Yaseomi: اولین پلتفرم سئوی سیستماتیک ایران

راهنمای استراتژی‌های سبدهای خرید رهاشده

بررسی سریع تیترهای مقاله

browse abandonment

همه مشتریان بالقوه آنلاین، خرید خود را نهایی نمی‌کنند. در واقع، بیشتر آنها این کار را نمی‌کنند. اما این مقاومت اولیه، دلیلی کافی برای تسلیم شدن نیست. در حقیقت، بازاریابان باهوش تجارت الکترونیک، تازه کار خود را شروع کرده‌اند.

استراتژی بازاریابی شما برای جذب مشتریان جدید آنلاین احتمالا شامل بیشتر عناصر سنتی است. کمپین‌های دیجیتال برای جلب توجه و … کمپین‌های ایمیل هدایت مشتریان برای خرید اول و سپس خرید مجدد پس از خرید اولیه، رویه‌ای معمول است. اما اگر مشتریان پس از بازدید از صفحات محصول یا افزودن محصول به سبد خرید، عملا خرید را تکمیل نکنند، چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

رها شدن کاربران در هر یک از این مراحل ممکن است ناامیدکننده باشد، اما هنوز فرصت افزایش درآمد شما از سوی آنها تمام نشده است. در واقع، می‌توانید هر یک از آنها را از طریق کمپین‌های ایمیل مرتبط با رها کردن مرور و سبدهای خرید رها شده هدف قرار دهید. در این راهنما، نحوه انجام این کار را به شما خواهیم گفت.

مقدمات: رها کردن مرور چیست؟

رها کردن مرور، زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از مخاطبان شما از صفحات محصولتان بازدید می‌کند، اما هیچ‌گاه آن محصول را به سبد خریدش اضافه نمی‌کند. آن‌ها علاقه کافی برای آشنایی با محصول در وب‌سایت شما نشان داده‌اند، اما برای شروع فرایند خرید، اقدام نمی‌کنند.

همانطور که انتظار می‌رود، این اتفاق زیاد می‌افتد. مطالعه‌ای توسط گوگل نشان داد که 53 درصد از خریداران آنلاین همیشه قبل از خرید محصول تحقیق کنند. در عین حال، یک معیار نشان می‌دهد که فقط تقریباً ده درصد بازدیدکنندگان وبسایت‌های تجارت الکترونیک در واقع محصولی به سبد خرید خود اضافه می‌کنند. بقیه، ۹۰ درصد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما، به درستی می‌توانند در دسته رهاکنندگان مرورگر قرار گیرند.

تاثیر مثبت تمرکز بر رها کردن مرور (یا ترک سبد خرید)

شاید این شاخص در تجارت الکترونیک رایج‌ترین نباشد، اما با اقدامات درست، رها کردن مرور می‌تواند در افزایش درآمد بسیار مؤثر باشد. زیرا هم بینش ارزشمندی از رفتار کاربران ارائه می‌دهد و هم فرصت پیگیری را فراهم می‌کند.

  • اگر نرخ ترک صفحه محصولی را بدانید، می‌توانید دلایل عدم موفقیت آن صفحه را نسبت به صفحات دیگر بررسی کرده و برای بهبود آن و افزایش فروش اقدام کنید.
  • اگر بتوانید کاربران فردی را که پس از دیدن صفحه محصول از سایت شما خارج می‌شوند در پایگاه داده خود ردیابی و علامت‌گذاری کنید، می‌توانید با پیام‌های هدفمندتر و ظریف‌تر با آن‌ها در ارتباط باشید.

چگونگی ساخت کمپین‌های ایمیل برای جذب مجدد کاربرانی که در صفحه محصول متوقف شدند

در سیستمی مانند کلاویو ایجاد بخش رهاشدگان مرور وبسایت در بین کاربران، نسبتا ساده است. با اتصال سیستم به وبسایتتان، می‌توانید بخش‌های مختلفی از رهاشدگان مرور را ایجاد کنید؛ از جمله خریداران جدید تا مشتریان وفادار که پیش از خرید، چندین بار صفحه محصول خاصی را مشاهده کرده‌اند.

از آنجا به بعد، کار ساده‌ای است ایجاد فرآیند رهاسازی مرورگر که به آرامی کاربران را به بازگشت و تکمیل خرید ترغیب می‌کند. مثال‌هایی از پیام‌ها شامل:

خدمات سئو وردپرس در بهترین سطح کیفیتی و کمیتی به صورت فول پکیج 0 تا 100 بهینه سازی سایت و فضای مجازی ارائه می شود.

  • تنها محصول را برجسته می‌کنیم، بدون اشاره به اینکه کاربر آن را دیده است. ذکر صرف آن ممکن است برای ترغیب به خرید کافی باشد.
  • با توجه به این احتمال که بازدیدکننده فقط به اطلاعات بیشتری نیاز دارد، از او بپرسید چه سوالاتی می‌تواند پاسخ دهد.
  • ارائه انگیزه مشخصی مانند یک کوپن تخفیف کوچک برای تکمیل خرید
  • نمایش محصولات مرتبط دیگر که با توجه به سابقه جستجوی کاربر، مطابق با علایق او هستند.
  • ایجاد حس فوریت با اطلاع دادن به کاربران از سرعت فروش بالای محصول مورد نظرشان

در نهایت، مثل هر جریان ایمیلی دیگری، فاصله‌گذاری درست بین ایمیل‌ها و مطابقت آنها با استراتژی و پیام کلی شما اهمیت دارد.

woman browsing eCommerce shop on tablet

مقدمات: سبدهای خرید رها شده چیست؟

البته، ترک سایت تنها یکی از مراحل قیف فروش است که کاربران ممکن است در آن جا رها کنند. شاید تمرکز بر روی مورد محبوب‌تر، یعنی … رها کردن سبد خرید رها کردن سبد خرید توسط مشتریان آنلاین، زمانی که محصولاتی را به سبد خرید خود اضافه می‌کنند اما خرید را نهایی نمی‌کنند.

رها کردن سبد خرید حدوداً ۷۰ درصد است در صنایع تجارت الکترونیک تصور کنید اگر بتوانید با تمرکز بر این معیار، استراتژی ارتباطی و تبلیغاتی خود را بهبود بخشید، چه درآمدی کسب خواهید کرد.

قدرت بالقوه تمرکز بر سبدهای خرید رها شده

همانند رها کردن مرورگر، تمرکز (حداقل بخشی) از بازگشت سرمایه و استراتژی بازاریابی ایمیلی بر سبدهای خرید رها شده، دو مزیت اصلی دارد:

  • درک واضح و پیگیری مداوم معیارها به شما کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را شناسایی و روند خرید خود را بهبود ببخشید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که ساده‌سازی فرآیند پرداخت، نرخ سبدهای خرید رها شده را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • درک اینکه کدام کاربران سبد خرید خود را رها می‌کنند به شما کمک می‌کند تا بخشی از مخاطبان خود را که حداقل به محصولات شما علاقه‌مند هستند و تا این مرحله پیش رفته‌اند، شناسایی کنید. در نتیجه می‌توانید بازاریابی‌های مرتبط‌تری انجام دهید. جریان ایمیل‌ها که خرید را نهایی می‌کنند.

چگونه کمپین‌های ایمیل را برای تشویق مشتریانی که خرید خود را رها کرده‌اند به تکمیل خریدشان طراحی کنیم

در اینجا، باز هم، مزیت یک سیستم بازاریابی ایمیلی مانند کلیویو بسیار کاربردی است. به‌راحتی می‌توانید بخشی از مخاطبان خود را که سبد خریدشان را رها کرده‌اند، شناسایی کنید و سپس با جریان‌هایی که به‌طور ویژه برای کمک به آن‌ها در مرحله‌ی نهایی طراحی شده‌اند، هدف قرار دهید. استراتژی‌های ایمیل برای سبدهای خرید رها شده کلاویو چند استراتژی پیام‌رسانی پیشنهاد می‌دهد.

  • یادآوری ساده‌ای ارائه دهید که نشان دهد خریدار چیزی را در سبد خریدش جا گذاشته است، چرا که ممکن است از اول هم قصد داشته باشد بعداً برگردد.
  • برای ترغیب به خرید، تخفیفی در ازای تکمیل سفارش ارائه دهید؛ این کار ممکن است مانع نهایی برای کسانی باشد که از پرداخت مالیات یا هزینه ارسال تردید دارند.
  • ارسال رایگان ارائه دهید، به‌خصوص برای خریداری که چند کالا در سبد خریدشان دارند.
  • از نظرات و امتیازات مشتریان استفاده کنید تا به خریداران در انتخاب درست کمک کنید.

هنگام طراحی فرایند بازیابی سبدهای خرید رهاشده، پیش‌فعالانه بر این پیام‌ها تمرکز کنید. مثلاً، اولین اقدام می‌تواند یک یادآوری ساده و/یا شامل اثبات اجتماعی باشد، سپس برای کسانی که به ایمیل اول پاسخ نمی‌دهند، کوپن تخفیف ارائه شود. ارسال رایگان می‌تواند آخرین تلاش برای تبدیل مشتریانی باشد که سبد خرید خود را رها کرده‌اند.

گام‌های بعدی برای بهینه‌سازی استراتژی تجارت الکترونیک شما

استراتژی‌های رهاسازی سبد خرید و مرور محصولات، چه به‌طور جداگانه و چه با هم، می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی در بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال و ایمیلی شما برای افزایش درآمد مؤثر باشند. اجرای خودکار این استراتژی‌ها فرصتی عالی برای ارائه فرصت دوم، سوم و چهارم به مشتریان برای خرید است، به‌جای آنکه بلافاصله از آن‌ها دست بکشید.

ساختن آن‌ها، البته، زمان می‌برد. خوشبختانه، تنها نیستید. هنگام ساختن استراتژی ایمیل خود در کلاویو، همکاری با تعطیلات آینده را برای ایجاد استراتژی‌ای جامع‌تر، موفق‌تر و با درآمد بهینه در نظر بگیرید. با ما تماس بگیرید برای شروع مکالمه.

اطلاعات تکمیلی مقاله

جواد یاسمی (متخصص سئو)
جواد یاسمی (متخصص سئو)

یاسئومی؛ اولین پلتفرم سئوی ایجنت‌محور ایران برای سئوی هوشمند، سیستماتیک و مقیاس‌پذیر — همین حالا با ما تماس بگیرید: ۰۹۳۷۶۹۹۶۰۷۰.

آخرین مقالات مرتبط

تصاویر سرچ کنسول پروژه ها

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *