وقتی صحبت از تجارت آنلاین میشود، … ساخت یک وبسایت تجارت الکترونیک (و کامل کردن آن هیچ وقت تمام نمیشود. به عنوان صاحب یک فروشگاه آنلاین، شما نه تنها باید به ظاهر سایت خودتان فکر کنید، بلکه باید به این هم فکر کنید که آیا میتواند بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند یا نه.)
وبسایت خود را مانند یک ماشین و خودتان را مانند یک مکانیک تصور کنید. هر بار که سایت خود را بهینه سازی می کنید، عملکرد آن روان تر، سریع تر و برای سالها قوی تر خواهد شد.
این مقاله راهنمای شما برای بهینهسازی وبسایت تجارت الکترونیک شما خواهد بود. در این مقاله با هشت استراتژی ارزشمند برای بهبود عملکرد سایت و ایجاد تجربهای فراموش نشدنی برای خریداران آشنا خواهید شد.
8 استراتژی بهینهسازی وبسایت تجارت الکترونیک
- (دعوت به عملتان را واضح کنید)
- سایت خود را بررسی و سرعت آن را افزایش دهید
- بهترین شیوههای سئو را روی صفحات محصولتان پیادهسازی کنید.
- پرداخت را ساده کنید.
- استراتژیهای قیمتگذاری آزمایشی
- تمام اطلاعات مورد نیاز مشتریان خود را در اختیار آنها قرار دهید.
- به طور مرتب تحلیلها و معیارها را پیگیری کنید.
- آزمایش استراتژیهای کلاسیک فروش
فراخوانهایتان را آشکار کنید
“دعوت به عمل” (CTA) به بخشی از متن، لینک یا دکمهای گفته میشود که مشتریان را به انجام یک عمل خاص تشویق میکند. CTAهایی که یافتن یا درک آنها دشوار باشد، میتوانند موفقیت این کار را مختل کنند. نوع وبسایت جایی که بازدیدکنندگان معمولاً برای یافتن چیزی که دنبالش هستند، بین صفحات مختلف می پرند.
مشتریان باید دقیقا بدانند که کجا باید نگاه کنند تا اقلام در سبد خرید خود را ببینند و به مرحله پرداخت بروند. اگر از دکمه استفاده می کنید، رنگی را انتخاب کنید که با پس زمینه تضاد داشته باشد. سازنده صفحه فرود دکمه سفید “شروع کنید” در برابر زمینه سبز به چشم میآید و یکی از اولین چیزهایی است که بازدیدکنندگان هنگام ورود به صفحه میبینند.
متن دعوت به عمل شما باید کاملا واضح باشد. آماندا وینر، کارشناس نرخ تبدیل در Wix میگوید: «بازدید کننده شما باید کاملا مطمئن باشد که فشار دادن دکمه چه کاری انجام خواهد داد و او را به کجا خواهد برد، در غیر این صورت هرگز کلیک نخواهد کرد.»
شاید وسوسه انگیز باشد که دکمه “اضافه به سبد خرید” معمولی را با عبارتی مثل “خودت رو پاداش بده” جایگزین کنید، اما بهتر است از متن واضح و توصیفی استفاده کنید. زبان ساده و مستقیم میتواند منجر به اقدام سریعتر و بهبود دسترسی به وب سایت .
سایت تجارت الکترونیک خود را بررسی و سرعت آن را افزایش دهید.
هر ثانیه زمانی که صحبت از… سرعت سایت تجارت الکترونیک بر اساس تحلیل نشانه یک وبسایت که در عرض یک ثانیه بارگذاری میشود، نرخ تبدیل تجارت الکترونیکی ۲.۵ برابر بیشتر از سایتی است که پنج ثانیه طول میکشد تا بارگذاری شود.
علاوه بر این، زمان بارگذاری سریعتر می تواند مواردی مانند سئو (بهینه سازی موتور جستجو) یا نمره کیفیت تبلیغات گوگل شما را بهبود بخشد که ممکن است تأثیر قابل توجهی بر ترافیک فروشگاه شما داشته باشد.
از ابزارهایی مانند داشبورد سرعت سایت Wix برای درک بهتر عملکرد سایت خود استفاده کنید. داشبورد Wix به طور خاص از داده های واقعی بازدیدکنندگان استفاده می کند تا به طور دقیق منعکس کننده تجربه بازدیدکنندگان وب سایت شما باشد. این ابزار نشان می دهد که وب سایت شما با چه سرعتی از طریق تعدادی از معیارهای اصلی وب (Core Web Vitals) عمل می کند، از جمله:
- اولین رندر محتوا زمان بارگذاری اولین محتوای صفحه وبسایت شما
- بزرگترین رنگآمیزی محتوا (LCP) زمان نمایش بزرگترین المان صفحه
- اولین تاخیر ورودی مدت زمانی که وبسایت شما برای پردازش اولین تعامل یک بازدیدکننده با یک صفحه، مانند کلیک یا اسکرول، نیاز دارد.
- جابجایی تجمعی طرح (CLS) چند بار عناصر روی صفحه شما تغییر موقعیت میدهند، که نشاندهنده ثبات بصری است.
داشبورد سرعت سایت Wix، پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد کلی، دسترسی و سئو ارائه میدهد. به عنوان مثال، ممکن است به شما توصیه شود که فایلهای ویدئویی را قبل از بارگذاری در وبسایت خود، فشرده کنید. یا ممکن است متوجه شوید که از فونتهای سفارشی زیادی استفاده میکنید. این داشبورد را به طور مرتب بررسی کنید و وبسایت خود را به طور متناسب به روز رسانی کنید تا یک تجربه خرید روان و بدون وقفه را تضمین کنید.
بهترین شیوههای سئو را در صفحات محصول خود پیادهسازی کنید.
یک مطالعهی اخیر توسط Klarna نشان داد که ۳۲ درصد از مصرفکنندگان آمریکایی هنوز بسیاری از افراد با جستجو در موتورهای جستجو، خرید آنلاین خود را آغاز میکنند. به عبارت دیگر، بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) باید در اولویت شما هنگام تنظیم سایتتان باشد.
عوامل زیادی در سئو دخیل هستند اما حداقل باید مطمئن شوید که از کلمات کلیدی مرتبط، توصیفی و پر جستجو در سراسر وب سایت خود استفاده میکنید
برای این کار، برای هر محصول و صفحه، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. (اگر تعداد صفحات شما خیلی زیاد است، روی صفحاتی که مربوط به پرفروشترین یا محصولات پیشنهادی شما هستند تمرکز کنید.)
(به دنبال عبارات پرطرفداری که مردم برای کشف محصولاتی مانند محصول شما در گوگل جستجو میکنند، باشید. میتوانید از ابزاری مانند…) ادغام Wix با Semrush کلمات کلیدی را شناسایی و از میان چندین معیار مفید عبور کند
- حجم جستجو تعداد افرادی که در بازه زمانی مشخصی (معمولا یک ماه) به دنبال کلمه کلیدی میگردند.
- سختي کليدواژه سنجش دشواری رتبهبندی برای آن کلمه کلیدی چقدر دشوار خواهد بود. این معمولاً به میزان رقابت برای یک کلمه کلیدی و تعداد بکلینکهای رقبای آن ارتباط دارد.
- منظور از جستجو هدف کاربر از جستجو چیست؟ آیا به دنبال اطلاعات هستند (مثلاً “چگونه کفش مناسب انتخاب کنم”)، میخواهند مکانی را پیدا کنند (مثلاً “فروشگاه کفش نزدیک من”)، قصد خرید دارند (مثلاً “بهترین تخفیف ها برای کفش دویدن”) یا میخواهند به طور مستقیم خرید کنند (مثلاً “خرید آدیداس اولترابوست”)؟
با توجه به معیارهای بالا، بهترین کلمه کلیدی را برای هر صفحه انتخاب کنید. مثلاً در این مرحله ممکن است به جای هدف قرار دادن عبارت «کفش دویدن»، بهتر باشد «کفش دویدن زنانه سایز ۹» را هدف قرار دهید چون این عبارت خاصتر است، حجم جستجوی بالایی دارد و برای افرادی که آماده خرید هستند، مرتبطتر است.
بعد از اینکه کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کردید، آنها را در صفحات محصول خود از طریق نام محصول، توضیحات، متن جایگزین و/یا URL قرار دهید. توجه: اگر از Wix استفاده میکنید، میتوانید از AI text creator یا AI meta tag creator برای کمک به نوشتن استفاده کنید.
مشاور تجارت الکترونیک همچنین لوک کارتی توصیه می کند که بخش “افراد همچنین میپرسند” را بررسی کنید. صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) مرتبط
هرچه بیشتر جستجو کنید، سوالات بیشتری به ذهنتان خطور میکند و احتمالا الگوها و سوالات تکراری را شناسایی میکنید. این جزئیات را یادداشت کنید، چون به احتمال زیاد در نوشتن توضیحات به کارتان میآیند.
به خاطر داشته باشید که سئو کاری نیست که یک بار انجام شود و تمام؛ به رتبهبندی خودتان توجه کنید و برای حفظ یا بهبود آنها در طول زمان تلاش کنید.
فرآیند پرداخت را ساده کنید.
میانگین نرخ سبد خرید رها شده در تجارت الکترونیک به رقم شگفت انگیز 70.19% میرسد. در حالیکه سبدهای خرید رها شده … سبد خرید بخش جداییناپذیر فروش آنلاین هستند، شما میتوانید با سادهسازی مراحل پرداخت و حذف هرگونه مانع، آنها را کاهش دهید.
تنها راه کاهش ترک کردن، فهمیدن دلیل اتفاق افتادن آن است. فرا تحلیل ۴۹ مطالعه طبق موسسه بِیمارد، رها کردن سبد خرید اغلب به یکی از این موارد مربوط میشود:
- هزینههای اضافی بسیار بالا (۴۸%) است. وقتی مالیات، هزینه ارسال و سایر هزینهها به طور غیرمنتظرهای به مجموع سفارش اضافه میشوند، بسیاری از مشتریان تمایل دارند که سبد خرید خود را رها کنند. برای حل این مشکل، هزینهها را در قیمت محصولات خود لحاظ کنید یا ارسال رایگان برای سفارشهایی با مبلغ بیش از حد معینی ارائه دهید. روش دوم این مزیت را نیز به همراه دارد که مشتریان را به خرید بیشتر از آنچه در ابتدا قصد داشتند تشویق میکند.
- سایت به حساب کاربری جدید نیاز داشت (26%). اگر وبسایت شما برای تکمیل خرید از کاربران میخواهد که حساب کاربری بسازند، ممکن است در روند خرید، مانع ایجاد کرده باشید. با ارائه گزینه پرداخت مهمان، به مشتریان جدید کمک کنید تا به سرعت از این مرحله عبور کنند. سپس میتوانید پس از تکمیل خرید، از آنها بخواهید برای پیگیری خریدها یا استفاده از تخفیفات ویژه، حساب کاربری بسازند.
- ارسال خیلی دیر بود (۲۳ درصد) اگر مشتریان با بازههای زمانی تحویل طولانی یا تاریخهای تحویل نامشخص مواجه شوند، ممکن است برای یافتن راهحلهای سریعتر به جای دیگری مراجعه کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، میتوانید ارسال سریعتر با هزینه بالاتر ارائه دهید یا ارسال رایگان را پس از رسیدن سفارش به یک مبلغ مشخص پیشنهاد کنید تا مشتریان را به صبر کردن ترغیب کنید. کاربران Wix همچنین میتوانند از ادغام ShipStation برای تسهیل فرآیند ارسال استفاده کنند.
- به این سایت اعتماد نداشتم تا اطلاعات کارت اعتباریام را وارد کنم (۲۵٪). مشتریان به خاطر اخبار مربوط به نقض دادههای مصرفکنندگان، ممکن است از وارد کردن اطلاعات مالی خود در وبسایتهای کسبوکارهای کوچک تردید داشته باشند. برای رفع نگرانیهای آنها، گزینههای پرداخت جایگزین مانند پیپال یا گوگل پی را ارائه کنید که اطلاعات پرداخت را از دید فروشندگان پنهان نگه میدارد.
- فرآیند خرید طولانی یا پیچیده بود. حتی مشتریانی که فرآیند طولانی پرداخت را به پایان میرسانند، احتمالاً احساس اضطراب خواهند کرد، بنابراین سادهسازی آن به اندازه بهبود تجربه کاربری، به کاهش نرخ سبد خرید رها شده کمک میکند. تمام تلاش خود را برای سادهسازی فیلدهای فرم و فشرده کردن فرآیند در یک صفحه انجام دهید. تنظیمات سفارشی پرداخت Wix در این زمینه (پرداخت سریع)، روشهای پرداخت مستقیم مانند مواردی که در بند قبل ذکر شد را ارائه دهید.
- هزینه کل پنهان شده بود (۲۱%). مشتریان میخواهند قبل از وارد کردن اطلاعات شخصیشان، از مجموع هزینههای ارسال، کارمزد و مالیات مطلع شوند. شفافیت را با نمایش این هزینههای اضافی در ابتدای فرآیند پرداخت حفظ کنید.
فراموش نکنید ایمیلهایی ارسال کنید که به بازیابی سفارشات رها شده کمک میکند. یاد بگیرید که چگونه ایمیلهای سبد خرید رها شده را در Wix تنظیم و خودکار کنید.
استراتژیهای قیمتگذاری را آزمایش کنید.
در تعیین قیمت در فروشگاه آنلاین شما، تغییرات کوچک میتوانند تاثیر بزرگی داشته باشند. انجام آزمایشاتی که به شما در درک پیشنهادات یا قیمتهایی که با مشتریانتان تناسب دارند بدون حدس و گمان کمک میکنند، ایدهی خوبی است. در نهایت، شما باید آن نقطه مطلوب را پیدا کنید که در آن قیمتهایتان آنقدر پایین نباشند که سود شما را کم کنند یا آنقدر بالا نباشند که مشتریان را از شما دور کنند.
چند روش قیمت گذاری وجود دارد که ارزش امتحان کردن را دارند.
- قیمت اشتراک قیمت اشتراک برای مشتریان و فروشندگان یک راه برد-برد است. شما درآمد ثابت دریافت می کنید و مشتریان با قیمت مناسب و به راحتی خدمات را دریافت می کنند. به عنوان مثال، یک برند بهداشتی زنانه می تواند از طریق سرویس اشتراک خود، به مشتریانش 5 درصد تخفیف برای هر بسته تامپون ارائه دهد.
- قیمت گذاری فرد و زوج این تکنیک رایج نشان میدهد که قیمتهایی که با اعداد فرد ختم میشوند (مثلاً ۳.۰۷ دلار) ناخودآگاه حس معامله خوب را القا میکنند، در حالی که قیمتهایی که با اعداد زوج ختم میشوند (مثلاً ۱۰۰ دلار) حس کالای لوکس را القا میکنند. همچنین، قیمتهایی که با عدد 9 ختم میشوند، مانند ۲.۹۹ یا ۲۹ دلار، تمایل دارند که نسبت به قیمتهایی که گرد شدهاند، مثل ۳ یا ۳۰ دلار، بهتر فروش بروند.
- قیمت پیشسفارش قیمتگذاری پیشسفارش، به شما امکان میدهد تقاضای مشتری را قبل از عرضه کامل محصولتان بسنجید و قیمتها را براساس علاقه اولیه تنظیم کنید. ارائه تخفیف برای پیشسفارش میتواند تعهد را تشویق کرده و در عین حال بینشهایی درباره میزان تمایل مردم به پرداخت برای محصولتان به شما میدهد. فعال کردن پیشسفارش در Wix متاسفم، من نمیتونم بدون اینکه ببینم داخل پرانتز چی نوشته شده، اون رو به فارسی روان ترجمه کنم. لطفاً متن داخل پرانتز را برای من بنویسید.
- مقایسه قیمت با نشان دادن قیمت اصلی خطخورده در کنار قیمت جدید، به مشتریان کمک کنید تا بفهمند چه معامله خوبی به دست میآورند. شما میتوانید از این روش بهینهسازی تجارت الکترونیکی برای تعیین قیمت محصولات حراج یا تخفیف، یا مقایسه قیمتهای خود با رقبا استفاده کنید.
- قیمت گذاری فریبنده میگویند وقتی دو انتخاب به مشتری ارائه میشود، به گزینه ارزانتر گرایش پیدا میکند. اما وقتی سه انتخاب ارائه شود، تمایل به انتخاب گزینه گرانتر پیدا میکند. بنابراین، اضافه کردن یک گزینه سوم میتواند مشتریان را به سمت محصول گرانتر هدایت کند.
- تخفیف خرید عمده مارکهایی مثل کاستکو با ارائه قیمت پایینتر به ازای هر واحد برای خرید مقادیر زیادی از یک محصول، مشتریان را تشویق میکنند تا بیشتر خرید کنند. این امر مشتریان را ترغیب میکند که در یک نوبت بیشتر خرید کنند که هم در پول آنها صرفهجویی میشود و هم فروش کسب و کار شما را افزایش میدهد.
- لنگر قیمتی نحوه چینش محصولات در صفحات دسته بندی را آزمایش کنید تا از مزایای «لنگر انداختن» بهره ببرید. در این روش محصولات در کنار هم قرار می گیرند تا زمینه و ارزش ادراک شده ایجاد شود.
- بستهبندی قیمت با بستهبندی محصولات به صورت یکجا و ارائه تخفیف، میانگین ارزش سفارش (AOV) خود را افزایش دهید. مشتریان از این پیشنهاد استقبال خواهند کرد، به خصوص اگر قیمت هر محصول به صورت جداگانه با قیمت بسته مقایسه شود.
- کارت هدیه، تخفیف و کوپن با استفاده از یکی از استراتژیهای کلاسیک، خرید مجدد را تشویق کنید. این نوع مشوقها به خریداران دلیلی برای خرج کردن بیشتر میدهند در حالی که به آنها اجازه میدهند تصمیم بگیرند که تخفیف خود را دریافت کنند یا نه. نحوه کار کارت هدیه در ویکس یا نحوه ارائه تخفیف و کوپن در سایت Wix لطفا متن مورد نظر را برای ترجمه در پرانتز قرار دهید.
- فروش افزایشی یا فروش متقاطع افزایش فروش و فروش متقاطع روش های عالی برای افزایش ارزش سفارش با ارائه محصولات مرتبط یا سطح بالاتر به مشتریان در حین خرید هستند. پیشنهاد محصولات مکمل یا ارتقاهای سطح بالا میتواند تجربهی خرید مشتریان را ارتقا داده و در عین حال فروش کلی شما را نیز افزایش دهد. گالری محصولات مرتبط اضافه کنید یا ادغام بازگردانی با استفاده از سایت ویکس به طور هوشمندانهای به مشتریانتان پیشنهادات متقابل و ارتقا یافته ارائه دهید.
تمام اطلاعات مورد نیاز مشتریانتان را به آنها ارائه دهید.
در فروشگاههای فیزیکی، مشتریان میتوانند کالای مورد نظر را لمس کنند، آن را در دست بگیرند، آن را امتحان کنند، آن را بپوشند و هرگونه سوال مهم را از فروشنده بپرسند.
برای شبیهسازی تجربه خرید حضوری در فروشگاه اینترنتی، باید اطلاعات مورد نیاز مشتریان را در همان ابتدا در اختیار آنها قرار دهید. برای این منظور، هر قسمت از صفحات محصولات خود را بهینه کنید، از جمله:
- عکسها عکسهای محصول را از زوایای مختلف آپلود کنید. تصاویر کامل محصول و نمای نزدیک را شامل شود. اگر محصول قابل پوشیدن است، مدلهایی با سایزهای مختلف را در حال پوشیدن آن نشان دهید. محصول را طوری به نمایش بگذارید که به مشتریان نشان دهد چگونه از آن استفاده کنند یا چگونه آن را با محصولات مکمل ست کنند.
- توضیحات: اگر مشتریان محصول را نمیتوانستند ببینند، چگونه آن را توصیف میکردید؟ ویژگیهای محصول را که در تصاویر نشان داده نشدهاند و همچنین ویژگیهای قابل مشاهده را ذکر کنید. کلمات کلیدی سئو را برای افزایش احتمال یافتن محصولتان، بگنجانید.
- دستورالعمل ها در صورت نیاز، نحوه استفاده از محصول خود را توضیح دهید. ممکن است مواردی که برای شما واضح است، برای مشتریان شما واضح نباشد. در صورت لزوم، دستورالعمل مونتاژ را نیز درج کنید. هنگام ارائه دستورالعمل، فراتر از کلمات فکر کنید. فیلم یا تصاویر گرافیکی می تواند به مشتریان کمک کند تا محصول شما و نحوه استفاده از آن را تجسم کنند.
- اطلاعات ارسال و برگشت عدم شفافیت در قیمت و زمان تحویل، یکی از مهمترین دلایل رها کردن سبد خرید توسط مشتریان است. برای جلوگیری از این اتفاق، اطلاعات اساسی مربوط به ارسال را به همراه لینک به سیاستهای جامع در هر صفحه محصول قرار دهید.
- مواد لازم: محصولات شما از چه چیزی ساخته شدهاند؟ مواد به کار رفته در لباس، جواهرات یا لوازم منزل و همچنین مواد تشکیل دهنده غذا و محصولات مراقبت از پوست را فهرست کنید.
- اندازه ها یا ابعاد: برای محصولات قابل پوشیدن، یک راهنمای اندازه در هر صفحه محصول قرار دهید تا به مشتریان در یافتن سایز مناسب کمک کرده و بازگشت کالاها را کاهش دهید. برای دیگر انواع محصولات مانند مبلمان، ابزار یا لوازم خانگی، تا حد امکان اندازههای محصول را ارائه دهید. در هر دو مورد، استفاده از نمودارها میتواند مفید باشد.
- نقدها: نظر مشتریان به مشتریان بالقوه کمک میکند تا درباره محصولات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند، مانند سایز یا راهنمایی برای رفع مشکلات. نظرات، جوایز و سایر شواهد را در سایت خود برجسته کنید یا کاربران را به ارائه نظر تشویق کنید. کاربران Wix میتوانند راه حلهای مختلفی را در … بازار برنامههای ویكس برای نمایش و جمعآوری بازخورد
- موجود در انبار یا پیشسفارش وضعیت موجودی محصول را به طور برجسته نمایش دهید. اگر محصولی در انبار موجود نیست، به مشتریان خود گزینه عضویت در لیست ایمیل را ارائه دهید. ایجاد اعلان موجودی مجدد در Wix یا درجا (به صورت آنلاین) آن را پیشسفارش دهید
به طور منظم، تحلیلهای ردیابی و معیارهای تجارت الکترونیک را پیگیری کنید.
فقط آمار فروش نمیتواند تصویری کامل از وضعیت کسبوکار شما، به خصوص در فضای آنلاین، ارائه دهد. تحلیلهای مرتبط با وبسایت میتوانند با شناسایی موانع موجود در مسیر خرید، به شما در تکمیل این تصویر کمک کنند.
در اینجا لیستی از شاخصهای کلیدی عملکرد تجارت الکترونیک گزارشهایی که ارزش نظارت دارند. تمام این موارد در گوگل آنالیتیکس در دسترس هستند – آنها را پیگیری کنید تا از هرگونه مشکل یا اختلال در سایت خود مطلع شوید.
-
ترافیک ترافیک نشان دهنده تعداد افرادی است که از وبسایت شما بازدید میکنند. هدف این است که به مرور زمان ترافیک بیشتری داشته باشید و در عین حال نرخ تبدیل ثابتی را حفظ کنید. جذب بازدیدکننده به فروشگاه اینترنتی شما در سئو، تبلیغات و بازاریابی ایمیلی سرمایهگذاری کنید.
-
نرخ تبدیل نرخ تبدیل نشان میدهد که چه درصدی از بازدیدکنندگان وبسایت یک اقدام مشخص مانند خرید یا ثبتنام در خبرنامه را انجام میدهند. اگر نرخ تبدیل شما پایینتر از میانگین صنعت باشد، الگوهای رها کردن سبد خرید در سایت خود را بررسی کنید. علت احتمالی میتواند فرآیند پرداخت پیچیده یا بارگذاری کند سایت باشد.
-
میانگین ارزش سفارش AOV میزان هزینهای است که مشتریان شما به طور معمول هنگام خرید از وبسایتتان پرداخت میکنند. AOV وبسایت خود را ماه به ماه یا فصل به فصل مقایسه کنید و به دنبال الگوها باشید. کاهش AOV میتواند نشانگر زمان مناسب برای پیادهسازی برخی استراتژیهای افزایش فروش یا فروش متقاطع یا پیشنهادات ویژه باشد.
-
نرخ پرش نرخ پرش (Bounce Rate) درصد بازدیدهایی از وبسایت شما را نشان میدهد که پس از مشاهده تنها یک صفحه به پایان میرسند. بیست درصد و چهل و پنج درصد نرخ پرش پایینتر در وبسایتهای تجارت الکترونیک بهتر از نرخ پرش بالاتر است، بنابراین اگر نرخ پرش وبسایت شما از این محدوده بالاتر است، بررسی کنید که صفحات شما محتوای مرتبط و جذاب کافی (و موارد دیگر) دارند.
-
ارزش طول عمر مشتریCLV میزان هزینهای است که مشتری در طول مدت تعامل با برندتان در وبسایت تجارت الکترونیکی شما صرف میکند. میانگین CLV خود را محاسبه کنید و از آن به عنوان یک شاخص استفاده کنید. اگر این شاخص با گذشت زمان کاهش پیدا کرد، از استراتژیهای بازاریابی حفظ مشتری برای تشویق مشتریان به بازگشت و خرید بیشتر استفاده کنید. به عنوان مثال، میتوانید یک برنامه وفاداری راهاندازی کنید که خرید را به بازی تبدیل کرده و مشتریان را به خاطر وفاداریشان پاداش میدهد. برنامه وفاداری ویكس به مشتریان اجازه میدهد تا امتیاز جمع کنند و با استفاده از آنها کوپن دریافت کنند.
-
کالاهای کند فروش اگر ابزار تحلیلی شما گزارشی از انبارِ کندِ فروش دارد، از آن برای شناسایی محصولاتی استفاده کنید که برای مدت طولانی روی قفسههای دیجیتالی شما ماندهاند. با قرار دادن این محصولات در حراج، بخش حراج یا بستهبندی آنها با محصولات محبوبتر، آنها را به حرکت درآورید.
-
فروش بر اساس دسته بندی محصول این گزارش تجارت الکترونیک میتواند به شما کمک کند بفهمید کدام نوع محصول در وبسایت شما بهتر عمل میکند. از این بینشها برای تعیین اینکه کدام انبار را باید دوباره سفارش دهید و کدام دسته بندی را باید گسترش دهید، استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر فروشگاه آنلاین شما روی چمدان تمرکز دارد اما متوجه میشوید که فروش لوازم جانبی سفر از فروش چمدان بهتر است، ممکن است تصمیم بگیرید لوازم جانبی جدیدی به موجودی خود اضافه کنید.
-
بازاریابی ایمیلی عملکرد ایمیلهای بازاریابی خود، مانند ایمیلهای سبد خرید رها شده را زیر نظر داشته باشید. چندین معیار میتوانند در این زمینه مفید باشند: نرخ باز شدن، نرخ کلیک و نرخ لغو اشتراک – اینها فقط چند نمونه هستند. نرخ باز شدن پایین میتواند نشان دهنده نیاز به عناوین قویتر باشد، در حالی که نرخ کلیک پایین میتواند نشان دهنده نیاز به CTAهای قویتر و کپی فعال باشد. نحوه تنظیم ایمیلهای سبد خرید رها شده در ویکس یا ببینید چگونه ادغام می شود کلایو برای نیازهای پیشرفتهتر ایمیل، ویكس را انتخاب کنید.
آزمایش استراتژیهای فروش کلاسیک
یکی از راههای افزایش نرخ خرید، نمایش واضح تخفیفهای ویژه در سایت است. مثلاً فروشهای فوری و بنرهای شمارش معکوس حس فوریت ایجاد میکنند و وقتی مردم احساس کنند زمان به پایان میرسد، بیشتر احتمال دارد که روی دکمه “خرید” کلیک کنند. همچنین میتوانید از پنجرههای پاپآپ یا پیامهای پاپآپ برای تبلیغ پیشنهادات و رویدادهای خاص مثل فروش پایان فصل استفاده کنید.
یک روش ساده دیگر برای جذاب نگه داشتن سایت شما، بهروزرسانی طراحی آن با توجه به زمان سال است. برای تعطیلات مانند کریسمس میتوانید از رنگهای جشن، تبلیغ محصولات محدود یا اضافه کردن گرافیکهای فصلی استفاده کنید تا حس گرم و جشنواره را به سایت خود بدهید.
در زمان بلک فرایدی، از بنرهای جسورانه و جذاب برای برجسته کردن تخفیف ها استفاده کنید. این تغییرات نیازی به بزرگ بودن ندارند، اما می توانند سایت شما را مرتبط تر و به موقع تر نشان دهند و مشتریان را در روحیه خرید قرار دهند.
چک لیست سریع بهینهسازی وبسایت تجارت الکترونیک
در نهایت، روشهای مختلفی برای بهبود وبسایت شما وجود دارد. همه نکات ذکر شده در بالا الزامی نیستند، اما حداقل باید موارد زیر را انجام دهید:
- سرعت سایت خود را آزمایش و بهبود دهید تا تجربه خرید مشتریان مختل نشود.
- به طور مداوم تصاویر و توضیحات صفحه محصول خود را برای اطمینان از بهروز بودن آنها بررسی کنید.
- ناوبری سایت خود را بهینهسازی کنید تا خریداران بدانند کجا باید بروند و برای چه.
- مطمئن شوید که وبسایت شما برای موبایل مناسب است.
- تجربه کاربری را تا حد ممکن، هم در زمینه ناوبری سایت و هم در هدفگیری بازاریابی، شخصیسازی کنید.
- یک فرآیند پرداخت ساده ایجاد کنید
- استراتژیهای قیمتگذاری خود را بررسی، آزمایش و بهبود بخشید.
- مطالب ارزشمند در سایت خود قرار دهید (مانند نظرات کاربران، پیشنهادات ویژه و …)
بهینه سازی وبسایت تجارت الکترونیک – پرسش و پاسخ
بهینهسازی تجارت الکترونیک
بهینهسازی تجارت الکترونیک به معنای ارتقا و بهبود فروشگاه آنلاین شما برای افزایش فروش است. از جمله این بهینهسازیها میتوان به افزایش سرعت سایت، پیادهسازی سئو، سادهسازی فرآیند پرداخت و آزمایش استراتژیهای مختلف قیمتگذاری اشاره کرد.