فروش اینترنتی از روز اول با جواد یاسمی

هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک: ۱۵ مثال از تأثیر آن امروز و فردا

آنچه در این مقاله می خوانید:

در دنیای پویای تجارت الکترونیک استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها کلید پیشرو بودن است. هوش مصنوعی (AI) انقلابی در این زمینه ایجاد کرده و ابزارهایی بی‌نظیر برای بازرگانان فراهم می‌کند تا کسب و کارهای تجارت الکترونیک متاسفم، اما من نمی توانم متن داخل پرانتز را بدون دانستن متن داخل پرانتز ترجمه کنم. لطفا متن داخل پرانتز را به من بگویید تا بتوانم آن را برایتان ترجمه کنم.

بیش از ده سال در زمینه تجارت الکترونیک و همکاری با برخی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین دنیا (از جمله آمازون، دل و اکسپدیا) حضور داشتم و فرصت مشاهده‌ی این تحول از نزدیک را داشتم. اکنون که مدیریت پلتفرم پیشرو تجارت الکترونیک در Wix را بر عهده دارم، پلتفرمی که بیش از ۷۰۰ هزار فروشگاه آنلاین فعال در سراسر جهان را پشتیبانی می‌کند، می‌توانم با اطمینان بگویم که در نقطه‌ی عطف مهمی قرار داریم.

قابلیت‌های هوش مصنوعی که زمانی مختص شرکت‌های بزرگ بود، اکنون در دسترس همه قرار گرفته و این زمان ایده‌آلی برای آزمایش هوش مصنوعی و استفاده از آن برای پیشی گرفتن در تجارت الکترونیک است. این مقاله به بررسی چندین کاربرد عملی هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک با تمرکز بر دو نوع اصلی هوش مصنوعی می‌پردازد که نحوه انجام کسب‌وکار آنلاین را دگرگون کرده‌اند: هوش مصنوعی مولد و یادگیری ماشینی.

موارد استفاده هوش مصنوعی مولد در تجارت الکترونیک

هوش مصنوعی مولد، تکنولوژی نوظهوری است که به طور خودکار محتوای جدید و اورجینال برای شما ایجاد می‌کند. این تکنولوژی داده‌های موجود را تحلیل می‌کند و محتواهایی متناسب با نیازهای کسب‌وکار شما تولید می‌کند. در زمینه تجارت الکترونیک، این نوع هوش مصنوعی به طور قابل توجهی زمان و تلاش مورد نیاز برای حفظ یک فروشگاه آنلاین جذاب را کاهش می‌دهد و محتوای شما را برای عملکرد بهتر در موتورهای جستجو، تجربه کاربری بهتر و نرخ تبدیل بهینه می‌کند.

در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از هوش مصنوعی مولد به نفع خودتان آورده شده است.

توسعه برند

وقتی که شروع یک کسب و کار ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند با پیشنهاد نام تجاری مناسب، لوگو و آدرس دامنه، به شما در ساخت هویت برندتان کمک کنند. این ابزارها علاوه بر جرقه زدن به خلاقیت، روندهای بازار و اهداف برند را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا لوگوها و نام‌هایی طراحی کنند که با مخاطبان هدف شما هم‌خوانی داشته باشند. هماهنگی یک نام به یاد ماندنی، یک لوگوی متمایز و یک آدرس دامنه شهودی، برای جذب مشتریان جدید آنلاین و همچنین ایجاد اعتماد و اعتبار ضروری است.

مشاهده این مطلب  چگونه قیمت‌ها را بدون از دست دادن فروش افزایش دهیم

طراحی فروشگاه آنلاین

امروزه هوش مصنوعی می‌تواند فروشگاه آنلاین شما را از صفر تا صد طراحی و بسازد. البته کیفیت آن به پلتفرمی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. بهترین سازندگان وبسایت هوش مصنوعی فقط شما را با یک قالب زیبا تطبیق نمی‌دهند، بلکه در واقع جزئیات را با شما بررسی می‌کنند – صفحات، اپلیکیشن‌ها، محتوا و قابلیت‌های مناسب برای اداره فروشگاه شما را برایتان فراهم می‌کنند. نتیجه: یک وبسایت کاملا کاربردی که برای تبدیل (مشتری) بهینه شده است و در عرض چند دقیقه برای شما ساخته شده است.

متن وبسایت

ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی را می‌توان برای هر نوع محتوای وب‌سایت و برای هر هدفی به کار گرفت. نوع کسب‌وکار آنها می‌توانند تمام محتوای مورد نیاز سایت شما را تولید کنند، از شعار صفحه اصلی تا عناوین صفحات محصول. این ابزارهای پیشرفته با پاسخ دادن به چند سوال ساده، برای تولید بهترین نتایج برای محتوای خاص وبسایت شما طراحی شده‌اند.

توضیحات محصولات در مقیاس بزرگ

وقتی کاتالوگی بزرگ دارید، نوشتن توضیحات محصول این کار به سرعت خسته‌کننده می‌شود. هوش مصنوعی امکان تولید خودکار صدها توصیف محصول حرفه‌ای، جذاب و سئو شده را فراهم می‌کند، بدون آنکه جزئیات مهم را فراموش کند. این توصیف‌ها با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های خاص محصول و روندهای بازار بهینه شده‌اند تعامل با مشتری.

مثلاً: بنیانگذار جواهر فروشی ز زَمر می‌گه: «قبلاً من فقط توصیف‌های کلی مثل “طلا”، “حلقه”، “خرید فوری” می‌نوشتم. اما با هوش مصنوعی [ویکس]، من تونستم توصیف‌های دقیق‌تری برای همه محصولات بنویسم… و متوجه شدم که بعد از استفاده از هوش مصنوعی، فروشم هم بیشتر شده.»

تصاویر سایت

در دنیای پویای تجارت آنلاین، اولین برداشت‌ها از همیشه مهم‌تر هستند. تصاویر وب‌سایت شما نقش مهمی در ایجاد یک برداشت مثبت دارند، زیرا نه تنها وب‌سایت شما را به یاد ماندنی‌تر می‌کنند، بلکه ارزش‌ها و شخصیت برند شما را نیز منعکس می‌کنند.

با استفاده از یک خالق تصویر هوش مصنوعی، می‌توانید تصاویر بنر و سایر تصاویر بصری سایت را ایجاد کنید که تجربه‌ای غوطه‌ورکننده از خرید را ارائه می‌دهد. فقط کافی است تصویر دلخواه خود را توصیف کنید و اجازه دهید هوش مصنوعی آن را برایتان بسازد.

مشاهده این مطلب  گوگل بارد در اینجا حضور دارد و در مقایسه با بینگ چت و چت جی‌پی‌تی ناامید کننده است.

تصاویر محصول با کیفیت بالا

می‌توانی عکاسی از محصول با کمک ابزارهای حذف پس زمینه خودکار و ارتقای تصویر، محصولات شما ظاهری جذاب‌تر پیدا می‌کنند و در نهایت، ظاهر کلی فروشگاه شما را بهبود می‌بخشند و اعتماد بازدیدکنندگان را افزایش می‌دهند.

بهبود سئو

این روزها، جذب مشتری جدید می‌تواند هزینه‌بر باشد. با افزایش ۲۲۲ درصدی هزینه جذب مشتری در دهه‌ی گذشته، سرمایه‌گذاری در استراتژی‌های بازاریابی مقرون‌به‌صرفه مانند بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) از هر زمان دیگری مهم‌تر شده است.

خوشبختانه، هوش مصنوعی SEO را در دسترس‌تر و مقیاس‌پذیرتر می‌کند. SEO خود را با هوش مصنوعی ارتقا دهید. ابزارهای تجارت الکترونیک ابزاری که به طور خودکار تگ‌های عنوان و توضیحات متا را با تحلیل محتوای سایت و اطلاعات تجاری شما می‌نویسد. این المان‌های بهینه‌سازی‌شده، دیده‌شدن سایت در موتورهای جستجو و تعامل کاربران را بهبود می‌بخشند که در نتیجه منجر به جذب بیشتر بازدیدکننده به فروشگاه شما می‌شود.

با توجه به اینکه تقریباً همه صفحات وب، از صفحه اصلی تا صفحات محصول، می‌توانند از وجود این عناصر بهره‌مند شوند، این نوع خودکارسازی زمان شما را صرفه‌جویی می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا تلاش‌های سئو خود را به طور موثر مقیاس‌بندی کنید.

محتوای وبلاگ

این راز نیست که یک وبلاگ می‌تواند به شما کمک کند تا در مقابل مشتریان بالقوه قرار بگیرید؛ در حقیقت، جستجوی ارگانیک مهم‌ترین منبع ترافیک است مطابق گزارش اخیر هاب‌اسپات، برای تمام وب‌سایت‌ها، با داشتن یک وبلاگ، می‌توانید به سوالات جستجو مانند «بهترین کفش دویدن برای کف پای صاف» یا «چطور بهترین کفش دویدن را انتخاب کنم» (به عنوان مثال) که خریداران آنلاین ممکن است قبل از خرید داشته باشند، پاسخ دهید.

با این حال، مدیریت وبلاگ کار زیادی دارد. ابزارهای هوش مصنوعی مولد با تولید مقالات وبلاگی که نه تنها جذاب هستند، بلکه برای سئو نیز بهینه شده‌اند، مدیریت آن را به طور قابل توجهی آسان‌تر می‌کنند. شما می‌توانید هوش مصنوعی را با درخواست‌های خاص و کلمات کلیدی خود تجهیز کنید. در حالی که باید همه چیزهایی را که هوش مصنوعی تولید می‌کند، دو بار بررسی کنید، اما می‌توانید به طور بالقوه مقالات بیشتری را به طور منظم بدون صرف منابع اضافی برای آن منتشر کنید.

مشاهده این مطلب  بیلبورد چیست؟ بیلبورد تبلیغاتی از رزرو تا اکران در مشهد

محتوای ایمیل و شبکه‌های اجتماعی

هوش مصنوعی مولد به شما کمک می‌کند محتوای جذاب برای شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها تولید کنید. این هوش می‌تواند به طور خودکار تصاویر، متن و ویدیوهایی ایجاد کند که محصولات شما را به نمایش می‌گذارند، و همچنین زمان‌های مناسب برای انتشار محتوا را شناسایی می‌کند.

شاید مهمترین کاربرد هوش مصنوعی، شخصی‌سازی محتوای شما برای بخش‌های مختلف مشتریان باشد. برای مثال، در Wix، می‌توانید از هوش مصنوعی برای طراحی یک ایمیل منحصر به فرد بر اساس عوامل مختلف مانند هدف، لحن صدا و پیامی که برای مخاطب خاص شما مناسب است، استفاده کنید. همین قابلیت را می‌توان برای کپشن‌های شبکه‌های اجتماعی که با Wix ایجاد می‌شوند، به کار برد.

پشتیبانی شخصی مشتری

چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی توانایی افزایش نرخ حفظ مشتریان شما را با ارائه اطلاعات فوری و شخصی‌سازی شده خدمات مشتریان تجارت الکترونیکی در حین گشت و گذار مشتریان در سایت شما، می‌تواند مانند تعاملات بین کارکنان فروشگاه و مشتریان عمل کند و جزئیات بیشتر محصول یا پاسخ به سوالات در مورد سیاست‌های برگشت (به عنوان مثال) ارائه دهد.

مطالب پرسش و پاسخ

با تحلیل تعاملات و بازخورد مشتریان، هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند از سوالات مشتریان پیشی بگیرید و صفحات سوالات متداول سایت خود را به طور مداوم به‌روزرسانی کنید. تولیدکنندگان سوالات متداول می‌توانند یک موضوع (مانند “سیاست بازگشت”) را دریافت کنند و لیستی از سوالات مرتبط را که مشتریان هدف شما ممکن است داشته باشند، همراه با پاسخ‌های آنها، برای قرارگیری در صفحه سوالات متداول شما پیشنهاد دهند.

این رویکرد فعالانه تضمین می‌کند که مشتریان شما به راحتی اطلاعات مرتبط و به‌روز پیدا می‌کنند و تجربه‌ی آن‌ها را غنی‌تر می‌کند.

کاربردهای یادگیری ماشین در تجارت الکترونیک

در حالی که هوش مصنوعی مولد اخیراً به خاطر توانایی خود در ایجاد محتوای جدید و اصیل بسیار مورد توجه قرار گرفته است، یادگیری ماشینی نیز در زمینه ارائه بینش‌های پیش‌بینی کننده که می‌توانند به طور خودکار هر جنبه‌ای از کسب‌وکارتان را بهبود ببخشند، قدرت شگفت‌انگیزی دارد.

یادگیری ماشین در تجارت الکترونیک از یک چرخه داده‌ای استفاده می‌کند: داده‌های مشتریان را جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل کرده و بینش‌های حاصل را برای تنظیمات فروشگاه به کار می‌گیرد. این چرخه به طور مداوم تجربه خرید را بهبود می‌بخشد. در واقع، از بازخورد مشتریان برای ارتقای بازدیدهای آتی استفاده می‌کند و به طور مداوم برای پاسخگویی و پیش‌بینی نیازهای خریداران تکامل می‌یابد.

مشاهده این مطلب  نوشتن خلاصه تحقیق

بهینه‌سازی مستمر، تجربه‌ای شخصی‌تر و کارآمدتر برای خرید فراهم می‌کند که برای رضایت مشتری و عملکرد کسب‌وکار بسیار مهم است. در ادامه، چند نمونه عملی و بسیار موثر از قابلیت‌های یادگیری ماشین در تجارت الکترونیکی ارائه شده است.

تجربه خرید شخصی‌سازی شده

(برنامه‌های یادگیری ماشینی مانند) توییک روشی نوآورانه برای تجارت الکترونیک ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد گالری‌های محصولات و صفحات فروشگاه را مطابق با سلیقه‌ی هر مشتری تنظیم کنید. بازار برنامه‌های ویکس این سیستم با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، رفتار و قصد خرید مشتریان را درک می‌کند. با استفاده از این بینش، به طور real-time محصولات مناسب را به ترتیب مناسب به کاربر مناسب ارائه می‌دهد. علاوه بر این، به طور مداوم ویترین فروشگاه شما را بر اساس نتایج واقعی بهینه‌سازی می‌کند تا فروش بیشتری جذب کند.

توییگ استور پرسونالیزیشن با شخصی‌سازی منوی سایت و کاتالوگ محصولات، به افزایش نرخ اضافه کردن به سبد خرید و کاهش نرخ رها شدن سبد خرید کمک می‌کند. این سیستم به طور خودکار کار می‌کند و نیازی به تنظیم یا نگهداری ندارد و به گونه‌ای طراحی شده است که با یادگیری بیشتر در مورد ترجیحات کاربران، استراتژی‌های خود را تطبیق می‌دهد.

نتیجه نهایی یک تجربه خرید کاملا سفارشی شده است که نیازهای خاص هر مشتری را برطرف می‌کند، اصطکاک در فرآیند خرید را کاهش می‌دهد و نرخ تبدیل را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

پیشنهادات محصول بسیار مرتبط

پیشنهادات هوشمندانه محصول ابزارهای پیشنهادی، یک ابزار مهم برای هر فروشگاه آنلاین هستند که به دنبال به حداکثر رساندن پتانسیل فروش خود هستند. این سیستم‌ها با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، رفتار مشتری، تاریخچه خرید و الگوهای مرور را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا محصولات مشابه یا مکمل را در کنار کالای مشاهده شده به نمایش بگذارند.

نیازی نیست که هیچ ماشه سفارشی را به صورت دستی تنظیم کنید؛ هوش مصنوعی به طور خودکار مناسب‌ترین پیشنهادات محصول را ارائه می‌دهد. این روش هوشمندانه قرار دادن محصول به شما اجازه می‌دهد که به طور ظریف مشتریان را به کشف محصولات اضافی که ممکن است جذاب یا ضروری بدانند ترغیب کنید. در نتیجه، مشتریان به احتمال زیاد اقلام بیشتری را به سبد خرید خود اضافه می‌کنند و در نتیجه ارزش کل سفارش افزایش می‌یابد.

مشاهده این مطلب  مدیریت هزینه‌های تبلیغات گوگل

تحلیل پیش‌بینی برای مدیریت موجودی

یادگیری ماشینی با استفاده از تحلیل پیش‌بینی، می‌تواند انقلابی در مدیریت انبار فروشگاه‌های آنلاین ایجاد کند. این فناوری با تجزیه و تحلیل داده‌های فروش گذشته، روند فصلی و رفتار مشتری، تقاضای آینده‌ی محصولات را پیش‌بینی می‌کند. با استفاده از این فناوری، می‌توانید از محاسبات دستی اجتناب کنید و سطح انبار خود را بهینه‌سازی کنید تا از انبارداری بیش از حد یا کمبود اجناس جلوگیری شود.

علاوه بر اطمینان از موجودی دائمی کالاهای پرطرفدار، این راه حل می‌تواند هزینه‌های مرتبط با انبارداری اضافی را کاهش دهد. تجزیه و تحلیل پیشگویانه همچنین می‌تواند به شناسایی اختلالات احتمالی در زنجیره تأمین و تنظیم استراتژی‌های انبارداری به طور متناسب کمک کند و بدین ترتیب عملیات روان و تجربه مشتری ثابت را حفظ نماید.

توجه داشته باشید که این قابلیت در حال حاضر در دسترس فروشندگان بزرگتر است، اما پیش‌بینی می‌کنم که به زودی برای همه در دسترس قرار خواهد گرفت.

قیمت گذاری پویا

الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توانند به طور پویا قیمت محصولات را با توجه به عوامل مختلفی مانند تقاضا، رقابت، روند بازار، رفتار مشتری و سطح موجودی تنظیم کنند. این امر مشکل قدیمی تعیین قیمت رقابتی که مشتریان را جذب کرده و حاشیه سود را به حداکثر می‌رساند، حل می‌کند.

قیمت گذاری پویا در زمان‌های پر تقاضا، تخفیف‌ها یا بازار نوسانی، می‌تواند بسیار مفید باشد. با تنظیم خودکار قیمت‌ها در لحظه، می‌توانید رقابتی باقی بمانید و به تغییرات بازار واکنش نشان دهید.

لازم به ذکر است که این فناوری با تمام مزایای آن، در حال حاضر عمدتاً در اختیار غول‌های تجارت الکترونیک قرار دارد. با این حال، انتظار می‌رود که به زودی برای عموم قابل دسترسی‌تر شود.

آینده تجارت الکترونیک چگونه توسط هوش مصنوعی شکل خواهد گرفت؟

تجارت الکترونیک در آستانه انقلابی قرار دارد که با پیشرفت سریع هوش مصنوعی هدایت می‌شود. این تحول فراتر از هوش مصنوعی مولد و یادگیری ماشین است و به پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتری و رباتیک می‌رسد. با همگرایی این پیشرفت‌های هوش مصنوعی با پیشرفت‌های مستمر در لجستیک، واقعیت ترکیبی و محاسبات ابری، شاهد دگرگونی چشمگیری در چشم‌انداز تجارت الکترونیک خواهیم بود.

مشاهده این مطلب  روندهای بازار خدمات نظافت خودرو

در سال‌های آینده، هوش مصنوعی به شما امکان می‌دهد تا تجربیات خرید فوق شخصی‌سازی‌شده و بدون اصطکاک را مانند گذشته ارائه کنید. تصور کنید ویترین‌ها، کاتالوگ‌ها، تبلیغات و محصولات کاملاً متفاوتی برای هر مشتری وجود دارد. این شخصی‌سازی فوق‌العاده نه تنها احتمال خرید را افزایش می‌دهد، بلکه رضایت و حفظ مشتری را نیز به طور قابل‌توجهی تقویت می‌کند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی فاصله بین ذینفعان مختلف در اکوسیستم تجارت الکترونیک از جمله ناشران محتوا را پر خواهد کرد. پلتفرم‌های تجارت الکترونیک (تولیدکنندگان دستگاه، خرده فروشان و شرکت‌های لجستیک. فقط تصور کنید که در خیابان قدم می‌زنید و با عینک AR خود شخصی را با لباسی شیک می‌بینید. در آن لحظه، عینک شما فرصتی برای امتحان مجازی و/یا خرید کل ظاهر را به شما می‌دهد – لباس، لوازم جانبی و همه چیز.)

فرض کنید مشغول تماشای مسابقه ورزشی روی تلویزیون هستید و بازیکن مورد علاقه‌تان فوق‌العاده بازی می‌کند. هوش مصنوعی ممکن است لباس‌های طرفدار را با سایز و رنگ مورد علاقه شما پیشنهاد دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به بلندگوی هوشمند خود بگویید “الان بخر” و هوش مصنوعی به طور آنی سفارش شما را به فروشگاه مناسب ارسال می‌کند و خرید شما را طی چند ساعت به درب منزل شما می‌رساند.

در بسیاری از موارد، سفر خرید حتی قبل از اینکه متوجه نیازتان به خرید شوید، آغاز می‌شود.آن استقدرت هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده

تعهد ویک

نقش هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک متحول کننده است و از ابزارهای فعلی هوش مصنوعی مولد و یادگیری ماشینی به سمت آینده‌ای با سیستم‌های هوش مصنوعی پیچیده و متصل پیش می‌رود. این تحول فرصت‌های رشد و نوآوری بی‌نظیری را در تجارت الکترونیک نوید می‌دهد. در Wix، ما متعهد به ارائه بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای رشد کسب و کار شما در امروز و تجهیز شما برای پیشرفت‌های هیجان‌انگیز آینده هستیم.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

خدمات تبلیغاتی حرفه‌ای
بهترین شرکت تبلیغاتی مشهد
شهر مشهد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در ایران، همواره نیاز به خدمات تبلیغاتی حرفه‌ای داشته است....
لیست ایمیل و پیامک خود را به راحتی افزایش دهید
در سالی که تجارت الکترونیک بیش از هر زمان دیگری رونق دارد، ممکن است به دنبال راه‌های جدیدی برای متمایز...
تسریع فرآیند پرداخت برای افزایش سفارشات
بازاریابی تجارت الکترونیک مدرن پیچیده است؛ اما در بسیاری از موارد، به دو مرحله ساده خلاصه می‌شود: عشق...
مدیریت آسان مرجوعی‌های شاپيفای
هرچند آزاردهنده هستند، اما هیچ کسب‌وکاری که محصولاتش را آنلاین می‌فروشد، از پس فرستادن گاه‌و‌بیگاه محصولات...
چه زمانی باید لیست ایمیل خود را پاکسازی کنید
چه زمانی باید مشترکان غیرفعال را از فهرست ایمیل خود حذف کنید؟ ساختن لیست ایمیل، به‌طور طبیعی، بخش مهمی...
چگونه و چرا کسب‌وکارم در حوزه غذا را راه‌اندازی کردم
شرکت کابوتو فودز مستقر در بریستول قصد دارد نودل‌های فوری را به سطحی کاملا جدید ارتقا دهد. اما چه چیزی...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو، طراحی سایت و گوگل

رتبه 1 گوگل باشید.

سفارش دهید >> 09376996070