دعوت مشتری ارزشمند به ناهاری سه وعدهای یا فرستادن شامپاین به عنوان هدیه تشکر، میتواند در حفظ روابط کاری خوب مؤثر باشد. اما کسبوکارها باید از قوانین مربوط به رشوهخواری در هنگام پذیرایی از مشتریان آگاه باشند.
خوب مراقبت از مشتری این امر میتواند در شرکتهای کوچک که اعتبارشان اغلب به روابط شخصی و مهارتهای خوب خدمات مشتری بستگی دارد، بسیار حیاتی باشد. اما در… قانون رشوه بری سال ۲۰۱۰ کسبوکارها باید اطمینان حاصل کنند که پذیرایی از مشتریان متناسب است، وگرنه با خطر تعقیب قضایی روبرو خواهند شد.
نگاه وکلا به قانون رشوه
صاحبان مشاغل نگران نباشند، مشروط بر اینکه پذیرایی شرکتی آنها متناسب و معقول با اندازه و نوع کسب و کارشان باشد. شولمنها وکلای دادگستری
قانون رشوهخواری برای جلوگیری از منافع تجاری مشروع یا پایان دادن به پذیرایی واقعی نیست. به عنوان مثال، شما هنوز هم میتوانید هزینههای سفر معقول برای مشتریان پرداخت کنید یا آنها را به ویمبلدون ببرید یا با آنها ناهار بخورید – مشروط بر اینکه برای شرکت شما متناسب باشد.
اما شرکتهای کوچک باید ارزیابی ریسک رشوهخواری را انجام داده و رویههای ضد رشوه را بهکار گیرند. نیازی نیست که برای این کار از یک شرکت حقوقی کمک بگیرند، خودشان میتوانند این کار را انجام دهند.
باید بتوانید نشان دهید که تمام تلاش معقول خود را برای پیشگیری یا کشف رشوه انجام دادهاید. پس برای شرکتی با تعداد کمی کارمند، اقدام معقول چیست؟ با کارکنان صحبت کنید یا اطلاعاتی درباره قانون رشوهخواری را از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید تا همه از قوانین آگاه شوند.
شرکتهای کوچک نیز باید برای هزینهها سقف تعیین کنند و مکانیسمهایی برای اطمینان از پایبندی مدیران و کارکنان به این سقفها داشته باشند تا کارمندان با رسیدهای ناهار یا شام بهشدت گران قیمت بازنگردند.
به گفته بارینگتون-بینز، واضح است که اگر از پذیرایی شرکتی صرفا به عنوان ابزاری برای رشوه دادن استفاده شود، مثلا برای پرداخت هزینه تعطیلات کسی یا برگزاری جلسهای در مکان مجلل، آنگاه متناسب نخواهد بود.
دیدگاه کسبوکارهای کوچک
کلر کورزون، مدیرعامل شرکت خدمات تجاری میگوید: «من به صرف غذا با مشتریان برای ارائه پیشنهاد کاری اعتقادی ندارم. این کار باید بخشی از سیاست ارتباط با مشتری باشد و بر ایجاد رابطه متمرکز شود، نه بر کسب قرارداد.» جهتهای روشنتر .
بله، پذیرایی از مشتریان را بر عهده میگیریم. مثل هر موقعیت شخصی دیگری، اگر کسی را به صرف غذا یا نوشیدنی دعوت میکنید، شما هزینه آن را پرداخت میکنید – این فقط ادب و نزاکت است.
سیاست شرکتی برای پذیرایی از مشتریان، مطابق با قانون رشوهخواری، داریم؛ هرچند فقط مدیران ارشد با مشتریان ملاقات میکنند و به اندازهی کافی باتجربه هستند که آداب معاشرت را بدانند.
برای شرکتهای کوچک، بروکراسی اداری بسیار زیاد است و مانع مدیریت روابط مشتریان میشود؛ این در حالی است که نباید چنین باشد. با وجود مقررات فراوان بر کسبوکارهای کوچک، همگام ماندن با قوانین و سیاستها و در عین حال ارائه خدمات عالی به مشتری که عامل اصلی پیشرفت کسبوکار است، دشوار است.
ما از هدایا برای نشان دادن قدردانی خود به مشتریان مهم استفاده میکنیم. برای یکی از آنها یک بطری ودکای بزرگ با سطل یخ مخصوص خریدیم – این هدیه ۲۰۰ پوند قیمت داشت و او خیلی خوشش آمد. اما این موضوع میتواند از نظر قانون مبارزه با رشوه، مبهم باشد. بهتر مالیات .
به نظر ما ریسک ما کم است، اما در پی تصویب این قانون، پذیرایی از مشتریان خود را مورد بازبینی قرار دادیم و شیوه پاداش دادن به کارگزاران و مشتریان بزرگتر را بررسی کردیم.
گیلبرت هیل، صاحب شرکت توسعه وب استاندار فناوری من مرتب با مشتریانم برای ناهار، شام، نوشیدنی بعد از کار یا گاهی برای تماشای مسابقه ورزشی، بر حسب علاقه آنها، ملاقات میکنم.
من میخواهم با مشتریانم به جایگاهی از اعتماد و مشاوره برسم و به همین دلیل بسیاری از مشتریانم به دوستان شخصیام تبدیل میشوند. اگر مشتریای را به ناهار دعوت میکنم، فعالانه از مطرح کردن موضوعاتی مانند معرفی به افراد دیگر یا فرصتهای شغلی برای خودم خودداری میکنم.
هزینههای هنگفتی برای مشتریان صرف نمیکنم، چون موضوع اصلی این نیست؛ موضوع اصلی، ایجاد رابطه با آنهاست.