تخصص ما: سئو و فروش اینترنتی = رشد کسب و کار آنلاین شما (۰۹۰۲۰۹۱۴۵۷۰)

از این 8 اشتباه بازاریابی دوری کنید و در شرایط دشوار پیشرفت کنید

آنچه در این مقاله می خوانید:

وقتی بودجه‌ی استارت‌آپ شما با مشکل مواجه می‌شود، کاهش هزینه‌ها در هر زمینه‌ای وسوسه‌انگیز است؛ در بودجه‌ی بخش‌ها، پرسنل، توانایی‌های تولید و غیره. اغلب، بخش بازاریابی اولین ضربه را در تمام این موارد متحمل می‌شود. اما قبل از تصمیم‌گیری، لحظه‌ای تامل کنید.

در دنیای پویای کسب‌وکار، و به‌ویژه در دوران رکود اقتصادی،اجتناب از اشتباهات بحرانی بازاریابی برای رسیدن به موفقیت‌های سریع و بلندمدت ضروری است.

در این مقاله، هشت اشتباه رایج بازاریابی و چگونگی اجتناب از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

اشتباه اول: حذف کامل بخش بازاریابی

ما، به عنوان بازاریابی خردمندانه درک می‌کنم که در شرایط کمبود بودجه، تصمیمات سختی باید گرفته شود.

اماکاهش شدید یا حذف کامل بخش بازاریابی می‌تواند پیامدهای منفی جدی برای کسب‌وکارتان داشته باشد.

بازاریابی سوخت است؛ موتور محرکه‌ای که محصولات نوآورانه شما را به اوج می‌رساند، با مخاطبان هدف شما ارتباط برقرار می‌کند و مسیر را از مشتریان بالقوه پر می‌کند.

ماشینی زیبا و براق را تصور کنید… اما بدون بنزین. البته ممکن است ظاهرش عالی باشد، اما هیچ‌گاه نمی‌تواند چرخ‌هایش را به آسفالت بچسباند و…برو.در عوض، در پارکینگ خاک خواهد خورد و فراموش خواهد شد.

بازاریابی سوخت کسب‌وکار شماست.

حتی اگر محصولی نوآورانه و اثبات‌شده داشته باشید که به مراتب از محصولات رقیبان بهتر باشد، اما بدون بازاریابی برای افزایش فروش و معرفی آن به دنیا، ممکن است به کلی نادیده گرفته شود.

کار میدانی فروش مهم است اما قابل گسترش نیست، و حقیقت این است که تیم‌های فروشنیازپشتیبانی بازاریابان برای تولید سرنخ‌های واجد شرایط که به مشتری تبدیل شوند. بازاریابان نقش مهمی در این دارند که هنگام مراجعه تیم فروش به فرصت بالقوه، با استقبال و انتظار روبرو شوند.

مشاهده این مطلب  بررسی پینترست

پس قبل از حذف بخش بازاریابی، هم به تاثیر کوتاه‌مدت آن بر عملکرد فروش و هم به تاثیر بلندمدت آن بر توانایی شرکت برای بهبود وضعیت پس از رکود اقتصادی فکر کنید.

اشتباه دوم: ادامه‌ی روال عادی کسب‌وکار

در حالی که پایبندی به روال معمول ممکن است امن به نظر برسد، همیشه عاقلانه‌ترین انتخاب نیست، به‌خصوص در دوران رکود اقتصادی. در عوض، تدوین یک استراتژی بازاریابی کارآمد و هماهنگ با اهداف کلی کسب‌وکار، بسیار ضروری است.

پس از کجا شروع کنیم؟

با شناسایی مؤثرترین کانال‌ها و استراتژی‌هایتان و متمرکز کردن منابع بر روی این موارد، همزمان تلاش‌های بازاریابی کم اثرتر را ارزیابی و آن‌ها را کاهش دهید تا عملیات خود را بهینه‌سازی کنید.

به دقت به مخاطبان، پایگاه داده و ارتباطاتتان در لینکدین نگاه کنید. گاهی اوقات، پتانسیل‌های نهفته در همین شبکه‌ها نهفته است. با ارائه اطلاعات و محتوای ارزشمند، یا دعوت آن‌ها به وبیناری که با علایق و نیازهایشان مطابقت دارد، ارتباط خود را با مشتریان بالقوه‌ای که فعالیتی نداشته‌اند، دوباره برقرار کنید.

همکاری را نیز در نظر بگیرید. با مشارکت در کنار ارائه دهندگان راه حل‌های مکمل، می‌توانید تأثیر خود را افزایش دهید. با هم متحد شوید و وبینارها یا فعالیت‌های مشترک برگزار کنید تا از نقاط قوت هر دو طرف استفاده کرده و هزینه‌ها را تقسیم کنید. به یاد داشته باشید، کار گروهی اغلب نتایج بهتری نسبت به کار انفرادی به همراه دارد.

در دوره‌های اقتصادی سخت، تمرکز بر کارآمدترین راهبردها بسیار مهم است و افزایش راندمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

Sهر عملیات بازاریابی را دقیقاً بررسی کنید و از خود بپرسید: آیا این عملیات با اهداف من همسو است و آیا ارزش مورد انتظار را ارائه می‌دهد؟

اشتباه سوم: نادیده گرفتن محیط خارجی

بازاریابی در خلأ انجام نمی‌شود.

مشاهده این مطلب  برتری جوایز: ایجاد اعتبار برای آژانس دیجیتال شما

این تحت تأثیر زمینه وسیع‌تر سیاسی، اقتصادی و امنیتی پیرامون شماست و این روزها همسو بودن با رویدادهای جاری از همیشه حیاتی‌تر است.

بنابراین، قبل از نهایی کردن هر استراتژی بازاریابی، لحظه‌ای به تحلیل چگونگی تأثیر عوامل خارجی بر فعالیت‌های بازاریابی خود اختصاص دهید.

برای مثال، ممکن است لازم باشد برای استفاده از روندهای بازار و پرداختن به موضوعات جذاب، زمان‌بندی کمپین برنامه‌ریزی‌شده خود را با رویدادهای خبری جاری هماهنگ یا به تعویق بیندازید. چنین رویدادهای خبری اغلب حس فوریت را در مخاطبان هدف شما ایجاد می‌کند و پیام شما را مرتبط‌تر و به‌موقع‌تر می‌سازد.

ارتباط دادن برند شما با رویدادهای مرتبط، می‌تواند تأثیر بازاریابی شما را افزایش داده و با مخاطبان هدف‌تان ارتباط بیشتری برقرار کند.

به همین ترتیب، توجه به محیط اطراف‌تان باعث می‌شود از اشتباهات بازاریابی یا انتشار محتوای نامناسب جلوگیری کنید.

اشتباه چهارم: پایبندی به عادات قدیمی

در زمان‌های سخت، خلاقیت یار و یاور شماست.

رکودها تفکر خلاقانه می‌طلبند و واقعیت این است کهنوآوری در بازاریابی همیشه به بودجه‌های کلان نیاز ندارد.

از نمونه واقعی یکی از مشتریانمان، شرکت سالت سکیوریتی، الهام بگیرید.

شرکت سالت سکیوریتی قصد شرکت در بزرگ‌ترین کنفرانس سایبری، RSA، را داشت و ما می‌دانستیم که باید با بودجه محدود، به آن‌ها کمک کنیم تا خودشان را متمایز کنند.

بنابراین، یک غرفه پاپ کورن با برند خودمان راه اندازی کردیم و سطل‌های پاپ کورن بدون نمک پخش کردیم.

همانطور که مهمانان برمی‌گشتند و نمک درخواست می‌کردند، به‌طور طبیعی پیام مشتری خود را در میان صحبت‌هایمان گنجاندیم و نقش حیاتی محصول آن‌ها در امنیت سایبری را، درست مانند نقش کوچک اما ضروری نمک در غذا، برجسته کردیم.

مشاهده این مطلب  نیچ مارکتینگ چیست؟ + آموزش مرحله به مرحله راه اندازی نیچ مارکت

و همینطور، با کمی خلاقیت، یک غرفه پاپ کورن و مقداری نمک، جادوی بازاریابی را خلق کردیم که سال‌ها بعد، شرکت‌کنندگان کنفرانس از آن صحبت می‌کردند و روزنامه‌نگاران درباره‌اش می‌نوشتند.

نتیجه گیری؟

اجازه ندهید بودجه‌های محدود شما را از اجرای بازاریابی کم‌هزینه و مؤثر بازدارد.

اشتباه شماره 5: کوچک‌سازی بدون برنامه

همانطور که گاهی در شرایط اقتصادی سخت اتفاق می‌افتد، نیاز به کوچک کردن ادارات است.

کوچک کردن تیم بازاریابی می‌تواند یک انتخاب استراتژیک باشد، اما باید با احتیاط انجام شود.

چرا؟

چون یک رویکرد بازاریابی جامع و مؤثر، نیازمند تخصص در حوزه‌های مختلفی مانند کمپین‌ها، محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی، بازاریابی هدفمند و موارد دیگر است.

اگر کوچک کردن تیم بازاریابی ضروری شد، اولویت دادن به تنوع مهارت‌ها برای حفظ مجموعه‌ای چندوجهی از ابزارها بسیار مهم است. برای مثال، تیمی که فقط از نویسندگان محتوا تشکیل شده باشد، بدون… بهینه‌سازی موتور جستجو یا متخصصان تبلیغات پولی ممکن است با کاهش اثربخشی بازاریابی مواجه شوند.

همچنین، می‌توانید این گزینه را در نظر بگیرید برون‌سپاری بازاریابی به یک آژانس نیاز دارید. آژانس‌ها معمولا دسترسی به طیف وسیعی از متخصصان بازاریابی را فراهم می‌کنند و به شما امکان می‌دهند فعالیت‌ها را بدون تعهدات بلندمدت یا دغدغه‌های مربوط به کارمند، گسترش یا کاهش دهید.

اشتباه ششم: غفلت از حفظ مشتریان

هنگام رکود اقتصادی، شرکت‌ها اغلب تمرکز خود را بر جذب مشتریان جدید می‌گذارند.

اگرچه این مهم است،نادیده گرفتن مشتریان فعلی می‌تواند اشتباهی پرهزینه با پیامدهای بلندمدت باشد.

در وهله اول، حفظ مشتریان اغلب از جذب مشتریان جدید به‌صرفه‌تر است و جریان درآمدی پایدارتری را فراهم می‌کند.

مشاهده این مطلب  میکرو کسب‌وکار خود را به موفقیت برسانید

علاوه بر این، نادیده گرفتن مشتریان فعلی می‌تواند به نقدهای منفی منجر شود که قابلیت انتشار و خدشه‌دار کردن اعتبار کسب‌وکار را دارند.

بنابراین، باید با غریزه تمرکز بیش از حد بر جذب مشتری مبارزه کنید و در عوض،به همان اندازه که برای جذب مشتریان جدید تلاش می‌کنید، برای خوشحال نگه داشتن مشتریان فعلی خود نیز تلاش کنید.

راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد؛ از جمله راه‌اندازی برنامه‌های وفاداری، برقراری ارتباط شخصی‌سازی‌شده و حفظ کیفیت بالای خدمات مشتری.

با این کار، می‌توانید پایگاه مشتریان فعلی خود را حفظ کرده و از ارزش طول عمر آن‌ها حداکثر استفاده را ببرید.

اشتباه شماره ۷: نادیده گرفتن تحلیل داده‌ها

در زمان‌های نامطمئن، تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها از همیشه حیاتی‌تر می‌شود. تجزیه و تحلیل اعداد تنها راه قطعی برای درک اینکه کدام استراتژی‌ها سودآوری دارند و کدام‌ها ندارند، است.

اما کسب‌وکارها اغلب اشتباه می‌کنند و از تحلیل داده‌ها غافل می‌شوند یا به معیارهای قدیمی تکیه می‌کنند.

برای جلوگیری از این، بایداز روش‌های قوی و کارآمد استفاده کن ابزارهای تحلیل و مرتباً داده‌ها را تحلیل کنید تا از روندهای بازار، رفتار مشتریان و عملکرد کمپین‌های بازاریابی خود آگاه شوید.

با استفاده از بینش‌های حاصل از تحلیل داده‌ها، می‌توانید تلاش‌های بازاریابی خود را بهینه کنید، منابع را موثرتر تخصیص دهید و حتی در شرایط سخت، از رقبا پیشی بگیرید.

اشتباه شماره ۸: عدم انطباق

در محیطی که به سرعت در حال تغییر است، انطباق‌پذیری کلید بقاست.

برخی از کسب‌وکارها اشتباه می‌کنند که سرسختانه به برنامه‌های بازاریابی خود پایبند می‌مانند، بدون آنکه عوامل بیرونی را در نظر بگیرند یا استراتژی‌ها را در صورت نیاز تنظیم کنند.

مشاهده این مطلب  راهنمای ضروری تحقیقات بازار

شرکت‌هایی که مصمم هستند از رکود اقتصادی عبور کنند، باید آماده‌ی انطباق و تغییر جهت باشند.

گفتنش آسان‌تر از انجام دادنش است، اما بیشتر از هر چیز، یک نگرش ذهنی است. باید آماده باشید تا تاکتیک‌های بازاریابی خود را در پاسخ به تحولات بازار، بازخورد مشتریان و روندهای نوظهور تغییر دهید.

چه تغییر پیام‌ها باشد، چه تخصیص مجدد بودجه، چه بررسی کانال‌های جدید، انعطاف‌پذیری برای عبور موفق از دوران دشوار ضروری است.

موفقیت در بازاریابی در دوران رکود اقتصادی

برای عبور از رکود اقتصادی، شرکت‌ها باید از اشتباهات رایج بازاریابی اجتناب کرده و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک را بپذیرند.

شرکت‌ها اغلب طعمه واکنش‌های شتابزده‌ای مانند حذف بخش بازاریابی یا نادیده گرفتن مشتریان فعلی خود می‌شوند.

اما مطالعات نشان می‌دهند کهشرکت‌هایی که در بحران‌ها تلاش‌های بازاریابی خود را تقویت می‌کنند، در نهایت قوی‌تر ظاهر می‌شوند.در حالی که کسانی که سرمایه‌گذاری‌های بازاریابی خود را کاهش می‌دهند، با چالش‌هایی در بازگرداندن قدرت و پیشرفت مواجه می‌شوند.

اما می‌توان از این اشتباهات جلوگیری کرد.

در حالی که رقبا در بازاریابی سرعت خود را کم می‌کنند، از این فرصت استفاده کنید تا پیشی بگیرید و در رقابت برای جلب توجه مشتریان، از آنها سبقت بگیرید. با پرهیز از اشتباهات رایج بازاریابی، کسب‌وکارتان می‌تواند فراتر از بقای ساده در دوران رکود اقتصادی عمل کند.

و اگر دارید سریع می‌خوانید یا به یادآوری نیاز دارید،هشت اشتباه مهم بازاریابی که باید از آن‌ها اجتناب کنید:

اشتباه اول:حذف کامل واحد بازاریابی

اشتباه دوم:ادامه کار به روال عادی

اشتباه سوم:بدون توجه به محیط بیرون

اشتباه چهارم:چسبیدن به عادات قدیمی

مشاهده این مطلب  12 خبرنامه هوش مصنوعی برتر برای بازاریابان در سال 2024

اشتباه شماره 5:کوچک‌سازی بدون برنامه

اشتباه شماره ۶:نادیده گرفتن حفظ مشتری

اشتباه شماره ۷:نادیده گرفتن تحلیل داده‌ها

اشتباه شماره ۸:ناتوانی در سازگاری

تا زمانی که از این‌ها اجتناب کنی، خودت را برای موفقیت بلندمدت در تجارت آماده می‌کنی.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاور و مجری سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی

آخرین مقالات

گزارش ارزش‌گذاری آژانس‌ها در سال ۲۰۲۳

گزارش ارزیابی آژانس‌ها در سال ۲۰۲۳ در سال 2022، شرکت پروداکتیو پرسشنامه‌ای با هدف درک بهتر روند ادغام...

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونگی استفاده از داده‌های بینش بازاریابی برای موفقیت کمپین‌ها

رمزگشایی رفتار مصرف‌کننده: چگونه داده‌های بینش بازاریابی، موفقیت کمپین‌ها را هدایت می‌کند با پیشرفت‌های...

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان

انقلاب در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال صنعت خدمات خانگی در سراسر جهان آیا به دنبال گسترش کسب‌وکار خدمات...

5 استراتژی بازاریابی موفق GoPro برای افزایش فروش

5 استراتژی موفق بازاریابی GoPro برای افزایش فروش همه ما روحیه ماجراجویی نداریم و هیچ کس موظف به ماجراجویی...

تسلط بر تست A/B ایمیل برای اپلیکیشن‌های موبایل: راهنمای نهایی

تسلط بر تست A/B ایمیل برای اپلیکیشن‌های موبایل: راهنمای نهایی به دنیای تست A/B ایمیل برای اپلیکیشن‌های...

برنامه‌های شریک نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس (SaaS): برتری غیرقابل‌انکار برای هر آژانس بازاریابی

برنامه‌های شریکی نرم‌افزار به‌عنوان سرویس: برتری غیرقابل‌رقابت برای هر آژانس بازاریابی آیا نماینده‌ی...

سه راه برای جذب مشتریان جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو

سه راه برای جذب مشتری جدید توسط شرکت‌ها و فریلنسرها: بینش‌هایی از گزارش سال ۲۰۲۳ میل‌چیمپ و کو چه در...

سمراش در مقابل اهرفس در سال 2022: کدام ابزار سئو برای آژانس‌های دیجیتال بهتر است؟

سمروش در مقابل اهرفس در سال ۲۰۲۲: کدام ابزار سئو برای آژانس‌های دیجیتال بهتر است؟ هر کسی که حتی کمترین...

12 فرصت هوشمندانه واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023

12 فرصت هوشمند واقعیت مجازی برای کسب‌وکارها در سال 2023 واقعیت مجازی تأثیر گسترده و ماندگاری بر کار،...

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید

روندهای مصرف‌کننده که باید در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید نمی‌توان تأثیر کووید-۱۹ بر کل جهان را...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو، طراحی سایت و گوگل

در گوگل دیده شوید و اینترنتی بفروشید.

ثبت سفارش > 09020914570