نگهداری مشتری برای هر کسبوکاری حیاتی است و برنامه وفاداری میتواند روشی مؤثر برای جلب مجدد مشتریان باشد. جوایز شگفتانگیز نحوه راهاندازی و اجرای یک برنامه موفق وفاداری مشتری را توضیح میدهد.
بیشتر صاحبان مشاغل کوچک به اهمیت… جذب مشتریان جدید اما کمتر کسی به آن توجه میکند. وفاداری مشتری در سالهای اولیه
این وضعیتی دیوانهوار است! مثل این میماند که بخواهید وان حمام را پر کنید بدون اینکه درِ سوراخش را بگذارید. و آب را راه انداختن – یا جذب مشتری جدید – میتواند پرهزینه باشد. پس شما نیاز دارید به… دوشاخه را بزن و بعد از جذب مشتری، حتما آنها را حفظ کنید.
چگونه وفاداری مشتری را افزایش دهیم
رون زمکه، نویسندهی آمریکایی در زمینهی بازاریابی، میگوید تصمیمات مشتریان تحت تأثیر دو عامل نتیجه و فرآیند شکل میگیرد. برای وفادار نگه داشتن مشتریان، محصولات یا خدمات یک کسبوکار باید انتظارات مشتریان را برآورده کنند؛ یعنی آیا آنطور که ادعا کردهاید عمل میکنند؟
همزمان، مشتری باید در فرایند خرید احساس خوبی داشته باشد. تحقیقات نشان میدهد که حدود دوسوم از مشتریانی که تامینکننده خود را عوض میکنند، این کار را به این دلیل انجام میدهند که احساس میکنند کسبوکار به آنها و نیازهایشان اهمیتی نمیدهد.
مزایای برنامه وفاداری مشتری چیست؟
برنامههای وفاداری، مانند کارت تخفیف ت اسکوی کلابکارت، مشتریان ثابت را با تخفیفها و پیشنهادهای ویژهای که بر اساس میزان خریدشان ارائه میشود، پاداش میدهند.
برنامه وفاداری خوب، با مزایایی که مشتری برایش ارزش قائل است، او را ترغیب میکند تا بیشتر از شما خرید کند و شما را به جای دیگران انتخاب کند. رقبای شما .
(متن فارسی وجود ندارد) اطلاعاتی که جمعآوری میکنید از مشتریان شما نیز میتواند کمک بگیرد بازاریابی هدفمند بهطور مؤثرتر. برای مثال، کسی که ویتامینهای دوران بارداری میخرد، احتمالا به پیشنهادهای مربوط به محصولات کودک علاقهمند است. مشتریای که در فروشگاه مواد غذایی هرگز گوشت در سبد خرید خود نمیگذارد، ممکن است به محصولات گیاهی یا وگان علاقهمند باشد.
طرحهای وفاداری مشتریان در کسبوکارهای کوچک
برنامههای وفاداری را میتوان بهسرعت و بهراحتی راهاندازی کرد. بهعنوان مثال، کافیشاپها اغلب به مشتریان خود کارتی میدهند (یا از آنها میخواهند که یک اپلیکیشن را دانلود کنند) که هر بار که مشتری خرید میکند، روی آن علامت میزنند. پس از هشت یا ده خرید، مشتری میتواند یک فنجان قهوه رایگان دریافت کند.
آیا کسبوکار شما میتواند کار مشابهی انجام دهد؟
چکلیست برنامه وفاداری مشتریان
- اهداف خود را تعیین کنید. آیا مشتریان بیشتری میخواهید؟ آیا میخواهید… فروش خود را افزایش دهید برای مشتریان فعلی؟ آیا میخواهید روی مشتریان نوع خاصی تمرکز کنید؟
- از چند مشتری خود بپرسید نظر آنها را درباره ایدههایتان جویا شوید و طرح را بر اساس بازخوردشان تنظیم کنید.
- به کارمندانتان بگویید چه کار میکنید. آنها باید دلایل این طرح را بفهمند.
- قبل از تصمیم قطعی، طرح را برای مدت کوتاهی امتحان کنید.
- مقایسه کنید که مشتریان چهقدر و با چه فرکانسی قبل و بعد از راهاندازی طرح، از شما خرید میکنند. آیا پاداشها تأثیری دارند؟ اگر بازده طرح از هزینهی آن کمتر است، آن را بازنگری کنید.
- بدانید که مشتریان نیازهای متفاوت برخی ممکن است تحت تاثیر قیمت قرار گیرند و تخفیف را بپذیرند، در حالی که برخی دیگر به سطح خدمات اهمیت بیشتری میدهند.
- به خاطر داشته باشید که تخفیفهای زیاد (مثل ۵۰ درصد) ممکن است در نظر مشتریان، ارزش کالا یا خدمات شما را پایین بیاورد. از طرف دیگر، تخفیف خیلی کم هم ممکن است رفتار خرید مشتریان را تغییر ندهد.
- از دادههای جمعآوریشده استفاده کنید. به چگونگی استفاده از این اطلاعات فکر کنید. روابط خود را با مشتریان تقویت کنید .
- مطمئن شوید که برنامه وفاداری شما نشان دهندهی ارزشهای برند و برای مشتری شما ارزش میآفریند.
استفاده از برنامههای وفاداری مشتری برای ایجاد روابط با مشتریان
برنامههای وفاداری میتوانند مشتریان را به مشارکت بیشتر در کسبوکار شما ترغیب کنند. برای مثال، مشتریان وفادار ممکن است تمایل داشته باشند:
- درباره برنامههای توسعه، مانند راهاندازی وبسایت جدید یا بهبود ساختمان، شنیده باشید؛
- در مورد تغییرات محصولات و خدماتتان، نظرخواهی شود.
- شرکت کردن در نظرسنجی مشتریان یا انجمن.
استفاده از برنامههای وفاداری مشتری برای افزایش سودآوری
تحقیقات شرکت بین اند کمپانی نشان میدهد که بهبود ۵ درصدی در حفظ مشتری میتواند بین ۲۵ تا ۱۲۵ درصد به سود خالص شما بیافزاید. با انجام محاسبات ساده، تاثیر مالی احتمالی یک طرح وفاداری موفق مشتری را بر کسبوکارتان تخمین بزنید.
اگر بتوانید وفاداری مشتریان را افزایش دهید، نه تنها احتمالاً فروش شما بیشتر میشود، بلکه ممکن است… هزینههای بازاریابی خود را کاهش دهید.