Yaseomi: اولین پلتفرم سئوی سیستماتیک ایران

چه نوع تحقیقات بازاریابی باید انجام دهم؟

بررسی سریع تیترهای مقاله

آیا در مورد مزایای تحقیقات بازار مردد یا شکاک هستید؟ از مردم بپرس چگونگی استفاده موفق از تحقیقات بازار را نشان می‌دهد

به طور کلی، دو نوع تحقیق بازار وجود دارد کمی و کیفی و اینکه کدام‌یک مرتبط‌تر است، به نوع اطلاعاتی که می‌خواهید به دست آورید بستگی دارد.

پژوهش کمی بر پایه داده‌های آماری است. مثلاً اگر بخواهید بدانید چه نسبتی از بازار ادعا می‌کنند که محصول شما را می‌خرند، باید از پژوهش کمی استفاده کنید.

انواع مختلفی از پژوهش کمی وجود دارد، اگرچه به‌طور کلی این روش پرسشنامه‌ای و شامل پرسش‌های بسته‌پاسخ با مقیاس پنج نقطه‌ای برای میزان موافقت یا مخالفت با عبارت است.

نوع دیگر پژوهش، پژوهش کیفی است که اغلب با نمونه‌های کوچکتر از افراد انجام می‌شود و از روش‌های پرسش‌گری باز و مصاحبه‌های طولانی‌تر استفاده می‌کند. پژوهش کیفی ارقام آماری ارائه نمی‌دهد، اما به شما امکان می‌دهد تا به عمق احساسات و دلایل افراد پی ببرید.

پژوهش کیفی بیشتر به صورت حضوری انجام می‌شود، اگرچه پژوهش اینترنتی رواج بیشتری پیدا می‌کند. محبوب‌ترین روش تحقیق کیفی، گروه‌های کانونی یا بحث‌های گروهی است. این گروه‌ها شامل شش تا هشت نفر هستند و برای بررسی نظرات آن‌ها درباره محصولات، برندها و خدمات استفاده می‌شوند.

چگونه نوع تحقیق بازار مناسب را انتخاب کنم؟

پژوهش کیفی را می‌توان به تنهایی، زمانی که به آمار نیاز ندارید، به کار برد؛ اما همچنین می‌توان از آن پیش از پژوهش کمی استفاده کرد تا به تعیین سوالاتی که باید در پرسشنامه مطرح شوند، کمک کند. در نهایت، می‌توان از روش‌های کیفی و کمی در کنار یکدیگر استفاده کرد و روش کیفی عمق بیشتری از درک را به داده‌های کمی می‌افزاید.

قبل از انجام هرگونه تحقیق بازار، به چه نکاتی باید توجه کنم؟

قبل از شروع پروژه تحقیقات بازار، مهم است که طرح پژوهشی بنویسید چکیده تحقیق شامل موارد زیر خواهد بود:

خدمات سئو وردپرس در بهترین سطح کیفیتی و کمیتی به صورت فول پکیج 0 تا 100 بهینه سازی سایت و فضای مجازی ارائه می شود.

  • زمینه محصول شما یا برند این می‌تواند شامل تاریخ تاسیس، گردش مالی و وضعیت فعلی شما، و همچنین نتایج مورد انتظار از تحقیق بازار باشد. همچنین ممکن است نظریه‌ها یا ایده‌های خاصی در مورد برند خود داشته باشید که بخواهید آن‌ها را آزمایش کنید.
  • اهداف، یا آنچه می‌خواهید اطلاعات به شما بگویند.
  • شرحی از بازار هدف افرادی که می‌خواهید نظرات آن‌ها را جمع‌آوری کنید. نمونه آماری بخش مهمی از فرایند هر دو نوع تحقیق است. مثلاً اگر نوع جدیدی از غلات صبحانه را تولید می‌کنید، مهم است که نمونه آماری شما شامل افرادی باشد که به‌طور مرتب غلات صبحانه مصرف می‌کنند و/یا خریداری می‌کنند و سن و مشخصات جمعیتی آن‌ها با مخاطب هدف شما مطابقت داشته باشد. این موضوع بدیهی به نظر می‌رسد، اما مصاحبه با بازنشستگان در مورد غلات صبحانه کودکان بی‌فایده است.
  • نوع اطلاعات مورد نیاز شما – مثلاً کیفی یا کمی
  • نمونه‌هایی از محصولات و بسته‌بندی که ممکن است در جریان تحقیقات بازار به پاسخ‌دهندگان نشان داده شود.
  • بودجه – برای این پروژه چقدر پول در اختیار دارید؟
  • زمان‌بندی – واقعاً چه زمانی منتظر دریافت بازخورد هستید؟ اشتباه رایج بسیاری از شرکت‌ها این است که تحقیقات خود را به اندازه کافی از قبل برنامه‌ریزی نمی‌کنند.

چگونه می‌توانم یک شرکت یا مشاور تحقیقات بازار مناسب برای کمک به خودم پیدا کنم؟

اگر استخدام شده‌اید موسسه یا مشاور تحقیقاتی خلاصه تحقیق خود را برای تامین‌کنندگان بالقوه ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید با ارائه پیشنهادی شامل نوع تحقیق و روش‌شناسی پیشنهادی خود، پاسخ دهند. برای یافتن سازمان‌های مناسب، از دیگران توصیه بگیرید و با نهادهای صنعتی مشورت کنید. هر چه اطلاعات زمینه‌ای بیشتری در اختیار آن‌ها قرار دهید، آن‌ها بهتر می‌توانند پاسخ سازنده و مناسبی ارائه دهند. فهرست نهایی شما برای ارائه پیشنهاد نباید بیش از سه سازمان یا مشاور باشد.

اطلاعات تکمیلی مقاله

جواد یاسمی (متخصص سئو)
جواد یاسمی (متخصص سئو)

یاسئومی؛ اولین پلتفرم سئوی ایجنت‌محور ایران برای سئوی هوشمند، سیستماتیک و مقیاس‌پذیر — همین حالا با ما تماس بگیرید: ۰۹۳۷۶۹۹۶۰۷۰.

آخرین مقالات مرتبط

تصاویر سرچ کنسول پروژه ها

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *