقالات گستردهتر میرسند.
این بخشها ممکن است مستقیماً به سوال اصلی شما مربوط نباشند، اما اطلاعات ارزشمند و مرتبطی را ارائه میدهند.
همچنین ویدیوهای یوتیوب و سایتهای گفتمان مانند کوارا یا ردیت
نمودار خرید گوگل
برای بسیاری تجارت الکترونیک در جستجوها، نتایج اغلب از نمودار خرید گوگل میآیند که با یادگیری ماشینی کار میکند.
نمودار خرید اطلاعات را از مرکز فروشندگان گوگل و منابع آنلاین دیگر، مثل نظرات و حتی ویدیوهای یوتیوب، جمع آوری میکند.
مثلا، پرسیدن “چه کتابهایی بچههای ۱۴ ساله میخوانند؟” باعث تولید یک مرور کلی توسط هوش مصنوعی همراه با لیستی از کتابها و تصاویر آنها میشود.
با کلیک روی هر تصویر، یک پنل کشویی ظاهر میشود که شامل لینکهایی برای خرید کتاب یا کسب اطلاعات بیشتر درباره آن و همچنین سایر صفحات وب مرتبط است.
نکته:جایگاه کارتهای لینک و نوع سایتهای موجود در آنها ممکن است متفاوت باشد. با توجه به آزمایشهای مداوم گوگل روی مرورهای هوش مصنوعی، ظاهر و عملکرد این لینکها ممکن است تغییر کند.
بهینهسازی برای مرورهای هوش مصنوعی
مرکز جستجوی گوگل مطابق با راهنمایی های ارائه شده در آن ضروریات جستجو برای اینکه سایت شما در “بررسی های هوش مصنوعی” قرار بگیرد، کافی است.
پس بیایید برخی از روشهایی را بررسی کنیم که ممکن است به بهبود رتبه وبسایت شما در مرورهای هوش مصنوعی کمک کند. این روشها بر اساس اصول ضروری جستجوی گوگل و اصول کلی است. بهترین شیوههای سئو .
نکته جانبیبهترین روشهای بهینهسازی برای مرورهای هوش مصنوعی احتمالا با گذشت زمان تغییر خواهند کرد. با روشهای مختلف آزمایش کنید و استراتژی خود را بر اساس نتایج تنظیم نمایید.
بررسی عملکرد کلی هوش مصنوعی
قبل از پرداختن به تاکتیکهای خاص، دانستن عملکرد فعلیتان در زمینه مرور کلی هوش مصنوعی ضروری است.
خوشبختانه، ابزارها در حال تطابق هستند تا بینشهایی درباره مروری بر هوش مصنوعی ارائه دهند.
در سپتامبر 2024، سِمراش ردیابیِ مرور کلی هوش مصنوعی خود را در ابزار پژوهشِ ارگانیک گسترش داد.
این موضوع بسیار مهم است.
حالا میتوان تحلیلهای گسترده رتبهبندیهای کلی هوش مصنوعی را آسانتر انجام داد.
در ابزار تحقیق ارگانیک، زیر “مواقعیتها”، “ویژگیهای SERP” را انتخاب کنید و “بررسی اجمالی هوش مصنوعی” را برگزینید.
در حال حاضر در ایالات متحده، بریتانیا و هند در دسترس است.
اکنون داده هایی را مشاهده می کنید که نشان می دهد کدام کلمات کلیدی و صفحات شما باعث فعال شدن مرور کلی هوش مصنوعی می شوند.
در اینجا میبینید که بکلینکو ۲.۱۰۰ کلمه کلیدی دارد که در نمای کلی هوش مصنوعی نشان داده شدهاند.
میتوانید پیشنمایش SERP را ببینید تا ببینید چه شکلی است.
در مورد کلمه کلیدی «استراتژیهای سئو»، وبسایت بکلینکو هم در مرور کلی هوش مصنوعی و هم در اسنیپت برجسته، لینک دارد.
خیلی باحال.
ثبت نام کنید برای نسخه آزمایشی 14 روزه سِمرش از این دادهها استفاده کنیم تا ببینیم آیا الگوهایی ارتباطی را در نمای کلی هوش مصنوعی ایجاد میکنند.
به انواع محتوا، موضوعات رایج و ساختار صفحات که در فراگیر شدن محتوا تاثیرگذار هستند، توجه کنید.
اولویت را به تجربه کاربری (UX) بدهید.
ارائه یک تجربه کاربری عالی (UX) و استفاده از سئو، ترکیب برندهای برای رده بندی است و این امر برای بررسیهای هوش مصنوعی حتی مهمتر است.
زیرا مرورهای هوش مصنوعی و سایر تجارب جستجوی تولید شده بر اساس آنچه کاربر میخواهد اولویت بندی میکنند.
به عنوان بارتوش گورالویچ (بنیانگذار و رئیس نوآوری در Onely.com، میگوید:)
اگر خودتان را از آدرسهای اینترنتی، E-E-A-T و سایر جنبهها جدا کنید و فقط بپرسید که کاربر چه میخواهد و چگونه میتوان به او خدمت کرد، در واقع همین کاری است که این الگوریتم هوش مصنوعی برای انجام آن طراحی شده است.
پس چطور برای تجربه کاربری بهینه سازی کنیم؟
در اینجا چند روش وجود دارد:
نیاز جستجوگر را برآورده کن
هدف جستجوگر را شناسایی کنید و پاسخ یا راه حلی روشن و مختصر ارائه دهید که آن هدف را برآورده کند.
نیت جستجو میتواند اطلاعاتی، ناوبری، تجاری یا معاملاتی باشد.
برای تشخیص هدف کلمه کلیدی مد نظر شما، از Semrush استفاده کنید. بررسی کلیدواژه ها ابزار
مثلاً جستجوی “SEO چیست” قصد اطلاعاتی دارد. جستجوکنندگان میخواهند در مورد SEO بیشتر یاد بگیرند.
کاربران هنگام جستجوی عبارت «بهترین سرم رتینول» قصد خرید دارند و میخواهند قبل از خرید، گزینههای مختلف را با هم مقایسه کنند.
برای بهینهسازی تجربه کاربری، مطمئن شوید که محتوایی که ایجاد میکنید، مستقیماً با هدف کلمه کلیدی مطابقت دارد.
فراتر از دستهبندی نیت جستجو بروید و نتایج جستجوی کلمه کلیدی را بررسی کنید تا بفهمید چه نوع محتوایی رتبه خوبی دارد (و بنابراین احتمالاً نیاز جستجوگر را برآورده میکند).
سپس میتوانید محتوای مناسب برای آن عبارت جستجو را ایجاد کنید.
مثلاً برای اطلاعرسانی میتوانید یک راهنمای جامع بسازید. یا یک راهنمای گامبهگام ارائه دهید.
برای هدف تجاری شاید خوانندگان به دنبال مقایسهای از محصولات باشند یا ترجیح دهند راهنمای خریدی داشته باشند.
اطلاعات را برای خواندن آسان سازماندهی کنید.
خوانندگان معمولاً محتوا را اسکن میکنند تا ببینند آیا ارزش صرف وقتشان را دارد یا خیر. و به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.
بنابراین باید محتوای خود را به گونهای ارائه دهید که به راحتی قابل فهم باشد. در غیر این صورت، مردم وقت زیادی را صرف خواندن آن نخواهند کرد.
از علائم گلوله، عناوین واضح و پاراگرافهای کوتاه استفاده کنید. این به کاربران کمک میکند اطلاعات را راحتتر پیدا کنند، درک کنند و در آنها حرکت کنند.
همچنین از فاصله سفید استفاده کنید. این کار به چشم خوانندگان شما استراحت می دهد و خوانایی متن را افزایش می دهد.
این قطعه متن را مقایسه کنید:
با این یکی
کدام یک را ترجیح میدهید که ادامه خواندنش را شروع کنید؟
محتوای چندرسانهای را بگنجانید
متن را با ویدیوها، تصاویر و گردش کارهای مرتبط غنی کنید.
عناصر بصری به کاربران کمک میکنند تا اطلاعات پیچیده را درک کنند، با محتوا ارتباط برقرار کنند و نکات کلیدی را به خاطر بسپارند.
بهینهسازی سئوی فنی سایت
بهبود جنبه های فنی مانند سرعت بارگذاری صفحه، ناوبری، لینک های داخلی و بهینه سازی برای موبایل
این باعث میشود کاربران بیشتر در سایت شما بمانند. که میتواند به گوگل نشان دهد محتوای شما مرتبط با آنچه جستجوگران به دنبال آن هستند، میباشد.
به گوگل کمک کنید که وبسایت شما را درک کند
گوگل در تشخیص موضوع وبسایتها مهارت زیادی دارد، اما شما میتوانید با انجام برخی اقدامات، کار آن را آسانتر کنید.
به عنوان مثال، شما میتوانید:
- استراتژی پیوند داخلی قوی ایجاد کنید
- از نشانهگذاری طرحواره برای دستهبندی بهتر صفحه استفاده کنید
- از وبسایتهای معتبر و مرتبط، بک لینک بگیرید.
اما سؤال اینجاست که:
چگونه می توانید بفهمید که گوگل درست گفته است؟
این ابزارها به شما کمک میکنند تا درک گوگل از سایتتان را بسنجید. دو بخش را میتوانید بررسی کنید:
تحلیل جستجو
در GSC، به «عملکردیافتن لیستی از جستجوهایی که ترافیک سایت شما را تامین میکنند.
از خودت بپرس:
- آیا این کلمات کلیدی با موضوعات و کلمات کلیدی هدف شما مطابقت دارند؟
- آیا پرسشها ارتباط نزدیکی با محتوای شما دارند؟
اگر اصطلاحات نامرتبط زیادی میبینید، گوگل ممکن است محتوای شما را اشتباه تفسیر کند. یا ممکن است برای اصطلاحات اشتباهی بهینهسازی کنید.
اگر هر کدام از این موارد درست باشند، نمایش وبسایت شما در خلاصههای هوش مصنوعی مرتبط با کلمات کلیدی مورد نظرتان دشوار خواهد بود.
در این حالت، باید محتوای خود را مجددا ارزیابی کنید تا:
- مطمئن شوید که هر صفحه از سایت شما به یک موضوع خاص و مشخص اختصاص یافته است.
- محتوای خود را به طور منطقی سازماندهی کنید.
- محتوای خود را با هدف کاربر تنظیم کنید
این تضمین نمیکند که در مرورهای هوش مصنوعی ظاهر شوید، اما شانس حضور شما در آنها را برای اصطلاحات مرتبط افزایش میدهد.
و این باعث میشود محتوای شما در نتایج جستجوی معمولی بیشتر دیده شود.
تأیید دادههای ساختاریافته
(اضافه کردن دادههای ساختیافته یا) نشانه گذاری طرحواره میتواند به گوگل در فهم موضوع محتوای شما کمک کند. البته مانند سایر نکات، استفاده از دادههای ساختاریافته تضمین نمیکند که سایت شما در مرورهای هوش مصنوعی نمایش داده شود.
و ما پیشنهاد نمیکنیم که حتما برای نمایش در آنها از دادههای ساختیافته استفاده کنید.
این کار میتواند به گوگل کمک کند تا درک بهتری از محتوا و وبسایت شما داشته باشد و در نتیجه، محتوا شما را با جستجوهای مرتبط با مرور کلی هوش مصنوعی (و جستجوهای عمومی نیز) تطابق دهد.
برای ارزیابی پیادهسازی دادههای ساختاریافته خود، به تب “بررسی اجمالی” در GSC بروید. سپس به بخش “بهبودها” در پایین صفحه بروید.
در اینجا فهرستی از همه انواع دادههای ساختاریافتهای که گوگل در وبسایت شما تشخیص داده، مشاهده میکنید.
طرحی که پیادهسازی کردید نمایش داده نمیشود؟ ممکن است مشکلی در نشانهگذاری شما وجود داشته باشد (در ادامه توضیح خواهیم داد).
سپس، برای جزئیات صفحات معتبر و نامعتبر روی هر نوع داده کلیک کنید.
ممکن است گوگل در خواندن ساختار داده شما مشکل داشته باشد.
اگر خطایی پیدا کردید یا نشانهگذاریای که قبلاً اعمال کردهاید را نمیبینید، پیادهسازی طرح خود را دوباره بررسی کنید. از ابزاری مانند … ابزار اعتبارسنجی نشانهگذاری Schema.org برای کمک به شما در رفع مشکل
فقط طرحواره نشانه گذاری فعلی خود را در اینجا قرار دهید و ابزار هر مشکلی را برجسته می کند.
محتوایی تولید کنید که موضوع را بهطور کامل پوشش دهد.
کارتهای مرور کلی هوش مصنوعی فقط لینکهایی به وبسایتهای مرتبط با جستجوی شما را نشان نمیدهند، بلکه طیف وسیعی از منابع مربوط به زیرموضوعات مختلف را نیز ارائه میدهند تا کاربران بتوانند به سرعت و به سادگی اطلاعات بیشتری کسب کنند. یا از طریق لینکها و منوی کشویی، به موضوعات مورد نظر خود عمیقتر بپردازند.
به عنوان مثال، اگر شما به دنبال «هدفون بی سیم برای اندروید با میکروفون» باشید، کارتهای مرورگر هوش مصنوعی، انواع مختلفی از محتوا را نمایش میدهند. از جمله:
راهنمای ویژگیهای قابل توجه در هدفونهای بیسیم
بررسی یک محصول خاص
یا جستجوی خود را دقیقتر کنید. مثلاً “بهترین هدفونهای ضدآب” یا “بهترین هدفونهای بیسیم برای دوندهها در بریتانیا”.
کارتهای مروری هوش مصنوعی همچنین لینکهای مربوط به جستجوهای مرتبطی را که ممکن است یک فرد انجام دهد، نمایش میدهند. این شامل پرسشهایی با هدف اطلاعاتی و جستجوهای مرتبط با محصول میشود که طیف وسیعتری از محتواهای مرتبط را نسبت به نتایج ساده جستجو پوشش میدهند.
پس چطور میتوانید سایت خود را بهینهسازی کنید تا در کارتهای لینک نمایش داده شود؟
با جستجوی دستی کلمه کلیدی مورد نظر در گوگل.
نکته:همه کلمات کلیدی، خلاصهی هوش مصنوعی ارائه نمیدهند، و حتی آنهایی که الان این کار را میکنند، ممکن است در آینده این قابلیت را نداشته باشند. اما این روش، هنوز هم برای درک نوع محتوای خلاصههای هوش مصنوعی در زمینهی کاری شما مفید است.
اگر واژه هدف شما یک مرور کلی از هوش مصنوعی را نشان میدهد، به تمام لینکهایی که در کارتهای لینک وجود دارند نگاه کنید. روی همه آنها کلیک کنید و توجه داشته باشید:
- (کلمات کلیدی دیگری که هدف آنهاست)
- (اینکه به یک صفحه کامل لینک میشود یا فقط به یک بخش)
- انواع محتوا (فیلم، سوالات متداول، تصاویر)
سپس، از این بینشها برای ساختن محتوای مشابه استفاده کنید.
مثلاً، پرسوجوی «به چه اندازه مخزن آب برای شستشوی با فشار نیاز دارید؟» به مرور کلی هوش مصنوعی با انواع محتوا و نیتهای جستجوی متفاوت منجر میشود.
راهنمای انتخاب سایز مخزن آب برای شستشوی با فشار
آیا واترجت شما به مخزن بافر نیاز دارد؟
و یک صفحه تجارت الکترونیک با لیستی از مخازن آب شستشوی تحت فشار برای خرید:
(میبینید که اینها چه واژههای کلیدی، انواع محتوا و نیتهای جستجو را پوشش میدهند؟)
به این شکل باید بهینه سازی را انجام دهید. باید موضوعات هدف خود را به طور کامل پوشش دهید.
که در هر صورت یک بهترین روش سئو محسوب میشود.
محتوای جدیدی با تمرکز بر کلمات کلیدی مختلف ایجاد کنید. یا محتوای موجود خود را برای پوشش این موضوعات بهینه کنید.
مدیریت حضور و اعتبار آنلاین شما
خلاصههای هوش مصنوعی فقط از اطلاعات سایت شما استفاده نمیکنند؛ بلکه از سراسر وب اطلاعات جمعآوری میکنند. بنابراین، آنچه دیگران درباره شما میگویند بسیار مهم است.
به عنوان مثال، اگر کسی عبارت «بهترین نرم افزار منابع انسانی چیست؟» را جستجو کند، ممکن است قبل از اینکه به محصول نرم افزاری شما برسد، خلاصههایی از وبسایتهای دیگر را ببیند.
پس شما چه کاری میتوانید انجام دهید؟
نحوه ظاهر شدن شما در فضای آنلاین را مدیریت کنید، با:
- فعال کردن تیمتان در رسانههای اجتماعی
- پاسخ دادن به پرسشها درباره محصولات و برندتان در ردیت، کوارا و دیگر انجمنهای آنلاین
- نظارت بر سایتهای نقد و بررسی مشتریان
- همکاری با اینفلوئنسرها برای بررسی ویدیویی در یوتیوب یا پستهای وبلاگ
- تشویق کاربران برای تولید محتوا در مورد برند شما
حتی اگر سایت شما به طور مستقیم در مرور کلی هوش مصنوعی (AI Overviews) نمایش داده نشود، برند شما میتواند از طریق محتوای موجود در وبسایتهای دیگر در این مرور کلیها ظاهر شود.
با مدیریت فعال شهرت آنلاین خود، به مجموعهای از اطلاعاتی که مدلهای هوش مصنوعی از آن استفاده میکنند، میافزایید. این بدان معناست که شما در شکلدهی به برداشت کاربران سهم دارید، حتی اگر وبسایت شما به طور مستقیم در نتایج نمایش داده نشود.
ضمن اینکه، مدیریت حضور آنلاین به این شیوه، هم از نظر سئو و هم از نظر تجاری، یک کار درست و اصولی است.
برای دیگر سیستمهای گوگل بهینهسازی کنید (نه فقط مرورهای هوش مصنوعی)
مرورهای هوش مصنوعی جدید هستند و هنوز شواهد و دادههای کافی برای درک اینکه چه چیزی باعث میشود در آنها نمایش داده شوید، وجود ندارد.
اما یک چیز روشن است: اگر میخواهید دیده شدن ارگانیک خود را افزایش دهید، بهینهسازی برای سیستمهای گوگل فراتر از فقط مرور کلی هوش مصنوعی، کلیدی است.
تلاشهای سئو شما باید روی بهبود حضور کلی شما در جستجو تمرکز کنند که به نوبه خود میتواند موجب افزایش دیده شدن شما در مرور کلی هوش مصنوعی شود.
اصول اولیه سئو هنوز هم کاربرد دارند و میتوانند به شما کمک کنند تا در تمام ویژگیهای جستجوی گوگل عملکرد خوبی داشته باشید.
مطالعه بیشتر محصولات ما را ببینید مرکز بازاریابی سئو برای راهنمایی بیشتر در مورد بهینهسازی وبسایت خود برای گوگل.
چگونه از نمایش محتوای خود در مرورگرهای هوش مصنوعی جلوگیری کنیم
میتوانید به سه روش از نمایش محتوای خود در مرورگرهای هوش مصنوعی جلوگیری کنید:
- با استفاده از فایل robots.txt جلوگیری از ایندکس شدن صفحات خاص توسط گوگل
- استفاده از برچسب noindex به گوگل بگویید محتوای شما را ایندکس نکند
- از برچسبهای nosnippet استفاده کنید جلوگیری از نمایش بخشی از محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل
با این حال
انجام هر یک از این کارها می تواند به طور قابل توجهی بر دیداری شما در جستجوهای طبیعی تأثیر بگذارد. مگر اینکه دلیل مستندی برای استفاده از هر یک از این روشها داشته باشید، ما آن را توصیه نمیکنیم.
بهترین روش بهینهسازی برای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی
هوش مصنوعی به طور واضح در حال شکل دادن به آینده جستجو است و راه حل این است که استراتژی سئو خود را با آن تطبیق دهید.
اما اصول اولیه را فراموش نکنید. سئو قوی و پایهای هنوز هم اهمیت دارد. و میتواند دید شما را در هر دو جستجوی سنتی و مرور کلی هوش مصنوعی افزایش دهد.
نمیدانم از کجا شروع کنم؟
ابتدا وبسایت خود را با یک تحلیل سئو کامل بررسی کنید.
با استفاده از این روش، ترافیک ارگانیک خود را سالانه 30 درصد افزایش دادیم. راهنمای مرتبط در پایین شامل:
- مراحل واضح برای انجام یک ممیزی سایت
- راهکارهایی برای بهینهسازی در همه قالبهای جستجو
- گامهای اضافی برای تحلیل اعتبار سایتتان و افزودن ارزش واقعی به کاربران